Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.212.2019.1.SJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2019, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.212.2019.1.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 maja 2019 r. (data wpływu 23 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. Kompleksowa rewitalizacja wyznaczonego obszaru na terenie gminy A w celu zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. Kompleksowa rewitalizacja wyznaczonego obszaru na terenie gminy A w celu zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina A ma zamiar zrealizować przedsięwzięcie inwestycyjne pn. Kompleksowa rewitalizacja wyznaczonego obszaru na terenie Gminy A w celu zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców.

Przedsięwzięcie obejmuje pięć zadań inwestycyjnych:

  1. Przebudowa i zabezpieczenie przed całkowitą degradacją budynku dawnego Urzędu Gminy wpisanego do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków.
  2. Zaadaptowanie do nowej funkcji zdegradowanych terenów poprzemysłowych związanych z zakończoną działalnością oczyszczalni ścieków.
  3. Ochrona i udostępnienie dla turystów odsłonięcia geologicznego.
  4. Monitoring miejsc publicznych.
  5. Zagospodarowanie i uporządkowanie parkingu przy ul. B w A.

Przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 6 Rozwój Miast, Działanie 6.5 Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Realizacja ww. zadań wynika z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 obejmuje w szczególności zadania:

  1. ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • 3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
  1. lokalnego transportu zbiorowego;
  2. ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
  • 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  2. edukacji publicznej;
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  5. targowisk i hal targowych;
  6. zieleni gminnej i zadrzewień;
  7. cmentarzy gminnych;
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  12. promocji gminy;
  13. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Wydatki planowane do poniesienia przez Gminę mieszczą się w zakresie wymienionych wyżej zadań własnych gminy.

Gmina A jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Koszt projektu realizowanego przez Gminę w partnerstwie z Miejsko-Gminną Biblioteką Publiczną oraz podmiotem prywatnym planowany do poniesienia przez Gminę (Lidera Projektu) będzie podlegał częściowej refundacji w wysokości 75% ze środków UE i 5% z budżetu państwa.

Po zrealizowaniu projektu infrastruktura powstała w ramach zadania nr 1 Przebudowa i zabezpieczenie przed całkowitą degradacją budynku dawnego Urzędu Gminy wpisanego do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, budynek zostanie przekazany w nieodpłatne użyczenie Miejsko Gminnej Bibliotece Publicznej w A do działalności statutowej.

Gminna Biblioteka Publiczna posiadająca osobowość prawną będzie wynajmowała salę i będzie osiągała przychód z tytułu wynajmu w obiekcie przekazanym w nieodpłatne użyczenie przez Gminę.

Gminna Biblioteka Publiczna nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dochód z tytułu wynajmu będzie stanowił dochód Biblioteki Publicznej.

Pozostała infrastruktura powstała przy realizacji projektu pn. Kompleksowa rewitalizacja wyznaczonego obszaru na terenie Gminy A (...) w ramach zadania:

  1. Zaadaptowanie do nowej funkcji zdegradowanych terenów poprzemysłowych związanych z zakończoną działalnością oczyszczalni ścieków.
  2. Ochrona i udostępnienie dla turystów odsłonięcia geologicznego.
  3. Monitoring miejsc publicznych.
  4. Zagospodarowanie i uporządkowanie parkingu przy ul. B w A,

zostanie przekazana w nieodpłatne użyczenie Miejsko Gminnemu Centrum Kultury w A do działalności statutowej.

Miejsko Gminne Centrum Kultury posiadające osobowość prawną będzie pobierało opłaty za korzystanie z toalet powstałych na parkingu przy ulicy B i przy parkingu przy ulicy C oraz prowadziło sprzedaż biletów dla turystów zwiedzających odsłonięcia geologiczne i korzystających z pozostałej infrastruktury. Miejsko Gminne Centrum Kultury jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina A realizując działania objęte projektem nie działa w charakterze podatnika VAT. Zaplanowane w ramach projektu działania służyć będą wyłącznie zaspakajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie określonym w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Budynki i budowle są i po zakończeniu projektu pozostaną własnością Gminy i będą na podstawie umów użyczenia udostępnione samorządowym instytucją kultury.

Głównym celem projektu jest wzrost jakości życia mieszkańców Gminy poprzez zagospodarowanie terenów zdegradowanych pod działalność kulturalno-rekreacyjną, poprawę bezpieczeństwa środowiska zabaw i rekreacji oraz obszaru parkingu. Stworzenie miejsc do realizacji działań kulturalnych, festiwali, koncertów, spotkań integracyjnych, wyprowadzenie mieszkańców na zewnątrz mieszkań.

W związku z powyższym Gmina nie będzie wykorzystywała ich do działalności gospodarczej opodatkowanej Gminy. Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie A, będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem i płatnikiem podatku VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w związku z realizacją projektu pn. Kompleksowa rewitalizacja wyznaczonego obszaru na terenie gminy A w celu zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania poniesionego na realizację projektu kosztu podatku VAT, dlatego podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym. Mając na uwadze przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikiem są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Należy podkreślić, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina A realizując działania objęte projektem nie działa w charakterze podatnika VAT. Zaplanowane w ramach projektu działania służyć będą wyłącznie zaspakajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie określonym w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Budynki i budowle są i po zakończeniu projektu pozostaną własnością Gminy i będą na podstawie umów użyczenia udostępnione samorządowym instytucjom kultury.

W związku z powyższym skoro Gmina nie będzie wykorzystywała zrealizowanych zadań w ramach projektu do działalności gospodarczej opodatkowanej, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Według art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • 3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
  1. lokalnego transportu zbiorowego;
  2. ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
  • 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  2. edukacji publicznej;
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  5. targowisk i hal targowych;
  6. zieleni gminnej i zadrzewień;
  7. cmentarzy gminnych;
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  12. promocji gminy;
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r., poz. 450, 650, 723 i 1365 oraz z 2019 r., poz. 37);
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług) ma zamiar zrealizować przedsięwzięcie inwestycyjne pn. Kompleksowa rewitalizacja wyznaczonego obszaru na terenie Gminy A w celu zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców. Przedsięwzięcie obejmuje pięć zadań inwestycyjnych:

  1. Przebudowa i zabezpieczenie przed całkowitą degradacją budynku dawnego Urzędu Gminy wpisanego do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków.
  2. Zaadaptowanie do nowej funkcji zdegradowanych terenów poprzemysłowych związanych z zakończoną działalnością oczyszczalni ścieków.
  3. Ochrona i udostępnienie dla turystów odsłonięcia geologicznego.
  4. Monitoring miejsc publicznych.
  5. Zagospodarowanie i uporządkowanie parkingu przy ul. B w A.

Przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 6 Rozwój Miast, Działanie 6.5 Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich. Realizacja ww. zadań wynika z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Wydatki planowane do poniesienia przez Gminę mieszczą się w zakresie wymienionych zadań własnych gminy. Koszt projektu realizowanego przez Gminę w partnerstwie z Miejsko-Gminną Biblioteką Publiczną oraz podmiotem prywatnym planowany do poniesienia przez Gminę (Lidera Projektu) będzie podlegał częściowej refundacji w wysokości 75% ze środków UE i 5% z budżetu państwa. Po zrealizowaniu projektu infrastruktura powstała w ramach zadania nr 1 Przebudowa i zabezpieczenie przed całkowitą degradacją budynku dawnego Urzędu Gminy wpisanego do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, budynek zostanie przekazany w nieodpłatne użyczenie Miejsko Gminnej Bibliotece Publicznej w A do działalności statutowej. Gminna Biblioteka Publiczna posiadająca osobowość prawną będzie wynajmowała salę i będzie osiągała przychód z tytułu wynajmu w obiekcie przekazanym w nieodpłatne użyczenie przez Gminę. Gminna Biblioteka Publiczna nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dochód z tytułu wynajmu będzie stanowił dochód Biblioteki Publicznej.

Pozostała infrastruktura powstała przy realizacji projektu pn. Kompleksowa rewitalizacja wyznaczonego obszaru na terenie Gminy A (...) w ramach zadania:

  1. Zaadaptowanie do nowej funkcji zdegradowanych terenów poprzemysłowych związanych z zakończoną działalnością oczyszczalni ścieków.
  2. Ochrona i udostępnienie dla turystów odsłonięcia geologicznego.
  3. Monitoring miejsc publicznych.
  4. Zagospodarowanie i uporządkowanie parkingu przy ul. B w C,

zostanie przekazana w nieodpłatne użyczenie Miejsko Gminnemu Centrum Kultury w A do działalności statutowej. Miejsko Gminne Centrum Kultury posiadające osobowość prawną będzie pobierało opłaty za korzystanie z toalet powstałych na parkingu przy ulicy B i przy parkingu przy ulicy C oraz prowadziło sprzedaż biletów dla turystów zwiedzających odsłonięcia geologiczne i korzystających z pozostałej infrastruktury. Miejsko Gminne Centrum Kultury jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zaplanowane w ramach projektu działania służyć będą wyłącznie zaspakajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie określonym w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Budynki i budowle są i po zakończeniu projektu pozostaną własnością Gminy i będą na podstawie umów użyczenia udostępnione samorządowym instytucją kultury. Głównym celem projektu jest wzrost jakości życia mieszkańców Gminy poprzez zagospodarowanie terenów zdegradowanych pod działalność kulturalno-rekreacyjną, poprawę bezpieczeństwa środowiska zabaw i rekreacji oraz obszaru parkingu. Stworzenie miejsc do realizacji działań kulturalnych, festiwali, koncertów, spotkań integracyjnych, wyprowadzenie mieszkańców na zewnątrz mieszkań. W związku z powyższym Gmina nie będzie wykorzystywała ich do działalności gospodarczej opodatkowanej Gminy.

Wątpliwości Gminy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. Kompleksowa rewitalizacja wyznaczonego obszaru na terenie gminy A w celu zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W świetle art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, tj. których świadczenie odbywa się bez związku z potrzebami tej działalności.

Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 3531 Kodeksu cywilnego. W świetle tego przepisu, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Z powyższego przepisu wynika, że strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Stosownie do art. 710 Kodeksu cywilnego przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

W świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że ich realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tutejszego organu, każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia Gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez Gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

W odniesieniu do sytuacji Gminy należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym użyczeniu infrastruktury powstałej w ramach zadania nr 1 Przebudowa i zabezpieczenie przed całkowitą degradacją budynku dawnego Urzędu Gminy wpisanego do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków na rzecz samorządowej instytucji kultury Miejsko Gminnej Bibliotece Publicznej w A oraz infrastruktury powstałej w ramach zadania nr 2, 3, 4 i 5, tj.: Zaadaptowanie do nowej funkcji zdegradowanych terenów poprzemysłowych związanych z zakończoną działalnością oczyszczalni ścieków; Ochrona i udostępnienie dla turystów odsłonięcia geologicznego; Monitoring miejsc publicznych; Zagospodarowanie i uporządkowanie parkingu przy ul. B w A na rzecz samorządowej instytucji kultury Miejsko Gminnego Centrum Kultury w A, będącej jej własnością, realizowane w ramach wykonywania zadań własnych w zakresie wynikającym z treści art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, niewątpliwie stanowić będzie sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej.

Mając na uwadze powyższe w kontekście przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że nieodpłatne użyczenie przez Gminę infrastruktury powstałej w ramach projektu pn. Kompleksowa rewitalizacja wyznaczonego obszaru na terenie gminy A w celu zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców, realizowane będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując tą czynność nie wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że nieodpłatne użyczenie infrastruktury powstałej w ramach zadań nr 1, 2, 3, 4 i 5 nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy.

Ponownie należy podkreślić, że zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując przedmiotową inwestycję nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ inwestycja będzie dokonywana przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany czyli ustawą o samorządzie gminnym, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, generującej opodatkowanie podatkiem od towarów i usług infrastruktura po zakończeniu projektu będzie na podstawie umów użyczenia udostępniana samorządowym instytucjom kultury. Tym samym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma więc również możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

W rezultacie, Gminie, będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem i płatnikiem podatku VAT, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. Kompleksowa rewitalizacja wyznaczonego obszaru na terenie gminy A w celu zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Tut. organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzki Sąd Administracyjny za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej