Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu inwestycji realizowanej ze środków unijnych. - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.856.2018.1.AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.02.2019, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.856.2018.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu inwestycji realizowanej ze środków unijnych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgromadzenie w X. powstało w . r. w celu niesienia pomocy osobom chorym, niepełnosprawnym fizycznie i umysłowo, starym, opuszczonym, dzieciom pozbawionym opieki. Zgromadzenie działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego.

Prowadzi niegospodarczą działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej.

Zgromadzenie realizuje projekt pn. . Zagospodarowanie dotyczy terenu wokół budynków zlokalizowanych w Y., posiadających dużą wartość historyczną, którego właścicielem jest Zgromadzenie w X.

Projekt realizowany jest we współpracy Zgromadzenia z Niepublicznym Zakładem ... (NZ).

Niepubliczny Zakład ... został utworzony przez Zgromadzenie w X. jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej. Działa na podstawie przepisów ustawy o lecznictwie z dnia 15 kwietnia 2011 r. oraz statutu. Udziela świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz opiekuńczo-leczniczych. Działalność prowadzi w budynkach będących własnością Zgromadzenia.

Niepubliczny Zakład ... na mocy porozumienia z dnia 8 września 2014 r., jako podmiot realizujący projekt, czuwa nad prawidłową i sprawną realizacją zadania, uczestnicząc w kolejnych jego etapach. NZ zobowiązał się do współpracy w zakresie:

1.1. przygotowania inwestycji:

  1. opracowania dokumentacji projektowej, wraz z niezbędnymi badaniami, ekspertyzami itp.,
  2. pozyskania właściwych decyzji administracyjnych koniecznych do realizacji projektu wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców poszczególnych usług,

1.2. realizacji inwestycji:

  1. realizacji robót budowlano-montażowych,
  2. odbioru końcowego robót,
  3. rozliczenia końcowego zadania inwestycyjnego.

wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców poszczególnych zadań

1.3. pozyskiwania środków finansowych:

  1. przygotowania i pozyskania wszelkich wymaganych dokumentów, działań i usług wynikających z programów pomocowych, z których możliwe będzie uzyskanie pomocy finansowej, wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców niezbędnych działań i usług.

1.4. finansowania:

  1. zawierania umów z poszczególnymi wykonawcami i ich rozliczania finansowego.

Współpraca ta jest nieodpłatna, oparta na zasadach wzajemnej pomocy.

W ramach projektu przewidziano opracowanie dokumentacji projektowej, zagospodarowanie otwartej przestrzeni, poprzez budowę miejsc postojowych i jezdni, ścieżek pieszych, małej architektury, zieleni, oświetlenia, następnie sporządzenie wniosku o dotację i prac związanych z pozyskaniem środków na zagospodarowanie i rozliczenie projektu.

Celem projektu jest:

  • nadanie funkcji kulturalnych niewykorzystywanej przestrzeni,
  • uzupełnienie terenu rewitalizowanego o elementy podnoszące jego wartość użytkową i sprzyjające lepszemu wykorzystaniu,
  • aktywizacja społeczno-zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem, budowanie tożsamości lokalnej i regionalnej,
  • wzrost atrakcyjności turystycznej,
  • poprawa bezpieczeństwa.

Projekt służyć będzie w szczególności mieszkańcom rewitalizowanego obszaru, interesariuszom (pacjenci i ich bliscy), pracownikom i wolontariuszom.

Dokonane zmiany w układzie ciągów pieszych, w sposób umożliwiający właściwą obsługę terenu w powiązaniu z istniejącym układem komunikacyjnym miasta, zapewnią dostępność wszystkim grupom społecznym z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.

Zagospodarowanie przestrzeni pod parking i infrastrukturę zieloną rekreacyjno-wypoczynkową spowoduje, że zyska ona nowe funkcje oraz wysoki walor estetyczny. Zgromadzenie zyska nową przestrzeń do prowadzenia działalności statutowej i rozszerzenia oferty dla podopiecznych.

Na etapie realizacji projektu Niepubliczny Zakład ... poniósł wydatki opracowania dokumentacji projektowej, sporządzenia wniosku o dotację.

Realizacja projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Projekt nie generuje dochodów. Po realizacji projektu nie będą pobierane opłaty z tytułu korzystania z budynku. Zgromadzenie prowadzić tu będzie działalność charytatywną (nieodpłatną) - obiekt wykorzystywany będzie wyłącznie na cele statutowe Zgromadzenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Zgromadzenie w X. z tytułu realizacji projektu pn. , ma możliwość odzyskania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Zgromadzenie w X. działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego. Prowadzi niegospodarczą działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej. Zgromadzenie nie jest płatnikiem VAT w zakresie realizowanych zadań na podstawie art. 43 ust. 31a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Beneficjent nie posiada możliwości odliczania podatku VAT (podstawa prawna zwolnienia z VAT: usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust.1 pkt 18 ustawy o VAT, PKWiU 86).

W związku z powyższym Zgromadzeniu w X. nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zatem uważa się, że podatek VAT naliczony w fakturach, a dotyczący wymienionego zadania winien być uznany jako koszt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej ( § 8 ust. 3 i 4 ). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro jak wskazano we wniosku poniesione wydatki w ramach projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym oraz Zgromadzenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, to Zgromadzeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem, gdyż nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z wniosku nie wynika również, aby Wnioskodawca uzyskał pomoc finansową ze źródeł, o których mowa w powołanym rozporządzeniu. Zatem nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego na podstawie przepisów tego rozporządzenia.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej