Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2019 r. (data wpływu 18 marca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. Modernizacja Szpitala poprzez rozbudowę istniejącego głównego budynku szpitalnego na potrzeby bloku operacyjnego i centralnej sterylizatorni jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. Modernizacja Szpitala poprzez rozbudowę istniejącego głównego budynku szpitalnego na potrzeby bloku operacyjnego i centralnej sterylizatorni. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowane pytanie oraz stanowisko własne Wnioskodawcy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym, który świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia. Usługi te wykonywane są przede wszystkim w ramach kontraktu zawieranego z Narodowym Funduszem Zdrowia i są objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.). Na potrzeby świadczenia swoich usług Szpital nabywa materiały i usługi, od których generalnie nie odlicza podatku naliczonego ze względu na związek z czynnościami zwolnionymi.
Szpital zrealizował projekt pn. Modernizacja Szpitala poprzez rozbudowę istniejącego głównego budynku szpitalnego na potrzeby bloku operacyjnego i centralnej sterylizatorni w ramach pomocy przyznanej z funduszy Unii Europejskiej. Realizując projekt Szpital dobudował nowe skrzydło przeznaczone na blok operacyjny i centralną sterylizatornię, oraz wyposażył nowy budynek w sprzęt, aparaturę medyczną oraz inne elementy niezbędne do prowadzenia podstawowej działalności Szpitala.
Zgodnie z zawartą umową Szpital jest zobowiązany dostarczyć na koniec okresu trwałości projektu pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającego brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w zakresie zrealizowanego projektu. Odnośnie realizowanego projektu Szpital otrzymał interpretację indywidualną z dnia 8 maja 2012 r.
W odpowiedzi na wezwanie Szpital udzielił poniżej wyjaśnień w sprawie złożonego wniosku.
- Nabyte przez Szpital towary i usługi, które służyły do zrealizowania rozbudowy istniejącego budynku na potrzeby bloku operacyjnego i centralnej sterylizatorni oraz wyposażenia tego rozbudowanego bloku są wykorzystywane do wykonywania (świadczenia) czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.
- Faktury dokumentujące zakup towarów i usług, o których jest mowa we wniosku były wystawione na Szpital.
- Szpital jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
Czy Szpitalowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do rozbudowy budynku, jak i wyposażenia w sprzęt medyczny tej rozbudowanej części Szpitala?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku), nie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu towarów i usług, które zostały wykorzystane do rozbudowy części Szpitala i wyposażenia tej części w sprzęt medyczny. Brak prawa do odliczenia wynikał z tego, że dokonane nabycia towarów i usług służyły i nadal służą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powołanych przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Z opisu sprawy wynika, że Szpital jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Szpital jest podmiotem leczniczym, który świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia. Usługi te wykonywane są przede wszystkim w ramach kontraktu zawieranego z Narodowym Funduszem Zdrowia i są objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Szpital zrealizował projekt pn. Modernizacja Szpitala poprzez rozbudowę istniejącego głównego budynku szpitalnego na potrzeby bloku operacyjnego i centralnej sterylizatorni w ramach pomocy przyznanej z funduszy Unii Europejskiej. Realizując projekt Szpital dobudował nowe skrzydło przeznaczone na blok operacyjny i centralną sterylizatornię, oraz wyposażył nowy budynek w sprzęt, aparaturę medyczną oraz inne elementy niezbędne do prowadzenia podstawowej działalności Szpitala. Nabyte przez Szpital towary i usługi, które służyły do zrealizowania rozbudowy istniejącego budynku na potrzeby bloku operacyjnego i centralnej sterylizatorni oraz wyposażenia tego rozbudowanego bloku są wykorzystywane do wykonywania (świadczenia) czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług, o których jest mowa we wniosku były wystawione na Szpital.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z opisu sprawy towary i usługi, które służyły do zrealizowania rozbudowy istniejącego budynku na potrzeby bloku operacyjnego i centralnej sterylizatorni oraz wyposażenia tego rozbudowanego bloku przez Szpital są wykorzystywane do wykonywania (świadczenia) czynności zwolnionych od podatku.
Zatem Szpitalowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.
Podsumowując, Szpitalowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do rozbudowy budynku, jak i wyposażenia w sprzęt medyczny tej rozbudowanej części Szpitala.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą ważność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej