Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2019 r. (data wpływu 20 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika tj. Gminy.
W odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu. W dniu 29 grudnia 2016 r. zawarto umowę o dofinansowanie projektu.
Przedmiotowy projekt Park zlokalizowany jest na terenie pomiędzy ulicami: (). Park wpisany jest do rejestru zabytków.
Zakres rzeczowy projektu:
- roboty rozbiórkowe;
- roboty adaptacyjne;
- wykonanie (remont/budowa) schodów terenowych z balustradami i bez balustrad;
- wykonanie nawierzchni parkowych, placów postojowych;
- demontaż, konserwacja oraz ponowny montaż istniejących ławek w nowym miejscu;
- montaż ławek i koszy;
- montaż oświetlenia parkowego;
- montaż niskiego wygrodzenia ();
- montaż słupków ograniczających wjazd na teren parku;
- montaż urządzeń siłowni zewnętrznej;
- prace związane z odwodnieniem;
- przeprowadzenie prac związanych z instalacjami elektrycznymi, w tym m.in. układanie sieci kablowej, nowe latarnie, system sterowania strumieniem świetlnym w oparciu o czujniki ruchu, modernizacja szafek oświetleniowych do systemu telemenagementu;
- wykonanie nasadzeń drzew i krzewów;
- wycinka drzew oraz krzewów;
- przesadzanie krzewów;
- frezowanie karpin;
- wykonanie zabiegów pielęgnacyjnych;
- wykonanie darniowania skarp i renowacja trawników;
- promocja projektu, SW, dokumentacja projektowa, nadzór w projekcie.
Głównym celem projektu jest Zachowanie i ochrona środowiska przyrodniczego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami poprzez rewaloryzację (). Zostanie on osiągnięty poprzez realizację wskaźników produktu: liczba zabytków objętych wsparciem 1 szt., liczba wspartych obiektów dziedzictwa kulturowego 1 szt., liczba zabytków nieruchomych objętych wsparciem 1 szt., powierzchnia obiektów dziedzictwa kulturowego zaadaptowanych na cele turystyczne 93.407 m2. Wzrost oczekiwanej liczby odwiedzin w objętych wsparciem miejscach należących do dziedzictwa kulturalnego i naturalnego oraz stanowiący atrakcje turystyczne 153.292 odwiedzin/rok. Również poprzez realizację dwóch celów szczegółowych, tj. Zwiększenie potencjału turystycznego poprzez rewaloryzację i włączenie do oferty turystycznej zabytkowego (), a także poprawę jakości oferty turystycznej poprzez wdrożenie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo użytkowników oraz ułatwiających dostęp osobom z niepełnosprawnościami projekt przyczyni się do wypełnienia celów głównego i szczegółowego RPO 2014-2020, 6 Osi priorytetowej Kultura i dziedzictwo, Działania 6.1 Infrastruktura kultury, Podziałania 6.1.1. Dziedzictwo kulturowe.
Realizacja projektu jest niezbędna aby osiągnąć ww. cele. Poprzez m.in.: odtworzenie historycznie ważnego miejsca, powiązanego funkcjonalnie i przestrzennie z innymi analogicznymi obiektami na terenie miasta oraz przywrócenie dawnej funkcji rekreacyjno -wypoczynkowej z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nowatorskich rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo użytkowników: stworzenie spójnej i konkurencyjnej oferty turystycznej miasta, która spowoduje wzrost zainteresowania odwiedzających miejscami należącymi do dziedzictwa kulturalnego oraz stanowiących atrakcje turystyczne; budowanie poczucia łączności z tradycją miejsca, historią oraz poszanowanie spuścizny poprzednich pokoleń, a także dawnych mieszkańców tych ziem; budowanie tożsamości regionalnej, aktywizacja i integracja lokalnej społeczności, w tym wspieranie działań Stowarzyszenia działającego m.in. na rzecz zachowania i promowania dziedzictwa kulturowego; propagowanie formy czynnego wypoczynku, rozwinięcie sprawności fizycznej oraz zamiłowania do aktywnego i zdrowego spędzenia czasu wolnego; aktywizacja gospodarcza regionu poprzez pełniejsze wykorzystanie rosnącego potencjału turystycznego; poprawa atrakcyjności inwestycyjnej, rozwój przedsiębiorczości i rynku pracy.
Realizacja projektu sprzyjać będzie wykorzystaniu tego obszaru nie tylko przez mieszkańców miasta ale także i turystów.
Właścicielem projektu po zakończeniu jego realizacji będzie Gmina, która zapewni środki finansowe na utrzymanie powstałej infrastruktury w okresie trwałości. Środki te będą corocznie zabezpieczane w Budżecie Miasta.
W projekcie ustanowiono Podmiot realizujący, tj. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu (ZDZiT). ZDZiT wykonuje zadania związane z zarządzaniem ruchem na drogach publicznych Gminy w zakresie określonym przepisami prawa, jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy i gmin ościennych, wykonuje zadania związane z zarządzaniem terenami zieleni miejskiej, lasami miejskimi, lasami państwowymi oraz bierze udział w realizacji projektów inwestycyjnych. ZDZiT koordynował realizację projektu od fazy przygotowawczej (dokumentacja projektowa, Studium Wykonalności), poprzez fazę realizacji (wybór wykonawcy robót budowlanych, inżyniera kontraktu, nadzoru archeologicznego, promocja projektu). Po zakończeniu realizacji projektu będzie się zajmował zarządzaniem i eksploatacją.
Powstała infrastruktura (związana z realizacją projektu) zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy.
W projekcie podatek od towarów i usług został uznany za wydatek kwalifikowalny.
Data rozpoczęcia realizacji projektu: 18 marca 2014 r.
Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 24 kwietnia 2017 r.
Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 28 czerwca 2019 r.
Wartość projektu: () zł.
Wydatki kwalifikowane: () zł.
Dofinansowanie (82,99% kosztów kwalifikowanych): () zł.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 6 Kultura i dziedzictwo, Działanie 6.1 Infrastruktura kultury, Poddziałanie 6.1.1 Dziedzictwo kulturowe.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazany do realizacji należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
Powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Według art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika tj. Gminy. W odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu. W dniu 29 grudnia 2016 r. zawarto umowę o dofinansowanie projektu. Zakres rzeczowy projektu: roboty rozbiórkowe, roboty adaptacyjne, wykonanie (remont/budowa) schodów terenowych z balustradami i bez balustrad, wykonanie nawierzchni parkowych, placów postojowych, demontaż, konserwacja oraz ponowny montaż istniejących ławek w nowym miejscu, montaż ławek i koszy, montaż oświetlenia parkowego, montaż niskiego wygrodzenia (), montaż słupków ograniczających wjazd na teren parku, montaż urządzeń siłowni zewnętrznej, prace związane z odwodnieniem, przeprowadzenie prac związanych z instalacjami elektrycznymi, w tym m.in. układanie sieci kablowej, nowe latarnie, system sterowania strumieniem świetlnym w oparciu o czujniki ruchu, modernizacja szafek oświetleniowych do systemu telemenagementu, wykonanie nasadzeń drzew i krzewów, wycinka drzew oraz krzewów, przesadzanie krzewów, frezowanie karpin, wykonanie zabiegów pielęgnacyjnych, wykonanie darniowania skarp i renowacja trawników, promocja projektu, SW, dokumentacja projektowa, nadzór w projekcie. Głównym celem projektu jest Zachowanie i ochrona środowiska przyrodniczego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami poprzez rewaloryzację (). Zostanie on osiągnięty poprzez realizację wskaźników produktu: liczba zabytków objętych wsparciem 1 szt., liczba wspartych obiektów dziedzictwa kulturowego 1 szt., liczba zabytków nieruchomych objętych wsparciem 1 szt., powierzchnia obiektów dziedzictwa kulturowego zaadaptowanych na cele turystyczne 93.407 m2. Wzrost oczekiwanej liczby odwiedzin w objętych wsparciem miejscach należących do dziedzictwa kulturalnego i naturalnego oraz stanowiący atrakcje turystyczne 153.292 odwiedzin/rok. Również poprzez realizację dwóch celów szczegółowych, tj. Zwiększenie potencjału turystycznego poprzez rewaloryzację i włączenie do oferty turystycznej zabytkowego (), a także poprawę jakości oferty turystycznej poprzez wdrożenie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo użytkowników oraz ułatwiających dostęp osobom z niepełnosprawnościami projekt przyczyni się do wypełnienia celów głównego i szczegółowego RPO 2014-2020, 6 Osi priorytetowej Kultura i dziedzictwo, Działania 6.1 Infrastruktura kultury, Podziałania 6.1.1. Dziedzictwo kulturowe. Realizacja projektu jest niezbędna aby osiągnąć ww. cele. Poprzez m.in.: odtworzenie historycznie ważnego miejsca, powiązanego funkcjonalnie i przestrzennie z innymi analogicznymi obiektami na terenie miasta oraz przywrócenie dawnej funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nowatorskich rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo użytkowników: stworzenie spójnej i konkurencyjnej oferty turystycznej miasta, która spowoduje wzrost zainteresowania odwiedzających miejscami należącymi do dziedzictwa kulturalnego oraz stanowiących atrakcje turystyczne; budowanie poczucia łączności z tradycją miejsca, historią oraz poszanowanie spuścizny poprzednich pokoleń, a także dawnych mieszkańców tych ziem; budowanie tożsamości regionalnej, aktywizacja i integracja lokalnej społeczności, w tym wspieranie działań Stowarzyszenia działającego m.in. na rzecz zachowania i promowania dziedzictwa kulturowego; propagowanie formy czynnego wypoczynku, rozwinięcie sprawności fizycznej oraz zamiłowania do aktywnego i zdrowego spędzenia czasu wolnego; aktywizacja gospodarcza regionu poprzez pełniejsze wykorzystanie rosnącego potencjału turystycznego; poprawa atrakcyjności inwestycyjnej, rozwój przedsiębiorczości i rynku pracy. Realizacja projektu sprzyjać będzie wykorzystaniu tego obszaru nie tylko przez mieszkańców miasta ale także i turystów. Właścicielem projektu po zakończeniu jego realizacji będzie Gmina, która zapewni środki finansowe na utrzymanie powstałej infrastruktury w okresie trwałości. Środki te będą corocznie zabezpieczane w Budżecie Miasta. W projekcie ustanowiono Podmiot realizujący, tj. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu (ZDZiT). ZDZiT wykonuje zadania związane z zarządzaniem ruchem na drogach publicznych Gminy w zakresie określonym przepisami prawa, jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy i gmin ościennych, wykonuje zadania związane z zarządzaniem terenami zieleni miejskiej, lasami miejskimi, lasami państwowymi oraz bierze udział w realizacji projektów inwestycyjnych. ZDZiT koordynował realizację projektu od fazy przygotowawczej (dokumentacja projektowa, Studium Wykonalności), poprzez fazę realizacji (wybór wykonawcy robót budowlanych, inżyniera kontraktu, nadzoru archeologicznego, promocja projektu). Po zakończeniu realizacji projektu będzie się zajmował zarządzaniem i eksploatacją. Powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy.
W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Bowiem w ramach realizowanego projektu Gmina nie będzie dokonywać zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Jak wskazał Wnioskodawca powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy. Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy, którego efektem będzie zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej