Temat interpretacji
prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wniesienie aportu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2018 r. (data wpływu 21 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z 9 listopada 2018 r. (data wpływu 28 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wniesienie aportu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wniesienie aportu.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 listopada 2018 r. (data wpływu 28 grudnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 14 grudnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.897.2018.1.AB.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawcą jest spółka cywilna będąca czynnym podatnikiem VAT posiadająca numer NIP: . Dnia 05 września 2017 roku L wraz z małżonką (ustawowa wspólność majątkowa) oraz z matką kupili nieruchomość. Akt notarialny sporządzono w kancelarii Notarialnej Pani (). Zakupu dokonano od Gminy. Zakupiona nieruchomość składa się z 3 działek o numerach ewidencyjnych 2428, 2429 i 2430. Działka 2428 jest niezabudowana, działki 2429 i 2430 są zabudowane trzykondygnacyjnym niepodpiwniczonym budynkiem niemieszkalnym strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej, który nigdy nie został ukończony i oddany do użytkowania. Nie był również wykorzystywany zgodnie ze swoim przeznaczeniem, a aktualnie do dnia zakupu był wykorzystywany jako garaż dla autobusów gminnych. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dostawa niezabudowanej działki nr 2428 opodatkowana została stawką VAT 23%, dostawa działek zabudowanych 2429 i 2430 korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 43 ust. 7a i art. 29a ust 8.
Kupujący nabyli nieruchomość w następujących częściach:
udział wynoszący 1/2 części nieruchomości działek 2429 i 2430, oraz udział wynoszący 1/2 części w prawie własności niezabudowanej działki o numerze 2428. () nabycia dokonują na zasadach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej. Matka: udział wynoszący 1/2 części nieruchomości działek 2429 i 2430, oraz udział wynoszący 1/2 części w prawie własności niezabudowanej działki o numerze 2428. Kupujący w dniu podpisania aktu nie zgłosili żądania wystawienia przez Gminę faktury VAT. Kupujący w lutym 2018 roku poprosili gminę o wystawienie faktur VAT. Gmina przychyliła się do prośby wystawiając faktury dnia 07.02.2018, przy czym podała na fakturach datę sprzedaży 05.09.2017. Zostały wystawione dwie faktury jedna na rzecz () druga na rzecz (). Na fakturach podane zostały imię (imiona), nazwisko i adres zamieszkania, nie podano natomiast numerów NIP.
Do wystawionej faktury na obojga małżonków sporządził notę korygującą, którą skorygował dane nabywcy. Notą do istniejących danych dopisał swój NIP. Żona - nie jest czynnym podatnikiem VAT.
Od samego początku nieruchomość kupiona była z zamiarem wykorzystania jej do prowadzenia działalności gospodarczej. Forma zrealizowania tego celu skrystalizowała się w lutym 2018 roku. () wraz z () zawiązali spółkę cywilną spółka cywilna. Wnieśli nieruchomość do spółki cywilnej, dokumentując tę czynność fakturami VAT, następnie planują zakończyć budowę tworząc lokale mieszkalne na kondygnacjach drugiej i trzeciej (piętro pierwsze i drugie) a na parterze lokale użytkowe. Po oddaniu obiektu do używania planują sprzedać lokale mieszkalne i dzierżawić lokale użytkowe. Sprzedaż lokali mieszkalnych będzie opodatkowana, ponieważ nie zostanie spełniony warunek pozwalający na zwolnienie zawarty w art. 43 ust. 10a pkt b) wartość nakładów na ulepszenie przekroczy 30% ceny zakupu jaka przypadnie na lokale użytkowe a najem lokali usługowych usytuowanych na parterze będzie opodatkowany podatkiem VAT w stawce podstawowej ponieważ usługa najmu lokali użytkowych podlega zasadom ogólnym i nie korzysta z żadnego zwolnienia. Biorąc powyższe pod uwagę nabycie nieruchomości będzie miało związek z wykonywaniem przez spółkę wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy spółce cywilnej przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez wspólników spółki dokumentujących wniesienie aportu?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Biorąc pod uwagę zamiar kupujących, od początku jedynym celem zakupu było dokończenie budowy, sprzedaż lokali mieszkalnych i najem lokali użytkowych wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Wymienione wyżej okoliczności zdaniem podatnika, świadczą jednoznacznie że wniesienie nieruchomości aportem do spółki cywilnej nastąpi w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej. Podobne zdanie przedstawił DIS w interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2013 roku ILPP1/443-161/13-5/MD. Jeśli wspólnik wniesie do spółki cywilnej nieruchomość, którą wykorzystywał wyłącznie do celów prywatnych, to czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu, bowiem w odniesieniu do tej czynności wspólnik wnoszący aport nie będzie występował w charakterze podatnika VAT. Gdyby natomiast nieruchomość była uprzednio wykorzystywana w działalności gospodarczej wspólnika, albo też została przez niego nabyta w celu wniesienia jej do spółki wówczas wspólnika należałoby uznać za podatnika VAT w odniesieniu do tej czynności.
Wniesienie aportu opodatkowane będzie podatkiem VAT. W roli płatników podatku VAT wystąpią wspólnicy spółki cywilnej, którzy oboje są czynnymi podatnikami podatku VAT (i byli również w dniu nabycia nieruchomości). Każdy ze wspólników wystawił fakturę VAT potwierdzającą czynność opodatkowaną wniesienia aportu do spółki, wykazując na fakturze VAT należny. Biorąc pod uwagę podstawową zasadę VAT - zasadę neutralności - spółka cywilna będąc czynnym podatnikiem podatku VAT będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących wniesienia aportu. Warunkiem, który spółka musi spełnić to, aby poniesione nakłady na zakup i dokończenie budowy związane były wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Sprzedaż lokali mieszkalnych będzie opodatkowana, ponieważ nie zostanie spełniony warunek pozwalający na zwolnienie zawarty w art. 43 ust. 10a pkt b) wartość nakładów na ulepszenie przekroczy 30% ceny jaka przypadnie na lokale użytkowe a najem lokali usługowych usytuowanych na parterze będzie opodatkowany podatkiem VAT w stawce podstawowej ponieważ usługa podlega najmu lokali użytkowych zasadom ogólnym i nie korzysta z żadnego zwolnienia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca (Spółka cywilna) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do Wnioskodawcy, wspólnicy wnieśli aport w postaci opisanych we wniosku nieruchomości. Wnioskodawca (Spółka) planuje zakończyć budowę tworząc lokale mieszkalne i użytkowe. Po oddaniu obiektu do używania Wnioskodawca planuje sprzedać lokale mieszkalne i dzierżawić lokale użytkowe. Jak wskazał Wnioskodawca sprzedaż lokali mieszkalnych będzie opodatkowana. Nabyta nieruchomość związana będzie z wykonywaniem przez spółkę wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wątpliwości Wnioskodawcy (Spółki cywilnej) związane są z prawem do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez wspólników spółki dokumentujących wniesienie aportu.
Odnosząc powołane wyżej przepisy prawa do przedstawionego stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy (Spółki) w kontekście zadanego pytania, należy stwierdzić, że skoro, jak wskazano we wniosku Nabywca nieruchomości (Spółka cywilna) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a nabyta w drodze aportu nieruchomość będzie wykorzystywana przez niego do czynności opodatkowanych, to po dokonaniu na rzecz Spółki transakcji opodatkowanej generującej podatek VAT, jeżeli do niej nie będą mieć zastosowania wyłączenia wynikające z przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Wnioskodawcy (Nabywcy) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o VAT naliczony zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynikający z faktury dokumentującej aport przedmiotowej nieruchomości.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, stąd wszelkie inne kwestie poruszone w stanowisku a nie objęte pytaniem tj. w szczególności kwestia prawidłowości opodatkowania aportu przez wspólników do Spółki cywilnej, nie były przedmiotem interpretacji.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. W związku z powyższym, w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej