Temat interpretacji
projekt brak prawa do odliczenia
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących termomodernizacji budynku szkoły i montażu instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku szkoły jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 marca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących termomodernizacji budynku szkoły i montażu instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku szkoły.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego złożyła wniosek o środki europejskie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej) dla przedmiotowego projektu o nazwie Termomodernizacja budynku szkoły ...
Planowane do realizacji przedsięwzięcie polegać będzie na przeprowadzeniu prac związanych z głęboką termomodernizacją oraz montażem instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku szkoły. Przedmiotem głębokiej termomodernizacji w projekcie jest wolnostojący budynek szkoły .... Od II połowy 2019 r. w pomieszczeniach piwnicznych budynku szkoły ... będzie mieścił się gminny ośrodek pomocy społecznej. W związku z centralizacją rozliczeń podatku VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych rozliczenie wynajmu będzie odbywało się w ramach jednego podatnika i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług (VAT). Budynek szkoły wykonany jest w konstrukcji tradycyjnej, murowanej, ściany z silikatów lub cegły kratówki, stropy prefabrykowane kanałowe i żerańskie, stropodach wentylowany o konstrukcji drewnianej i stalowej. Wieżba dachowa nad starą częścią budynku szkoły drewniana kryta niepalnie blachą. Prace termomodernizacyjne ww. budynku będą polegały m.in. na: - wykonaniu izolacji termicznej ścian przy użyciu płyt styropianowych, - wykonanie izolacji termicznej strop pod nieogrzewanym poddaszem przy użyciu granulatu z wełny mineralnej, - wymiana zewnętrznych okien drewnianych na nowe okna b, - wymiana zewnętrznych drzwi wejściowych na nowe z ciepłego aluminium, - modernizacja systemu grzewczego, - modernizacja oświetlenia wbudowanego. Instalacja fotowoltaiczna o mocy około 17,4 kwp, umieszczona na dachu budynku szkoły będzie wytwarzała energię wykorzystywaną na potrzeby obiektu.
Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w okresie programowania 2014 - 2020 zapłacony VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wówczas, gdy beneficjent nie ma prawnych możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina poniesie wszystkie nakłady związane z termomodernizacją tego budynku. Wydatki te będą służyły tylko do wypełniania zadań własnych gminy nałożonych na nią przepisami ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o systemie oświaty i ustawy o pomocy społecznej. W budynku szkoły ..., którego będzie dotyczyła ww. termomodernizacja, nie jest i nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, która byłaby opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących termomodernizacji budynku szkoły ... i montażu instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku szkoły?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm ), w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 144, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z uwagi na to, że Gmina oraz jednostki budżetowe gminy, od momentu centralizacji, nie stanowią odrębnych podmiotów na gruncie ustawy o VAT, termomodernizacja budynku szkoły oraz montaż instalacji fotowoltaicznej realizowanych na rzecz gminy i jej jednostek organizacyjnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej oraz usług z zakresu pomocy społecznej. Zgodnie z artykułem 43 ust. 1 pkt 22 i pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, a także usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku od towaru i usług. W dokumentacji aplikacyjnej należało określić kwalifikowalność podatku VAT z faktur dokumentujących realizację projektu. Gmina jako beneficjent wychodzi z założenia, że nie ma prawa do odliczania podatku VAT, gdyż przedmiotowa inwestycja będzie służyć przede wszystkim do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy, a efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z tym, że usługi nabyte związane z tą inwestycją będą wykorzystywane do działalności niepodlegającej podatkowi VAT oraz zwolnionej z podatku Gmina nie jest uprawniona do odliczenia kwoty naliczonego VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego złożyła wniosek o środki europejskie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 (działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej) dla projektu dotyczącego termomodernizacji budynku szkoły ... i montażu instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku szkoły. Przedmiotem głębokiej termomodernizacji w projekcie jest wolnostojący budynek szkoły .... Od II połowy 2019 r. w pomieszczeniach piwnicznych budynku szkoły ... będzie mieścił się gminny ośrodek pomocy społecznej. Gmina poniesie wszystkie nakłady związane z termomodernizacją tego budynku. Wydatki te będą służyły tylko do wypełniania zadań własnych gminy nałożonych na nią przepisami ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o systemie oświaty i ustawy o pomocy społecznej. W budynku szkoły ..., którego będzie dotyczyła ww. termomodernizacja, nie jest i nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, która byłaby opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących przepisów pozwala stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie związek taki nie występuje, gdyż na terenie budynku objętego projektem nie będzie prowadzona działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie wydatki ponoszone w związku z termomodernizacją będą służyły do wypełniania zadań własnych Gminy nałożonych na nią przepisami ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o systemie oświaty i ustawy o pomocy społecznej. Zatem, w analizowanym przypadku przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ wydatki związane z realizacją inwestycji będą służyły wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu VAT.
W konsekwencji, w związku z realizacją projektu, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących towarów i usług nabywanych w związku z realizacją ww. projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej