Temat interpretacji
Prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do transakcji sprzedaży zabudowanej nieruchomości oraz możliwości rezygnacji ze zwolnienia i wyborze opcji opodatkowania tej transakcji.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2019 r. (data wpływu 12 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do transakcji sprzedaży zabudowanej nieruchomości oraz możliwości rezygnacji ze zwolnienia i wyborze opcji opodatkowania tej transakcji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do transakcji sprzedaży zabudowanej nieruchomości oraz możliwości rezygnacji ze zwolnienia i wyborze opcji opodatkowania tej transakcji.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca Spółka X S.A., (zwana dalej: Wnioskodawcą), w dniu 20 grudnia 2018 r. zawarł ze Spółką Y Sp. z o.o., umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości w formie aktu notarialnego (zwaną dalej: Umową Przedwstępną).
Zgodnie z treścią Umowy Przedwstępnej, Wnioskodawca zobowiązał się do zawarcia umowy sprzedaży (zwanej dalej: Umową Przyrzeczoną), na mocy której Wnioskodawca sprzeda Spółce Y Sp. z o.o., zabudowaną nieruchomość składającą się z działki gruntu nr 16/6 o powierzchni 0,0143 ha oraz działki gruntu nr 16/7 powierzchni 0,5764 ha, o łącznej powierzchni 0,5907 ha objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych (zwaną dalej: Nieruchomością) za cenę wskazaną w treści Umowy Przedwstępnej, natomiast Spółka Y Sp. z o.o., Nieruchomość tę za wskazaną cenę kupi.
Umowa Przedwstępna stanowi, że jej strony zobowiązują się zawrzeć Umowę Przyrzeczoną w terminie najpóźniej do dnia 31 maja 2019 r. Zgodnie z § 3.2 Umowy Przedwstępnej, Wnioskodawca zamierza wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej: czy sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy będzie z niego zwolniona. W przypadku, gdy z uzyskanej interpretacji wynikać będzie, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu zawarcia Umowy Przyrzeczonej, do ceny wskazanej w Umowie Przedwstępnej zostanie doliczony podatek od towarów i usług według obowiązującej stawki, a Wnioskodawca wystawi stosowną fakturę. W przypadku, gdy z uzyskanej interpretacji indywidualnej wynikać będzie, że Wnioskodawca z tytułu zawarcia Umowy Przyrzeczonej nie jest podatnikiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniony, cena sprzedaży Nieruchomości wskazana w Umowie Przedwstępnej jest ceną brutto.
Obie działki stanowiące Nieruchomość są zabudowane budynkami i/lub budowlami, tj. budynkami przemysłowymi, budynkami magazynowymi, budynkami niemieszkalnymi i budowlą-ogrodzeniem. Nieruchomość Wnioskodawca nabył w dniu 15 września 2006 r. Na podstawie obowiązującego w ww. dacie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: Ustawą VAT), nabycie Nieruchomości podlegało zwolnieniu z podatku od towarów i usług jako dostawa towarów używanych.
Przez cały okres posiadania Nieruchomości Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie Nieruchomości i nie planuje dokonywania jakichkolwiek nakładów na Nieruchomość w przyszłości. Wnioskodawca wykorzystuje tę Nieruchomość do prowadzenia działalności opodatkowanej.
Wnioskodawca uprzejmie informuje, że złożył w dniu 4 sierpnia 2017 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej Nieruchomości. Był to wniosek wspólny złożony przez Wnioskodawcę wraz ze spółką Z Sp. z o.o., jako Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania, w związku z zawarciem przez te podmioty warunkowej umowy przedwstępnej sprzedaży Nieruchomości. Wniosek obejmował pytanie: czy planowana sprzedaż Nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT w związku z czym możliwa jest rezygnacja z tego zwolnienia i w konsekwencji opodatkowanie dostawy Nieruchomości podatkiem od towarów i usług. W dniu 4 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym jest prawidłowe, to znaczy, że planowana dostawa (sprzedaż) Nieruchomości korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT.
Wnioskodawca niniejszym wyjaśnia, że sprzedaż Nieruchomości wskazana jako zdarzenie przyszłe we wniosku złożonym przez Wnioskodawcę w 2017 r., w związku z którym wydana została ww. interpretacja indywidualna, nie doszła do skutku. Niemniej przesłanki zdarzenia przyszłego (dostawy Nieruchomości), pod kątem przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, opisane we wniosku złożonym przez Wnioskodawcę w 2017 r., pozostają aktualne również na moment złożenia niniejszego wniosku i będą one aktualne w zdarzeniu przyszłym objętym niniejszym wnioskiem.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości przez Wnioskodawcę będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, planowana sprzedaż Nieruchomości stanowi dostawę zwolnioną z podatku od towarów i usług w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, planowana sprzedaż Nieruchomości stanowi dostawę zwolnioną z podatku od towarów i usług w związku z czym możliwe jest zrezygnowanie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług przez strony planowanej umowy sprzedaży Nieruchomości (Umowy Przyrzeczonej) zgodnie z art. 43 ust. 10 Ustawy VAT i wybór opodatkowania tej transakcji w drodze złożenia przez obie strony planowanej umowy sprzedaży (Umowy Przyrzeczonej) naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla nabywcy Nieruchomości zgodnego oświadczenia o tym, że strony tej umowy wybierają opodatkowanie sprzedaży Nieruchomości podatkiem od towarów i usług.
Uzasadnienie
Ad 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 Ustawy VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w szczególności w art. 43 Ustawy VAT. Stosownie do treści przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższej regulacji wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest co do zasady zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest zatem ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Przez pierwsze zasiedlenie według art. 2 pkt 14 Ustawy VAT rozumie się oddanie do użytkowania, w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Ponadto jak wynika z art. 43 ust. 7a Ustawy VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.
Z analizy ww. przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a jest bezzasadne.
Wnioskodawca pragnie wskazać, że Nieruchomość stanowi grunt zabudowany budynkami i/lub budowlami. Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 8 Ustawy VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W związku z tym, jeśli w Ustawie VAT mowa jest o dostawie budynków i/lub budowli, oznacza to dostawę budynków i/lub budowli wraz z gruntem, na którym są posadowione.
Z przytoczonego powyżej przepisu art. 2 pkt 14 Ustawy VAT wynika, że są dwa rodzaje pierwszego zasiedlenia: oddanie do użytkowania w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi (a) po wybudowaniu lub (b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Wnioskodawca nabył w 2006 r. Nieruchomość, która ma stanowić przedmiot planowanej dostawy zgodnie z postanowieniami Umowy Przedwstępnej. Nieruchomość była zabudowana budynkami i/lub budowlami. Nabycie Nieruchomości przez Wnioskodawcę zostało udokumentowane fakturą VAT z obowiązującą wówczas stawką zwolniony dla towarów używanych. Powyższe oznacza, że nabycie budynków przez Wnioskodawcę było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od momentu nabycia Nieruchomości Wnioskodawca nie dokonywał żadnych ulepszeń tych budynków, jak również nie będzie on (lub jakikolwiek inny podmiot) dokonywać jakichkolwiek nakładów na Nieruchomość w przyszłości.
Z powyższego wynika, że planowana dostawa Nieruchomości, tj. jej sprzedaż poprzez zawarcie Umowy Przyrzeczonej, nie będzie dostawą dokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia lub dostawą przed pierwszym zasiedleniem Nieruchomości. Pierwsze zasiedlenie Nieruchomości nastąpiło nie później niż w dniu 15 września 2006 r., tj. gdy Nieruchomość została sprzedana przez podatnika VAT innemu podatnikowi VAT, który pozostaje jej właścicielem do chwili obecnej. Sprzedaż została udokumentowana fakturą VAT z obowiązującą wówczas stawką zwolniony dla towarów używanych. W związku z faktem, że od pierwszego zasiedlenia Nieruchomości do dnia planowanej jej dostawy (sprzedaży), która zgodnie z treścią Umowy Przyrzeczonej nastąpić ma do dnia 31 maja 2019 r., upłynął okres dłuższy niż 2 lata, planowana sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT.
Wnioskodawca pragnie nadmienić, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia dostawy Nieruchomości z opodatkowania podatkiem VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT zostało potwierdzone indywidualną interpretacją podatkową wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 4 października 2017 r. Wskazana interpretacja indywidualna była wydana na potrzeby rozważanej przez Wnioskodawcę innej transakcji dostawy Nieruchomości niż sprzedaż objęta niniejszym wnioskiem.
Ostatecznie sprzedaż wskazana we wniosku Wnioskodawcy, w odpowiedzi na który została wydana interpretacja z dnia 4 października 2017 r., nie doszła do skutku. Jednak stan faktyczny od czasu złożenia przez Wnioskodawcę wniosku o ww. interpretację w zakresie przesłanek mających znaczenie dla opodatkowania dostawy Nieruchomości, tj. brak jakichkolwiek nakładów (ulepszeń) Nieruchomości nie uległ zmianie i nie ulegnie zmianie. Zdarzenie przyszłe objęte niniejszym wnioskiem będzie co do zasady stanowić sprzedaż Nieruchomości o takich samych cechach z punktu widzenia art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT jak opisana we wniosku o wydanie interpretacji złożonym przez Wnioskodawcę w 2017 r.
W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, rozstrzygnięcie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 4 października 2017 r. o zwolnieniu z opodatkowania sprzedaży Nieruchomości zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT pozostaje aktualne.
Wnioskodawca począwszy od nabycia Nieruchomości przez cały okres jej użytkowania nie ponosił nakładów na ulepszenie Nieruchomości, nie były też one ponoszone przez jakikolwiek inny podmiot. W związku z brakiem dokonania nakładów na Nieruchomość skutkujących jej ulepszeniem, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, począwszy od daty jej nabycia przez Wnioskodawcę do dnia złożenia niniejszego wniosku, oraz dalszym brakiem jakichkolwiek nakładów na Nieruchomość do dnia jej planowanej sprzedaży przez Wnioskodawcę (zdarzenia przyszłego), nie doszło do nowego pierwszego zasiedlenia Nieruchomości od czasu jej nabycia przez Wnioskodawcę w 2006 r.
Tym samym, planowana sprzedaż Nieruchomości nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub w okresie 2 lat od jego dokonania, i jako taka stanowi sprzedaż zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, planowana dostawa Nieruchomości w oparciu o Umowę Przyrzeczoną będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca. W związku z tym Wnioskodawca i druga strona planowanej umowy sprzedaży Nieruchomości (Umowy Przyrzeczonej) mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia z podatku od towarów i usług planowanej sprzedaży Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy VAT.
Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 Ustawy VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Oświadczenie to musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy i numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Zatem, ustawodawca daje podatnikom, po spełnieniu określonych warunków, możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że strony planowanej Umowy Przyrzeczonej mają możliwość wyboru opcji opodatkowania sprzedaży Nieruchomości zgodnie z art. 43 ust. 10 Ustawy VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W świetle przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Podatnikami według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2019 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest co do zasady zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Przez pierwsze zasiedlenie według art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z kolei, kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 20 grudnia 2018 r. zawarł ze Spółką z o.o. Y umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości w formie aktu notarialnego. Zgodnie z treścią Umowy Przedwstępnej, Wnioskodawca zobowiązał się do zawarcia umowy sprzedaży (zwanej dalej: Umową Przyrzeczoną), na mocy której Wnioskodawca sprzeda Spółce z o.o. Y, zabudowaną nieruchomość składającą się z działki gruntu nr 16/6, o powierzchni 0,0143 ha oraz działki gruntu nr 16/7, o powierzchni 0,5764 ha, o łącznej powierzchni 0,5907 ha objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy (zwaną dalej: Nieruchomością) za cenę wskazaną w treści Umowy Przedwstępnej, natomiast Spółka z o.o. Y, Nieruchomość tę za wskazaną cenę kupi. Umowa Przedwstępna stanowi, że jej strony zobowiązują się zawrzeć Umowę Przyrzeczoną w terminie najpóźniej do dnia 31 maja 2019 r. Obie działki stanowiące Nieruchomość są zabudowane budynkami i/lub budowlami, tj. budynkami przemysłowymi, budynkami magazynowymi, budynkami niemieszkalnymi i budowlą-ogrodzeniem. Nieruchomość Wnioskodawca nabył w dniu 15 września 2006 r. Na podstawie obowiązującego w ww. dacie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nabycie Nieruchomości podlegało zwolnieniu z podatku od towarów i usług jako dostawa towarów używanych. Przez cały okres posiadania Nieruchomości Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie Nieruchomości i nie planuje dokonywania jakichkolwiek nakładów na Nieruchomość w przyszłości. Wnioskodawca wykorzystuje tę Nieruchomość do prowadzenia działalności opodatkowanej.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy sprzedaż Nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT albo będzie opodatkowana w zależności od daty pierwszego zasiedlenia.
Analizując ww. informacje w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie pierwsze zasiedlenie (oddanie do używania) budynków przemysłowych, budynków magazynowych, budynków niemieszkalnych oraz ogrodzenia w postaci budowli nastąpiło w dniu 15 września 2006 r., tj. w momencie nabycia przedmiotowej Nieruchomości. Ponadto, pomiędzy pierwszym zasiedleniem znajdujących się na Nieruchomości budynków oraz budowli w postaci ogrodzenia a sprzedażą przez Wnioskodawcę minie okres dłuższy niż 2 lata. Zatem, dla dostawy ww. obiektów znajdujących się na tej Nieruchomości zastosowanie będzie miało zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dodatkowo jak wskazał Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej Nieruchomości.
Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowej Nieruchomości objęta będzie zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem nie była dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków i budowli znajdujących się na tej Nieruchomości nie upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Skutkiem powyższego dostawa gruntu, na którym posadowione są ww. obiekty, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, co wynika z art. 29a ust. 8 ustawy.
W konsekwencji, planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości przez Wnioskodawcę będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii, możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku przy sprzedaży Nieruchomości i wyboru opcji opodatkowania tej transakcji, po spełnieniu warunków z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy.
I tak, w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Wobec tego, jeżeli obie strony Umowy Przyrzeczonej spełnią warunki wynikające z art. 43 ust. 10 i art. 43 ust. 11 ustawy, to do dostawy przedmiotowej Nieruchomości znajdzie zastosowanie podstawowa stawki podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa pkt 1 ustawy.
Zgodnie z cyt. wcześniej art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Zatem w przedmiotowej sprawie, sprzedaż gruntu, na którym posadowione są budynki i budowla w postaci ogrodzenia, będzie opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie tych samych przepisów co sprzedaż tych budynków i budowli w postaci ogrodzenia.
W konsekwencji, w przypadku spełnienia warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, strony planowanej Umowy Przyrzeczonej będą mogły zrezygnować ze zwolnienia od podatku przy sprzedaży Nieruchomości, i w konsekwencji będą mogły opodatkować dostawę Nieruchomości podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej