Temat interpretacji
prawa do obniżenia podatku VAT należnego o wartość podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 06 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2017 r. (data wpływu 29 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o wartość podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. . jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o wartość podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ..
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 grudnia 2017 r. (data wpływu 29 grudnia 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
SPZOZ jest czynnym podatnikiem podatku VAT, w związku z tym do wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach RPO Woj. . na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa IV: Gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie IV.2.2: Termomodernizacja budynków, zobowiązany jest załączyć interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu.
Projekt: . realizowany będzie przez SP ZOZ . w budynkach zlokalizowanych na działce nr 30/13, obręb ., przy ul. .
SPZOZ . posiada nieodpłatne prawo użytkowania tych obiektów i gruntów na czas nieokreślony na podstawie Aktu notarialnego Repertorium .. z dnia 14 listopada 2014 r.
Projekt składać się będzie z następujących elementów:
- Termomodernizacja budynku głównego szpitala,
której zakres obejmuje:
- kompleksową modernizację instalacji/systemu grzewczego: wymianę wewnętrznej instalacji CO z rur stalowych na rury z tworzywa, izolowane, instalację zaworów podpionowych, grzejników panelowych z termostatami oraz montaż systemu zarządzającego energią;
- kompleksową modernizację instalacji ciepłej wody użytkowej: montaż nowych rur plastikowych, izolowanych, montaż cyrkulacji, montaż zaworów termostatycznych na cyrkulacji, montaż armatury wodooszczędnej;
- docieplenie fragmentu ścian zewnętrznych o grubości 38 cm styropianem typu fasada - grubość: 14 cm, powierzchnia ocieplenia - 385,00 m2
Wymiana oświetlenia i montaż odnawialnych źródeł energii (OZE), której zakres obejmuje kompleksową wymianę oświetlenia w budynku głównym wraz z montażem paneli fotowoltaicznych na budynku głównym:
- wymiana istniejących opraw (453 szt.) na oprawy w systemie LED, które zapewnią redukcję mocy źródła światła wraz z zastosowaniem oświetlenia ewakuacyjnego i alarmowego,
- zastosowanie instalacji fotowoltaicznej (PV) - zakładana ilość paneli fotowoltaicznych 320 szt., moc instalacji 80kWp.
- Termomodernizacja budynku prosektorium, której zakres obejmuje:
- kompleksową modernizację instalacji/systemu grzewczego: wymianę wewnętrznej instalacji CO z rur stalowych na rury z tworzywa, izolowane, instalację zaworów podpionowych, grzejników panelowych z termostatami oraz montaż systemu zarządzającego energią;
- kompleksową modernizację instalacji ciepłej wody użytkowej: montaż nowych rur plastikowych, izolowanych, montaż cyrkulacji, montaż zaworów termostatycznych na cyrkulacji, montaż armatury wodooszczędnej:
- wymianę stolarki drzwiowej i okiennej na niskoenergetyczne;
- docieplenie ścian zewnętrznych styropianem typu fasada o grubości: 14 cm o powierzchni docieplenia: 175,00 m2;
- docieplenie podłogi styropianem, grubość: 12 cm, powierzchnia docieplenia: 252,00 m2;
- docieplenie stropu przy przepływie ciepła z dołu do góry, powierzchnia docieplenia: 252,00 m2, materiał dociepleniowy o grubość: 22 cm.
Wymiana oświetlenia budynek prosektorium, obejmuje wymianę istniejących opraw (58 szt.) na oprawy w systemie LED, które zapewnią redukcję mocy źródła światła.
Ww. prace termomodernizacyjne zostaną wykonane w celu osiągnięcia zaplanowanych w audytach elektroenergetycznym i oświetlenia efektów, w szczególności podniesienia poziomu efektywności energetycznej budynków oraz ograniczenia zużycia energii i emisji CO2. Efekty zrealizowanego projektu będącego przedmiotem wniosku będą związane z działalnością statutową SPZOZ, a więc będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
SPZOZ . jest czynnym podatnikiem podatku VAT w części działalności pozastatutowej tj. dzierżawy, najmu, reklamy. Natomiast podstawowa działalność statutowa realizowana przez podatnika jest zwolniona z podatku VAT. Efekty zrealizowanego projektu będą służyły do prowadzenia działalności leczniczej zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z brakiem możliwości pogrupowania wydatków do czynności opodatkowanych oraz czynności zwolnionych z VAT, SPZOZ korzysta z prawa do częściowego odliczenia podatku na zasadzie proporcji.
Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT podatnik ustala proporcję jako udział rocznego obrotu uzyskanego z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
W 2017 SPZOZ stosuje wskaźnik proporcji wyliczony na podstawie roku poprzedzającego (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT) w wysokości 1%. Na podstawie ustalonego wskaźnika proporcji dokonywane jest odliczenie podatku należnego. SPZOZ .. nie stosuje możliwości, wynikającej z art. 90 ust 9a) pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017. poz. 1221).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w przypadku uzyskania dofinansowania ze środków unijnych, a co za tym idzie realizacji zadania termomodernizacji budynków Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej .., podatnik będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT należnego o wartość podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. .., gdyż w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi SPZOZ . jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, ale nakłady poniesione na termomodernizację budynku będą służyć sprzedaży usług medycznych zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi przepis art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż SPZOZ . jest czynnym podatnikiem podatku VAT w części działalności pozastatutowej tj. dzierżawy, najmu, reklamy, natomiast podstawowa działalność statutowa realizowana przez podatnika jest zwolniona z podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt .., a efekty zrealizowanego projektu będącego przedmiotem wniosku będą związane z działalnością statutową SPZOZ, a więc będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Projekt składać się będzie z termomodernizacji budynku głównego szpitala oraz termomodernizacji budynku prosektorium. Ww. prace termomodernizacyjne zostaną wykonane w celu osiągnięcia zaplanowanych w audytach elektroenergetycznym i oświetlenia efektów, w szczególności podniesienia poziomu efektywności energetycznej budynków oraz ograniczenia zużycia energii i emisji CO2. Efekty zrealizowanego projektu będą służyły do prowadzenia działalności leczniczej zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż jak wskazał Zainteresowany efekty projektu będą służyły do prowadzenia działalności leczniczej zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu pn. .. nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o wartość podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (sformułowanego pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone w wydanej interpretacji.
Natomiast zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawno-podatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o stan sprawy, z którego wynika, iż efekty projektu będą służyły do prowadzenia działalności leczniczej zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej