Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku ze świadczeniem usług na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę działalności gospodarczej poza t... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.55.2019.4.MS

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 18.04.2019, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.55.2019.4.MS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku ze świadczeniem usług na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2019 r. (data wpływu 6 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2019 r. (data wpływu 4 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze świadczeniem usług na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze świadczeniem usług na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium Unii Europejskiej.

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 kwietnia 2019 r. (data wpływu 4 kwietnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 22 marca 2019 r. znak: 0111-KDIB1-1.4010.45.2019.2.MF, 0111-KDIB3-3.4012.55.2019.3.MS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

X. dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką, należącą do Grupy B. (dalej: Grupa). Głównym celem działalności gospodarczej Spółki i zarazem celem biznesowym jest inwestowanie w projekty związane z wytwarzaniem energii elektrycznej - zarówno gotowe projekty fotowoltaiczne z pozwoleniami na budowę instalacji fotowoltaicznej, jak również projekty polegające na budowie elektrowni fotowoltaicznych i czerpania zysków ze sprzedaży energii lub ze zbycia takiego projektu. Projekty fotowoltaiczne realizowane mogą być zarówno na terytorium Polski jak i w innych państwach.

Obecnie Spółka nadzoruje budowę instalacji fotowoltaicznej na terenie C. Projekt realizowany jest w prowincji D. (dalej: Projekt) i należy cywilnoprawnie do C. spółki S. (dalej: K.), której Spółka jest głównym udziałowcem.

Projekt realizowany przez K. ma na celu budowę farmy fotowoltaicznej o mocy do 5 MWp. Po zakończeniu realizacji Projektu, wyprodukowana energia wytworzona w ramach farmy będzie sprzedawana na podstawie 20-letniej umowy zakupu energii zawartej z władzami C. Spółka nie wyklucza, że po realizacji Projektu udziały w K. zostaną przez nią zbyte.

W ramach realizacji Projektu 1 sierpnia 2018 r. Spółka zawarła z K. umowę o świadczenie usług (dalej: Umowa Serwisowa), zgodnie z którą, Spółka zobowiązała się m.in. do:

  • zapewnienia funkcji nadzorczych i kierowniczych nad Projektem;
  • wyboru usług bankowych, księgowych, kadrowych, podatkowych i prawnych;
  • przedfinansowania i organizacji końcowego finansowania inwestycji;
  • udzielania porad i zatwierdzania dużych kontraktów na zamówienia;
  • wyboru zagranicznych firm zakupowych i dokonywania odpowiednich płatności.

Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników. W związku z tym świadczenie wskazanych wyżej usług przez Spółkę, nie tylko w ramach Projektu, ale również w związku z innymi inwestycjami Spółki nie byłoby możliwe bez wsparcia w postaci usług firm zewnętrznych, czy też usług świadczonych przez podmioty z Grupy.

Na podstawie zapisów Umowy Serwisowej koszty usług nabytych przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych zostaną zrefakturowane na rzecz K. (w zależności od danej kategorii kosztów z odpowiednią marżą lub bez), jeśli dane usługi są bezpośrednio związane z Projektem realizowanym przez K.

W związku z realizacją Projektu Spółka korzysta z usług świadczonych przez podmioty z nią niepowiązane jak również m.in. z usług świadczonych przez A. Sp. z o.o. (dalej: A.), należącej do Grupy, której usługi obejmują m.in.:

  • usługi zarządzania,
  • usługi zewnętrznego doradcy,
  • usługi prawne.

Podstawą świadczenia usług przez A. na rzecz Spółki jest umowa z 1 maja 2018 r. pomiędzy A. jako usługodawcą i Spółką jako usługobiorcą, przy czym w uzasadnionych przypadkach (wymagających specjalistycznej wiedzy ekonomicznej i prawnej) dopuszczalne jest nabywanie usług na rzecz Spółki przez A. od dostawców zewnętrznych i dalsze refakturowanie. Umowa ta została zawarta w celu usprawnienia procesów zarządzania i uporządkowania kwestii administracyjnych w ramach Grupy. Jak Spółka wskazała powyżej, konieczność nabywania przez Spółkę usług od A. uzasadnia profil prowadzonej przez Spółkę działalności w zakresie koordynacji procesu inwestycyjnego polegającego na budowie farm fotowoltaicznych, a następnie przesyłu, dystrybucji i handlu energią elektryczną, wzgl. sprzedaży gotowych projektów fotowoltaicznych (jak ma to miejsce w przypadku Projektu).

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca zleca wykonanie niektórych usług dotyczących Projektu dla A., która następnie wystawia z tego tytułu fakturę VAT na rzecz Spółki.

Do tej pory A. wystawiło na rzecz Spółki kilka faktur związanych z realizacją Projektu. Jednocześnie na podstawie zapisów Umowy Serwisowej Spółka zamierza wystawić stosowne faktury VAT (w terminach wskazanych w Umowie Serwisowej) z tytułu świadczonych przez nią usług (faktury takie obejmować będą koszty związane z usługami nabytymi przez Spółkę od podmiotów niepowiązanych i od A.).

W piśmie z 1 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że posiada dokumenty, z których wynika związek nabywanych przez niego usług od A. z usługami, które świadczy dla K. Są to:

  • umowa o świadczenie usług zawarta przez Wnioskodawcę z K. (dalej: Umowa SLA),
  • specyfikacje wskazujące usługi wykonane (nabyte od podmiotów zewnętrznych oraz A.) przez Wnioskodawcę na rzecz K.,
  • faktury jakie będą wystawione na podstawie Umowy SLA na rzecz K. przez Wnioskodawcę w związku z nabywanymi przez Wnioskodawcę od podmiotów zewnętrznych i A. usługami dotyczącymi realizacji projektu w zakresie nadzoru budowy instalacji fotowoltaicznej na terenie C. (budowy prowadzonej przez K.).

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że związek nabywanych przez niego usług z usługami, które świadczy dla K., potwierdzają również wewnętrzne raporty i notatki z podróży służbowych odbywanych przez zarząd Wnioskodawcy, w wyniku których Wnioskodawca nabywa usługi na rzecz K.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(oznaczone we wniosku jako nr 1):
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług związanych ze świadczeniem usług przez A. na rzecz Wnioskodawcy w celu realizacji Projektu w rozumieniu przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług świadczonych przez A.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego, wzgl. ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności VAT, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w Ustawie o VAT. Ustawa ta wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jednocześnie, jak stanowi art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi:

  1. dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,
  2. podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Przenosząc powyższe przepisy na sytuację Spółki, w ocenie Wnioskodawcy, wypełnia ona przesłanki wskazane w art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy o VAT, gdyż (i) zakupione usługi dotyczą usług związanych z realizacją Projektu na terenie Iranu (jeśli analogiczne usługi doradczo-zarządcze, jakie są świadczone na podstawie Umowy Serwisowej, byłyby świadczone na terytorium kraju, na rzecz polskiego podmiotu to byłyby one opodatkowane podatkiem VAT wg stawki standardowej), (ii) Spółka posiada dokumenty potwierdzające ten związek (m.in. Umowy serwisowe, dokumentacje i specyfikacje dotyczące Projektu, a w przyszłości stosowne faktury wystawione przez Spółkę na rzecz K.). Tym samym powinien mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT otrzymanej od A.

Wnioskodawca nadmienia, że o dopuszczalności odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury krajowej, która dokumentuje zakup towaru wykorzystanego do usługi wyświadczonej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wypowiadały się wielokrotnie organy podatkowe. Dla przykładu, potwierdzenie takiej możliwości odnajdziemy m.in. w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • interpretacji indywidualnej z 19 lipca 2018 r., nr 0115-KDIT1-3.4012.288.2018.2.MD: (...) Spółka zasadnie wskazała w swoim stanowisku - art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Spełniony bowiem został warunek określony w tym przepisie, tj. związek nabytego towaru (utwardzenia powierzchniowego) z czynnością (wykonanie posadzki), która w przypadku jej realizacji w kraju byłaby czynnością opodatkowaną. Z tym jednak zastrzeżeniem, że Spółka powinna posiadać dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z wykonaniem posadzki w hali położonej na terytorium Niemiec.
  • interpretacji indywidualnej z 6 października 2017 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.326.2017.2.PC: (...) Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem przez Wnioskodawcę opisanych usług na rzecz zleceniodawcy mającego siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych - zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym Wnioskodawca dokonując odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju musi posiadać dokumenty z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

Warto w tym miejscu podkreślić, że w ocenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT należnego bądź zapłaconego w ramach całej prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia zatem, że wszelka działalność gospodarcza, bez względu na jej cel czy rezultaty, pod warunkiem że - co do zasady - podlega ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny (wyrok z 15 września 2016 r., w sprawie Barlis 06 - Investimentos Imo- biliários e Turísticos, C-516/14).

Ponadto, zdaniem TSUE jeżeli chodzi o materialne przesłanki powstania prawa do odliczenia, z art. 168 lit. a) dyrektywy 2006/112 wynika, że towary lub usługi mające stanowić uzasadnienie tego prawa powinny być wykorzystywane przez podatnika na późniejszym etapie obrotu na potrzeby jego własnych opodatkowanych transakcji, a owe towary i usługi powinny zostać dostarczone przez innego podatnika znajdującego się na wcześniejszym etapie obrotu (wyrok z 15 września 2016 r. w sprawie Barlis 06 - Investimentos Imobiliários e Turísticos, C-516/14).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z orzecznictwem TSUE, aby odliczenie podatku VAT było dopuszczalne, czynność powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do od-liczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada zatem, że wydatki poczynione celem ich uzyskania stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (wyrok z 16 lipca 2015 r. w sprawie Larentia + Minerva i Marenave Schiffahrt, C-108/14 i C-109/14).

Tym samym, w ocenie TSUE nabyte towary lub usługi musza pozostawać w ścisłym i bezpośrednim związku z transakcjami powodującymi naliczenie podatku, które dają prawo do odliczenia. W tym zakresie cel ostatecznie zamierzony przez podatnika jest bez znaczenia (wyroki: z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Midland Bank; z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National).

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy charakter usług wykonanych przez A. wpisuje się we wnioski płynące z orzecznictwa TSUE jak i organów podatkowych, tym samym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług świadczonych przez A. w związku z realizacją Projektu w Iranie. Prawo to uzasadnia fakt, że w przyszłości koszty tych usług zostaną zafakturowane przez Spółkę na rzecz K., a Spółka posiada stosowna dokumentację wskazana powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy, w tym braku statusu podatnika VAT czynnego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy o VAT. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Na podstawie art. 28e ustawy miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Zgodnie z opisem sprawy Wnioskodawca jest polską spółką, należącą do Grupy B. Głównym celem działalności gospodarczej Wnioskodawcy i zarazem celem biznesowym jest inwestowanie w projekty związane z wytwarzaniem energii elektrycznej - zarówno gotowe projekty fotowoltaiczne z pozwoleniami na budowę instalacji fotowoltaicznej, jak również projekty polegające na budowie elektrowni fotowoltaicznych i czerpania zysków ze sprzedaży energii lub ze zbycia takiego projektu. Projekty fotowoltaiczne realizowane mogą być zarówno na terytorium Polski jak i w innych państwach.

W tym kontekście C. spółka K., której Wnioskodawca jest głównym udziałowcem prowadzi projekt inwestycyjny mający na celu budowę instalacji fotowoltaicznej na terenie C.

Projekt ten ma na celu budowę farmy fotowoltaicznej o mocy do 5 MWp. Po zakończeniu realizacji Projektu, wyprodukowana energia wytworzona w ramach farmy będzie sprzedawana na podstawie 20-letniej umowy zakupu energii zawartej z władzami C.

W ramach realizacji Projektu 1 sierpnia 2018 r. Wnioskodawca zawarł z K. umowę o świadczenie usług.

W związku z realizacją Projektu Wnioskodawca korzysta z usług świadczonych przez podmioty z nią niepowiązane jak również m.in. z usług świadczonych przez A. Sp. z o.o. (A.) należącej do Grupy, której usługi obejmują m.in.:

  • usługi zarządzania,
  • usługi zewnętrznego doradcy,
  • usługi prawne.

Podstawą świadczenia usług przez A. na rzecz Wnioskodawcy jest umowa z 1 maja 2018 r. Konieczność nabywania przez Wnioskodawcę usług od A. uzasadnia profil prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie koordynacji procesu inwestycyjnego polegającego na budowie farm fotowoltaicznych, a następnie przesyłu, dystrybucji i handlu energią elektryczną, wzgl. sprzedaży gotowych projektów fotowoltaicznych (jak ma to miejsce w przypadku Projektu).

W konsekwencji Wnioskodawca zleca wykonanie niektórych usług dotyczących Projektu dla A., która następnie wystawia z tego tytułu fakturę VAT na rzecz Spółki.

Do tej pory A. wystawiło na rzecz Wnioskodawcy kilka faktur związanych z realizacją Projektu. Jednocześnie na podstawie zapisów Umowy Serwisowej Wnioskodawca zamierza wystawić stosowne faktury VAT (w terminach wskazanych w Umowie Serwisowej) z tytułu świadczonych przez nią usług (faktury takie obejmować będą koszty związane z usługami nabytymi przez Wnioskodawcę od podmiotów niepowiązanych i od A.).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem usług świadczonych na jego rzecz przez Spółkę A.

Rozpatrując prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego należy wskazać, że z treści art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków. Przepis ten winien być rozumiany w ten sposób, że upoważnia do odliczenia podatku naliczonego nie tyle w sytuacji, gdy podatnik podatku od towarów i usług wykazuje podatek należny z tytułu wykonywania na terytorium kraju czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ale gdy wykazuje fakt dostawy towarów lub świadczenia usług, które z uwagi na przepisy dotyczące miejsca świadczenia opodatkowane są poza terytorium kraju.

Jak wskazano we wniosku Wnioskodawca świadczy na rzecz K. usługi:

  • zapewnienia funkcji nadzorczych i kierowniczych nad Projektem;
  • wyboru usług bankowych, księgowych, kadrowych, podatkowych i prawnych;
  • przedfinansowania i organizacji końcowego finansowania inwestycji;
  • udzielania porad i zatwierdzania dużych kontraktów na zamówienia;
  • wyboru zagranicznych firm zakupowych i dokonywania odpowiednich płatności.

Dla przedmiotowych usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz K. miejscem świadczenia usług jest zgodnie z art. 28b ustawy jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej oraz zgodnie z art. 28e ustawy miejsce położenia nieruchomości. Wobec powyższego przedmiotowe usługi są świadczone poza terytorium kraju.

Przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 wprowadza dwa podstawowe warunki, których łączne spełnienie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju:

  • pierwszym z nich jest to, aby hipotetycznie w przypadku świadczenia takich samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem świadczenie usług poza terytorium kraju powinno mieć charakter sprzedaży opodatkowanej;
  • drugi z tych warunków dotyczy posiadania przez podatnika dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności opodatkowanych poza terytorium kraju i ich związek z importem lub nabyciem towarów i usług na terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

W przedmiotowej sprawie powyższe warunki są spełnione. Po pierwsze usługi świadczone przez Wnioskodawcę, gdyby były wykonywane na terytorium kraju, byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Po drugie Wnioskodawca wskazał, że posiada dokumenty, z których wynika związek nabywanych przez niego usług od A. z usługami, które świadczy dla K.. Są to:

  • umowa o świadczenie usług zawarta przez Wnioskodawcę z K. (dalej: Umowa SLA),
  • specyfikacje wskazujące usługi wykonane (nabyte od podmiotów zewnętrznych oraz A.) przez Wnioskodawcę na rzecz K.,
  • faktury jakie będą wystawione na podstawie Umowy SLA na rzecz K. przez Wnioskodawcę w związku z nabywanymi przez Wnioskodawcę od podmiotów zewnętrznych i A. usługami dotyczącymi realizacji projektu w zakresie nadzoru budowy instalacji fotowoltaicznej na terenie C. (budowy prowadzonej przez K.),
  • wewnętrzne raporty i notatki z podróży służbowych odbywanych przez zarząd Wnioskodawcy, w wyniku których Wnioskodawca nabywa usługi na rzecz K.

Zatem skoro jak wynika z wniosku, wydatki związane z nabyciem usług świadczonych na rzecz K., zostały (zostaną) poniesione w związku z zawartą 1 maja 2018 r. umową oraz Wnioskodawca będzie posiadał stosowne dokumenty, z których wynika związek poniesionych wydatków nabytych usług z usługami świadczonymi poza terytorium kraju na rzecz K., to Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonywanych zakupów na potrzeby usług wykonywanych w C.

Końcowo należy dodać, że aby odliczyć podatek naliczony związany z nabyciem usług od Spółki A., należy pamiętać o ich właściwym udokumentowaniu, bowiem ciężar co do prawidłowego udokumentowania zakupu (wydatku), jak i wykazania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy zakupem (wydatkiem), a sprzedażą usług na rzecz K. spoczywa na Podatniku, bo to on wywodzi ze zdarzenia skutki prawne w postaci prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wskazać należy, że granice postępowania, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa zainteresowany (wnioskodawca) występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przez niego przedstawionego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zatem niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego we wniosku pytania, tj. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze świadczeniem usług na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium Unii Europejskiej. Inne kwestie przedstawione we wniosku nieobjęte pytaniem, tj. opodatkowanie podatkiem VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz K., nie były przedmiotem oceny gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania jak również nie przedstawił własnego stanowiska w tym zakresie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej