Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z związku z realizacją projektu unijnego. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.15.2019.1.AP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.02.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.15.2019.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z związku z realizacją projektu unijnego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2018 r. (data wpływu 7 stycznia 2019 r.) uzupełnionym w dniach 16 stycznia 2019 r. i 6 lutego 2019 r. (daty wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniach 16 stycznia 2019 r. i 6 lutego 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z związku z realizacją projektu pn.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu umów cywilnoprawnych, umów najmu, dzierżawy, oczyszczalni ścieków. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację typu ,,Inwestycje w obiekty pełniące Funkcje kulturalne, na operację typu ,,Kształtowanie przestrzeni publicznej oraz na operację typu ,,Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego w ramach działania ,,Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem operacji jest . W ramach wyżej wymienionej operacji zostanie udostępniony do celów rekreacyjnych obszar parku. Po zrealizowaniu operacji obiekt będzie ogólnodostępny, w tym także dla osób niepełnosprawnych. Operacja jest uzupełnieniem co najmniej trzech takich inwestycji w tej samej miejscowości, uwzględnia zastosowanie rozwiązań, które są innowacyjne w skali województwa, w tym rozwiązań architektonicznych, technicznych i technologicznych. Przewidywany termin operacji wyznaczony jest na grudzień 2019 roku. W zakresie obejmującym niniejszy wniosek wszystkie faktury i rachunki dotyczące wyżej wymienionych operacji będą wystawione na Gminę. Towary i usługi nabyte przez Gminę w trakcie realizacji operacji będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zarówno adaptacja parku jak i utworzenie , w trakcie realizacji operacji będą związane z wykonywaniem zadań których Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej, zaś wykonywane czynności wynikają z jej zadań własnych.

Projekt związany jest z budową i nosi nazwę oraz realizowany będzie w ramach operacji 7.4.1.2. Kształtowanie przestrzeni publicznej. Projekt związany będzie z , w trakcie realizacji operacji jak i po jej zakończeniu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach poniesionych wydatków w trakcie realizacji operacji Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odliczyć VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją operacji typu ,,Inwestycje w obiekty pełniące Funkcje kulturalne, na operację typu ,,Kształtowanie przestrzeni publicznej oraz na operację typu ,,Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego w ramach działania ,,Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Towary i usługi nabyte w tracie realizacji wyżej wymienionych operacji nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikiem od towarów i usług. Działalność Gminy związana z realizacją powyższych operacji nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, gdyż efekty powstałe w wyniku realizacji operacji nie będą związanie w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur nabycia towarów i usług, podatek VAT będzie więc kosztem kwalifikowanym w trakcie realizacji operacji. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Projekt związany będzie z ..., w trakcie realizacji operacji jak i po jej zakończeniu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej