Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.195.2019.1.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2019, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.195.2019.1.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2019 r. (data wpływu 24 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat w 2019 r. zrealizował projekt pn. , na który otrzymał 82% dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 2020, działanie 9.3.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego. Projekt miał na celu poprawę oferty kształcenia zawodowego placówki Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego (CKPiU) dzięki doposażeniu w nowoczesne pomoce dydaktyczne w tym zaawansowane technologicznie centra tokarskie i centra obróbkowe sterowane numerycznie (CNC Computerized Numerical Control ang.). Zwiększyła się przez to atrakcyjność placówki jednocześnie zapewniając wykwalifikowanych pracowników w poszukiwanych zawodach na terenie Powiatu. Placówka CKPiU zyskała m.in. obrabiarki skrawające nowoczesne i zaawansowane technologicznie pomoce dydaktyczne tożsame z rozwiązaniami stosowanymi w przedsiębiorstwach, co umożliwi praktyczne przygotowanie do pracy uczniów i słuchaczy CKPiU. Zakres rzeczowy projektu doposażenie CKPiU obejmował zakup i montaż:

  1. Centrum tokarskie (tokarka CNC) wraz z wyposażeniem, oprzyrządowaniem, narzędziami: 1 szt.
  2. Pionowe centrum obróbkowe (frezarka CNC) wraz z wyposażeniem, oprzyrządowaniem, narzędziami: 1 szt.
  3. Tokarka konwencjonalna wraz z wyposażeniem, oprzyrządowaniem, narzędziami: 1 szt.
  4. Frezarka konwencjonalna wraz z wyposażeniem, oprzyrządowaniem, narzędziami: 1 szt.
  5. Meble warsztatowe z wyposażeniem: szafy narzędziowe 4 szt., wózki narzędziowe 4 szt., regały 4 szt., stoły warsztatowe 2 szt.
  6. Sprzęt multimedialny: laptopy 2 szt., rzutniki 2 szt., ekrany 2 szt.
  7. Ręczne narzędzia pomiarowe: suwmiarki 4 szt., mikrometry 4 szt., kątomierze uniwersalne 4 szt., średnicówki 2 szt.
  8. Ręczne narzędzia warsztatowe: komplet młotków 4 szt., komplet pilników 4 szt., piłki do metalu 4 szt., komplet kluczy oczkowych 4 szt., komplet kluczy płaskich 4 szt.
  9. System/program C: l szt., wersja edukacyjna 6 stanowisk.

Po zrealizowaniu projektu nakłady zostały przekazane do dyspozycji CKPiU, które jest jednostką organizacyjną Powiatu. Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest Powiat. Od dnia 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednostki organizacyjne są odbiorcami faktur. Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego jako jednostka oświatowa wykorzystuje swoje budynki dydaktyczne (budynek W1 i W3) do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostki, tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynków szkół do celów publicznych stanowi podstawowy sposób korzystania z budynku. CKPiU wykorzystuje inne budynki (W2 i W4) do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. świadczy usługi samochodowe (naprawa pojazdów i badania techniczne) oraz produkuje wyroby metalowe na potrzeby firm. Realizacja projektu miała miejsce tylko i wyłącznie w budynku W1, który jest budynkiem dydaktycznym i nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przez jednostkę. Dzięki realizacji projektu doposażono budynek w pomoce dydaktyczne, co pozwoli jednostce uruchomić kierunki nauczania dotychczas niedostępne na terenie Powiatu, tj. ślusarz, mechanik monter maszyn i urządzeń oraz operator obrabiarek skrawających oraz doposażenie w pomoce dydaktyczne kierunków, tj. technik mechanik, technik mechatronik, technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych. Dochody wykonane CKPiU funkcjonującego jako jednostka budżetowa Powiatu, obliczone według zasad określonych w § 2 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), w 2018 r. wyniosły () natomiast wartość sprzedaży opodatkowanej co stanowiło 17,11% dochodów wykonanych jednostki. Prewspółczynnik VAT wynosił w 2018 r. 18%.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie dotyczące braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu: przez Powiat.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt pn. wypełnia on zadania publiczne nałożone na niego przepisami ustawy o samorządzie powiatowym. W oparciu o prawo oświatowe dokonując nabyć towarów i usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji, jednostka zamierza wykorzystywać osiągnięte efekty dla celów edukacyjnych wynikających z prawa oświatowego, niepodlegających opodatkowaniu, nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym oraz prawem oświatowym. W zakresie realizowanych zadań, nie występuje w charakterze podatnika VAT, w związku z czym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją inwestycji. W związku z powyższym stwierdzić należy, że występujące w CKPiU czynności opodatkowane wykonywane przez CKPiU nie przesądzają o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż w rozpatrywanej sprawie związek ten jest nieuchwytny. Podatek naliczony nie jest ściśle związany z czynnościami opodatkowanymi, a wręcz przeciwnie związany jest z inwestycją służącą przede wszystkim do realizacji czynności publiczno-prawnych wykonywanych w ramach realizowanych przez Wnioskodawcę zadań własnych oświatowych i dydaktycznych. W odniesieniu do wydatków związanych z projektem, ponoszonych po dniu 1 stycznia 2017 r., Powiat nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakup i montaż urządzeń w ramach realizacji projektu. W myśl art. 4 ustawy centralizacyjnej, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych. Powiat do tej pory nie odliczył podatku VAT w ww. zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat zrealizował projekt, na który otrzymał 82% dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 9.3.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego. Projekt miał na celu poprawę oferty kształcenia zawodowego placówki Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego (CKPiU) dzięki doposażeniu w nowoczesne pomoce dydaktyczne w tym zaawansowane technologicznie centra tokarskie i centra obróbkowe sterowane numerycznie (CNC Computerized Numerical Control ang.). Zwiększyła się przez to atrakcyjność placówki jednocześnie zapewniając wykwalifikowanych pracowników w poszukiwanych zawodach na terenie Powiatu. Placówka CKPiU zyskała m.in. obrabiarki skrawające nowoczesne i zaawansowane technologicznie pomoce dydaktyczne tożsame z rozwiązaniami stosowanymi w przedsiębiorstwach, co umożliwi praktyczne przygotowanie do pracy uczniów i słuchaczy CKPiU. Zakres rzeczowy projektu doposażenie CKPiU obejmował zakup i montaż:

  1. Centrum tokarskie (tokarka CNC) wraz z wyposażeniem, oprzyrządowaniem, narzędziami: 1 szt.
  2. Pionowe centrum obróbkowe (frezarka CNC) wraz z wyposażeniem, oprzyrządowaniem, narzędziami: 1 szt.
  3. Tokarka konwencjonalna wraz z wyposażeniem, oprzyrządowaniem, narzędziami: 1 szt.
  4. Frezarka konwencjonalna wraz z wyposażeniem, oprzyrządowaniem, narzędziami: 1 szt.
  5. Meble warsztatowe z wyposażeniem: szafy narzędziowe 4 szt., wózki narzędziowe 4 szt., regały 4 szt., stoły warsztatowe 2 szt.
  6. Sprzęt multimedialny: laptopy 2 szt., rzutniki 2 szt., ekrany 2 szt.
  7. Ręczne narzędzia pomiarowe: suwmiarki 4 szt., mikrometry 4 szt., kątomierze uniwersalne 4 szt., średnicówki 2 szt.
  8. Ręczne narzędzia warsztatowe: komplet młotków 4 szt., komplet pilników 4 szt., piłki do metalu 4 szt., komplet kluczy oczkowych 4 szt., komplet kluczy płaskich 4 szt.
  9. System/program C: l szt., wersja edukacyjna 6 stanowisk.

Po zrealizowaniu projektu nakłady zostały przekazane do dyspozycji CKPiU, które jest jednostką organizacyjną Powiatu. Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest Powiat. Od dnia 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednostki organizacyjne są odbiorcami faktur. Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego jako jednostka oświatowa wykorzystuje swoje budynki dydaktyczne (budynek W1 i W3) do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostki, tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynków szkół do celów publicznych stanowi podstawowy sposób korzystania z budynku. CKPiU wykorzystuje inne budynki (W2 i W4) do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. świadczy usługi samochodowe (naprawa pojazdów i badania techniczne) oraz produkuje wyroby metalowe na potrzeby firm. Realizacja projektu miała miejsce tylko i wyłącznie w budynku W1, który jest budynkiem dydaktycznym i nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przez jednostkę. Dzięki realizacji projektu doposażono budynek w pomoce dydaktyczne, co pozwoli jednostce uruchomić kierunki nauczania dotychczas niedostępne na terenie Powiatu, tj. ślusarz, mechanik monter maszyn i urządzeń oraz operator obrabiarek skrawających oraz doposażenie w pomoce dydaktyczne kierunków, tj. technik mechanik, technik mechatronik, technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zakup i montaż w ramach projektu opisanych towarów, jako doposażenia budynku dydaktycznego W1 wykorzystywanego wyłącznie do nieodpłatnego świadczenia usług edukacyjnych w ramach zadań własnych Powiatu, odbywa się w ramach władztwa publicznego i Powiat wykonując ten projekt działa jako organ administracji publicznej i korzysta ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Powiat realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Powiat nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, a Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Powiat nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu realizowanego w ramach zadań własnych Powiatu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Powiat nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej