Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Projekt partnerski: Rozwój niskoem... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.385.2017.1.MR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2017, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.385.2017.1.MR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Projekt partnerski: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Projekt partnerski: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Projekt partnerski: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w chwili obecnej znajduje się na etapie podpisania umowy o dofinansowanie realizacji Projektu: ,,Projekt partnerski: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego, który będzie realizowany w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach Osi priorytetowej V: Gospodarka niskoemisyjna, Działanie: 5.4 Strategie niskoemisyjne, Poddziałanie: 5.4.2 Strategie niskoemisyjne. Projekt będzie realizowany w formie projektu partnerskiego, tj. obok Gminy (która w projekcie będzie pełniła rolę partnera) w projekt będą zaangażowane także sąsiednie gminy wchodzące w skład tzw. (). W celu realizacji projektu, w dniu 29.04.2016 r. zostało zawiązane Porozumienie w sprawie realizacji projektu przez Gminy: () & Lider projektu i partnerów: (). Cały Projekt (rozumiany jako pełny zakres projektu obejmujący łącznie zadania na obszarze wszystkich ww. gmin) obejmuje swoim zakresem:

  • zakup niskoemisyjnego taboru na potrzeby transportu miejskiego,
  • wyposażenie dróg i ulic w infrastrukturę służącą obsłudze transportu miejskiego (zatoki, pętle autobusowe) oraz pasażerów (przystanki, wiaty autobusowe),
  • budowę liniowej infrastruktury dla rozwoju niezmotoryzowanego transportu indywidualnego & dróg rowerowych oraz ciągów pieszo&rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
  • budowę i przebudowę dróg gminnych i powiatowych, które stanowią jedynie uzupełniający element projektu.

Zadania dotyczące infrastruktury towarzyszącej są elementem uzupełniającym i niedominującym w projekcie.

Gmina jako partner Projektu zobowiązała się do realizacji na swoim obszarze zadania inwestycyjnego: Budowa dróg rowerowych lub ciągów pieszo & rowerowych w gminie o długości ok. 8500 m o przebiegu dróg: droga powiatowa - zalew (). Zakres inwestycji w Gminie obejmuje: budowę dróg rowerowych lub ciągów pieszo & rowerowych w gminie o długości 8500 m, budowa chodników z rampami dla pieszych oraz wykonanie elementów stałej organizacji ruchu. Ponadto zakres prac będzie obejmował przebudowy sieci i linii energetycznych oraz kanalizacji sanitarnej, deszczowej i teletechnicznej w zakresie niezbędnym do realizacji projektu, tj. w przypadku kolizji z ww. infrastrukturą. Każdy z parterów jest odpowiedzialny za realizację swojego zakresu prac i dokonania płatności na rzecz Wykonawcy wyłonionego w postępowaniu przetargowym dla swojego zakresu robót/inwestycji.

Planowany poziom dofinansowania ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 będzie wynosił 85,00% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, wkład własny Beneficjenta wyniesie 15,00% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Gmina będzie zobowiązana do pokrycia ze środków własnych wszelkich wydatków niekwalifikowanych w ramach realizowanego projektu.

Budżet projektu (dla Gminy) przewiduje, że zostaną poniesione następujące rodzaje/kategorie kosztów:

  1. Branża drogowa (roboty drogowe)
  2. Kanalizacja deszczowa (sieć wod.&kan.)
  3. Wyposażenie parkingów (zagospodarowanie terenu)
  4. Promocja projektu.

Z uwagi na przebieg planowanych dróg rowerowych lub ciągów pieszo&rowerowych, Gmina zawarła następujące porozumienia i umowy dzierżawy:

  1. Porozumienie z Zarządem Powiatu, na mocy którego, Gmina przejęła funkcję zarządcy drogi w stosunku do dróg powiatowych w zakresie części pasa drogowego przeznaczonego pod budowę ścieżek rowerowych,
  2. Umowa dzierżawy z dnia 26.06.2017 r. dotycząca wydzierżawienia dla Gminy na czas nieokreślony, gruntu o powierzchni 2242 m2 w celu budowy i eksploatacji ścieżki rowerowej przebiegającej przez teren będący własnością Skarbu Państwa & Nadleśnictwa. Na mocy ww. umowy dzierżawy Gmina jest zobowiązana do opłacania tzw. czynszu dzierżawnego za ww. teren.

Gmina (Urząd Miejski) będzie w całości ponosiła koszty inwestycyjne do momentu zakończenia realizacji inwestycji i rozliczenia przedsięwzięcia gwarantując, iż po zakończeniu realizacji Projektu nie zostaną wprowadzone zasadnicze zmiany w charakterze projektu (w szczególności w okresie trwałości projektu). Ponadto utrzymane zostaną cele projektu.

Powstała infrastruktura (drogi rowerowe lub ciągi pieszo & rowerowe w Gminie o długości ok. 8500 m, budowa chodników z rampami dla pieszych, wykonanie elementów stałej organizacji ruchu) nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, gdyż Gmina nie będzie zawierała żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących wybudowanej infrastruktury (w tym sprzedaży, dzierżawy itp.). Powstała infrastruktura będzie miała charakter publiczny, nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu jej wykorzystania. Reasumując Gmina nie będzie czerpać jakichkolwiek pożytków/korzyści z majątku wytworzonego w wyniku realizacji operacji, a powstały majątek nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Przedmiotowy projekt będzie finansowany z 2 źródeł, tj. ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 oraz środków własnych Gminy i Powiatu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dla Gminy będzie przysługiwało prawo do odliczenia/odzyskania części lub całości podatku VAT w związku z realizacją projektu: Projekt partnerski: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011 r., Nr 177, poz. 1054 j.t.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku o towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się ramach jego zadań własnych oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Jednostki samorządu terytorialnego, takie jak gmina z uwagi na podmiotowość nadaną im przepisami prawa (w przypadku gminy, ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1515 ze zm.)), w zakresie w jakim wykonują zadania, do realizacji których zostały powołane działają jako organy władzy publicznej, a zatem dla tych czynności korzystają z wyłączenia od opodatkowania w oparciu o przepis art. 15 ust. 6 ustawy.

Gmina jako podmiot prawa publicznego zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1515 ze zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. W art. 7 ust. 1 czytamy, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Stosownie do zapisów art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ustawodawca określił które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Na mocy art. 8 ust. 2 ustawy, zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego (art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym). Zgodnie z art. 11a ustawy o samorządzie gminnym & organami gminy są:

  1. rada gminy
  2. wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W art. 18 ust. 2 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym wskazano, że do wyłącznej właściwości gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a. W przypadku Wnioskodawcy powyższe wymogi zostały spełnione, gdyż: na realizację zadania Gmina uzyskała zgodę zarządcy drogi powiatowej, tj. Zarządu Powiatu, który Uchwałą Rady Powiatu z dnia 24 listopada 2016 r. powierzył Gminie zarządzanie publicznymi drogami powiatowymi w zakresie części pasa drogowego przeznaczonego pod budowę ścieżek rowerowych i ciągów pieszo & rowerowych w celu przygotowania i realizacji zadania pod nazwą: Projekt partnerski: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego. W dniu 15 grudnia 2016 r. została podjęta Uchwała Rady Miejskiej z dnia ().2016 r. w sprawie przejęcia zarządzania częścią pasa drogowego drogi powiatowej przeznaczonego pod budowę ścieżek rowerowych i ciągów pieszo & rowerowych. Gmina będzie pełnić funkcję inwestora podczas realizacji przedmiotowego zadania. Ponadto w Porozumieniu z Powiatem z dnia 29.12.2016 r. Gmina przejęła w pełnym zakresie prawa i obowiązki zarządcy ww. dróg powiatowych w części dotyczącej pasa drogowego przeznaczonego pod budowę ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora (pkt. 3), utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą (...). W przedmiotowej sprawie Gmina będzie wykonywać zadania publiczne z zakresu właściwości Powiatu polegające na budowie ścieżki rowerowej w pasie drogowym drogi powiatowej, do których jest zobowiązany powiat na mocy art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym.

W odniesieniu do umowy dzierżawy z dnia 29 czerwca 2017 r. zawartej pomiędzy Skarbem Państwa & Nadleśnictwem dotyczącej dzierżawy gruntu o powierzchni 2242 m2 (pas gruntu o długości 1121 m i o szerokości 2 m) z przeznaczeniem na budowę i eksploatację ścieżki rowerowej, należy wskazać, iż przedmiotowy teren (objęty dzierżawą) nie będzie przez Gminę wykorzystywany na cele czynności opodatkowanych. Podobnie jak pozostały teren (grunty), przez który będzie przebiegać ścieżka rowerowa, a którego właścicielem jest Gmina.

Oznacza to, że w odniesieniu do tych czynności Gmina będzie występować jako organ władzy publicznej i nie będzie uznawana za podatnika stosownie do powołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należy. W przedmiotowej sprawie związek taki nie występuje, gdyż w przypadku Gminy nabycie towarów i usług (w związku z realizacją Projektu) nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Reasumując w przedstawionej sprawie Gmina stoi na stanowisku, iż nie przysługuje jej prawo do odliczenia/odzyskania VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z realizacją operacji: Projekt partnerski: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług & przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. gmina nie będzie działała jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, ponieważ inwestycja będzie dokonywana przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany czyli ustawą o samorządzie gminnym, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, generującej opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

W zakresie realizowanego zadania, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniał tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, w związku z realizacją projektu pn. Projekt partnerski: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego, Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Jednocześnie tut. organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia przyszłego. Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej