Temat interpretacji
Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2019 r. (data wpływu 10 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca, wspólnie z 23 współkonsorcjantami europejskimi złożył wniosek o dofinansowanie z Programu Ramowego Unii Europejskiej, projektu badawczego. Projekt zakończył procedurę weryfikacyjną z pozytywnym skutkiem i w maju 2019 roku planowane jest podpisanie umowy o dofinansowanie. Projekt dofinansowany będzie ze środków Unii Europejskiej w 100%.
Ogólnym celem projektu jest przypisanie szczegółowych funkcji genom i wykorzystanie tej wiedzy w przewidywaniu określonego zespołu cech organizmu (fenotypu). Proces analizy funkcjonowania genów będzie oparty o poznanie pełnej sekwencji genu, identyfikację sekwencji kodujących, profilu jego ekspresji oraz zrozumienie roli kodowanych produktów białkowych. W tym celu wykorzystane zostaną takie techniki NGS (ang. Next Generation Sequencing), jak RNA-seq, sRNA-seq, ATACSeq czy ChlP-Seq. Pozwoli to na określenie interakcji między genami i ich produktami w określonych procesach biologicznych. Pozyskane w ten sposób informacje posłużą do stworzenia map adnotacji funkcjonalnych całego genomu dla sześciu gatunków ryb, najważniejszych pod względem handlowym w europejskiej akwakulturze. Pozwoli to również na wykorzystanie ich wkładu w zmienność cech o znaczeniu hodowlanym, koncentrując się na poprawie odporności na choroby. Wyniki projektu mogą zwiększyć innowacyjność w sektorze akwakultury.
Wnioskodawca dysponuje kilkunastoma krajowymi i zagranicznymi liniami karpia, stanowiącymi żywy bank genów tego gatunku, co pozwala na badanie aspektów genetycznych, poprawy cech produkcyjnych i odporności na patogeny. Prace nad projektem z udziałem Zakładu skupią się na poprawie odporności karpia na zakażenia wirusem KHV. Różnicowa analiza ekspresji zostanie przeprowadzona między osobnikami odpornymi i podatnymi na zakażenie tym wirusem, aby opracować panel markerów genetycznych. Posłuży on do szczegółowego poznania podstaw odporności genetycznej i będzie miał kluczowe znaczenie dla zwiększenia odporności ryb na choroby. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie efektywności nowoczesnych metod selekcji, prowadzące do poprawy dobrostanu zwierząt i produkcji zwierzęcej w akwakulturze.
Do kosztów kwalifikowanych operacji zalicza się koszty faktycznie poniesione przez beneficjenta z tytułu realizacji tej operacji, w tym także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 69 ust. 3 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 9UE0 nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. Wnioskowany projekt nosi charakter projektu badawczego a jego realizacja nie będzie związana z przekazywaniem wyników konkretnemu odbiorcy, będzie ona stanowić wyłącznie wynik naukowo - badawczy. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca jako podmiot realizujący ww. zadanie ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu?
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku projektu badawczego finansowanego ze środków Unii Europejskiej nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, oraz jego zwrotu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy
Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, wspólnie z 23 współkonsorcjantami europejskimi złożył wniosek o dofinansowanie z Programu Ramowego Unii Europejskiej, projektu badawczego. Projekt zakończył procedurę weryfikacyjną z pozytywnym skutkiem i w maju 2019 roku planowane jest podpisanie umowy o dofinansowanie. Projekt dofinansowany będzie ze środków Unii Europejskiej w 100%. Ogólnym celem projektu jest przypisanie szczegółowych funkcji genom i wykorzystanie tej wiedzy w przewidywaniu określonego zespołu cech organizmu (fenotypu). Proces analizy funkcjonowania genów będzie oparty o poznanie pełnej sekwencji genu, identyfikację sekwencji kodujących, profilu jego ekspresji oraz zrozumienie roli kodowanych produktów białkowych. W tym celu wykorzystane zostaną takie techniki NGS (ang. Next Generation Sequencing), jak RNA-seq, sRNA-seq, ATACSeq czy ChlP-Seq. Pozwoli to na określenie interakcji między genami i ich produktami w określonych procesach biologicznych. Pozyskane w ten sposób informacje posłużą do stworzenia map adnotacji funkcjonalnych całego genomu dla sześciu gatunków ryb, najważniejszych pod względem handlowym w europejskiej akwakulturze. Pozwoli to również na wykorzystanie ich wkładu w zmienność cech o znaczeniu hodowlanym, koncentrując się na poprawie odporności na choroby. Wyniki projektu mogą zwiększyć innowacyjność w sektorze akwakultury. Wnioskodawca dysponuje kilkunastoma krajowymi i zagranicznymi liniami karpia, stanowiącymi żywy bank genów tego gatunku, co pozwala na badanie aspektów genetycznych, poprawy cech produkcyjnych i odporności na patogeny. Prace nad projektem z udziałem Zakładu skupią się na poprawie odporności karpia na zakażenia wirusem KHV. Różnicowa analiza ekspresji zostanie przeprowadzona między osobnikami odpornymi i podatnymi na zakażenie tym wirusem, aby opracować panel markerów genetycznych. Posłuży on do szczegółowego poznania podstaw odporności genetycznej i będzie miał kluczowe znaczenie dla zwiększenia odporności ryb na choroby. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie efektywności nowoczesnych metod selekcji, prowadzące do poprawy dobrostanu zwierząt i produkcji zwierzęcej w akwakulturze. Do kosztów kwalifikowanych operacji zalicza się koszty faktycznie poniesione przez beneficjenta z tytułu realizacji tej operacji, w tym także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 69 ust. 3 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 9UE0 nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. Wnioskowany projekt nosi charakter projektu badawczego a jego realizacja nie będzie związana z przekazywaniem wyników konkretnemu odbiorcy, będzie ona stanowić wyłącznie wynik naukowo - badawczy. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu.
W związku z tak przedstawionym opisem sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizowanym projektem oraz możliwości jego zwrotu.
W odniesieniu do powyższych wątpliwości, należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.
Natomiast, jak wprost wskazał Wnioskodawca, efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a nabywane w związku z realizowanym projektem towary i usługi nie będą miały związku z wykonywanymi przez Stronę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. Wnioskodawca nie ma również prawa do zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w analizowanej kwestii należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn.zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej