Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie () projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.168.2019.2.SJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2019, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.168.2019.2.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie () projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 kwietnia 2019 r. (data wpływu 24 kwietnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z 28 maja 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie () projektu pn. Chroń zasoby czystej wody w ramach konkursu pn. Edukacja Ekologiczna () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie projektu pn. Chroń zasoby czystej wody w ramach konkursu pn. Edukacja Ekologiczna (). Wniosek uzupełniono 3 czerwca 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz o dokument potwierdzający prawo osoby podpisanej na uzupełnieniu do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A miasto na prawach powiatu (dalej: Wnioskodawca lub Miasto) jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW) w A w ramach konkursu pn. Edukacja Ekologiczna () (dalej: Konkurs) na projekt pn. Chroń zasoby czystej wody realizowany w Przedszkolu Miejskim (dalej: Projekt).

Celem Konkursu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży oraz dofinansowanie w formie dotacji ze środków WFOŚiGW, najciekawszych projektów w ramach przedszkolnej i szkolnej edukacji ekologicznej, których realizacja przyniesie największe efekty ekologiczne, w następujących obszarach priorytetowych:

  • edukacja ekologiczna obejmująca problematykę zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwe oddziaływanie na zdrowie ludzi;
  • edukacja ekologiczna w zakresie racjonalizacji gospodarki odpadami i zapobiegania ich powstawaniu;
  • zrównoważone korzystanie z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej.

Konkurs skierowany jest do przedszkoli, szkół i ich zespołów oraz specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu województwa łódzkiego. W imieniu placówki wniosek o dofinansowanie składa jednostka samorządu terytorialnego lub inny organ prowadzący placówkę z terenu województwa łódzkiego.

W ramach realizacji Projektu zostały zaplanowane następujące działania:

  • Wycieczka do Muzeum zapoznanie z dawnymi i współczesnymi metodami odprowadzanie wody deszczowej,
  • Warsztaty terenowe w Lesie zapoznanie ze środowiskiem wodnym, przyrodą, ochroną wody i rekreacją nad Stawami w A,
  • Wycieczka szlakiem rzeki B poznanie różnorodności najdłuższego lewego dopływu C, sposobu wykorzystania wody oraz historii związanej z rzeką,
  • Wycieczka do D zapoznanie ze zdrowotnym działaniem wód termalnych,
  • Warsztaty stacjonarne Eksperymenty z wodą prowadzone przez () badanie czystości wody, filtrowanie, przepompowywanie wody,
  • Warsztaty stacjonarne Życie w wodzie i nad wodą prowadzone przez () poznanie zwierząt i roślin związanych ze środowiskiem wodnym oraz ich przystosowania do życia w tym środowisku,
  • Warsztaty stacjonarne Zabawy i gry o wodzie prowadzone przez () rebusy i zagadki, eko gry planszowe,
  • Wodny ludek przedszkolny konkurs plastyczny, uczestnicy wykonają prace plastyczne przestrzenne lub płaskie przedstawiające wymyślonego ludzika,
  • Wierszem o wodzie międzyprzedszkolny konkurs recytatorski dla dzieci z () przedszkoli,
  • Woda wokół nas międzyprzedszkolny konkurs plastyczny uczestnicy wykonają prace, w których motywem przewodnim jest woda, konkurs przeznaczony dla dzieci z () przedszkoli,
  • Wszystko wiemy o wodzie quiz wiedzy, który odbędzie się w każdej grupie przedszkolnej,
  • Filmy edukacyjne poświęcone wodzie prezentacja multimedialna filmy edukacyjne związane z tematem wody, jej znaczeniem dla życia na ziemi poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy dzieci,
  • Album Woda wykonanie przez dzieci w każdej z grup albumu o środowiskach wodnych,
  • Światowy Dzień Wody obchody Dnia Wody w każdej grupie przedszkolnej, podkreślenie znaczenia wody oraz konieczności jej oszczędzania, zabawy, konkursy, animacje artystyczne: taneczne, plastyczne, muzyczne, inspirowane tematem wody, włączenie rodziców, przygotowanie ulotek informacyjnych dla mieszkańców osiedla,
  • Współpraca z Biblioteką Miejską cykl zajęć na terenie biblioteki lub w przedszkolu o tematyce związanej z projektem w oparciu o wybrane utwory literatury dziecięcej,
  • Zabawy badawcze, doświadczenia i eksperymenty związane z poznawaniem właściwości wody pn. Jaka jest woda?,
  • Doświadczenia, ćwiczenia praktyczne dzieci pod kierunkiem nauczyciela, podczas których przedszkolaki będą mogły same zaobserwować i wyciągnąć wnioski na temat jaka jest woda, jak możemy wykorzystać jej właściwości, w jaki sposób możemy ją oczyszczać,
  • budowanie filtru wodnego/; co możemy robić, by wody nie zabrakło na Ziemi,
  • Cykl zajęć dydaktycznych Woda kto jej potrzebuje? zwrócenie szczególnej uwagi na oszczędzanie wody w życiu codziennym i działania na rzecz jej ochrony przed zanieczyszczeniami, poznawanie miejsc występowania wody, obiegu wody w przyrodzie jak również jej znaczenia w życiu wszystkich żywych organizmów wykorzystanie wody w różnych dziedzinach życia i gospodarki, podkreślenie walorów zdrowotnych wody, zapoznanie dzieci z koniecznością i sposobami oczyszczania i oszczędzania wody,
  • Wykorzystanie w czasie zajęć filmów i programów laptop i projektor multimedialny,
  • założenie hodowli roślin,
  • Cykliczne zajęcia przybliżające dzieciom wiedzę na temat innych zasobów naturalnych ziemi zajęcia poświęcone zasobom naturalnym ziemi zasoby niewyczerpywane jak woda, powietrze, które się nie kończą ale ich jakość może się obniżać, zasoby wyczerpywane odnawialne jak lasy i gleby, mają zdolność odtwarzania się jednak wymaga to dłuższego czasu; zasoby nieodnawialne węgiel, ropa naftowa, sól po wykorzystaniu nie posiadają zdolności do odnowienia oraz czynniki istotne dla funkcjonowania społeczności woda i energia/elektrownie ekologiczne,
  • Zorganizowanie wystaw tematycznych w salach przedszkolnych i holu przez dzieci i rodziców wykonanie ekspozycji prac plastycznych nt.: Życie w wodzie i nad wodą, Czysta woda zdrowia doda, Woda źródło życia, woda żywioł,
  • wykorzystanie systematycznej twórczości plastyczno-technicznej dzieci (prace w różnych formatach, płaskie i przestrzenne, zróżnicowanie technik i materiałów),
  • Zorganizowanie występów artystycznych pod hasłem Przyjaciele przyrody dla środowiska prezentacja programu na plenerowej scenie Domu Kultury, w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym, program: koncert w wykonaniu dzieci piosenki związane tematycznie z wodą, scenki teatralne opracowane przez nauczycieli w wykonaniu dzieci i rodziców, recytacja wierszy, tańce integracyjne, przedstawienie programu na plenerowej scenie, wspólne przygotowanie teatrzyku przez nauczycieli, dzieci i rodziców, zaprezentowanie przedstawienia dla mieszkańców osiedla, rodzice włączają się także w przygotowanie strojów i dekoracji,
  • Współpraca z Klubem () pozyskanie i wykorzystanie w pracy z dziećmi materiałów edukacyjnych: film Historia złotej rybki udostępniony na stronie internetowej Klubu w ramach programu edukacyjnego () oraz innych prezentacji dotyczących ochrony rzek, mórz, a także zagrożonych gatunków ryb,
  • Mapa Poznajemy wody wokół nas, zapoznanie dzieci z rzekami oraz zbiornikami wodnymi znajdującymi się na terenie naszego miasta i w jego najbliższym otoczeniu, uwrażliwienie na aspekt bezpiecznej rekreacji i wypoczynku nad wodą,
  • Akcja skierowana do dzieci, rodziców i środowiska lokalnego Jak chronimy nasze wody?, przygotowanie przez rodziców i dzieci plakatów, książeczek informacyjnych, np. w formie komiksu nt. jak możemy chronić nasze wody: oszczędzanie wody, racjonalne gospodarowanie jej zasobami, zaprezentowanie wytworów podczas Pikniku Rodzinnego.

W ramach Projektu zakupione zostaną:

  • eksperymenty Woda (zestaw laboratoryjny),
  • Zestaw do filtrowania wody,
  • Warsztat filtrowania zestaw kompletny,
  • Duże pepity 6 sztuk ze stojakiem,
  • Pipety 3ml 6 sztuk,
  • Eksperymenty z wodą kreatywna gra,
  • Mini Lab Woda zestaw 6 eksperymentów, dzięki którym dzieci poznają właściwości wody,
  • Obieg wody magnetyczny zestaw do tablicy,
  • Nasza woda gra ekologiczna,
  • Troszczymy się o naszą planetę oszczędzamy wodę seria historyjek obrazkowych,
  • Woda. Ląd. Powietrze i eksperymenty książeczki,
  • Lupa do obserwacji wody.

Faktury VAT dokumentujące wydatki będą zawierały dane nabywcy, tj. Miasta, a odbiorcą będzie jednostka organizacyjna, tj. Przedszkole Miejskie.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca zaznaczył, że w jego ocenie pytania zawarte w wezwaniu przez organ są w istocie pytaniami o własne stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego i jako takie nie stanowią one elementu opisu zdarzenia przyszłego powinny być przedmiotem rozstrzygnięcia organu w interpretacji. Niemniej w związku z wezwaniem organu, Wnioskodawca przedstawia poniżej odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu.

W ocenie Wnioskodawcy, realizacja projektu pn. Chroń zasoby czystej wody w ramach konkursu pn. Edukacja Ekologiczna () należy do zadań własnych Miasta, o których mowa w ustawie o samorządzie powiatowym. Tak jak zostało to już wskazane we wniosku, w części uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, podstawą prawną realizacji zadania jest, zdaniem Wnioskodawcy, art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym, zgodnie z którymi powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

W ocenie Wnioskodawcy, podstawą prawną są również art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którymi do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

W odpowiedzi na zadane pytanie, Wnioskodawca wskazuje, że jego zdaniem (tak jak wynika to z wniosku, z części uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy), towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie projektu pn. Chroń zasoby czystej wody w ramach konkursu pn. Edukacja Ekologiczna ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie projektu pn. Chroń zasoby czystej wody w ramach konkursu pn. Edukacja Ekologiczna ().

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, dalej: ustawa o samorządzie gminnym), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz 8 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Ponadto, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511, dalej: ,,ustawa o samorządzie powiatowym), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze brzmienie wyżej powołanych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach opisanego Projektu.

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej, ale służyły będą tylko i wyłącznie do realizacji zadań publicznych, do których jednostka została powołana, tj. zadań w zakresie ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, ze prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem uznać należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Konsekwentnie, należy uznać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z Projektem realizowanym w Przedszkolu Miejskim, ponieważ wydatki w ramach Projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Na potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska, Miasto wskazuje na szereg przykładowych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych dla innych jednostek samorządu terytorialnego (gmin i miast), wskazując jednocześnie, że interpretacje te dotyczą tożsamego do Miasta stanu faktycznego, dla których wydano następujące, przykładowe rozstrzygnięcia, tj.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 grudnia 2017 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.740.2017.l.JSo, w której organ podatkowy stwierdził, że: Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 września 2017 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.417.2017.2.MWJ, w której organ podatkowy stwierdził, że: Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towaru i usług w związku z realizacją projektu pn. w ramach konkursu Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2017/2018 w Zespole Szkół w ..., ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2017 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.403.2017.1.OS, w której organ podatkowy stwierdził, że: Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania Edukacja Ekologiczna w Przedszkolu Samorządowym nr , o którym mowa we wniosku, ponieważ zakupione towary i usługi w związku z realizacją tego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ww. ustawy).

Według natomiast z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w szczególności w zakresie edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody art. 4 ust. 1 pkt 1 i 13 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie projektu pn. Chroń zasoby czystej wody w ramach konkursu pn. Edukacja Ekologiczna ().

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, ponieważ projekt realizowany jest przez organ władzy publicznej w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, generującej opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie projektu pn. Chroń zasoby czystej wody w ramach konkursu pn. Edukacja Ekologiczna ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Tut. organ wskazuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej