Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.142.2019.1.OA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.05.2019, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.142.2019.1.OA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data wpływu 10 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

  1. Wnioskodawca działa na podstawie ustaw:
    • ustawa o ochronie przyrody ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r., poz. 1651);
    • ustawa o finansach publicznych ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.);
    • ustawa o podatku od towarów i usług ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054, z późn. zm.);
    • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej parku narodowego (Dz. U. z dnia 5 listopada 2012 r. poz. 1212);
    • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 października 1954 r. (Dz. U. z 1955 r.).
  2. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Składa miesięczne deklaracje VAT-7.
  3. Wnioskodawca realizuje zadania wynikające z działalności statutowej (zadania z zakresu ochrony przyrody) oraz uzyskuje przychody z działalności niezwiązanej z działalnością statutową, a podlegające art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT (działalność gospodarcza).

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej uzyskuje przychody:

  1. opodatkowane podatkiem VAT: sprzedaż drewna, sprzedaż wydawnictw i materiałów edukacyjnych, biletów wstępu do ośrodka edukacyjnego i teren parku, wynajem lokali na cele niemieszkalne,
  2. zwolnione z podatku VAT: najem lokali na cele mieszkalne.

Do zadań statutowych, które są wykonywane nieodpłatnie należy:

  1. prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej zasobów przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywracanie stanu zasobów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenie siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, zwierząt i grzybów;
  2. udostępnianie obszaru parku na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy o ochronie przyrody lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody oraz zarządzeniach Dyrektora;
  3. prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Wnioskodawca będzie realizował zadanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 2.4: Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, typ projektów 2.4.3: Opracowanie instrumentów planistycznych dla obszarów Natura 2000 i parków, podtyp projektów 2.4.3b: Plany ochrony obszarów Natura 2000 i parków.

Nazwa projektu: ().

Okres realizacji: 2020-2022. Złożony projekt pod tytułem ,Opracowanie szczegółowych instrumentów planistycznych do realizacji działań ochronnych na terenie () ma na celu inwentaryzację ekosystemów leśnych i nieleśnych. Projekt ma charakter poznawczo-planistyczny. Ocena stanu zasobów ukaże aktualny stan przyrody Wnioskodawcy. Zagadnienia dotyczące oceny stanu zachowania ekosystemów leśnych i nieleśnych zawsze należały do priorytetowych działań. Po powiększeniu w 1997 r. inwentaryzacja ekosystemów leśnych i nieleśnych z wykorzystaniem stałych powierzchni kontrolnych została przeprowadzona dwukrotnie. W ramach projektu planowane jest powtórzenie inwentaryzacji co pozwoli ocenić tempo zmian jakie zaszły na obszarze objętym projektem oraz wyciągnąć wnioski co do skuteczności dotychczasowych działań i jednocześnie określić założenia co do dalszego postępowania w kwestii efektywnego gospodarowania zasobami przyrody parku. W wyniku intensywnych zmian w środowisku przyrodniczym jakie zaszły w ostatnim dziesięcioleciu, w tym związanymi z katastrofalnymi zjawiskami meteorologicznymi (szkody od suszy, huraganowych wiatrów, okiści śnieżnej) nastąpiła dezaktualizacja danych dotyczących leśnych zasobów przyrodniczych.

Odpowiednie zarządzanie obszarem dzięki zdobytej wiedzy w wyniku realizacji projektu pozwoli na utrzymanie, a nawet wzbogacenie różnorodności biologicznej parku. Realizacja niniejszego projektu nie tylko pozwoli na ocenę zasobów przyrodniczych, ale dzięki pozyskanym danym będzie można dokonać analizy istotnych zmian jakie nastąpiły w drzewostanach w ostatnich 20-latach, na tej podstawie zostaną wyciągnięte wnioski, które pozwolą zaplanować prawidłowy kierunek w zarządzaniu przyrodą parku w latach następnych. Działania w projekcie stanowią więc kontynuację wcześniej realizowanych zadań związanych z oceną stanu zasobów przyrodniczych i obszarów Natura 2000.

Wnioskodawca realizując ww. projekt będzie realizował cele statutowe w zakresie prowadzenia działalności statutowej związanej bezpośrednio z przygotowaniem analiz i wytycznych dla opracowania planu ochrony długofalowej w zakresie ochrony ekosystemów leśnych i nieleśnych.

Działania realizowane w ramach ww. projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą miały wpływu na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność odpłatną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z opisanym stanem przyszłym Wnioskodawcy, który zamierza realizować projekt będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do działań w ramach osi priorytetowej II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie: Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, typ projektu: Opracowanie instrumentów planistycznych dla Natury 2000 i parków, nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przepisów podatkowych wynika, że prawo od obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych zakupów towarów i usług przysługuje w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, musi istnieć związek zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego powstanie zobowiązanie podatkowe.

Realizacja projektu służyć będzie działalności statutowej parku z zakresu ochrony przyrody niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie będzie pobierał jakichkolwiek opłat zarówno na etapie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu. Korzystanie z efektów realizacji projektu będzie nieodpłatne wobec czego Wnioskodawca na podstawie art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. z poźn. zm. uznaje, iż stanowisko jest uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn, zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu jak wskazał Zainteresowany będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą miały wpływu na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność odpłatną. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej