Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Zmniejszenie emisji CO2 poprzez kompleksową termomodernizację obiektów użyteczności publicznej ().
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 28 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 16 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Zmniejszenie emisji CO2 poprzez kompleksową termomodernizację obiektów użyteczności publicznej () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Zmniejszenie emisji CO2 poprzez kompleksową termomodernizację obiektów użyteczności publicznej (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 października 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina (dalej jako: Gmina, Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach projektu pn. Zmniejszenie emisji CO2 poprzez kompleksową termomodernizację obiektów użyteczności publicznej () zamierza przeprowadzić termomodernizację 6 obiektów użyteczności publicznej w Gminie, w tym budynków OSP w () i Świetlicy Wiejskiej.
Rezultatem realizacji projektu będzie zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej oraz zmniejszenie ich negatywnego wpływu na stan powietrza na terenie Gminy.
Przedmiotowy projekt ma na celu termomodernizację 6 obiektów użyteczności publicznej, na terenie Gminy. Budynki te wznoszone były w różnych okresach, budowane były za pomocą technologii powodujących wysoką energochłonność. Infrastruktura ta nie dorównuje standardom jakie oferują innowacyjne rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną i ograniczające straty, a tym samym i zapotrzebowanie na energię w budynkach.
Beneficjent, przy obecnym stanie infrastruktury, nie jest w stanie uzyskać lepszego efektu oszczędności energii cieplnej. Najbardziej skutecznymi działaniami w obszarze poprawy efektywności energetycznej jest głęboka modernizacja energetyczna budynku oparta m.in. na wykonaniu prac termomodernizacyjnych oraz wymianie/modernizacji źródła ciepła. W wyniku wsparcia efektywności energetycznej, nastąpi również obniżenie kosztów funkcjonowania administracji publicznej. Ponadto, ww. inwestycja przyczyni się do poprawy jakości powietrza w Subregionie w wyniku ograniczenia emisji do atmosfery, m.in. CO2 i w niewielkim stopniu pyłów PM10.
Gmina zlokalizowana jest w ().
Ze Strategii Rozwoju wynika, że największe zagrożenie emisją PM10 występuje na terenie () oraz na obszarze (). Istotnym źródłem zanieczyszczeń dla całego Subreg. jest emisja komunikacyjna ().
W 2014 r. w Gminie zużyto ogółem 12 236 MWh energii elektrycznej, co odpowiada emisji wynoszącej 14 574 MgCO2. Całkowita emisja CO2 w 2014 r. w Gminie wyniosła 107 358 MgCO2. Opracowany w 2015 r. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej, zobowiązuje Gminę do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń do atmosfery poprzez wdrażanie kompleksowych działań. Wśród ośmiu przyjętych zadań inwestycyjnych, znajdują się przedsięwzięcia z zakresu termomodernizacji. Realizacja Programu pozwoli na ograniczenie emisji w szacowanej wielkości 1 231,93 ton CO2 rocznie.
Biorąc pod uwagę wysokie koszty pozyskania energii, jak również fakt negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzania energii ze źródeł nieodnawialnych, Beneficjent sukcesywnie podejmuje wyzwania dotyczące zwiększenia efektywności energetycznej obiektów. Projekt wpisuje się w cele RPOW 2014-2020, D 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej. Przedsięwzięcie realizuje priorytet inwestycyjny 4c wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych i w sektorze mieszkaniowym; Cel szczegółowy: zwiększona efektywność energetyczna w sektorze publicznym i mieszkaniowym. Inwestycja planowana do realizacji w ramach projektu dotyczy zarówno poprawy efektywności energetycznej wykorzystania odnawialnych źródeł energii w sektorze publicznym, ale również stanowi odpowiedź na zdiagnozowane zanieczyszczenia powietrza w mieście.
Podstawowym celem jest osiągnięcie dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu, zgodnie z Programem ochrony powietrza dla terenu (). W celu działania na rzecz efektywności energetycznej i wykorzystania energii z OZE działania realizowane będą w ramach wiązki projektów (). Realizacja powyższych założeń przyczyni się do realizacji celu szczegółowego Umowy Partnerstwa, jakim jest Zmniejszenie emisyjności gospodarki. Realizacja tego i podobnych przedsięwzięć w sąsiednich gminach przyczyni się do osiągnięcia na terenie () wysokiej jakości środowiska naturalnego, tworzącego warunki do zdrowego życia i realizującego zasady zrównoważonego rozwoju. Projekt realizowany będzie na terenie (), przez jednostkę samorządu terytorialnego & Wnioskodawcę. Zakłada on wsparcie budynków użyteczności publicznej będących własnością Gminy.
Budynek w () użytkowany jest jako Świetlica Wiejska, pozostałe budynki są remizami OSP. W ramach realizacji inwestycji Gmina poniesie koszty związane m.in. z wykonaniem robót budowlanych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, opracowaniem dokumentacji technicznej. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją ww. zadania wystawiane będą na Gminę. Przeznaczenie budynków po robotach budowlanych pozostaje bez zmian, będą użytkowane jako świetlica wiejska (na działalność kulturalną) oraz strażnice OSP. Obiekty przeznaczone są na działalność kulturalną, związaną z kultywowaniem tradycji regionalnych przez mieszkańców Gminy (świetlica), natomiast w budynkach OSP realizowane są zadania własne gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.
Na terenie ww. budynków nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniem podatkiem VAT.
Tak więc zakupy towarów i usług w ramach termomodernizacji ww. budynków nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług i efekty osiągnięte przez wykonanie ww. zadania nie będą wykorzystywane do dalszej działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.
W piśmie z dnia 16 października 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że poprzez zadanie pn. Zmniejszenie emisji CO2 poprzez kompleksową termomodernizację obiektów użyteczności publicznej () realizuje on zadanie własne gminy jakim jest ochrona środowiska. Zamierza bowiem przeprowadzić termomodernizację 6 obiektów użyteczności publicznej w gminie, w tym budynków OSP w () i Świetlicy Wiejskiej, co ma służyć zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla.
Pośrednio Gmina realizuje też inne zadania własne, tj. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją inwestycji Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem termomodernizacji świetlicy i budynków OSP, gdyż zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług, zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej w związku z realizacją opisanego zadania. Nie planuje się również wykorzystywać pomieszczeń w ww. budynkach do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, w związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 14 i 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym)
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach projektu pn. Zmniejszenie emisji CO2 poprzez kompleksową termomodernizację obiektów użyteczności publicznej () zamierza przeprowadzić termomodernizację 6 obiektów użyteczności publicznej w Gminie, w tym budynków OSP i Świetlicy Wiejskiej.
W ramach realizacji inwestycji Gmina poniesie koszty związane m.in. z wykonaniem robót budowlanych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, opracowaniem dokumentacji technicznej. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją ww. zadania wystawiane będą na Gminę.
Przeznaczenie budynków po robotach budowlanych pozostaje bez zmian, będą użytkowane jako świetlica wiejska (na działalność kulturalną) oraz strażnice OSP. Obiekty przeznaczone są na działalność kulturalną, związaną z kultywowaniem tradycji regionalnych przez mieszkańców Gminy (świetlica), natomiast w budynkach OSP realizowane są zadania własne gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Poprzez przedmiotowe zadanie Gmina realizuje zadanie własne jakim jest ochrona środowiska, pośrednio realizuje także inne zadania własne tj. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
Na terenie ww. budynków nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniem podatkiem VAT. Tak więc zakupy towarów i usług w ramach termomodernizacji ww. budynków nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług i efekty osiągnięte przez wykonanie ww. zadania nie będą wykorzystywane do dalszej działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku należnego w związku z realizacją projektu pn. Zmniejszenie emisji CO2 poprzez kompleksową termomodernizację obiektów użyteczności publicznej ().
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją planowanego projektu jak wynika z okoliczności sprawy nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. Zmniejszenie emisji CO2 poprzez kompleksową termomodernizację obiektów użyteczności publicznej ().
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej