Temat interpretacji
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy &− przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 31 maja 2017 r. Gmina złożyła w Urzędzie Marszałkowskim Województwa A. wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn.: w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa A. na lata 2014-2020. W dniu 22 grudnia 2017 r. została zawarta umowa o dofinansowanie 83% poniesionych kosztów kwalifikowanych ww. operacji. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne gminy. Gmina jako koszt kwalifikowany wskazuje również podatek VAT od zrealizowanej inwestycji. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania go na mocy prawodawstwa krajowego.
Projekt polega na rozbudowie budynku Szkoły Podstawowej. Projektowany zakres inwestycji zostanie zrealizowany jako zabudowa przestrzeni pomiędzy północnym, a zachodnim skrzydłem budynku.
Zestawienie planowanych do realizacji dla projektu pomieszczeń:
- wiatrołap/wózkownia,
- hall,
- magazyn sprzętu sportowego,
- 4 sale lekcyjne,
- 4 łazienki,
- korytarz na antresoli,
- pomieszczenie pedagoga.
Projektowany zakres inwestycji zostanie zrealizowany wraz z wykonaniem niezbędnych elementów uzbrojenia i zagospodarowania terenu działki w postaci:
- przebudowy lokalnego systemu kanalizacji sanitarnej z odprowadzaniem ścieków do kanalizacji sanitarnej,
- budowy systemu wyprowadzania wód opadowych z rur spustowych w atrium do studni chłonnych na zewnątrz budynku,
- wykonania opaski wokół budynku z płytą wejściową przed drzwiami do projektowanej rozbudowy budynku.
Po realizacji rozbudowy, budynek będzie posiadał kształt prostopadłościennej bryły na rzucie prostokąta. Po realizacji zakresu inwestycji budynek będzie stanowił obiekt wolnostojący, piętrowy, niepodpiwniczony, z dachem wielospadowym o niskim kącie nachylenia połaci dachowych (do 5 st.).
Do projektowanego budynku doprowadzone zostaną następujące media:
- energia elektryczna - zasilenie w ramach posiadanej przez inwestora, istniejącej mocy,
- zaopatrzenie w wodę poprzez istniejące przyłącze wodociągowe,
- odprowadzenie ścieków sanitarnych do kanalizacji sanitarnej,
- odprowadzanie wód opadowych powierzchniowo na nieutwardzony, biologicznie czynny teren działki inwestora.
W nowych salach będą prowadzone następujące zajęcia:
- w sali nr 1 zajęcia z języków obcych,
- w sali nr 2 zajęcia z matematyki i przyrody,
- w sali nr 3 zajęcia z zakresu robotyki i programowania,
- w sali nr 4 zajęcia ogólnorozwojowe.
Faktury za dostawy towarów i usług w ramach projektu będą wystawiane na Gminę z jej NIP, jako nabywcę, a płatnikiem całej inwestycji będzie Urząd Gminy. Po zakończeniu opisanej inwestycji, zostanie ona nieodpłatnie przekazana w trwały zarząd Szkole Podstawowej w B., która objęta została centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług, a Urząd Gminy obsługuje Gminę.
Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej.
Zgodnie z artykułem 43 ust. l pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, usługi świadczone przez: jednostkę objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku od towaru i usług (wystawienie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych).
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane zarówno przez Gminę, jak i jednostkę do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Efekt realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej.
Konieczność interpretacji w przedmiotowej sprawie wymagana jest jako załącznik do wniosku o płatność końcową w celu uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany.
Planowany termin zakończenia zadania to 31 lipca 2019 r.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa A. na lata 2014-2020?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów zadania pn. .
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gmina uważa się za podatnika podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności innych niż te, które mieszczą się w ramach jej zadań i gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną, jest podatnikiem VAT czynnym czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków, zamiany (nieruchomości), ale prowadzone czynności opodatkowane nie są związane z ww. inwestycją.
W związku z niespełnieniem podstawowych zasad dotyczących odliczenia podatku naliczonego z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku, gdyż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towar i usługi zakupione przez podatnika będą wykorzystywane do czynności opodatkowanej. W przypadku jednostki Gminy jaką jest Szkoła Podstawowa w B. nie zaistniał związek zakupu z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, gdyż zarówno zadanie, jak i efekt realizowanego zadania będą służyć działalności statutowej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionej z opodatkowania i nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej.
W związku z powyższym nie można znaleźć powiązania dla zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania (podatku naliczonego) z wykorzystaniem ich do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem VAT powinien być kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11
marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.
z 2018 r., poz.
2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do
wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.
15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.
120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686 ze zm.), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
W § 8 ust. 3 i 4 tego
rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki
bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej
pochodzącej ze źródeł,
o których mowa w tych przepisach, daje
prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych
w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie są bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy zakupy nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej