Temat interpretacji
Opodatkowanie i stawka podatku dla świadczonych usług; prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w fakturach dokumentujących wydatki na farmę fotowoltaiczną (na etapie inwestycji oraz eksploatacji) oraz brak opodatkowania rozliczenia 50% kosztów inwestycji pomiędzy zainteresowanymi.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 1 lutego 2019 r. (data wpływu 13 lutego 2019 r.), uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i stawki podatku dla świadczonych usług; prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w fakturach dokumentujących wydatki na farmę fotowoltaiczną (na etapie inwestycji oraz eksploatacji) oraz braku opodatkowania rozliczenia 50% kosztów inwestycji pomiędzy zainteresowanymi jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny, uzupełniony w dniu 23 kwietnia 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i stawki podatku dla świadczonych usług; prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w fakturach dokumentujących wydatki na farmę fotowoltaiczną (na etapie inwestycji oraz eksploatacji) oraz braku opodatkowania rozliczenia 50% kosztów inwestycji pomiędzy zainteresowanymi.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu złożonym przez:
- Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
A. B.;
- Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
M. W.
przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.
Wnioskodawcy - osoby fizyczne, które prowadzą jednoosobowe działalności gospodarcze - są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług (dalej jako: podatek VAT.)
Wnioskodawca (dalej jako: Pani A.) prowadzi działalność w zakresie projektowania sprzedaży oraz montowania instalacji fotowoltaicznych.
Wnioskodawca (dalej jako: Pan M.) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi z zakresu doradztwa przy inwestycjach/powstawaniu ferm fotowoltaicznych.
Pani A. w związku z wygraniem organizowanego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki przetargu realizuje inwestycję polegającą na wykonaniu farmy fotowoltaicznej, przeznaczonej do produkcji energii. Osoba ta nie posiada jednakże wystarczającej wiedzy umożliwiającej samodzielne wykonanie ww. inwestycji. W związku z tym Pani A. zawarła z Panem M. - osobą posiadającą wieloletnie doświadczenie oraz wiedzę z zakresu organizacji, funkcjonowania oraz budowy farm fotowoltaicznych - umowę wspólnego przedsięwzięcia. Zgodnie z postanowieniami przedmiotowej umowy Pan M. zobowiązuje się do doradztwa Pani A. we wszystkich sprawach związanych z prowadzeniem działalności przez farmę fotowoltaiczną, jej organizacją oraz budową. Zgodnie z postanowieniami przedmiotowej umowy Strony będą wspólnie (w równych częściach) partycypować w kosztach oraz dochodach generowanych przez farmę (wynagrodzenie za świadczone przez Pana M. usługi będzie uzależnione od wypracowanych przez farmę przychodów).
Umowa wspólnego przedsięwzięcia stanowi, że na etapie realizacji inwestycji Strony umowy zobowiązują się do wspólnego partycypowania w kosztach (np. związanych ze sporządzeniem niezbędnej dokumentacji, uzyskaniem pozwoleń, itp.). Rozliczenie kosztów ma następować następująco - Pani A. będzie pokrywała wszystkie koszty związane z farmą fotowoltaiczną (wszystkie faktury VAT będą na nią wystawiane). Pan M. będzie natomiast zobowiązany do pokrycia 50% kosztów poniesionych przez Panią A. w ciągu 7 dni od dnia doręczenia mu stosowanego potwierdzenia poniesienia tych kosztów. Na etapie realizacji inwestycja nie będzie generowała przychodów.
Po zakończeniu inwestycji, tj. po uruchomieniu farmy koszty oraz przychody związane z eksploatacją farmy będą rozliczane przez Panią A. w jej księgach podatkowych. Rozliczenie dochodu będzie następować w ten sposób, iż Pani A. do 10-go dnia każdego miesiąca przedstawi Panu M. zestawienie przychodów i wydatków (kosztów) związanych z działalnością farmy w miesiącu poprzedzającym dane zestawienie. W ciągu 7 dni od dnia przedstawienia przedmiotowego zestawienia Pan M. ma wystawić na rzecz Pani A. fakturę VAT, w której będzie wykazana kwota odpowiadająca części dochodu wygenerowanego przez farmę (kwota ta stanowić będzie wynagrodzenie Pana M.).
Wyprodukowana przez fermę fotowoltaiczną energia będzie odsprzedawana przez Panią A. (na rzecz Urzędu Regulacji Energetyki oraz innych podmiotów).
Zawarta przez Panią A. oraz Pana M. umowa wspólnego przedsięwzięcia nie tworzy nowego podmiotu gospodarczego posiadającego osobowość prawną. Podmioty uczestniczące we wspólnym przedsięwzięciu zachowują niezależność w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych ze wspólnym przedsięwzięciem), a w działaniach związanych ze wspólnym przedsięwzięciem, realizują zadania objęte umową.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:
- budowana farma fotowoltaiczna będzie Pani własnością,
- Pan M. będzie świadczył na Pani rzecz usługi doradztwa w zakresie prowadzenia, organizacji i budowy farmy już na etapie jej budowy. Sposób dokumentowania świadczonych przez Pana M. usług doradztwa będzie uzależniony od charakteru czynności wykonywanych w danym okresie. Dokumentacja może przybrać w szczególności formę notatki, opinii, korespondencji e-mailowej. Wskazuje Pani również, że w przypadku porad ustnych dodatkowa dokumentacja nie wystąpi. Jednakże, rozważane jest wprowadzenie ewidencji/zestawienia czasu, który poświęcił Pan M. w danym okresie na świadczenie usług doradztwa,
- Pan M. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy wynagrodzenie otrzymywane przez Pana M. za opisane w stanie faktycznym usługi, tj. doradztwo we wszystkich sprawach związanych z prowadzeniem działalności przez farmę fotowoltaiczną, jej organizacją oraz budową powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług (dalej jako: podatek VAT)? Jeśli tak to według jakiej stawki należy opodatkować te usługi?
- Czy w przedstawionym stanie faktycznym Pani A. jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na fermę fotowoltaiczną (na etapie inwestycji oraz eksploatacji)?
- Czy opisany w stanie faktycznym zwrot 50% kosztów inwestycji dokonany przez Pana M. na rzecz Pani A. powinien zostać opodatkowany podatkiem VAT?
Zdaniem Zainteresowanych:
Ad. 1.
W ocenie Wnioskodawców otrzymywane przez Pana M. wynagrodzenie za opisane w stanie faktycznym usługi, tj. doradztwo we wszystkich sprawach związanych z prowadzeniem działalności przez farmę fotowoltaiczną, jej organizacją oraz budową stanowi zapłatę za świadczenie usług o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (sposób kalkulacji wynagrodzenia nie ma znaczenia dla potrzeb niniejszej sprawy).
Wynagrodzenie to powinno zostać opodatkowane 23% stawką podatku VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Artykuł 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi natomiast, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 41 ustawy o VAT, w związku z art. 146a ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku VAT wynosi 23%. Wskazać jednakże należy, że w treści ustawy o VAT ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Wnioskodawcy wskazują jednak, że żadne ze wskazanych w ustawie o VAT zwolnień oraz włączeń nie jest właściwe dla świadczonych przez Pana M. usług.
W ocenie Wnioskodawców świadczone przez Pana M. usługi polegające na doradztwie we wszystkich sprawach związanych z budową, organizacją oraz prowadzeniem działalności przez farmę fotowoltaiczną powinny zostać bowiem uznane za usługi doradcze, a zatem zgodnie z art. 43 ust. 15 pkt 2 ustawy o VAT do ich opodatkowania nie mają zastosowania zwolnienia przewidziane w ustawie o VAT.
W tym miejscu Wnioskodawcy wskazują, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia usługi doradcze. Wobec tego, w celu zdefiniowania tego pojęcia należy odwołać się do wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN doradztwo oznacza udzielanie fachowych porad, natomiast termin doradzać znaczy udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Użyty w ustawie o CIT termin usługi doradztwa należy rozumieć w związku z tym szeroko. Wskazać ponadto należy, że w interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2018 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.449.2018.1.JKT Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że w doktrynie przedmiotu przyjmuje się szerokie ujęcie terminu usługi doradcze. Według przedstawicieli nauki doradztwo, w bardzo ogólnym znaczeniu, jest usługą świadczoną przez jedną osobę/instytucję na rzecz drugiej osoby/instytucji, która zleca wykonanie tej usługi.
W literaturze przedmiotu bardzo różnorodnie formułowane są zadania stojące przed usługami doradczymi, np. doradztwo określane jest jako:
- przejęcie zadań,
- pośrednictwo w zakresie przekazywania wiedzy,
- pośrednictwo w przekazywaniu specjalnych informacji,
- pomoc w rozwiązywaniu problemów,
- pomoc w podejmowaniu decyzji,
- przekazywanie informacji zmniejszających ryzyko,
- przygotowanie i przekazywanie informacji służących rozwiązaniu kompleksowych problemów,
- przekazywanie specyficznej wiedzy, celem usprawnienia działań,
- identyfikacja i rozwiązywanie problemów,
- przekazywanie zaleceń dotyczących usprawniania działań oraz pomoc w ich wdrożeniu,
- dawanie wskazówek dotyczących postępowania.
Doradcy mogą więc pomóc zleceniodawcy w przygotowaniu decyzji, rozwiązaniu problemów, usprawnieniu działania, itp. Zdaniem F. Steele, doradztwo to wszelkie formy dostarczania pomocy w zakresie realizacji celów, procesu czy struktury zadania lub ewentualnie ciągu zadań, gdzie doradca nie jest faktycznie odpowiedzialny za wykonanie tych zadań, lecz służy pomocą tym, którzy tę odpowiedzialność ponoszą (F. Steele, Consulting for Organizational Change, Amherst, MA, University of Massachusetts Press, 1975, s. 3). W świetle powyższego stwierdzić należy, że świadczone przez Pana M. na rzecz Pani A. usługi spełniają przesłanki do uznania ich za usługi doradcze.
W efekcie powyższego otrzymywane przez Pana M. wynagrodzenie za opisane w stanie faktycznym usługi, tj. doradztwo we wszystkich sprawach związanych z prowadzeniem działalności przez farmę fotowoltaiczną, jej organizacją oraz budową powinno zostać uznane za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkowane 23% stawką podatku VAT.
Ad. 2.
W ocenie Wnioskodawców Pani A. jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na fermę fotowoltaiczną (bez zastosowania jakiegokolwiek współczynnika/prewspółczynnika o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT). W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z wyżej wskazanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Pierwsza z ww. przesłanek w niniejszej sprawie jest spełniona. Jak wskazano bowiem w opisie stanu faktycznego pani A. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wobec tego, w tym miejscu należy przeanalizować, czy nabywane przez Panią A. towary są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów ustawa o VAT rozumie przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Natomiast świadczenie usług definiowane jest jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W niniejszej sprawie, jak wskazano w opisie stany faktycznego, Wnioskodawcy realizują inwestycję, która ma na celu stworzenie fermy fotowoltaicznej. Wytworzona energia ma być natomiast odsprzedawana. W tym miejscu wskazać należy, że w interpretacji indywidualnej z dnia 25 stycznia 2016 r., nr IPPP3/4512-888/15-2/KT Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że w rozumieniu ustawy o VAT, dostawa energii elektrycznej stanowi dostawę towarów. W interpretacji indywidualnej z dnia 9 marca 2012 r., nr IBPP2/443-1324/11/ICz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że do opodatkowania dostawy energii elektrycznej zastosowanie znajdzie stawka podstawowa podatku VAT w wysokości 23%. W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że nabyte przez Panią A. towary będą związane z czynnościami opodatkowanymi.
Wnioskodawcy wskazują nadto, że w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje się, że prawo podatnika do odliczenia podatku VAT naliczonego związane jest z zasadą neutralności podatku VAT. W tym miejscu wskazać należy, że w wyroku z dnia 15 stycznia 1998 r. wydanym w sprawie C-37/95 Belgische Staat przeciwko Ghent Coal Terminal NV Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.
Reasumując powyższe stwierdzić należy, że Pani A. jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na fermę fotowoltaiczną.
Ad. 3.
W ocenie Wnioskodawców zwrot 50% kosztów dokonany przez Pana M. na rzecz Pani A. nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, nie jest to bowiem, ani dostawa towarów, ani świadczenie usług, o których mowa w art. 7 oraz art. 8 ustawy o VAT.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie Pani A. oraz Pan M. zawarli umowę wspólnego przedsięwzięcia w celu realizacji wspólnej inwestycji, tj. fermy fotowoltaicznej. Zatem dokonany przez Pana M. zwrot 50% kosztów uznać należy w niniejszej sprawie za zwrot nakładów poniesionych na realizację wspólnego przedsięwzięcia. W tym miejscu wskazać należy, że w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe wskazuje się, że w świetle obowiązujących przepisów prawa wzajemne rozliczenia pomiędzy partnerami, którzy realizują wspólne przedsięwzięcie nie może być uznawane za dostawę towarów, ani świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Jako przykład takiego rozstrzygnięcia wskazać należy interpretację indywidualną z dnia 9 sierpnia 2017 r., nr 0115-KDIT1-2.4012.263.2017.1.AGW, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że wzajemne rozliczenia finansowe pomiędzy (...) Partnerami wspólnego przedsięwzięcia nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, a także świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i nie rodzą skutków w podatku od towarów i usług.. Tożsame stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2015 r., nr IPPP1/4512-620/15-4/AS, w której wskazał, że zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że czynność wniesienia udziału finansowego/wkładu pieniężnego do wspólnego przedsięwzięcia, (...) nie są czynnościami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie podlegają opodatkowaniu VAT. Również w interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2010 r., nr IPPP3/443-292/10-2/MPe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że (...) wzajemne rozliczenia finansowe pomiędzy Liderem a Partnerami dotyczące przenoszenia Kosztów Konsorcjum (...) biorąc pod uwagę unormowania art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji czynność ta nie powinna być dokumentowana fakturą VAT, lecz innym dowodem księgowym np. notą księgową. Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zwrot 50% kosztów dokonany przez Pana M. na rzecz Pani A. nie powinien zostać opodatkowany podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Wskazać należy, że niniejszą interpretację wydano na podstawie przedstawionych zdarzeń przyszłych, z których wynika, że w związku ze zwrotem 50% kosztów inwestycji przez Zainteresowanego niebędącego stroną postepowania nie otrzyma On z tego tytułu żadnych świadczeń ze strony Wnioskodawcy. Oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie należy wskazać, że interpretacja została wydana wyłącznie w zakresie zadanych pytań, pozostałe kwestie opisane we własnym stanowisku nie były przedmiotem oceny.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej