Brak zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.52.2019.2.WH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.04.2019, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.52.2019.2.WH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 28 stycznia 2019 r.) uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 15 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy.

Wniosek uzupełniony został w dniu 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 15 kwietnia 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 25 marca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Y. (dalej: Wnioskodawca lub Y.) jest zarejestrowaną organizacją charytatywną prawa brytyjskiego z siedzibą w Wielkiej Brytanii, wpisaną do brytyjskiego rejestru podmiotów charytatywnych (Charitable Incorporated Organization - CIO) pod numerem X.

Wnioskodawca prowadzi działalność w wymiarze międzynarodowym związaną z realizacją celów o charakterze politycznym, obywatelskim i filantropijnym, w zakresie promocji współpracy międzynarodowej pomiędzy uniwersytetami, instytucjami naukowymi, naukowcami, badaczami, dotyczącej rozwoju polityki. Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Członkami Y. są instytucje z różnych krajów posiadające status niezależnych uczelni wyższych, niezrzeszonych z żadną partią polityczną, zgodnie z obowiązującym prawem lokalnym, prowadzące działalność edukacyjną, szkoleniową lub badawczą w zakresie nauk politycznych.

Członkowie Y., zgodnie z treścią statutu Wnioskodawcy, są obowiązani do:

    1. uiszczania na rzecz Wnioskodawcy corocznych składek z tytułu uczestnictwa w organizacji,
    2. regularnego uczestnictwa w pracach i wydarzeniach organizowanych przez Wnioskodawcę oraz
    3. innych czynności wynikających z rodzaju przysługującego im członkostwa.

Składki uiszczane przez członków są przeznaczane na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Y. i realizację celów statutowych Wnioskodawcy. W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca organizuje coroczne, kilkudniowe konferencje tzw. General Conference (dalej: Konferencja), których przedmiotem jest omówienie bieżących zagadnień społecznych, problemów oraz wydarzeń z polityki międzynarodowej. W roli prelegentów na Konferencji występują osoby z szerokim dorobkiem naukowym, będący pracownikami naukowymi instytucji członków Y. oraz osoby trzecie, niezrzeszone z tymi instytucjami. Celem Konferencji jest wymiana poglądów na szczeblu międzynarodowym pomiędzy jej uczestnikami oraz proponowanie rozwiązań bieżących problemów natury politycznej. Rozwiązania i postulaty wypracowane na Konferencji są publikowane w formie pisemnych podsumowań. Ponadto poprzez uczestnictwo w Konferencji członkowie Y. mają możliwość budowania nowych relacji działając tym samym w interesie zbiorowym wszystkich członków organizacji.

W dniach 4 września - 9 września 2019 roku Wnioskodawca planuje organizację Konferencji we W. (dalej: Konferencja 2019) na terenie U. we W. Uczestnikami Konferencji 2019 mogą być zarówno osoby związane z instytucjami będącymi członkami Y., jak i osoby spoza grona członków. Uczestnictwo w Konferencji 2019 ma charakter odpłatny. Osoby reprezentujące członków Wnioskodawcy lub z nimi związane są uprawnione do uiszczenia niższej opłaty rejestracyjnej, niż osoby spoza organizacji, które są członkami Y. Uiszczenie opłaty rejestracyjnej uprawnia do uczestnictwa w panelach dyskusyjnych podczas Konferencji 2019. Opłaty rejestracyjne w szczególności nie obejmują kosztów zakwaterowania uczestników, podróży oraz innych pośrednio związanych z uczestnictwem w Konferencji 2019. Y. nie jest podmiotem zarejestrowanym w Polsce dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług wstępu (poboru opłat rejestracyjnych) na rzecz uczestników, umożliwiając tym samym uczestnictwo w Konferencji 2019, o którym to zwolnieniu mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.2018.2174 ze zm., dalej: Ustawa o VAT)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług wstępu (poboru opłat rejestracyjnych) na rzecz uczestników, umożliwiając tym samym uczestnictwo w Konferencji 2019, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b Ustawy VAT zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną realizowaną przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Mając na względzie formę prawną Wnioskodawcy, charakter głównego przedmiotu działalności Y., zakres tematów będących przedmiotem Konferencji 2019, nie ulega wątpliwości iż Wnioskodawca jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym i filantropijnym, nienastawioną na osiąganie zysku. Organizując Konferencję 2019 Wnioskodawca działa na rzecz interesu zbiorowego swoich członków poprzez stworzenie m.in. możliwości edukacji, swobodnej wymiany poglądów oraz stworzenia płaszczyzny do budowania nowych relacji między członkami. Dochody Wnioskodawcy z organizacji Konferencji 2019 są w całości przeznaczane na działalność statutową Y. Zgodnie z treścią uzasadnienia prawnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA) z dnia 25 listopada 2010 roku (sygn. akt. I FSK 2012/09), w pkt 12 uzasadnienia prawnego, NSA uznał, że o zakresie zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) Ustawy VAT decydują przepisy VI Dyrektywy, w tym wypadku art. 13. Zgodnie z wyrokiem Przepis ten więc formułuje trzy warunki, od których zależy zwolnienie. Po pierwsze, zwolnienie dotyczy organizacji niedochodowych. Po drugie o określonym charakterze i rodzaju - chodzi mianowicie o organizacje niedochodowe realizujące cele polityczne, związkowe, religijne, patriotyczne, filozoficzne, dobroczynne, obywatelskie. Po trzecie, zwolnienie jest udzielane wówczas, gdy nie powoduje to zakłócenia konkurencji. Wszystkie te warunki powinny być spełnione łącznie. Niespełnienie choćby jednego z nich wyklucza zwolnienie.

Analiza treści powołanego fragmentu wyroku NSA sprowadza się do konkluzji zgodnie, z którą zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) może być zastosowane o ile spełnione są trzy przesłanki łącznie:

  • zwolnienie dotyczy organizacji niedochodowych,
  • przedmiotem działalności tych organizacji są cele polityczne, religijne, obywatelskie oraz
  • zastosowanie zwolnienia nie spowoduje zakłócenia warunków konkurencji.

Mając na uwadze zaprezentowany stan przyszły nie ulega wątpliwości iż Wnioskodawca spełnia łącznie trzy przesłanki, gdyż:

    1. jest organizacją charytatywną prawa brytyjskiego, nienastawioną na osiąganie zysku,
    2. przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest realizacja celów społecznych, politycznych i filantropijnych,
    3. a zastosowanie zwolnienia względem Wnioskodawcy nie spowoduje zakłócenia warunków konkurencji, gdyż Y. nie jest organizacją powołaną w celu realizacji zysku. Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan przyszły, bez wątpienia należy uznać, iż warunki zastosowania zwolnienia zostały spełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy ().

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, nie jest większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Przy czym zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Przepis ten stanowi implementację art. 132 ust. 1 lit. l Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006, Nr 347 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. l Dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem, że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ( Y.) jest zarejestrowaną organizacją charytatywną prawa brytyjskiego z siedzibą w Wielkiej Brytanii, wpisaną do brytyjskiego rejestru podmiotów charytatywnych. Wnioskodawca prowadzi działalność w wymiarze międzynarodowym związaną z realizacją celów o charakterze politycznym, obywatelskim i filantropijnym, w zakresie promocji współpracy międzynarodowej pomiędzy uniwersytetami, instytucjami naukowymi, naukowcami, badaczami, dotyczącej rozwoju polityki. Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Członkami Y. są instytucje z różnych krajów posiadające status niezależnych uczelni wyższych, niezrzeszonych z żadną partią polityczną, zgodnie z obowiązującym prawem lokalnym, prowadzące działalność edukacyjną, szkoleniową lub badawczą w zakresie nauk politycznych. Członkowie Y., zgodnie z treścią statutu Wnioskodawcy, są obowiązani do uiszczania na rzecz Wnioskodawcy corocznych składek z tytułu uczestnictwa w organizacji, regularnego uczestnictwa w pracach i wydarzeniach organizowanych przez Wnioskodawcę oraz innych czynności wynikających z rodzaju przysługującego im członkostwa. W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca organizuje coroczne, kilkudniowe konferencje tzw. General Conference, których przedmiotem jest omówienie bieżących zagadnień społecznych, problemów oraz wydarzeń z polityki międzynarodowej. W dniach 4 września - 9 września 2019 roku Wnioskodawca planuje organizację Konferencji we W. na terenie U. we W. Uczestnikami Konferencji 2019 mogą być zarówno osoby związane z instytucjami będącymi członkami Y., jak i osoby spoza grona członków. Uczestnictwo w Konferencji 2019 ma charakter odpłatny. Osoby reprezentujące członków Wnioskodawcy lub z nimi związane są uprawnione do uiszczenia niższej opłaty rejestracyjnej, niż osoby spoza organizacji, które są członkami Y.. Uiszczenie opłaty rejestracyjnej uprawnia do uczestnictwa w panelach dyskusyjnych podczas Konferencji 2019. Opłaty rejestracyjne w szczególności nie obejmują kosztów zakwaterowania uczestników, podróży oraz innych pośrednio związanych z uczestnictwem w Konferencji 2019. Y. nie jest podmiotem zarejestrowanym w Polsce dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług wstępu (poboru opłat rejestracyjnych) na rzecz uczestników, umożliwiając tym samym uczestnictwo w Konferencji 2019, o którym to zwolnieniu mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy przysługuje, gdy spełnione są następujące warunki:

  • usługi oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana, realizowane są wyłącznie przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim,
  • usługi wykonywane są na rzecz swoich członków, w ich zbiorowym interesie w zamian za składki,
  • wysokość i zasady ustalania składek wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów,
  • podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków i nie osiągają zysków w sposób systematyczny,
  • zastosowanie zwolnienia nie powoduje zakłóceń konkurencji.

Zatem warunkiem zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy jest spełnienie zarówno przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy oraz przesłanek dotyczących świadczonych usług. Przy tym wskazać należy, że wszystkie wskazane warunki powinny być spełnione łącznie. Niespełnienie choćby jednego z nich wyklucza zwolnienie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją charytatywną powołaną do realizacji celów o charakterze społecznym, politycznym i filantropijnym. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jego działalność nie jest ukierunkowana na osiąganie zysków. Jednocześnie jednak z opisu sprawy wynika, że uczestnikami w organizowanej przez Wnioskodawcę Konferencji mogą być zarówno osoby związane z instytucjami będącymi członkami organizacji jak również osoby spoza organizacji. Co więcej, jak wskazał Wnioskodawca, uczestnictwo w Konferencji ma charakter odpłatny a osoby uczestniczące w Konferencji są zobowiązane do uiszczenia opłaty rejestracyjnej. Osoby reprezentujące członków Wnioskodawcy lub z nimi związane są jedynie uprawnione do uiszczenia niższej opłaty rejestracyjnej, niż osoby spoza organizacji. Zatem w analizowanym przypadku nie można uznać, że Wnioskodawca w zamian za składki świadczy na rzecz członków usługi w zakresie interesu zbiorowego swoich członków. W przedmiotowym przypadku usługa świadczona przez Wnioskodawcę nie będzie finansowana ze składek, lecz ze środków pochodzących od uczestników konferencji, gdyż jak wskazał Wnioskodawca każdy z uczestników Konferencji musi dokonać opłaty rejestracyjnej. Ponadto w Konferencji mogą uczestniczyć zarówno osoby związane z instytucjami będącymi członkami organizacji jak również osoby spoza organizacji. W konsekwencji nie są spełnione wszystkie przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy.

Tym samym w stosunku do tych usług wstępu, które podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski Wnioskodawca nie będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do wyroku, który powołał we własnym stanowisku Wnioskodawca należy podkreślić, że został on wydany w odmiennym stanie faktycznym oraz prawnym i nie ma zastosowania w sprawie. Wskazać należy, że przywołany przez Wnioskodawcę na poparcie własnego stanowiska Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 25 listopada 2010 r. sygn. akt. I FSK 2012/09 dotyczy zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (obecnie uchylony), czyli zwolnienia dla usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy a konkretnie w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy, tj. usług świadczonych przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) o symbolu PKWiU 91.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018, poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej