Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania (odliczenia) podatku od wydatków związanych z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania (odliczenia) podatku od wydatków związanych z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania (odliczenia) podatku od wydatków związanych z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gminny Ośrodek Kultury () jest gminną instytucją kultury podmiotowo zwolnioną z podatku VAT. Główne przychody Instytucji to przychody uczestnictwa w zajęciach, wynajem sali, opłaty za wynajem pomieszczeń, które nie przekraczają limitów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Gminny Ośrodek Kultury zamierza zrealizować projekt (). W związku z tym ubiega się o przyznanie pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.
Cel ogólny LSR: Budowa zintegrowanego, wykształconego i aktywnego społeczeństwa.
Cel szczegółowy: Wzmocnienie kapitału społecznego.
Przedsięwzięcia LSR: Zwiększenie ilości miejsc integracji społeczno-kulturalnych lub poprawa stanu wyposażenia obiektów już istniejących.
Projekt zakłada realizację następujących działań poprzez zakup:
- Zestawu nagłośnieniowego (2x satelita, 2x subbas, 2x pokrowiec satelita, 2x pokrowiec subbas, 2x sztyca do montażu, 2x kolumna monitorowa aktywna, mikres cyfrowy, stagebox analogowy, 4x mikrofon przewodowy, 4x statyw mikrofonowy, kable)
- Sprzętu oświetleniowego
- Namiotów
- Strojów dla grupy mażoretek
- odtwarzacz płyt CD i USB
- wyrzynarki stołowej według rozeznania rynkowego posiadającej funkcje, które powodują, że będzie wykorzystana podczas zajęć plastycznych i rękodzielniczych
- szlifierki posiadającej właściwości do wykorzystania na potrzeby zajęć plastycznych i rękodzielniczych
- nagrzewnicy posiadającej właściwości do wykorzystania na potrzeby zajęć plastycznych i rękodzielniczych w postaci zdobień (embossing)
- Ploter silhouette.
Celem projektu jest: integracja społeczeństwa, wypromowanie lokalnych produktów, zacieśnienie współpracy międzypokoleniowej, jak również współpraca pomiędzy przedstawicielami różnych organizacji; wzrost zainteresowania dzieci i młodzieży ofertą szkoleń i warsztatów realizowanych przez GOK.
Realizacja projektu jest zgodna ze Strategią Rozwoju Gminy () na lata 2016-2022 i wykorzystuje zidentyfikowane w niej mocne strony gminy w rodzaju np. cieszących się zainteresowaniem imprez organizowanych przez GOK zestawiając je z możliwością pozyskania środków pomocowych na ich uatrakcyjnienie, jak również jest to odpowiedź na zidentyfikowaną słabą stronę gminy w postaci niskiej aktywności młodzieży poprzez dostarczenie im innowacyjnych narzędzi do odkrywania i rozwijania swoich pasji. Ponadto, wartością dodaną projektu jest stworzenie pomostu porozumienia łączącego pokolenia
Na ponoszone wydatki GOK () będzie otrzymywać faktury zakupu zawierające podatek naliczony od towarów i usług. GOK () nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją planowanego projektu Gminny Ośrodek Kultury będzie miał możliwość odzyskania (odliczenia) naliczonego podatku VAT w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania opisanego zadania, jak i po jego zakończeniu?
Zdaniem Wnioskodawcy, realizując planowaną inwestycję GOK () nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki z nią związane. Odliczenie podatku naliczonego VAT w całości ani w części, nie będzie przysługiwało również po zakończeniu realizacji tego projektu.
W związku z tym, iż GOK () nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT), nie będzie mógł być uznany za podatnika. Jako, że GOK nie będzie prowadzić sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji nie zaistnieje konieczny związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Zwolnienie podmiotowe z VAT przysługuje przedsiębiorcom z uwagi na limit obrotów zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Z uwagi na niski obrót GOK pozostaje jednostką podmiotowo zwolnioną z VAT.
Reasumując powyższe wyjaśnienia należy uznać, że Gminny Ośrodek Kultury () realizując projekt pt. () nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, co prowadzi do braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizowanego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie taki związek nie występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, GOK nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem planowanej inwestycji. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.
W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania (odliczenia) kwoty podatku naliczonego w całości lub w części, w związku z realizacją projektu pt. (), zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po jego zakończeniu ponieważ nie będzie spełniał przesłanek wskazanych w przepisach ustawy warunkujących to prawo.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Wyjaśnienia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z powyższym tut. organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie, tut. organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej