Z jaką stawką VAT 8% czy 23% Wnioskodawca powinien opodatkować sprzedaż wapna nawozowego zawierającego magnez o nazwie A.? - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.103.2019.3.KS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.05.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.103.2019.3.KS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Z jaką stawką VAT 8% czy 23% Wnioskodawca powinien opodatkować sprzedaż wapna nawozowego zawierającego magnez o nazwie A.?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2019 r. (data wpływu 18 lutego 2019 r.) uzupełnionego pismem z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 17 kwietnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 14 maja 2019 r. (data wpływu 17 maja 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 kwietnia 2019 r. Nr 0114-KDIP4-4012.103.2019.1.KS oraz z dnia 8 maja 2019 r. Nr 0114-KDIP4.4012.103.2019.2.KS o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT dostawy poddanego procesowi granulacji wapna nawozowego zawierającego magnez:

  • podatnikom podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest prawidłowe,
  • firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy poddanego procesowi granulacji wapna nawozowego zawierającego magnez podatnikom podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej oraz firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Producent, przedsiębiorstwo P., sprzedaje wapno nawozowe zawierające magnez pod nazwą A. ze stawką podatku VAT 8% na podstawie otrzymanej interpretacji indywidualnej z Izby Skarbowej w Katowicach wydanego z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów. Firma Wnioskodawcy H. , sprzedając dalej ww. wapno nie będzie zmieniać jego stanu chemicznego ani fizycznego, będzie uczestniczyć jedynie w etapie jego przemieszczenia na inny magazyn i przeniesienia prawa własności przez wystawienie faktury VAT sprzedaży. W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, że w dalszej odsprzedaży wapna nawozowego A. należy nadal stosować preferencyjną stawkę VAT 8%.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że jego firma H. kupuje wapno nawozowe zawierające magnez o nazwie A. odmiana 07 ze stawką VAT 8% od jego producenta P. Nawóz został dopuszczony do obrotu opinią IUNG i sklasyfikowany w PKWiU 08.11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany stawka VAT 8%. Do produkcji nawozu jest zakupywana mączka dolomitowa sklasyfikowana 08.11.30.0 - stawką 8%. Wapno nawozowe magnezowe poddawane jest procesowi granulacji na linii technologicznej składającej się z mieszalnika i suszarni. Wszystkie elementy linii technologicznej są połączone z transporterami i po dostarczeniu do wapna nawozowego odpowiedniej ilości wody otrzymujemy produkt granulowany. Produkt ten nie zmienia swojego pierwotnego stanu chemicznego, następuje jedynie zmiana stanu fizycznego z pylistego na granule. Nawóz ten jest przeznaczony do poprawy PH gleby.

Wapno jest sprzedawane pod nazwą producenta wapno nawozowe A. bezpośrednio rolnikom indywidualnym jak również firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami i stanowi nawóz wapniowo-magnezowy przeznaczony do stosowania jako nawóz. W przypadku sprzedaży wapna dla podatnika podatku rolnego nabywca złoży pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym. Oświadczenie to będzie zawierać: imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania, ilość nabytych towarów, datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie. W przypadku sprzedaży wapna dla firm do dalszej sprzedaży zostanie wystawiona faktura VAT.

Wapno nawozowe będące przedmiotem sprzedaży jest wyłącznie przeznaczone do stosowania jako nawóz, pasze lub dodatki do pasz. Wapno A. spełnia wymagania rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 r. w sprawie sposobu pakowania nawozów mineralnych, umieszczania informacji o składnikach nawozowych na tych opakowania, sposobu badania nawozów mineralnych oraz typów wapna nawozowego. Nawóz jest typem wapna nawozowego określonym w ww. rozporządzeniu Ministra Gospodarki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Z jaką stawką VAT 8% czy 23% Wnioskodawca powinien opodatkować sprzedaż wapna nawozowego zawierającego magnez o nazwie A.?

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z opisaną sytuacją, powinna mieć dalsze zastosowanie preferencyjna stawka VAT w wysokości 8%. Nawóz jest pierwotnie kupowany jako mączka dolomitowa i w dalszej sprzedaży Wnioskodawca nie ingeruje w jego stan chemiczny ani fizyczny, uczestniczy jedynie w etapie jego przemieszczenia na inny magazyn i przeniesienia prawa własności poprzez wystawienie faktury VAT sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego zakresie opodatkowania 8% stawka podatku VAT dostawy poddanego procesowi granulacji wapna nawozowego zawierającego magnez:

  • podatnikom podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest prawidłowe,
  • firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami jest nieprawidłowe

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.). Jednakże, zgodnie z § 3 pkt 1 wskazanego rozporządzenia, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2019 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem towarów.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Przy czym, na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 21 mieszczą się towary - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 08.11.30.0 - oznaczone jako Kreda i dolomit inny niż kalcynowany wyłącznie:

  1. kreda mielona, pastewna,
  2. kreda mielona, nawozowa,
  3. mączka dolomitowa.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Należy zatem wskazać, że sprzedaż wapna nawozowego mającego formę granulatu nie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 w zw. z poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy. Należy zauważyć, że towary zawarte w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, tj. oznaczone ex z użyciem słowa wyłącznie należy interpretować w taki sposób, że stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% objęte są towary wymienione po myślniku. W pierwszej części ustawodawca powołał nazwę grupowania, która jest przypisana przez PKWiU danemu symbolowi, dopiero po myślniku wymienił te towary, które mieszczą się w tym grupowaniu i są objęte stawką obniżoną. A zatem do grupy wyrobów sklasyfikowanych do PKWiU 08.11.30.0, stanowiących towary opodatkowane stawką 8%, należą wyłącznie kreda mielona, pastewna, kreda mielona, nawozowa oraz mączka dolomitowa. Wapno nawozowe granulowane nie stanowi towaru wymienionego w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, tj. nie stanowi kredy mielonej, pastewnej, kredy mielonej, nawozowej oraz mączki dolomitowej. Nawet w przypadku, gdy głównym składnikiem sprzedawanego wapna nawozowego granulowanego jest np. kreda mielona, nawozowa, to produkt będący przedmiotem sprzedaży nie jest kredą mieloną, nawozową, ale stanowi inny towar, tj. wapno nawozowe granulowane. Brak jest zatem podstaw do objęcia stawką obniżoną podatku w wysokości 8% sprzedawanego wapna nawozowego granulowanego, na podstawie poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy.

W wyroku z dnia 9 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 785/16 Naczelny Sąd Administracyjny w odniesieniu do kredy granulowanej nawozowej sklasyfikowanej przez podatnika do PKWiU 08.11.30.0 stwierdził, że Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że sama klasyfikacja statystyczna nie jest wystarczająca dla określenia stawki podatku dla towaru określonego jako kreda granulowana nawozowa, lecz zgodnie z przedstawioną przez organ i Sąd pierwszej instancji - zasadą interpretacyjną wynikającą z art. 2 pkt 30 musi być rozpatrywana przez opis poz. 21 zał. nr 3 do ustawy o VAT. Wynika z niego, że nie wszystkie towary mieszczące się w PKWiU 08.11.30.0 objęte są poz. 21 załącznika nr 3, lecz wyłącznie trzy wymienione tam towary. Tylko tych towarów (opodatkowanych czynności mających je za przedmiot) dotyczy obniżona stawka. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 1 i 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%. W świetle powyższego towar, który dostarcza skarżący, kreda nawozowa granulowana, jako towar niewymieniony w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie mógł być poprzez opinię GUS zrównany ze wskazanymi w tej pozycji towarami w zakresie stawki podatkowej.

Również w wyroku z dnia 15 marca 2018 r. sygn. akt I FSK 1536/16 Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że: Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że sama klasyfikacja statystyczna nie jest wystarczająca dla określenia stawki podatku dla towaru określanego jako kreda granulowana nawozowa, lecz - zgodnie z przedstawioną przez organ i Sąd pierwszej instancji - zasadą interpretacyjną wynikającą z art. 2 pkt 30 musi być rozpatrywana przez opis poz. 21 zał. Nr 3 do ustawy o VAT. Wynika z tego, że nie wszystkie towary mieszczące się w PKWiU 08.11.20.0 objęte są poz. 21 załącznika nr 3, lecz wyłącznie trzy wymienione tam towary. Tylko tych towarów (opodatkowanych czynności mających je za przedmiot) dotyczy obniżona stawka. (...). W świetle powyższego towar, który dostarcza skarżący, kreda nawozowa granulowana, jako towar nie wymieniony w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie mógł być poprzez opinię GUS zrównany ze wskazanymi w tej pozycji towarami w zakresie stawki podatkowej.

A zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie miała zastosowania obniżona stawka VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, ponieważ sprzedawany przez Wnioskodawcę towar, nie jest wymieniony w załączniku nr 3 poz. 21.

Nie oznacza jednak, że do dostawy tego towaru zastosowanie ma każdorazowo podstawowa stawka podatku od towarów i usług. W rozpatrywanym przypadku należy również przeanalizować możliwość zastosowania do sprzedaży ww. towaru obniżonej stawki w wysokości 8% na podstawie § 3 ust. 4 pkt 6 oraz § 3 ust. 5 pkt 1 i ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2350) zwanym dalej rozporządzeniem, przy zachowaniu wszystkich warunków z nich wynikających.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia, obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl § 3 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia, przepis ust. 4 stosuje się do dostawy pod warunkiem że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Stosownie do § 3 ust. 6 rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:

  1. imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;
  2. określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;
  3. datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów rozporządzenia, stawką podatku w wysokości 8% opodatkowane są dostawy nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, które wyłącznie przeznaczone są do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym warunkiem zastosowania tej obniżonej stawki podatku jest złożenie przez nabywcę tych towarów sprzedawcy pisemnego oświadczenia, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Nadmienia się, że aby dany towar mógł być nawozem wapniowym i wapniowo-magnezowym musi posiadać jako nawóz pozwolenie dopuszczenia do obrotu, tj. odpowiadać warunkom:

  • rozporządzenia WE nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów (Dz. Urz. UE L 304 z dnia 21 listopada 2003 r., z późn. zm.) lub
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 r. w sprawie sposobu pakowania nawozów mineralnych, umieszczania informacji o składnikach nawozowych na tych opakowaniach, sposobu badania nawozów mineralnych oraz typów wapna nawozowego (Dz. U. Nr 183, poz. 1229) lub
  • posiadać pozwolenie ministra właściwego do spraw rolnictwa na wprowadzenie danego nawozu do obrotu po spełnieniu wymagań określonych w tym pozwoleniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca kupuje wapno nawozowe zawierające magnez odmiana 07 ze stawką VAT 8% od jego producenta. Nawóz został dopuszczony do obrotu opinią IUNG i sklasyfikowany w PKWiU 08.11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany stawka VAT 8%. Do produkcji nawozu jest zakupywana mączka dolomitowa sklasyfikowana 08.11.30.0 - stawką 8%. Wapno nawozowe magnezowe poddawane jest procesowi granulacji. Produkt ten nie zmienia swojego pierwotnego stanu chemicznego, następuje jedynie zmiana stanu fizycznego z pylistego na granule. Nawóz ten jest przeznaczony do poprawy PH gleby. Wapno jest sprzedawane bezpośrednio rolnikom indywidualnym jak również firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami i stanowi nawóz wapniowo-magnezowy przeznaczony do stosowania jako nawóz. W przypadku sprzedaży wapna dla podatnika podatku rolnego nabywca złoży pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym. Oświadczenie to będzie zawierać: imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania, ilość nabytych towarów, datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie. W przypadku sprzedaży wapna dla firm do dalszej sprzedaży zostanie wystawiona faktura VAT. Wapno nawozowe będące przedmiotem sprzedaży jest wyłącznie przeznaczone do stosowania jako nawóz, pasze lub dodatki do pasz. Wapno spełnia wymagania rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 r. w sprawie sposobu pakowania nawozów mineralnych, umieszczania informacji o składnikach nawozowych na tych opakowania, sposobu badania nawozów mineralnych oraz typów wapna nawozowego. Nawóz jest typem wapna nawozowego określonym w ww. rozporządzeniu Ministra Gospodarki.

W świetle uprzednio powołanych w sprawie przepisów, aby możliwe było zastosowanie stawki obniżonej, przedmiot dostawy winien stanowić nawóz wapniowy lub wapniowo-magnezowy oraz dostawa musi spełniać określone warunki formalne w postaci uzyskanych od nabywców odpowiednich oświadczeń. Przy czym - co istotne warunkiem zastosowania stawki obniżonej jest to, aby nabywca był podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, który nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez siebie gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej art. § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia. Zatem ustawodawca wyraźnie ograniczył możliwość zastosowania stawki obniżonej do określonej grupy nabywców nawozów wapniowych lub wapniowo-magnezowych. Dostawa ww. nawozów nabywcom, którzy nie są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, nie może korzystać z możliwości zastosowania 8% stawki podatku.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że w odniesieniu do sprzedaży wapna nawozowego wyłącznie przeznaczonego do stosowania jako nawóz nabywcom będącym podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, będzie spełniony warunek, wynikający z treści art. § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia. Jeżeli więc Wnioskodawca będzie posiadał od tych nabywców stosowne oświadczenia, o którym mowa § 3 ust. 5 pkt 1 w zw. z art. § 3 ust. 6 rozporządzenia, dostawa wapna nawozowego będzie mogła korzystać z 8% stawki podatku VAT.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT dostawy poddanego procesowi granulacji wapna nawozowego zawierającego magnez podatnikom podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej należało uznać za prawidłowe.

Nie można jednak podzielić stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej opodatkowania 8% stawką podatku VAT dostawy ww. wapna nawozowego firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami. Skoro jak wskazano uprzednio obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy nawozów wapniowych lub wapniowo-magnezowych, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, to w przypadku dostawy ww. towaru firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami warunek, o którym mowa w § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia nie będzie spełniony. Dostawa wapna nawozowego nabywcom, którzy nie są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, nie może więc skorzystać z możliwości zastosowania 8% stawki podatku.

A zatem dostawa poddanego procesowi granulacji wapna nawozowego zawierającego magnez firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej należy wyjaśnić, że mając na uwadze ww. orzeczenia NSA kształtujące linię orzeczniczą sądów administracyjnych, tut. Organ w niniejszej sprawie przyjął ścisłą interpretację zapisów pozycji 21 załącznika nr 3 ustawy. Ponadto opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłe w powoływanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, nie jest tożsamy z opis zaprezentowanym w niniejszej interpretacji.

Jednocześnie zauważa się, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Przy czym jak stanowi art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej, zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Z kolei w myśl art. 14k § 3 Ordynacji podatkowej, w zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, której wygaśnięcie stwierdzono, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

w części prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej