Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 19 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: X jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: X
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie Y jest organizacją pozarządową posiadającą osobowość prawną działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku prawo o stowarzyszeniach, oraz statutu uchwalonego przez walne zebranie członków stowarzyszenia. Y został zarejestrowany w KRS. Członkami zwyczajnymi stowarzyszenia są osoby fizyczne, członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne, bądź osoby prawne. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie posiada statusu podatnika VAT. Wartość przychodów stowarzyszenia za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku zamknęła się kwotą 282.806,09 zł. i pochodziły one ze składek członkowskich, darowizn od osób fizycznych i osób prawnych, przychody z nieodpłatnej działalności pożytku publicznego (1% podatku od osób fizycznych), dotacje otrzymane z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków unijnych na prowadzenie nieodpłatnej działalności statutowej.
Celami statutowymi Y są:
- Służba Ojczyźnie poprzez dbałość o moralny poziom mieszkańców oraz kulturalny, materialny i społeczny ich rozwój.
- Ochrona duchowego i materialnego dziedzictwa.
- Kultywowanie i rozwijanie ich specyfiki kulturowej.
- Dbałość o zachowanie walorów środowiska naturalnego.
W dniu 14 sierpnia 2018 roku została podpisana umowa o przyznanie pomocy finansowej z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Na mocy podpisanej umowy Y otrzymał dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na realizację projektu pn.: X. Celem projektu jest: zachowanie lokalnego dziedzictwa, odrodzenie tradycji i poszerzenie wiedzy mieszkańców gminy poprzez przeprowadzenie na terenie gminy innowacyjnych imprez, promujących lokalne dziedzictwo kulturowe górali, w tym ich obrzędy, gwarę i zwyczaje.
Otrzymana dotacja nie jest związana z prowadzoną przez Stowarzyszenie odpłatną działalnością statutową i nie ma bezpośredniego wpływu na ustalanie cen za realizację zadań związanych z odpłatną działalnością statutową stowarzyszenia.
- Otrzymana kwota dotacji będzie przeznaczona wyłącznie na sfinansowanie opisanego powyżej projektu.
- Otrzymana dotacja zostanie wykorzystana wyłącznie na następujące koszty kwalifikowane projektu: usługa ekspercka związana z wykładami (), usługa ekspercka związana z oprawą muzyczną, koszt wynajmu pomieszczeń na posiady, koszty cateringu na posiady, projekty i wydruk plakatów promocyjnych i zaproszeń, zakup sprzętu elektronicznego i stylowego wyposażenia (zakup nagłośnienia, projektora multimedialnego, ekranu multimedialnego ze statywem, zakup stylowych mebli).
- Z efektów projektu będą korzystać mieszkańcy gminy uczestniczący w ().
- W przypadku niezrealizowania projektu Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.
- W przypadku rozwiązania umowy o dofinansowanie Wnioskodawca zobowiązany jest do zwrotu całości otrzymanego dofinansowania.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie Y ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu pn.: X?
Zdaniem Wnioskodawcy, kwota dotacji otrzymanej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację projektu pn.: X, nie stanowi podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów i usług oferowanych przez Stowarzyszenie w ramach prowadzonej odpłatnej działalności statutowej. Kwota dotacji została w całości przeznaczona na działalność edukacyjną prowadzoną przez Stowarzyszenie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej.
W związku z faktem, że realizacja projektu pn.: X nie jest w żadnym zakresie związana z działalnością gospodarczą, Wnioskodawca nie ma prawa odliczenia podatku zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu.
Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku, o którym mowa w art. 86 z co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze Stowarzyszenie Y nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy (nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług). Po drugie wydatki związane z realizacją projektu pn.: X nie mają żadnego związku z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, gdyż stowarzyszenie nie prowadzi takiej działalności i nie wykorzystuje nabytych w ramach projektu towarów i usług do prowadzenia takiej działalności.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowaw art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową posiadającą osobowość prawną działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku prawo o stowarzyszeniach, oraz statutu uchwalonego przez walne zebranie członków stowarzyszenia. Członkami zwyczajnymi stowarzyszenia są osoby fizyczne, członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne, bądź osoby prawne. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie posiada statusu podatnika VAT. W dniu 14 sierpnia 2018 roku została podpisana umowa o przyznanie pomocy finansowej z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Na mocy podpisanej umowy Wnioskodawca otrzymał dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w wysokości na realizację projektu pn.: X. Celem projektu jest: zachowanie lokalnego dziedzictwa, odrodzenie tradycji i poszerzenie wiedzy mieszkańców gminy poprzez przeprowadzenie na terenie gminy innowacyjnych imprez, promujących lokalne dziedzictwo kulturowe górali, w tym ich obrzędy, gwarę i zwyczaje. Otrzymana dotacja nie jest związana z prowadzoną przez Stowarzyszenie odpłatną działalnością statutową i nie ma bezpośredniego wpływu na ustalanie cen za realizację zadań związanych z odpłatną działalnością statutową stowarzyszenia. Otrzymana kwota dotacji będzie przeznaczona wyłącznie na sfinansowanie opisanego powyżej projektu. Zostanie wykorzystana wyłącznie na następujące koszty kwalifikowane projektu: usługa ekspercka związana z wykładami (), usługa ekspercka związana z oprawą muzyczną, koszt wynajmu pomieszczeń na posiady, koszty cateringu na posiady, projekty i wydruk plakatów promocyjnych i zaproszeń, zakup sprzętu elektronicznego i stylowego wyposażenia (zakup nagłośnienia, projektora multimedialnego, ekranu multimedialnego ze statywem, zakup stylowych mebli). Z efektów projektu będą korzystać mieszkańcy gminy uczestniczący w ().
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu pn.: X.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a z efektów projektu będą korzystać mieszkańcy gminy uczestniczący w (). Ponadto jak wynika z wniosku wydatki związane z realizacją projektu pn.: X nie mają żadnego związku z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, gdyż stowarzyszenie nie prowadzi takiej działalności i nie wykorzystuje nabytych w ramach projektu towarów i usług do prowadzenia takiej działalności.
Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Dodatkowo tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem i własnym stanowiskiem w sprawie, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa w wydanej interpretacji rozpatrzone. W związku z powyższym tut. Organ nie rozstrzygał kwestii opodatkowania dotacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej