Możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację programu Edukacji Ekologicznej. - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.190.2019.1.HW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.05.2019, sygn. 0112-KDIL4.4012.190.2019.1.HW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację programu Edukacji Ekologicznej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2019 r. (data wpływu 18 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2019 r. (data wpływu 27 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację programu Edukacji Ekologicznej pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację programu Edukacji Ekologicznej pn. (). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 maja 2019 r. o adres e-puap.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina () (dalej: Gmina, Wnioskodawca, Zainteresowany) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina prowadzi działalność z zakresu dostarczania wody na terenie Gminy, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych. W związku z uzyskanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Projekt pod nazwą () realizowany w Samorządowej Szkole Podstawowej w ramach konkursu pt. ().

Zdarzenie przyszłe:

  1. Organizacja konkursu wiedzowego, () konkursów plastycznych, konkursu muzycznego oraz konkursu zagadek o wodzie, skierowanych do dzieci z oddziałów przedszkolnych, których celem jest promocja wody, jako nieodłącznego składnika życia ludzkiego, popularyzacja piosenek o wodzie oraz sposobach jej oszczędzania, budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym, przybliżenie różnorodności ekosystemów naturalnych, propagowanie wiedzy ekologicznej i kształtowanie proekologicznych postaw wśród przedszkolaków oraz uświadomienie znaczenia wody dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt.
  2. Organizacja () wycieczek do Parku Miejskiego, w celu obserwacji stawu i roślinności, do ZOO Safari w celu odbycia zajęć edukacyjnych, do Ośrodka Działań Ekologicznych () w celu uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych, oraz do ZOO w celu poznania bioróżnorodności środowiska. W związku z organizacją wycieczek wynajęty zostanie autokar, opłacone zajęcia edukacyjne, a także zakupione bilety wstępu.
  3. Organizacja warsztatów/zajęć terenowych skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, pn.: () () spotkanie z wędkarzem. () zajęcia z ratownikiem wodnym. () zajęcia poprowadzone przez pracownika (). () zajęcia w celu uświadomienia dzieciom, że ruch i woda to podstawa prawidłowego funkcjonowania w codziennym życiu. W trakcie zajęć uczniowie poznają znaczenie wody w życiu codziennym, dowiedzą się jak bezpiecznie przebywać oraz jakich zagrożeń unikać przy zbiornikach wodnych. Celem warsztatów jest budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym oraz kształtowanie proekologicznych postaw wśród przedszkolaków.
  4. Organizacja wystawy prac konkursowych oraz zajęć dla dzieci na temat źródeł i rodzajów zanieczyszczenia wody, określania sposobów oszczędzania wody. Prace konkursowe zostaną wystawione na szkolnym korytarzu oraz udostępnione na stronie internetowej szkoły.
  5. Organizacja Światowego Dnia Wody wykonywanie eksperymentów wodnych, przybliżenie procesu obiegu wody w przyrodzie, ozdabianie butelek na wodę, układanie puzzli.

Projekt wpisuje się w proekologiczne działania Gminy oraz powiatu dotyczące między innymi programu (), którego celem jest ochrona ptaków i ich siedlisk. Działania zaplanowane w projekcie adresowane są do dzieci z oddziałów przedszkolnych Samorządowej Szkoły Podstawowej oraz mieszkańców Gminy. Podejmując różnorodne formy działań proekologicznych na terenie szkoły i Gminy podniesiony zostanie poziom świadomości kultury ekologicznej dzieci i lokalnego społeczeństwa, mieszkańcy zrozumieją konieczność podejmowania działań na rzecz ochrony wody i jej właściwego gospodarowania.

Podjęte działania wpłyną na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z różnych środowisk społecznych, których status materialny oraz niska świadomość edukacyjna rodziców nie pozwala na rozwijanie zainteresowań proekologicznych. Realizacja Projektu pozwoli na integrację całej społeczności przedszkolnej z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Wspólne wycieczki, konkursy i uroczystości to jeden ze sposobów na zdrowe środowisko, ale także pomysł na zintegrowanie życia rodzinnego, atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego i uświadomienie dzieciom własnych możliwości Konkretne działania na rzecz ochrony środowiska nauczą tolerancji, złagodzą agresję, rozwiną umiejętności harmonijnego współistnienia i współdziałania z ludźmi, a także z przyrodą, zarówno u wychowanków, jak i całej społeczności przedszkolnej, rodzinnej i lokalnej. Poprzez aktywną postawę podczas warsztatów przedszkolaki nabędą umiejętności przydatne nie tylko w przedszkolu, ale i w dorosłym życiu.

Dzięki wspieraniu aktywności twórczej oraz rozwijaniu indywidualnych zainteresowań i uzdolnień, ukształtowane zostaną postawy młodego człowieka, które przyczynią się do wzrostu świadomości ekologicznej oraz przygotują dzieci do świadomego, wartościowego i racjonalnego spędzania wolnego czasu. Wiele z zadań projektu zapewni bezpośredni kontakt z przyrodą, która ma pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne każdego dziecka.

Wydatki w ramach ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nabywcą faktur za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. projektu będzie Gmina.

Uzyskana opinia będzie przedstawiona w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ().

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków, na realizację Programu Edukacji Ekologicznej pn. () realizowanego w Samorządowej Szkole Podstawowej w ramach konkursu pt. ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu: Program Edukacji Ekologicznej pn. () w Samorządowej Szkole Podstawowej w ramach konkursu pt. () nie daje możliwości odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług prawo to przysługuje ... w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w ustawie o VAT.

Z uwagi na fakt, iż udział w konkursach, zajęciach i warsztatach będzie odbywał się nieodpłatnie, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, ponieważ zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność z zakresu dostarczania wody na terenie Gminy, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych. W związku z uzyskanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina będzie realizowała projekt pod nazwą () w Samorządowej Szkole Podstawowej pt. (), w ramach którego wystąpi:

  1. Organizacja konkursu wiedzowego, () konkursów plastycznych, konkursu muzycznego oraz konkursu zagadek o wodzie, skierowanych do dzieci z oddziałów przedszkolnych, których celem jest promocja wody, jako nieodłącznego składnika życia ludzkiego, popularyzacja piosenek o wodzie oraz sposobach jej oszczędzania, budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym, przybliżenie różnorodności ekosystemów naturalnych, propagowanie wiedzy ekologicznej i kształtowanie proekologicznych postaw wśród przedszkolaków oraz uświadomienie znaczenia wody dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt.
  2. Organizacja () wycieczek do Parku Miejskiego, w celu obserwacji stawu i roślinności, do ZOO Safari w celu odbycia zajęć edukacyjnych, do Ośrodka Działań Ekologicznych () w celu uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych, oraz do ZOO w celu poznania bioróżnorodności środowiska. W związku z organizacją wycieczek wynajęty zostanie autokar, opłacone zajęcia edukacyjne, a także zakupione bilety wstępu.
  3. Organizacja warsztatów/zajęć terenowych skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, pn.: () poprowadzonych przez (). () spotkanie z wędkarzem. () zajęcia z ratownikiem wodnym. () zajęcia poprowadzone przez pracownika (). () zajęcia w celu uświadomienia dzieciom, że ruch i woda to podstawa prawidłowego funkcjonowania w codziennym życiu. W trakcie zajęć uczniowie poznają znaczenie wody w życiu codziennym, dowiedzą się jak bezpiecznie przebywać oraz jakich zagrożeń unikać przy zbiornikach wodnych. Celem warsztatów jest budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym oraz kształtowanie proekologicznych postaw wśród przedszkolaków.
  4. Organizacja wystawy prac konkursowych oraz zajęć dla dzieci na temat źródeł i rodzajów zanieczyszczenia wody, określania sposobów oszczędzania wody. Prace konkursowe zostaną wystawione na szkolnym korytarzu oraz udostępnione na stronie internetowej szkoły.
  5. Organizacja Światowego Dnia Wody wykonywanie eksperymentów wodnych, przybliżenie procesu obiegu wody w przyrodzie, ozdabianie butelek na wodę, układanie puzzli.

Projekt wpisuje się w proekologiczne działania Gminy oraz powiatu dotyczące między innymi programu (), którego celem jest ochrona ptaków i ich siedlisk. Działania zaplanowane w projekcie adresowane są do dzieci z oddziałów przedszkolnych Samorządowej Szkoły Podstawowej oraz mieszkańców Gminy. Podejmując różnorodne formy działań proekologicznych na terenie szkoły i Gminy podniesiony zostanie poziom świadomości kultury ekologicznej dzieci i lokalnego społeczeństwa, mieszkańcy zrozumieją konieczność podejmowania działań na rzecz ochrony wody i jej właściwego gospodarowania.

Podjęte działania wpłyną na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z różnych środowisk społecznych, których status materialny oraz niska świadomość edukacyjna rodziców nie pozwala na rozwijanie zainteresowań proekologicznych. Realizacja Projektu pozwoli na integrację całej społeczności przedszkolnej z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Wspólne wycieczki, konkursy i uroczystości to jeden ze sposobów na zdrowe środowisko, ale także pomysł na zintegrowanie życia rodzinnego, atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego i uświadomienie dzieciom własnych możliwości Konkretne działania na rzecz ochrony środowiska nauczą tolerancji, złagodzą agresję, rozwiną umiejętności harmonijnego współistnienia i współdziałania z ludźmi, a także z przyrodą zarówno u wychowanków, jak i całej społeczności przedszkolnej, rodzinnej i lokalnej. Poprzez aktywną postawę podczas warsztatów przedszkolaki nabędą umiejętności przydatne nie tylko w przedszkolu, ale i w dorosłym życiu.

Dzięki wspieraniu aktywności twórczej oraz rozwijaniu indywidualnych zainteresowań i uzdolnień, ukształtowane zostaną postawy młodego człowieka, które przyczynią się do wzrostu świadomości ekologicznej oraz przygotują dzieci do świadomego, wartościowego i racjonalnego spędzania wolnego czasu. Wiele z zadań projektu zapewni bezpośredni kontakt z przyrodą, która ma pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne każdego dziecka. Wydatki w ramach ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nabywcą faktur za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. projektu będzie Gmina.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków, na realizację Programu Edukacji Ekologicznej pn. () prowadzonego w Samorządowej Szkole Podstawowej w ramach konkursu pt. ().

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż wydatki w ramach realizacji projektu pn. () jak wskazał Wnioskodawca nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem, w związku z tym, że wydatki poniesione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Zainteresowany nie będzie miał na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację programu Edukacji Ekologicznej pn. () realizowanego w Samorządowej Szkole Podstawowej w ramach konkursu pt. ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej