Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.11.2019.2.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.03.2019, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.11.2019.2.MG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2019 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismami z dnia 26 lutego 2019 r. (data wpływu 5 marca 2019 r.) oraz z dnia 13 marca 2019 r. (data wpływu 20 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. .

Pismami z dnia 26 lutego 2019 r. oraz z dnia 13 marca 2019 r. uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina planuje wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu w ramach działania 5.5 Ochrona powietrza w ramach Osi priorytetowej V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego RPOW 2014-2020.

Przedsięwzięcie będzie polegało na udzieleniu dla około 130 odbiorców końcowych z terenu Gminy pozyskanego dofinansowania na wymianę i likwidację źródeł ciepła na bardziej ekologiczne w budynkach i lokalach mieszkalnych.

Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na:

  1. Wymianie indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych na źródła bardziej ekologiczne.
  2. Likwidacji indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub sieci gazowych.

Wymieniane źródła ciepła będą wyposażone w automatyczny podajnik paliwa (nie dotyczy kotłów zgazowujących) i nie będą posiadały rusztu awaryjnego ani elementów umożliwiających jego zamontowanie,

  • będą spełniać wymagania określone w Rozp. MRiF z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwa stałe (Dz. U. 2017 poz. 1690) - jeśli dotyczy,
  • będą spełniać wymogi emisyjne 5 klasy zgodnie z normą PNEN 303-5:2012, potwierdzone certyfikatem (jeśli dotyczy),
  • będą charakteryzować się obowiązującym do końca 2020 r. minimalnym poziomem efektywności energetycznej i normami emisyjnymi zanieczyszczeń, które zostały określone w środkach wykonawczych do Dyrektywy 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r.

Planowane przedsięwzięcie nie stoi w sprzeczności z obowiązującym prawem miejscowym. Z uwagi na planowany zakres inwestycji nie będzie wymagana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 71), przedsięwzięcie nie kwalifikuje się jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcie nie będzie wiązać się z koniecznością usunięcia drzew i krzewów.

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych.

Powstała infrastruktura poprawi stan środowiska całej gminy, a pośrednio przyczyni się do poprawy środowiska województwa. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Projekt pn. zostanie zrealizowany na obszarze Gminy zlokalizowanej na terenie województwa.

Swoim zakresem obejmie działania związane z wymianą indywidualnych źródeł ciepła na bardziej ekologiczne w budynkach jednorodzinnych lub wielorodzinnych, których podłączenie do sieci gazowej na danym obszarze nie jest uzasadnione technicznie lub/i ekonomicznie oraz likwidacją indywidualnych źródeł ciepła w ww. budynkach celem ich przyłączenia (wymiana węzła cieplnego i urządzenia grzewczego) do sieci gazowej, gdy podłączenie do tejże sieci jest możliwe technicznie i racjonalne kosztowo. W ramach wymiany źródeł ciepła planuje się montaż m. in. urządzeń elektrycznych, gazowych, olejowych oraz dodatkowych źródeł z zastosowaniem OZE.

Zakres planowanych do realizacji zadań stanowi:

  1. Opracowanie Studium Wykonalności oraz wniosku o dofinansowanie.
  2. Koszty przygotowawcze dotyczące opracowania ocen efektywności energetycznych.
  3. Prace związane z likwidacją indywidualnych źródeł ciepła w budynkach na obszarze Gminy.
  4. Prace związane z wymianą indywidualnych źródeł ciepła w budynkach na obszarze Gminy.
  5. Promocja projektu.

Zamontowane urządzenia będą spełniały wymogi określone przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń i ochrony środowiska. Założenia projektu zostały poprzedzone wykonaniem ankietyzacji potencjalnych ostatecznych odbiorców wsparcia, która zapewniła rzetelne określenie ich potrzeb wraz z niezbędnymi do poniesienia kosztami. Dodatkowy zakres prac określi natomiast ocena energetyczna poszczególnych budynków, której wskazania (tj. przynajmniej jedno zalecenie) zostaną zrealizowane we własnym zakresie przez mieszkańców w celu osiągnięcia minimalnego poziomu efektywności energetycznej budynku.

Zakres wnioskowanej inwestycji zostanie w całości zrealizowany na istniejącej infrastrukturze, tj. budynkach jednorodzinnych lub wielorodzinnych zlokalizowanych na obszarze Gminy.

Realizacja projektu obejmie lokalizacje (inwestycje) tj. miasto oraz obszary wiejskie.

Zamierzone do realizacji działania będą obejmowały dwa typy czynności, tj. likwidację aktualnie stosowanych w budynkach indywidualnych źródeł ciepła w celu umożliwienia ich podłączenia do miejskiej sieci gazowej oraz wymianę istniejącego źródła na urządzenia bardziej ekologiczne i o wyższej sprawności, w lokalizacjach, gdzie nie istnieje techniczna lub ekonomiczna możliwość podłączenia do sieci gazowej.

Tym samym zaplanowane prace będą bezpośrednio związane z istniejącą infrastrukturą bowiem wpłyną na stworzenie warunków do podłączenia zamieszkałych budynków do dostępnej obecnie sieci gazowej (w przypadku likwidacji indywidualnych źródeł ciepła) lub przyczynią się do zastąpienia obecnie stosowanych urządzeń grzewczych nowymi o lepszych parametrach użytkowych i ekologicznych (w sytuacji wymiany).

W związku z powyższym należy uznać, że projekt będzie bezpośrednio, funkcjonalnie i rzeczowo powiązany z istniejącą i użytkowaną aktualnie infrastrukturą, w tym przyczyni się do:

  1. jej efektywniejszego wykorzystania (dotyczy to sieci gazowej, która zyska nowych użytkowników).
  2. poprawy całokształtu jej jakości poprzez eliminację elementów o niskiej sprawności i niekorzystnym oddziaływaniu na otoczenie (dotyczy działań związanych z wymianą nieekologicznych indywidualnych źródeł ciepła).

Działania projektowe zostaną bezpośrednio powiązane z istniejącą infrastrukturą, wpływając na poprawę stopnia jej wykorzystania lub wymianę elementów o niekorzystnym oddziaływaniu na otoczenie. Nadrzędnym celem ww. powiązania będzie poprawa jakości środowiska i powietrza, która będzie wynikać z użytkowania nowego układu infrastruktury.

W wyniku przeprowadzonej analizy za cel główny projektu przyjęto: Obniżenie poziomu zanieczyszczeń powietrza w zakresie C02 i PM10 na obszarze Gminy.

Ww. cel główny projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych, za które uznano:

  1. Podniesienie sprawności systemu indywidualnych źródeł ciepła poprzez ich wymianę na urządzenia bardziej ekologiczne.
  2. Wzrost udziału budynków korzystających z sieci miejskiej poprzez likwidację indywidualnych źródeł ciepła i umożliwienie podłączenia obiektów do sieci gazowej.
  3. Wzrost stopnia wykorzystania OZE poprzez montaż urządzeń korzystających ze źródeł odnawialnych.

Realizacja ww. celów będzie wiązać się z osiągnięciem określonych korzyści społeczno-gospodarczych. Do ich katalogu należy zaliczyć następujące efekty:

  • Poprawa jakości powietrza. Realizacja projektu bezpośrednio przełoży się na redukcję emisji zanieczyszczeń generowanych na obszarze Gminy. Przyczyni się do tego wymiana indywidualnych źródeł ciepła na urządzenia o wyższej sprawności i uwzględniające rozwiązania proekologiczne oraz ich całkowita likwidacja z użytku umożliwiająca podłączenie budynków do sieci gazowej. Zamierzony efekt będzie stanowił wartość policzalną i został wyrażony planowanymi do osiągnięcia takimi wskaźnikami jak: oraz .
  • Podniesienie poziomu życia mieszkańców i korzystne oddziaływanie na stan ich zdrowia. W następstwie wdrożenia inwestycji poprawie ulegnie jakość życia mieszkańców Gminy, którzy będą na co dzień przebywać w otoczeniu o lepszej jakości powietrza, co z kolei przełoży się m. in. na zmniejszenie ryzyka zachorowalności oraz poprawi samopoczucie osób wrażliwych na stan zanieczyszczeń.
  • Wzrost standardu mieszkaniowego. Dzięki realizacji projektu poprawie ulegnie stan wyposażenia budynków jednorodzinnych i wielorodzinnych poprzez montaż bardziej sprawnych i ekologicznych indywidualnych źródeł ciepła lub umożliwienie przyłączenia ich do sieci miejskiej. Działania te przyczynią się do poprawy warunków i komfortu zamieszkania.
  • Popularyzacja korzystania z OZE. Prace związane z wymianą dotychczas stosowanych indywidualnych źródeł ciepła będą polegać m.in. na montażu urządzeń korzystających z odnawialnych źródeł energii. Tym samym wzrostowi ulegnie stopień korzystania z tego typu źródeł energii oraz wzmocniony zostanie efekt ekologiczny przedsięwzięcia.
  • Efektywne zwalczanie problemów z jakością powietrza przez Gminę. Realizacja zamierzania objętego wnioskiem pozwoli na dodatkowe zwiększenie efektywności działalności gminy prowadzonej w zakresie poprawy jakości powietrza i zachęcania mieszkańców do korzystania z bardziej ekologicznych źródeł ciepła. Potrzeba i zobowiązanie Wnioskodawcy do prowadzenia działań na rzecz poprawy jakości powietrza wynika tym bardziej z zaliczenia Gminy do obszarów o ponadnormatywnym stężeniu pyłu zawieszonego PM10.
  • Poprawa stopnia bezpieczeństwa mieszkańców. Przeprowadzenie projektu będzie wiązać się z wymianą i likwidacją indywidualnych źródeł ciepła, które oprócz niskiej sprawności i negatywnego oddziaływania na środowisko często odznaczają się także wątpliwym stanem technicznym. W związku z tym ich użytkowanie może wiązać się z ryzykiem wystąpienia awarii zagrażającej zdrowiu czy nawet życiu mieszkańców. Realizacja inwestycji doprowadzi do ich usunięcia i zastąpienia nowymi urządzeniami lub podłączenia do sieci miejskiej.

Kompetencje Wnioskodawcy do realizacji przedmiotowego projektu wynikają bezpośrednio z regulacji ww. ustawy samorządowej, zgodnie z której zapisami w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 do zadań własnych gminy zalicza się m.in. sprawy dotyczące ochrony środowiska oraz zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Tym samym przeprowadzenie przedsięwzięcia będzie stanowiło wyraz realizacji zobowiązań ustawowych Gminy.

Projekt będzie się składał z następujących zadań i zamierzonych w ich ramach działań:

  1. Opracowanie Studium Wykonalności oraz wniosku o dofinansowanie.
    W ramach zadania sfinansowane zostanie przez Gminę wykonanie Studium Wykonalności. Dodatkowo jako koszt niekwalifikowany wskazano opracowanie wniosku o dofinansowanie.
  1. Koszty przygotowawcze dotyczące opracowania ocen efektywności energetycznych.
    Zadanie obejmuje wykonanie niezbędnych ocen efektywności energetycznych budynków objętych projektem. Za przeprowadzenie prac odpowiedzialny będzie podmiot zewnętrzny wyłoniony w trybie konkurencyjnym i dysponujących wymaganymi kompetencjami i doświadczeniem. Zadanie zostanie sfinansowane przez Gminę.
  1. Prace związane z likwidacją indywidualnych źródeł ciepła w budynkach na obszarze Gminy.
    Zakres zadania obejmie likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu umożliwienia podłączenia danych budynków do miejskiej sieci gazowej. Lokalizacja oraz przypisany im ogólny zakres prac w zakresie likwidacji źródeł ciepła został wskazany w opracowanej dokumentacji.
  1. Prace związane z wymianą indywidualnych źródeł ciepła w budynkach na obszarze Gminy.
    W ramach zadania planuje się wykonać wymianę aktualnie stosowanych źródeł ciepła na źródła bardziej ekologiczne i o wyższej sprawności, w przypadku gdzie podłączenie do sieci gazowej nie jest uzasadnione ze względów technicznych i/lub ekonomicznych. Lokalizacja oraz przypisany im ogólny zakres prac w zakresie wymiany źródeł ciepła został wskazany w opracowanej dokumentacji.
    Szczegółowy zakres prac w zakresie likwidacji i wymiany indywidualnych źródeł ciepła, który pozwoli na osiągnięcie minimalnego poziomu efektywności energetycznej budynku zostanie określony w ocenie efektywności energetycznej, sporządzonej dla każdego z nich z osobna. Należy przy tym zaznaczyć, że wszelkie działania niezwiązane z wymianą/likwidacją źródła ciepła nie stanowią przedmiotu projektu i jego kosztów. Zostaną one zrealizowane przez ostatecznych odbiorów wsparcia we własnym zakresie, do czego zobowiążą ich zapisy umowy zawartej z Gminą.
  1. Promocja projektu.
    W ramach zadania planuje się realizację działań informujących o realizacji projektu i jego efektach.

W celu dochowania ww. zobowiązania Wnioskodawca opracuje regulamin wsparcia ostatecznych odbiorców oraz zamierza zawrzeć z nimi umowy, które zobowiążą ich do spełnienia ww. wymogu dotyczącego charakterystyki montowanych urządzeń.

Założenia przedmiotowego projektu przewidują, że właścicielem zamontowanego nowego źródła ciepła będzie odbiorca wsparcia, który jest właścicielem budynku, w którym ten montaż nastąpi. Na podstawie zawartej pomiędzy Gminą i beneficjentem ostatecznym umowie, zakup i montaż urządzenia zostanie sfinansowany przez ww. odbiorcę, który w dalszej kolejności przedłoży Wnioskodawcy dokumentację rozliczeniową i uzyska refundację części poniesionych kosztów. Rozwiązania związane z przekazaniem środków odbiorcom ostatecznym wsparcia zostaną przedstawione w opracowywanym przez Wnioskodawcę regulaminie. Dodatkowo w umowie z każdym z mieszkańców zostanie zawarty zapis gwarantujący m. in. zakup urządzenia zgodnie z przepisami prawa oraz zachowanie min. 5-letniego okresu trwałości w użytkowaniu nabytego urządzenia. Infrastruktura objęta projektem zostanie oddana do użytku ostatecznym i bezpośrednim odbiorcom wsparcia, tj. mieszkańcom, którzy będą właścicielami budynku w którym zostaną zamontowane nowe indywidualne źródła ciepła.

W ramach przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca zamierza wspierać wyłącznie wymianę źródeł ciepła na nowe, bardziej ekologiczne oraz:

  • wyposażone w automatyczny podajnik paliwa (nie dotyczy kotłów zgazowujących) i nie będą posiadały rusztu awaryjnego ani elementów umożliwiających jego zamontowanie;
  • spełniające wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie wymagań dla kotłów na paliwa stałe, tj. Dz. U. poz. 1690 (jeśli dotyczy);
  • spełniają wymogi emisyjne 5 klasy zgodnie z normą PN EN 303-5:2012, potwierdzone certyfikatem (jeśli dotyczy);
  • charakteryzujące się obowiązującym od końca 2020 r. minimalnym poziomem efektywności energetycznej i normami emisji zanieczyszczeń, które zostały określone w środkach wykonawczych do dyrektywy 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią (jeśli dotyczy). Wymóg dotyczy wszystkich paliw dopuszczonych do stosowania w instrukcji użytkowania urządzenia.

W piśmie z dnia 13 marca 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że faktury w związku z realizacją projektu pn. będą wystawiane na beneficjentów ostatecznych, tj. mieszkańców Gminy, którzy zgłosili chęć wymiany lub likwidacji istniejącego źródła ciepła na ekologiczne. Na podstawie zawartej pomiędzy Gminą i beneficjentem ostatecznym umowie, zakup i montaż urządzenia zostanie sfinansowany przez ww. odbiorcę, który w dalszej kolejności przedłoży Wnioskodawcy dokumentację rozliczeniową i uzyska refundację części poniesionych kosztów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn.: ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonania usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, faktury wystawione są na niego oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy zaznaczyć, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten definiuje listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Wobec powyższego, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ((Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3, pkt 4, pkt 5 ustawy, faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca przyznał podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur.

Mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy faktury dokumentujące wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na inne podmioty tj. na beneficjentów końcowych - mieszkańców. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją projektu pn. , ponieważ faktury dokumentujące wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na inne podmioty.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż faktury w związku z realizacją projektu pn. będą wystawiane na beneficjentów ostatecznych, tj. mieszkańców Gminy, którzy zgłosili chęć wymiany lub likwidacji istniejącego źródła ciepła na ekologiczne. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej