Temat interpretacji
w zakresie braku prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lutego 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 lutego 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca Gmina () (dalej jako: ,,Wnioskodawca lub ,,Gmina) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Od () roku Gmina scentralizowała swoje rozliczenia dotyczące podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi i składa jedną miesięczną deklarację VAT 7.
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata () Gmina realizuje projekt pod nazwą ,, ().
Niniejszy projekt polega na przebudowie i rozbudowie istniejącego, zdegradowanego budynku, zlokalizowanego przy ul. () w (), na potrzeby mieszkalnictwa socjalnego. Budynek będący przedmiotem projektu wybudowano w latach 70 XX wieku jako obiekt tymczasowy z funkcją hotelu robotniczego. Budynek i grunt są własnością Gminy. Projekt obejmuje również zagospodarowanie terenu, budowę dróg i parkingów, sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wodociągu, ciepłociągu, linii kablowych niskiego napięcia oraz linii telekomunikacyjnych.
W ramach projektu zostaną wykonane m.in. następujące rodzaje prac:
-
Przebudowa istniejącego budynku wraz z rozbudową o nowy segment oraz
budową zewnętrznej klatki schodowej, w tym:
- prace związane z przebudową i rozbudową obiektu:
- demontaż instalacji wewnętrznych, ścian działowych, okien, drzwi i drobnego wyposażenia budynku w istniejącej części budynku,
- rozbiórka pokrycia dachowego, ścian zewnętrznych i wewnętrznych, schodów zewnętrznych i wewnętrznych, posadzek,
- wykonanie fundamentów oraz nowych ścian zewnętrznych i wewnętrznych,
- wykonanie przebić w istniejącej warstwie nośnej stropu,
- wykonanie nowego pokrycia dachowego,
- wykonanie nowych warstw posadzki nad parterem,
- zasklepienie otworu przy likwidowanej klatce schodowej,
- wykonanie nowego dojścia do lokali na piętrze (w postaci żelbetowej galerii),
- wymiana i montaż drzwi zewnętrznych i wewnętrznych,
- wymiana i montaż posadzek wraz z warstwami podbudowy i izolacji,
- montaż tynków wewnętrznych,
- ocieplenie ścian zewnętrznych i stropu,
- prace dotyczące instalacji elektrycznych - kompleksowa przebudowa oraz wymiana wszystkich instalacji elektroenergetycznych w budynku (m.in. instalacji oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego, uziemienia, ochrony przeciwprzepięciowej oraz przed porażeniem prądem elektrycznym, instalacji antenowej, siły i gniazd jednofazowych, połączeń wyrównawczych, instalacji odgromowej oraz okablowania strukturalnego),
- prace dotyczące instalacji sanitarnych, w tym:
- wodno-kanalizacyjnych (instalacje: wodociągowa, c.w.u, cyrkulacji, kanalizacji sanitarnej i deszczowej),
- wentylacyjnych (wentylacja wywiewna dla wyodrębnionych pomieszczeń lub stref),
- grzewczych (obiekt zasilany będzie poprzez istniejącą niskoparametrową sieć ciepłowniczą),
- przebudowa nawierzchni ul. (),
- budowa sięgacza (drogi bez przejazdu),
- budowa miejsc postojowych,
- budowa chodników,
- urządzenie terenów zielonych.
Budynek będzie posiadał 2 kondygnacje nadziemne, powstanie w nim 55 nowych mieszkań. Wszystkie mieszkania będą posiadały łazienki, wiatrołapy i bezpośrednie wejścia - na parterze z poziomu chodnika, a na I piętrze z dobudowanej od strony wschodniej galerii. W segmencie A i B na parterze zlokalizowane zostaną 2 pomieszczenia techniczne: pomieszczenie przyłączy wody i c.o. oraz pomieszczenie elektryczne. W segmencie B, na parterze powstaną dwa mieszkania dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto przewidziano także utworzenie dwóch miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych, wraz z dojazdem chodnikiem bez schodów terenowych i innych przeszkód mogących utrudniać poruszanie się osobom niepełnosprawnym.
Wnioskodawca będzie właścicielem wszelkiej infrastruktury (środków trwałych), jaka powstanie w wyniku realizacji projektu. Produkty projektu, tj. budynek mieszczący 55 lokali socjalnych wraz z otoczeniem, będzie zarządzany przez () w (), który jest () stanowiącym jednostkę organizacyjną gminy () podlegającą centralizacji rozliczeń VAT.
Zadaniem () jest:
- bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludności, zapewnienie użytkownikom lokali optymalnych warunków mieszkaniowych poprzez właściwą eksploatację zasobów mieszkaniowych i utrzymanie właściwego stanu technicznego zasobów,
- administrowanie lokalami użytkowymi,
- świadczenie zleconych odpłatnie usług oraz usługi gospodarcze.
Produkty projektu zostaną przekazane do () w eksploatację na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta, przy czym pozostaną one własnością Gminy ().
W ramach niniejszego projektu powstanie () mieszkań o łącznej powierzchni użytkowej () m2. Lokale socjalne zostaną udostępnione osobom, które spełniają wymogi określone w Uchwale Nr () Rady Miejskiej w () z dnia () r., w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz tymczasowych pomieszczeń (tj. ()).
Udostępnianie lokali socjalnych osobom uprawnionym będzie wiązało się z pobieraniem opłat od osób zamieszkujących te lokale. Będą to opłaty z tytułu najmu lokalu, które kształtują się na poziomie () zł/m2 powierzchni użytkowej miesięcznie. Czynsz najmu oraz opłaty za media będą pobierane przez () - zakład budżetowy Gminy (). Obrót z tytułu wynajmowania lokali socjalnych będzie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) ,,usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Wszelkie czynności w zakresie przedmiotowego projektu będzie realizowała Gmina () - jednostka samorządu terytorialnego. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach opisanego powyżej projektu, wystawione będą na Gminę ().
Równocześnie Gmina nie będzie wykorzystywać budynku do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania, tj. przykładowo usługi najmu powierzchni na cele użytkowe/dzierżawy powierzchni czy obciążanie najemców opłatami za media obliczane odrębnie od czynszu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w związku z realizacją projektu ,, () Gminie () przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
- zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
- pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi VAT.
Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1, wspomnianej ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym).
W celu realizacji swoich zadań własnych Gmina () powołała (). Celem działania Zakładu jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludności, zapewnienie użytkownikom lokali optymalnych warunków mieszkaniowych poprzez właściwą eksploatację zasobów mieszkaniowych i utrzymanie właściwego stanu technicznego zasobów, administrowanie lokalami użytkowymi, świadczenie zleconych odpłatnie usług oraz usługi gospodarcze.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.
W opisanej powyżej sytuacji Gmina realizując projekt ,,() wykonuje zadania własne gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Jednakże z uwagi na fakt, iż mieszkania socjalne w zmodernizowanym budynku będą wynajmowane przez () na podstawie zawieranych w tym zakresie umów cywilnoprawnych, czynsze uiszczane przez najemców będą wykazywane przez Gminę w prowadzonej dla celów VAT ewidencji sprzedaży jako obrót zwolniony z VAT.
Pozostała infrastruktura powstała w ramach projektu m.in. zagospodarowany teren, drogi, parkingi będzie stanowiła własność Gminy i będzie udostępniana użytkownikom, głównie mieszkańcom ul. (), nieodpłatnie.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że skoro, nabywane przez Gminę towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy (zmodernizowane lokale będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, natomiast drogi, parkingi itp. będą służyły czynnościom niepodlegającym podatkowi od towarów i usług), to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, a mianowicie związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
W świetle powyższych ustaleń, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupowych w odniesieniu do zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. z 11.12.2006, Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.
W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 7 obejmują sprawy w zakresie gminnego budownictwa mieszkalnego.
W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań własnych ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.
Zatem czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie z przepisów tych wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Od () roku Gmina scentralizowała swoje rozliczenia dotyczące podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi i składa jedną miesięczną deklarację VAT 7. Gmina realizuje projekt pod nazwą ,, (). Niniejszy projekt polega na przebudowie i rozbudowie istniejącego, zdegradowanego budynku, zlokalizowanego przy ul. () w (), na potrzeby mieszkalnictwa socjalnego. Budynek i grunt są własnością Gminy. Budynek będzie posiadał 2 kondygnacje nadziemne, powstanie w nim 55 nowych mieszkań. Projekt obejmuje również zagospodarowanie terenu, budowę dróg i parkingów, sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wodociągu, ciepłociągu, linii kablowych niskiego napięcia oraz linii telekomunikacyjnych. Wnioskodawca będzie właścicielem wszelkiej infrastruktury (środków trwałych), jaka powstanie w wyniku realizacji projektu. Produkty projektu, tj. budynek mieszczący 55 lokali socjalnych wraz z otoczeniem, będzie zarządzany przez (), który jest () stanowiącym jednostkę organizacyjną gminy () podlegającą centralizacji rozliczeń VAT. Produkty projektu zostaną przekazane do () w eksploatację na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta, przy czym pozostaną one własnością Gminy (). Udostępnianie lokali socjalnych osobom uprawnionym będzie wiązało się z pobieraniem opłat od osób zamieszkujących te lokale. Będą to opłaty z tytułu najmu lokalu, które kształtują się na poziomie () zł/m2 powierzchni użytkowej miesięcznie. Czynsz najmu oraz opłaty za media będą pobierane przez () - zakład budżetowy Gminy (). Obrót z tytułu wynajmowania lokali socjalnych będzie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług tj. ,,usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Wszelkie czynności w zakresie przedmiotowego projektu będzie realizowała - jednostka samorządu terytorialnego. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach opisanego powyżej projektu, wystawione będą na Gminę. Równocześnie Gmina nie będzie wykorzystywać budynku do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania, tj. przykładowo usługi najmu powierzchni na cele użytkowe/dzierżawy powierzchni czy obciążanie najemców opłatami za media obliczane odrębnie od czynszu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony. Skoro, bowiem co jednoznacznie wskazano w opisie stanu faktycznego realizacja przedmiotowego zadania nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego zadaniem.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (), ponieważ efekty inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do obniżenia podatku VAT w odniesieniu do zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu jest prawidłowe.
Przedstawiona interpretacja odnosi się wyłącznie do zapytania Wnioskodawcy tj. prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Inne kwestie dotyczące zakresu prowadzonej działalność gospodarczej nie objęte pytaniem w tym w szczególności zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy wynajmu lokali socjalnych nie były przedmiotem oceny.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej