Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerem ewidencyjnym 10/13. - Interpretacja - 0112-KDIL2-3.4012.5.2019.3.IP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.03.2019, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.5.2019.3.IP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerem ewidencyjnym 10/13.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 25 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.) oraz 19 lutego 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerem ewidencyjnym 10/13 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerem ewidencyjnym 10/13. Wniosek uzupełniono w dniu 29 stycznia 2019 r. oraz w dniu 21 lutego 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem. Nie prowadzi on innej działalności gospodarczej poza działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o VAT. Od dnia 1 lutego 2018 r. Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym ten podatek na zasadach ogólnych (nie jest rolnikiem ryczałtowym).

Wnioskodawca zamierza sprzedać część działki o obszarze około 2 500 m2 wydzielonej z działki nr 10/11 stanowiącej grunty orne, której jest właścicielem. Całkowity obszar działki nr 10/11 wynosi 11 ha 14 arów i 22 metrów kwadratowych.

W styczniu 2018 r. Zainteresowany zawarł przedwstępną umowę sprzedaży (akt notarialny Rep. () z 29 stycznia 2018 r.), w której zobowiązuje się sprzedać Spółce pod firmą A. Spółka Akcyjna z siedzibą w B. własność działki o obszarze około 2 500 m2 wydzielonej z działki nr 10/11 w celu realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Przyrzeczona umowa sprzedaży wg przedwstępnej umowy sprzedaży ma zostać zawarta do dnia 29 stycznia 2019 r. Wnioskodawca nadmienia, że na poczet należności z tytułu przyszłej sprzedaży w związku z zawarciem przedwstępnej umowy sprzedaży nie otrzymał zaliczki.

Dla powyższej działki nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, natomiast zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 marca 2011 r., powyższa działka w części wschodniej leży na terenie o funkcji mieszanej mieszkaniowej z aktywizacją gospodarczą, w części środkowej przebiega przez nią Obwodnica, w części zachodniej leży na terenie aktywizacji gospodarczej z wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi, a w części południowej przebiega przez nią pas drogowy. Działka ta posiada dostęp do drogi publicznej i jest niezabudowana. W stosunku do powyższej działki nie została podjęta uchwała Rady Gminy ustanawiająca na rzecz gminy prawo pierwokupu.

Natomiast dla powyższej działki na mocy decyzji Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 6 listopada 2017 r., zostały ustalone warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą techniczną oraz bilbordu reklamowego zlokalizowanego na terenie części działki (o powierzchni ok. 2500 m2), które kolejną decyzją Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 20 lutego 2018 r., zostały zmienione w zakresie powierzchni zabudowy oraz w zakresie powierzchni terenu biologicznie czynnej pozostawiając bez zmian pozostałe ustalenia decyzji z dnia 6 listopada 2017 r..

Działka nr 10/11 powstała w wyniku podziału działki nr 10, którą Wnioskodawca otrzymał na podstawie umowy zniesienia współwłasności a nabycie zostało udokumentowane aktem notarialnym z dnia 6 kwietnia 1989 r., Repertorium (). Przy nabyciu nie przysługiwało Zainteresowanemu prawo do odliczenia podatku VAT.

Na wniosek Zainteresowanego Burmistrz Miasta i Gminy Decyzją z dnia 16 listopada 2018 r., zatwierdził podział nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów budynków jako działka nr 10/11 i zgodnie z dokonanym podziałem, zostały wydzielone działki gruntu oznaczone numerami:

10/13 o powierzchni 0,2500 ha

10/14 o powierzchni 10,8922 ha.

Pomimo dokonanego podziału i przeznaczenia działki nr 10/13 na sprzedaż, w dalszym ciągu przedmiotowe działki stanowią składnik gospodarstwa rolnego i są wykorzystywane na cele związane z prowadzeniem tego gospodarstwa, a więc do prowadzenia działalności rolniczej jako podatnika VAT czynnego.

W piśmie z dnia 25 stycznia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Działka oznaczona numerem ewidencyjnym 10/13 nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.
    Od dnia 1 lutego 2018 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VATi z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego od tego dnia uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Działka oznaczona numerem ewidencyjnym 10/13 o powierzchni 0,2500 ha, która powstała w wyniku podziału działki numer 10/11 była i jest wykorzystywane na cele związane z prowadzeniem tego gospodarstwa, a więc do prowadzenia działalności rolniczej. Przychody ze sprzedaży płodów rolnych od dnia 1 lutego 2018 r. Wnioskodawca opodatkowuje podatkiem od towarów i usług w wysokości 5%.
  2. W dniu 16 lutego 2018 r. została zawarta odpłatna umowa dzierżawy z firmą A. Spółka Akcyjna z siedzibą w B., której przedmiotem była działka gruntu nr 10/11 o powierzchni 0,2500 ha. Umowa dzierżawy została zawarta przed dokonaniem podziału działki nr 10/11 i dotyczyła powierzchni, która po dokonanym podziale zatwierdzonym Decyzją z dnia 16 listopada 2018 r., Burmistrza Miasta i Gminy oznaczona została numerem ewidencyjnym 10/13. Umowa dzierżawy została zawarta w związku z zawarciem przedwstępnej umowy sprzedaży (akt notarialny z 29 stycznia 2018 r.), w której Wnioskodawca zobowiązuje się sprzedać Spółce pod firmą A. Spółka Akcyjna z siedzibą w B. własność działki o obszarze około 2500 m2 wydzielonej z działki nr 10/11 w celu realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
    Umowa dzierżawy trwała przez okres 3 miesięcy, w którym dzierżawca dysponował działką nr 10/11 o powierzchni 0,2500 ha na cele budowlane w rozumieniu art. 33 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 3 ust. 11 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane, w zakresie uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń.
  3. W odniesieniu do działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 10/13 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w której przewidziana jest możliwość zabudowy działki oznaczonej tym właśnie numerem ewidencyjnym.
  4. Decyzja Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 6 listopada 2017 r., o warunkach zabudowy zmieniona kolejną decyzją Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 20 lutego 2018 r., ustala warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą techniczną oraz bilbordu reklamowego zlokalizowanego na terenie części działki (o powierzchni ok. 2500 m2 ) numer geodezyjny 10/11.
    Decyzja o warunkach zabudowy została wydana przed dokonaniem podziału działki nr 10/11 i dotyczy części działki o numerze geodezyjnym 10/11 o powierzchni 2500 m2 stanowiącej teren inwestycji.
    Po dokonanym podziale zatwierdzonym Decyzją z dnia 16 listopada 2018 r., Burmistrza Miasta i Gminy przedmiotowa powierzchnia 2500 m2 oznaczona została numerem ewidencyjnym 10/13.
    Przy występowaniu z wnioskiem o pozwolenie na budowę (po nabyciu nieruchomości) firma A. Spółka Akcyjna z siedzibą w B. oprócz decyzji Burmistrza Miasta i Gminy o warunkach zabudowy dołączy także Decyzję z dnia 16 listopada 2018 r., Burmistrza Miasta i Gminy zatwierdzającą podział nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 10/11 i wydzielającą zgodnie z dokonanym podziałem działki gruntu oznaczone numerami:
    10/13 o powierzchni 0,2500 ha
    10/14 o powierzchni 10,8922 ha.

Ponadto, pismem z dnia 19 lutego 2019 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. Decyzja Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 6 listopada 2017 r. ustalająca warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo -usługowego wraz z infrastrukturą techniczną oraz bilbordu reklamowego zlokalizowanego na terenie części działki (o powierzchni 2500 m2 numer 10/11, obowiązuje również po dokonanym podziale działki nr 10/11 i będzie obowiązywać na moment sprzedaży działki nr 10/13, która została wydzielona z działki nr 10/11.
  2. Podział działki nr 10/11 zatwierdzony decyzją z dnia 16 listopada 2018 r. nie spowodował utraty ważności decyzji i w sytuacji realizacji przez Spółkę Akcyjną A. inwestycji budowlanej na działce nr 10/13 Spółka nie będzie musiała występować o wydanie nowej decyzji i będzie mogła realizować inwestycję w oparciu o Decyzję wydaną dla działki nr 10/11.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę niezabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 0,2500 ha oznaczonej numerem ewidencyjnym 10/13, przeznaczonej do realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT podstawową stawką VAT w wys. 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przez niego działki stanowiącej grunty orne, oznaczonej numerem ewidencyjnym 10/13, przeznaczonej do realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT podstawową stawką VAT w wys. 23%.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy o VAT (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Opodatkowaniu VAT, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. 2017 r., poz. 1221, dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według ust. 2 powołanego wyżej artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast, w świetle art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnionymi od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Ponadto, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższej regulacji wynika, że ze zwolnienia z VAT będzie korzystała dostawa, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane w rozumieniu ustawy o VAT. Zatem sprzedaż działki nr 10/13 przeznaczonej do realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, dla której nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ale została wydana decyzja o warunkach zabudowy nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. artykułu, bowiem ta działka stanowi tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, dla którego ustawodawca nie przewidział zwolnienia z VAT.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Właścicielem przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca stał się w 1989 r. na podstawie umowy zniesienia współwłasności. Nabycie przedmiotowej działki nie miało związku z czynnościami opodatkowanymi VAT i nie było udokumentowane fakturą, tym samym nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast działka nr 10/11 służyła w okresie od 1 lutego 2018 r. działalności opodatkowanej. Od dnia 1 lutego 2018 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i z tytułu działalności rolniczej wystawiał faktury i rozliczał podatek należny. Ponadto w dniu 16 lutego 2018 r. Zainteresowany zawarł umowę dzierżawy na okres 3 miesięcy z firmą A. Spółka Akcyjna z siedzibą w B., której przedmiotem była działka gruntu nr 10/11 o powierzchni ok 2 500 m2 z przeznaczeniem na cele budowlane w rozumieniu art. 33 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 3 ust. 11 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane w zakresie uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń.

W związku z powyższym dokonując dostawy działki nr 10/13 przeznaczonej do realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą Wnioskodawca nie będzie mógł również skorzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż działka nie była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej.

Mając na uwadze, że od dnia 1 lutego 2018 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym ten podatek na zasadach ogólnych, przy tej transakcji wystąpi on w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Wobec tego, powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy i będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%, w myśl art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W świetle przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podkreślić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem. Nie prowadzi on innej działalności gospodarczej poza działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy. Od dnia 1 lutego 2018 r. Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym ten podatek na zasadach ogólnych (nie jest rolnikiem ryczałtowym). Wnioskodawca zamierza sprzedać część działki o obszarze około 2 500 m2 wydzielonej z działki nr 10/11 stanowiącej grunty orne, której jest właścicielem. Całkowity obszar działki nr 10/11 wynosi 11 ha 14 arów i 22 m2. W styczniu 2018 r. Zainteresowany zawarł przedwstępną umowę sprzedaży, w której zobowiązuje się sprzedać Spółce własność działki o obszarze około 2 500 m2 wydzielonej z działki nr 10/11 w celu realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Przyrzeczona umowa sprzedaży wg przedwstępnej umowy sprzedaży ma zostać zawarta do dnia 29 stycznia 2019 r. Wnioskodawca nadmienia, że na poczet należności z tytułu przyszłej sprzedaży w związku z zawarciem przedwstępnej umowy sprzedaży nie otrzymał zaliczki. Dla powyższej działki nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, natomiast zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 marca 2011 r., powyższa działka w części wschodniej leży na terenie o funkcji mieszanej mieszkaniowej z aktywizacją gospodarczą, w części środkowej przebiega przez nią obwodnica, w części zachodniej leży na terenie aktywizacji gospodarczej z wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi, a w części południowej przebiega przez nią pas drogowy. Działka ta posiada dostęp do drogi publicznej i jest niezabudowana. W stosunku do powyższej działki nie została podjęta uchwała Rady Gminy ustanawiająca na rzecz gminy prawo pierwokupu. Natomiast dla powyższej działki na mocy decyzji Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 6 listopada 2017 r., zostały ustalone warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą techniczną oraz bilbordu reklamowego zlokalizowanego na terenie części działki (o powierzchni ok. 2500 m2), które kolejną decyzją Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 20 lutego 2018 r., zostały zmienione w zakresie powierzchni zabudowy oraz w zakresie powierzchni terenu biologicznie czynnej pozostawiając bez zmian pozostałe ustalenia decyzji z dnia 6 listopada 2017 r. Działka nr 10/11 powstała w wyniku podziału działki nr 10, którą Wnioskodawca otrzymał na podstawie umowy zniesienia współwłasności a nabycie zostało udokumentowane aktem notarialnym z dnia 6 kwietnia 1989 r. Przy nabyciu nie przysługiwało Zainteresowanemu prawo do odliczenia podatku VAT. Na wniosek Zainteresowanego, Burmistrz Miasta i Gminy Decyzją z dnia 16 listopada 2018 r., zatwierdził podział nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów budynków jako działka nr 10/11 i zgodnie z dokonanym podziałem, zostały wydzielone działki gruntu oznaczone numerami: 10/13 o powierzchni 0,2500 ha oraz 10/14 o powierzchni 10,8922 ha. Pomimo dokonanego podziału i przeznaczenia działki nr 10/13 na sprzedaż, w dalszym ciągu przedmiotowe działki stanowią składnik gospodarstwa rolnego i są wykorzystywane na cele związane z prowadzeniem tego gospodarstwa, a więc do prowadzenia działalności rolniczej jako podatnika VAT czynnego. Działka oznaczona numerem ewidencyjnym 10/13 nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Od dnia 1 lutego 2018 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego od tego dnia uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Działka oznaczona numerem ewidencyjnym 10/13 o powierzchni 0,2500 ha, która powstała w wyniku podziału działki numer 10/11 była i jest wykorzystywane na cele związane z prowadzeniem tego gospodarstwa, a więc do prowadzenia działalności rolniczej. Przychody ze sprzedaży płodów rolnych od dnia 1 lutego 2018 r. Wnioskodawca opodatkowuje podatkiem od towarów i usług w wysokości 5%. W dniu 16 lutego 2018 r. została zawarta odpłatna umowa dzierżawy z firmą, której przedmiotem była działka gruntu nr 10/11 o powierzchni 0,2500 ha. Umowa dzierżawy została zawarta przed dokonaniem podziału działki nr 10/11 i dotyczyła powierzchni, która po dokonanym podziale zatwierdzonym Decyzją z dnia 16 listopada 2018 r. Burmistrza Miasta i Gminy oznaczona została numerem ewidencyjnym 10/13. Umowa dzierżawy została zawarta w związku z zawarciem przedwstępnej umowy sprzedaży, w której Wnioskodawca zobowiązuje się sprzedać Spółce własność działki o obszarze około 2500 m2 wydzielonej z działki nr 10/11 w celu realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Umowa dzierżawy trwała przez okres 3 miesięcy, w którym dzierżawca dysponował działką nr 10/11 o powierzchni 0,2500 ha na cele budowlane w rozumieniu art. 33 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 3 ust. 11 ustawy Prawo Budowlane, w zakresie uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń. W odniesieniu do działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 10/13 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w której przewidziana jest możliwość zabudowy działki oznaczonej tym właśnie numerem ewidencyjnym. Decyzja Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 6 listopada 2017 r. o warunkach zabudowy zmieniona kolejną decyzją Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 20 lutego 2018 r. ustala warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo -usługowego wraz z infrastrukturą techniczną oraz bilbordu reklamowego zlokalizowanego na terenie części działki (o powierzchni ok. 2500 m2) numer geodezyjny 10/11. Decyzja o warunkach zabudowy została wydana przed dokonaniem podziału działki nr 10/11 dotyczy części działki o numerze geodezyjnym 10/11 o powierzchni 2500 m2 stanowiącej teren inwestycji. Po dokonanym podziale zatwierdzonym Decyzją z dnia 16 listopada 2018 r. Burmistrza Miasta i Gminy przedmiotowa powierzchnia 2500 m2 oznaczona została numerem ewidencyjnym 10/13. Przy występowaniu z wnioskiem o pozwolenie na budowę (po nabyciu nieruchomości) firma oprócz decyzji Burmistrza Miasta i Gminy o warunkach zabudowy dołączy także Decyzję z dnia 16 listopada 2018 r. Burmistrza Miasta i Gminy zatwierdzającą podział nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 10/11 i wydzielającą zgodnie z dokonanym podziałem działki gruntu oznaczone numerami: 10/130 powierzchni 0,2500 ha, 10/14 o powierzchni 10,8922 ha. Decyzja Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 6 listopada 2017 r. ustalająca warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą techniczną oraz bilbordu reklamowego zlokalizowanego na terenie części działki (o powierzchni 2500 m2) numer 10/11, obowiązuje również po dokonanym podziale działki nr 10/11 i będzie obowiązywać na moment sprzedaży działki nr 10/13, która została wydzielona z działki nr 10/11. Podział działki nr 10/11 zatwierdzony decyzją z dnia 16 listopada 2018 r. nie spowodował utraty ważności decyzji i w sytuacji realizacji przez Spółkę Akcyjną inwestycji budowlanej na działce nr 10/13 Spółka nie będzie musiała występować o wydanie nowej decyzji i będzie mogła realizować inwestycję w oparciu o Decyzję wydaną dla działki nr 10/11.

Na tle powyższego, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 0,2500 ha oznaczonej numerem ewidencyjnym 10/13 przeznaczonej do realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Zauważyć należy, że w analizowanej sprawie dla rozstrzygnięcia wątpliwości Wnioskodawcy kluczowym jest fakt posiadania przez niego statusu podatnika VAT czynnego z tytułu działalności rolniczej oraz to, że grunt mający być przedmiotem sprzedaży jest wykorzystywany przez niego w tej działalności.

W takiej bowiem sytuacji przedmiotem planowanej dostawy będzie grunt stanowiący składnik majątkowy służący prowadzeniu działalności gospodarczej, którą w rozumieniu ustawy jest działalność rolnicza.

Ponadto, jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca w dniu 16 lutego 2018 r. zawarł umowę dzierżawy ze Spółką, a przedmiotem tej umowy była działka gruntu nr 10/11 o powierzchni 2500 m2. Umowa została zawarta przed dokonaniem podziału działki nr 10/11 i dotyczyła powierzchni, która po dokonanym podziale oznaczona została numerem ewidencyjnym 10/13. Umowa dzierżawy jak wynika z wniosku została zawarta w celu realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Przedmiotowa umowa dzierżawy trwała przez okres 3 miesięcy, w którym dzierżawca dysponował działką nr 10/11 o powierzchni 0,2500 ha na cele budowlane, w zakresie uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń.

W konsekwencji, sprzedaż przedmiotowej działki będzie jak wskazał Wnioskodawca podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy jednakże zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z kolei, zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi są zwolnione od podatku VAT.

Przez tereny budowlane stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1945), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Ponadto, stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Podkreślić należy, że analiza powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) innych niż tereny budowlane.

W związku z powyższym, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy nieruchomość która będzie przedmiotem sprzedaży, jest terenem budowlanym w rozumieniu powołanego wyżej art. 2 pkt 33 ustawy.

Z wniosku wynika, że dla działki o numerze ewidencyjnym 10/11 (przed podziałem) nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, natomiast zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 marca 2011 r., powyższa działka w części wschodniej leży na terenie o funkcji mieszanej mieszkaniowej z aktywizacją gospodarczą, w części środkowej przebiega przez nią obwodnica, w części zachodniej leży na terenie aktywizacji gospodarczej z wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi, a w części południowej przebiega przez nią pas drogowy. Działka nr 10/11 posiada dostęp do drogi publicznej i jest niezabudowana. Ponadto, dla powyższej działki na mocy decyzji Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 6 listopada 2017 r. zostały ustalone warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą techniczną oraz bilbordu reklamowego zlokalizowanego na terenie części działki (o powierzchni ok. 2500 m2). Z wniosku wynika również, że decyzja o warunkach zabudowy została wydana przed dokonaniem podziału działki nr 10/11 i dotyczy części działki o nr 10/11 o powierzchni 2500 m2 stanowiącej teren inwestycji. Po dokonanym podziale, decyzją z dnia 16 listopada 2018 r. przedmiotowa powierzchnia 2500 m2 oznaczona została numerem ewidencyjnym 10/13. Jednakże w odniesieniu do działki nr 10/13 nie została wydana odrębna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w której przewidziana jest możliwość zabudowy działki oznaczonej tym właśnie numerem ewidencyjnym.

Jednakże, jak wskazał Wnioskodawca, decyzja Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 6 listopada 2017 r. ustalająca warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo -usługowego wraz z infrastrukturą techniczną oraz bilbordu reklamowego zlokalizowanego na terenie części działki (o powierzchni 2500 m2) numer 10/11, obowiązuje również po dokonanym podziale działki nr 10/11 i będzie obowiązywać na moment sprzedaży dla działki nr 10/13, która została wydzielona z działki nr 10/11. Ponadto, z opisu sprawy wynika również, że podział działki nr 10/11 zatwierdzony decyzją z dnia 16 listopada 2018 r. nie spowodował utraty ważności decyzji z dnia 6 listopada 2017 r. i w sytuacji realizacji przez Spółkę inwestycji budowlanej na działce nr 10/13 Spółka nie będzie musiała występować o wydanie nowej decyzji i będzie mogła realizować inwestycję w oparciu o decyzję wydaną dla działki nr 10/11.

Mając zatem na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro jak wskazano w opisie sprawy decyzja ustalająca warunki zabudowy dla części działki nr 10/11 (o powierzchni ok. 2500 m2), wydana przed dokonaniem podziału ww. działki, dotyczy tej części działki, która po podziale oznaczona została numerem ewidencyjnym 10/13, a ponadto jak wskazał Wnioskodawca decyzja ustalająca warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą techniczną oraz bilbordu reklamowego obowiązuje również po dokonanym podziale działki nr 10/11 i będzie obowiązywać na moment sprzedaży dla działki nr 10/13, to działka nr 10/11 (przed podziałem), spełniała definicję terenu budowlanego określonego w art. 2 pkt 33 ustawy i tym samym, działka 10/13, mająca być przedmiotem sprzedaży, nie straciła statusu gruntu budowlanego stosownie do wydanej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W konsekwencji dostawa działki nr 10/13 nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu towaru wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie opisanego zwolnienia od podatku VAT, to przepisy dopuszczają również możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy przy spełnieniu łącznie obu warunków, o których mowa w tym przepisie.

I tak, według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomości, jak i ruchomości przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy, czy lat) wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W analizowanej sprawie przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy również nie będą spełnione, ponieważ działka nr 10/13, która powstała w wyniku podziału działki nr 10/11, była i jest wykorzystywana na cele związane z prowadzeniem gospodarstwa, a więc do prowadzenia działalności rolniczej i jak wskazał Wnioskodawca nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Podsumowując, sprzedaż działki nr 10/13 zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa pkt 1 ustawy będzie czynnością opodatkowaną podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, dla tej dostawy nie znajdzie bowiem zastosowania zwolnienie od podatku VAT na mocy przepisów przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż niezabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 0,2500 ha oznaczonej numerem ewidencyjnym 10/13, przeznaczonej do realizacji inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przez Wnioskodawcę będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że sprzedaż działki nr 10/13 nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku,

o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ani art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, to będzie ona czynnością opodatkowaną podstawową stawką VAT w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Nadmienia się ponadto, że powołany we własnym stanowisku przepis art. 146a pkt 1 ustawy reguluje kwestie związane z wysokością stawki podatku VAT w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r. Z kolei w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r., mocą art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2392) po art. 146a dodaje się art. 146aa.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej