Brak prawa do odliczenia-projekt. - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.309.2019.1.EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.309.2019.1.EK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia-projekt.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2019 r. (data wpływu 21 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. Modernizacja pompowni... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. Modernizacja pompowni....

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca z dniem wejścia w życie ustawy Wnioskodawca z dniem wejścia w życie ustawy P. przejął należności, zobowiązania, prawa i obowiązki K. oraz regionalnych zarządów G. wodnej stając się odpowiednio należnościami, zobowiązaniami, prawami i obowiązkami Wnioskodawcy.

Wnioskodawca z mocy prawa przejął w szczególności realizację projektów W. W. występowało w obrocie prawnym do 31 grudnia 2017 roku, które posiadało status podatnika VAT czynnego. Dla zadania pn. Modernizacja pompowni .. został złożony wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa V - Gospodarka przyjazna środowisku, Działanie 5.1 - Dostosowanie do zmian klimatu, Typ projektów-Rozwój kompleksowych systemów małej retencji zgodnie z Programem Małej Retencji dla Województwa oraz zabezpieczenie spływu wód wezbraniowych. Przedmiotowy wniosek przeszedł pomyślnie etap oceny merytorycznej i został zakwalifikowany do dofinansowania.

Podstawowym celem inwestycji jest efektywniejsze zapobieganie katastrofom naturalnym, w tym powodziom i minimalizowanie ich skutków na terenie Gminy S., S., M., R. i I. w dolinie - są to tereny wiejskie. Planowane prace polegają na wykonaniu przebudowy budynku pompowni wraz z obiektami towarzyszącymi - pompowni melioracyjnej zlokalizowanej na terenie gminy I., a ich celem jest utrzymanie możliwości regulacji poziomu wody w zlewniach rzeki J. i K. poprzez utrzymywanie na dopływie do pompowni wody na takim poziomie, aby ograniczyć, podczas wezbrań powodziowych, negatywne oddziaływanie wód filtrujących przez wały W. wód rzeki J. i K. na tereny użytkowane rolniczo położone w dolinie. Realizacja Projektu ma na celu wyłączne zabezpieczenie lokalnej społeczności i ich majątku przed negatywnymi skutkami powodzi. Finalnie nie przewiduje się, aby Przepompownia była wykorzystywana kiedykolwiek w celu wykonywania działalności gospodarczej (w tym również udostępniany osobom trzecim odpłatnie lub nieodpłatne w używanie, najem czy dzierżawę) przez Wnioskodawcę czy też jego następców prawnych. Z uwagi na specyfikę robót związanych z realizacją Projektu nie będzie można wykorzystywać w przyszłości w innych celach niż tych, służących ochronie przeciwpowodziowej. Wytworzona infrastruktura nie będzie generowała również żadnych przychodów po stronie Wnioskodawcy.

Składając wniosek o dofinansowanie w/w zadania Wnioskodawca złożył oświadczenie iż:

  • przewidziane do nabycia w Projekcie towary i usługi w przyszłości nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT;
  • w oparciu o przepisy art. 86 ust. 1 oraz ust. 13-13a i w trybie art. 91 ust. 7-8 Ustawy o VAT, Wnioskodawca nie zamierza skorzystać, na podstawie przepisów Ustawy o VAT, z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i/lub usług w związku z realizacją Projektu.
  • planowana kwota podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i/lub usług w związku z realizacją Projektu, będzie stanowiła wydatek kwalifikowalny w Projekcie,

Warunkiem uznania wydatków za kwalifikowalne jest ich poniesienie przez beneficjenta (W. a następnie przez Wnioskodawcę) lub inny podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych oraz mieszczący się w zakresie wskazanym we wniosku o dofinansowanie i zaakceptowany przez Instytucję Wdrażającą w związku z realizacją Projektu, zgodnie z postanowieniami Umowy o dofinansowanie oraz Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020.

Zgodnie z Wytycznymi - podatki i inne opłaty, a w szczególności podatek VAT mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne wyłącznie wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości ich odzyskania zgodnie z ustawodawstwem krajowym. Oznacza to, że zapłacony VAT może być uznany na wydatek kwalifikowalny, gdy Beneficjentowi dofinansowania tj. W. a w konsekwencji Wnioskodawcy ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt oraz wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty, będące efektem realizacji Projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym nie przysługuje prawo (brak jest prawnej możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Posiadanie chociażby prawnej możliwości obniżenia kwoty VAT należnego lub zwrotu VAT wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeżeli faktyczny zwrot mógł nastąpić lecz nie nastąpił z uwagi chociażby na niepodjęcie działań przez uprawniony podmiot czynności, zmierzających do realizacji tego prawa.

Dla przedmiotowego Projektu W. otrzymywał od dostawców, usługodawców i wykonawców faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku VAT naliczonego. VAT nie był odliczany od wydatków poniesionych na realizację Projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy zgodnie z ustawą o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT w całości lub w części, lub prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT od zakupionych towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on w żaden sposób uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących zakupione towary i usługi związane z realizacją Projektu. Nie będzie on również uprawniony do żądania zwrotu VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z regulacji tej wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek VAT są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych powyżej warunków, tj nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano w stanie faktycznym, wydatki inwestycyjne ponoszone są przez Wnioskodawcę (a wcześniej przez W.), będącym zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca zatem swoim zachowaniem dopełnił obowiązku rejestracyjnego wynikającego z ustawy. Tym samym pierwsza przesłanka warunkująca możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT jest w tym przypadku spełniona. Zdaniem Wnioskodawcy nie spełnia on pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów towarów i usług z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku VAT należnego. Jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać pompowni w celach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przewidywana przebudowa budynku pompowni ma na celu utrzymanie możliwości regulacji poziomu wody w zlewniach rzeki J. i K. poprzez utrzymywanie na dopływie do pompowni wody na takim poziomie, aby ograniczyć, podczas wezbrań powodziowych, negatywne oddziaływanie wód filtrujących przez wały W. wód rzeki J. i K. na tereny użytkowane rolniczo położone w dolinie . Jej przebudowa ma na celu wyłączne zabezpieczenie mieszkańców danego regionu i ich majątków przed skutkami potencjalnej powodzi. Wytworzona w ramach realizowanego Projektu infrastruktura nie będzie również wykorzystywana przez inne podmioty w celach związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją Projektu z uwagi na fakt, iż w analizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji Wnioskodawcy również nie będzie przysługiwało prawo żądania zwrotu VAT zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Dotychczas funkcjonujące K. oraz regionalne z. stały się jednostkami organizacyjnymi Wnioskodawcy

Wnioskodawca z mocy prawa przejął w szczególności realizację projektów W. W. występowało w obrocie prawnym do 31 grudnia 2017 roku, które posiadało status podatnika VAT czynnego.

Dla zadania pn. Modernizacja pompowni... został złożony wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa V -Gospodarka przyjazna środowisku, Działanie 5.1 - Dostosowanie do zmian klimatu, Typ projektów-Rozwój kompleksowych systemów małej retencji zgodnie z Programem Małej Retencji dla Województwa oraz zabezpieczenie spływu wód wezbraniowych. Przedmiotowy wniosek przeszedł pomyślnie etap oceny merytorycznej i został zakwalifikowany do dofinansowania. Podstawowym celem inwestycji jest efektywniejsze zapobieganie katastrofom naturalnym, w tym powodziom i minimalizowanie ich skutków na terenie Gmin w dolinie - są to tereny wiejskie. Planowane prace polegają na wykonaniu przebudowy budynku pompowni wraz z obiektami towarzyszącymi - pompowni melioracyjnej zlokalizowanej na terenie gminy I., a ich celem jest utrzymanie możliwości regulacji poziomu wody w zlewniach rzeki J. i K. poprzez utrzymywanie na dopływie do pompowni wody na takim poziomie, aby ograniczyć, podczas wezbrań powodziowych, negatywne oddziaływanie wód filtrujących przez wały W. wód rzeki J. i K. na tereny użytkowane rolniczo położone w dolinie.

Realizacja Projektu ma na celu wyłączne zabezpieczenie lokalnej społeczności i ich majątku przed negatywnymi skutkami powodzi. Finalnie nie przewiduje się, aby Przepompownia była wykorzystywana kiedykolwiek w celu wykonywania działalności gospodarczej (w tym również udostępniany osobom trzecim odpłatnie lub nieodpłatne w używanie, najem czy dzierżawę) przez Wnioskodawcę czy też jego następców prawnych Z uwagi na specyfikę robót związanych z realizacją Projektu nie będzie można wykorzystywać w przyszłości w innych celach niż tych, służących ochronie przeciwpowodziowej. Wytworzona infrastruktura nie będzie generowała również żadnych przychodów po stronie Wnioskodawcy.

Dla przedmiotowego Projektu W. otrzymywał od dostawców, usługodawców i wykonawców faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku VAT naliczonego. VAT nie był odliczany od wydatków poniesionych na realizację Projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z ww. projektem.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie został spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca nabywane w ramach wskazanego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca jako kontynuator realizowanego projektu nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn Modernizacja pompowni . Wnioskodawca nie ma również prawa do zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej