Temat interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży działek zabudowanych nr 227/14 i 6046.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 października 2018 r. (data wpływu 13 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 28 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie m.in. opodatkowania sprzedaży działek zabudowanych nr 227/14 i 6046 - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 listopada 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie m.in. opodatkowania sprzedaży działek zabudowanych nr 227/14 i 6046.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 28 grudnia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr 0111-KDIB3-3.4012.322.2018.1.MS z 11 grudnia 2018 r.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej: Spółka), prowadzi działalność gospodarczą. Przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności jest m.in. działalność ochroniarska (z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa). Spółka jest opodatkowana w Polsce od całości swoich dochodów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Spółka planuje zbyć prawo własności następujących nieruchomości:
- Działka nr 227/14 - nabyta przez Spółkę na podstawie aktu notarialnego z dnia 6 kwietnia 1995 r. Nabycie nie zostało opodatkowane podatkiem VAT z uwagi na zakup od osób fizycznych. Od momentu zakupu na działkę były ponoszone nakłady w postaci utwardzenia placu kostką brukową oraz wybudowania dobudówki oddanej do użytkowania w 2002 r. W 2012 r. do dobudówki zakupiono piec, który jednak stanowi odrębny środek trwały. Początkowo obiekty znajdujące się na działce były użytkowane na własne potrzeby Spółki. Od stycznia 2015 r. część powierzchni dobudówki jest odpłatnie wynajmowana. Od 2002 r. nie ponoszono na żaden budynek, budowlę ani obiekt budowlany nakładów, które zwiększałyby ich wartość początkową powyżej 30%.
- Działka nr 6046, Lokal biurowy 1, Lokal biurowy 2 - działka zabudowana, stanowi części wspólne po wydzieleniu Lokalu 1 i Lokalu 2. Nabycie przez Spółkę na podstawie aktu notarialnego z dnia 6 kwietnia 1995 r. Nabycie nie zostało opodatkowane podatkiem VAT z uwagi na zakup od osób fizycznych. Od momentu zakupu na działkę i lokale były ponoszone nakłady w postaci gruntownej modernizacji wielokrotnie przewyższającej cenę zakupu (inwestycja zakończyła się w 1996 r.). Początkowo obiekty znajdujące się na działce były użytkowane na własne potrzeby Spółki. Od stycznia 2015 r. część powierzchni lokali jest odpłatnie wynajmowana. Od 1996 r. nie ponoszono na żaden budynek, budowlę ani obiekt budowlany nakładów, które zwiększałyby ich wartość początkową powyżej 30%.
- Działka nr 228/5 - działka niezabudowana. Nabyta przez Spółkę na podstawie aktu notarialnego z dnia 6 kwietnia 1995 r. Nabycie nie zostało opodatkowane podatkiem VAT z uwagi na zakup od osób fizycznych. Od momentu zakupu na działkę nie były ponoszone żadne nakłady. Działka była i jest wykorzystywana na własne potrzeby Spółki. Dla tego terenu nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ani nie uzyskano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
- Działka nr 227/8 działka niezabudowana. Nabyta przez Spółkę na podstawie aktu notarialnego z dnia 8 marca 1996 r. Od momentu zakupu na działkę nie były ponoszone żadne nakłady. Działka była i jest wykorzystywana na własne potrzeby Spółki. Dla tego terenu nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ani nie uzyskano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
- Działka nr 228/2 działka niezabudowana. Nabyta przez Spółkę na podstawie aktu notarialnego z dnia 8 marca 1996 r. Od momentu zakupu na działkę nie były ponoszone żadne nakłady. Działka była i jest wykorzystywana na własne potrzeby Spółki. Dla tego terenu nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ani nie uzyskano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Spółka planuje zbyć Nieruchomość na rzecz podmiotu będącego czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wszystkie opisane wyżej nieruchomości zostały wprowadzone do działalności gospodarczej przez Spółkę w latach 1995-1996. Spółka prowadzi w większości działalność opodatkowaną podatkiem VAT i ww. nieruchomości były przez nią nabyte i użytkowane wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W piśmie z 17 grudnia 2018 r. na pytanie nr 1 Organu Wnioskodawca wskazał, że na działce nr 227/14 znajduje się plac utwardzony kostką brukową oraz wybudowana i oddana do użytkowania w 2002 r. dobudówka. Proszę zatem o wskazanie czy przedmiotowe obiekty posadowione na tej działce są budynkami lub budowlami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz budynkami lub budowlami w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.)? Jeśli wskazane obiekty budowlane posadowione na działkach zabudowanych są budynkami lub budowlami w ww. rozumieniu, to należy wskazać symbole PKOB tych budynków i budowli, określone zgodnie z ww. rozporządzeniem., Wnioskodawca stwierdził, że: Przedmiotowe obiekty posadowione na tej działce są budynkami lub budowlami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz budynkami lub budowlami w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). Symbol PKOB dla placu utwardzonego kostką brukową to Sekcja 2 Dział 21 Grupa 211 Klasa 2112. Symbol PKOB dla dobudówki to Sekcja 1 Dział 12 Grupa 122 Klasa 1220 Budynki niemieszkalne - przeznaczenie biurowe..
Na pytanie nr 2 Organu Czy budynki i budowle znajdujące się na działce nr 227/14 są trwale z gruntem związane?, Wnioskodawca wskazał, że: Tak, budynki i budowle znajdujące się na działce nr 227/14 są trwale z gruntem związane..
Na pytanie nr 3 Organu Wnioskodawca wskazał, że po nabyciu działki nr 227/14 dokonał utwardzenia placu kostką brukową. Proszę zatem o wskazanie kiedy przedmiotowy plac utwardzony kostką brukową został oddany do użytkowania na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej? Wnioskodawca wskazał, że: Przedmiotowy plac utwardzony kostką brukową został oddany do użytkowania na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w październiku 1997 r..
Na pytanie nr 4 Organu Wnioskodawca w odniesieniu do działki nr 227/14 wskazał, że od 2002 r. nie ponoszono na żaden budynek, budowlę ani obiekt budowlany nakładów, które zwiększałyby ich wartość początkową powyżej 30%. Proszę zatem o wskazanie czy przedmiotowe stwierdzenie odnosi się tylko do posadowionego na tej działce placu utwardzonego kostką brukową oraz wybudowanej i oddanej do użytkowania w 2002 r. dobudówki, czy również do innych niewymienionych przez Wnioskodawcę obiektów, jeżeli tak to jakich? Wnioskodawca wskazał, że: Przedmiotowe stwierdzenie odnosi się tylko do posadowionego na tej działce placu utwardzonego kostką brukową oraz wybudowanej i oddanej do użytkowania w 2002 r. dobudówki, ponieważ na działce nr 227/14 nie znajdują się żadne inne obiekty..
Na pytanie nr 5 Organu Czy w odniesieniu do działki nr 6046 w związku z wydzieleniem wskazanych we wniosku lokali biurowych nr 1 i 2, przedmiotem sprzedaży będzie sprzedaż udziałów w prawie własności tej działki przynależnych tym lokalom? Wnioskodawca wskazał, że: Przedmiotem sprzedaży będzie zarówno prawo własności lokali, jak i udziały w prawie własności działki przynależnej tym lokalom..
Na pytanie nr 6 Organu Czy w związku ze sprzedażą działek zabudowanych nr 227/14 i 6046, Wnioskodawca zrezygnuje ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wybierze opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 10? Wnioskodawca wskazał, że: W związku ze sprzedażą działek zabudowanych nr 227/14 i 6046, Wnioskodawca zrezygnuje ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wybierze opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy..
Na pytanie nr 7 Organu Czy Wnioskodawca (dokonujący dostawy) i nabywca budynków, budowli lub ich części złożą, przed dniem dokonania dostawy wskazanych we wniosku obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części? Wnioskodawca wskazał, że: Wnioskodawca (dokonujący dostawy) i nabywca budynków, budowli lub ich części złożą, przed dniem dokonania dostawy wskazanych we wniosku obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części..
W związku z powyższym zadano pytania nr 1 i 2:
- Czy dostawa nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku pod nr 1 (działka nr 227/14 - budynek dobudówki i plac utwardzony kostką brukową) i pod nr 2 (działka nr 6046 - lokal biurowy 1 i lokal biurowy 2), podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
- Czy Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku pod nr 1 (działka nr 227/14 - budynek dobudówki i plac utwardzony kostką brukową) i pod nr 2 (działka nr 6046 - lokal biurowy 1 i lokal biurowy 2), zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy?
Zdaniem Wnioskodawcy (w zakresie pytań nr 1 i 2),
Ad. l.
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku pod nr 1 (działka nr 227/14 - budynek dobudówki i plac utwardzony kostką brukową) i pod nr 2 (działka nr 6046 - lokal biurowy 1 i lokal biurowy 2), podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Uzasadnienie:
Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Podkreślić należy, iż w 2016 r. Ministerstwo Finansów (opierając się na orzecznictwie sądowo-administracyjnym i TSUE) zmieniło podejście do tematyki pierwszego zasiedlenia wskazując, że do pierwszego zasiedlenia dochodzi również w wyniku wykorzystywania własnej nieruchomości we własnej działalności opodatkowanej.
Stwierdzić należy, iż planowana dostawa nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku pod nr 1 (działka nr 227/14) i pod nr 2 (działka nr 6046, lokal biurowy 1, lokal biurowy 2) będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Pierwsze zasiedlenie nieruchomości nr 1 (działka nr 227/14 - budynek dobudówki i plac utwardzony kostką brukową) nastąpiło w 2002 r. (oddanie do użytkowania dobudówki), co oznacza, że do dnia złożenia niniejszego wniosku minął okres dłuższy niż dwa lata (bowiem to w 2002 r. poniesiono ostatnie nakłady na nieruchomość przekraczające 30% wartości początkowej nieruchomości). Początkowo obiekty znajdujące się na działce były użytkowane na własne potrzeby Spółki. Od stycznia 2015 r. część powierzchni dobudówki jest odpłatnie wynajmowana. Zgodnie z podejściem Ministerstwa Finansów do tematyki pierwszego zasiedlenia, dochodzi do niego również w wyniku wykorzystywania własnej nieruchomości we własnej działalności opodatkowanej.
Pierwsze zasiedlenie nieruchomości nr 2 (działka nr 6046 - lokal biurowy 1 i lokal biurowy 2) nastąpiło w 1996 r. (zakończenie inwestycji gruntownej modernizacji działki i lokali), co oznacza, że do dnia złożenia niniejszego wniosku minął okres dłuższy niż dwa lata (bowiem to w 1996 r. poniesiono ostatnie nakłady na nieruchomość przekraczające 30% wartości początkowej nieruchomości). Początkowo obiekty znajdujące się na działce były użytkowane na własne potrzeby Spółki. Od stycznia 2015 r. część powierzchni lokali jest odpłatnie wynajmowana. Zgodnie z podejściem Ministerstwa Finansów do tematyki pierwszego zasiedlenia, dochodzi do niego również w wyniku wykorzystywania własnej nieruchomości we własnej działalności opodatkowanej.
W związku z powyższym, planowana dostawa ww. nieruchomości opisanej będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Ad. 2.
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku pod nr 1 (działka nr 227/14 - budynek dobudówki i plac utwardzony kostką brukową) i pod nr 2 (działka nr 6046 - lokal biurowy 1 i lokal biurowy 2), zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy.
Uzasadnienie:
Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Strony planowanej dostawy (Spółka i nabywca) są czynnymi podatnikami podatku VAT.
Strony planowanej dostawy planują złożyć przed dniem dokonania dostawy (odrębnie dla nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku pod nr 1 (działka nr 227/14) i pod nr 2 (działka nr 6046, lokal biurowy 1, lokal biurowy 2) właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy ww. nieruchomości.
W związku z powyższym, Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku pod nr 1 (działka nr 227/14 - budynek dobudówki i plac utwardzony kostką brukową) i pod nr 2 (działka nr 6046 - lokal biurowy 1 i lokal biurowy 2), zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W świetle przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wnioskodawca podał we wniosku, że przedmiotem planowanej przez niego sprzedaży ma być budynek dobudówki i plac utwardzony kostką brukową wraz z prawem własności działki nr 227/14 na której te obiekty są posadowione oraz lokal biurowy 1 i lokal biurowy 2 wraz z przynależnym do nich udziałem w prawie własności działki nr 6046.
Na mocy art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych.
W myśl art. 3 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:
- obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
- budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
- budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Wnioskodawca podał następujące symbole PKOB dla obiektów posadowionych na działce nr 227/14:
- plac utwardzony kostką bukową - PKOB - 2112,
- przybudówka - PBOB - 1220.
Klasa PKOB - 2112 - Ulice i drogi pozostałe obejmuje: drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi.
Natomiast klasa 1220 - budynki biurowe obejmuje: budynki wykorzystywane jako miejsce pracy dla działalności biura, sekretariatu lub innych o charakterze administracyjnym,
W świetle powyższego przedmiotowy plac utwardzony kostką brukową oraz przybudówka, które mają być przedmiotem planowanej sprzedaży, spełniają zatem definicję towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Działka nr 227/14 na której te obiekty są posadowione także spełnia definicję towaru w rozumieniu ww. przepisu.
Wskazane lokale biurowe 1 i 2 będące częściami budynku (stanowiące odrębną własność w wyniku wydzielenia) również są towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.
W związku z powyższym, sprzedaż budynku dobudówki i placu utwardzonego kostką brukową wraz z prawem własności działki nr 227/14 na której te obiekty są posadowione oraz sprzedaż lokalu biurowego 1 i lokalu biurowego 2 wraz z przynależnym do nich udziałem w prawie własności działki nr 6046 należy traktować jako dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ponadto nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca dla tej czynności będzie działał w charakterze podatnika o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest co do zasady zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Przez pierwsze zasiedlenie według art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) posługują się pojęciem pierwszego zasiedlenia, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających. Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie ww. Dyrektywy państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie gruntu związanego z budynkiem. Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.
W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.
Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT, w ocenie NSA, należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.
Nadto w wyroku z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie TSUE stwierdził, że artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Wskazane przepisy tejże dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one, aby takie przepisy krajowe uzależniały owo zwolnienie od warunku, zgodnie z którym w wypadku ulepszenia istniejącego budynku poniesione wydatki nie mogą przekroczyć 30% początkowej wartości tego budynku, o ile rzeczone pojęcie ulepszenia jest interpretowane w taki sam sposób jak pojęcie przebudowy zawarte w art. 12 ust. 2 dyrektywy 2006/112, to znaczy tak, że odnośny budynek powinien być przedmiotem istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków (budowli) w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc, ustawodawca daje podatnikom po spełnieniu określonych warunków możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.
Podkreślić należy, że z uwagi na przywołane uregulowania, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawca planuje sprzedać następujące nieruchomości:
- prawo własności działki nr 227/14 zabudowanej placem utwardzonym kostką brukową oraz dobudówką. Działka została nabyta przez Wnioskodawcę na podstawie aktu notarialnego z dnia 6 kwietnia 1995 r. Nabycie nie zostało opodatkowane podatkiem VAT z uwagi na zakup od osób fizycznych. Od momentu zakupu na działkę były ponoszone nakłady w postaci: utwardzenia placu kostką brukową - oddanego do użytkowania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w październiku 1997 r. oraz wybudowania dobudówki - oddanej do użytkowania w 2002 r. Początkowo obiekty znajdujące się na działce były użytkowane na własne potrzeby Wnioskodawcy. Od stycznia 2015 r. część powierzchni dobudówki jest odpłatnie wynajmowana. Od 2002 r. nie ponoszono na plac utwardzony kostką brukową oraz dobudówkę nakładów na ulepszenie, które zwiększałyby ich wartość początkową powyżej 30%.
- Prawo własności lokalu biurowego nr 1 i lokalu nr 2 oraz udział w prawie własności działki nr 6046 przynależny tym lokalom. Działka nr 6046 została nabyta przez Wnioskodawcę na podstawie aktu notarialnego z dnia 6 kwietnia 1995 r. Nabycie nie zostało opodatkowane podatkiem VAT z uwagi na zakup od osób fizycznych. Od momentu zakupu na działkę i lokale były ponoszone nakłady w postaci gruntownej modernizacji wielokrotnie przewyższającej cenę zakupu (inwestycja zakończyła się w 1996 r.). Początkowo obiekty znajdujące się na działce były użytkowane na własne potrzeby Wnioskodawcy. Od stycznia 2015 r. część powierzchni lokali jest odpłatnie wynajmowana. Od 1996 r. nie ponoszono na żaden budynek, budowlę ani obiekt budowlany nakładów, które zwiększałyby ich wartość początkową powyżej 30%.
Wnioskodawca ma wątpliwości czy planowana dostawa działki nr 227/14 i posadowionego na niej budynku dobudówki i placu utwardzonego kostką brukową oraz dostawa lokalu biurowego 1 i lokalu biurowego 2 wraz z przynależnym do nich udziałem w prawie własności działki nr 6046, podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa budynku dobudówki i placu utwardzonego kostką brukową oraz dostawa lokalu biurowego 1 i lokalu biurowego 2 nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż do pierwszego zasiedlenia wskazanych obiektów po ich wybudowaniu lub ulepszeniu doszło w momencie ich przekazania do użytkowania na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, że plac po jego utwardzeniu, dobudówka po jej wybudowaniu a lokale biurowe 1 i 2 po ich ulepszeniu wielokrotnie przewyższającej cenę ich zakupu zostały oddane do użytkowania na cele prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej odpowiednio w 1997 r., 2002 r. oraz w 1996 r. Jednocześnie przedmiotowe obiekty po oddaniu ich do użytkowania nie były już ulepszane.
Jednocześnie jak wynika z opisu sprawy pomiędzy pierwszym zasiedleniem (które miało miejsce odpowiednio w 1997 r., 2002 r. oraz w 1996 r.) a dostawą wskazanych obiektów nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.
W związku z powyższym dostawa placu utwardzonego kostką brukową, dobudówki i lokali biurowych 1 i 2 będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
W związku z tym, że dostawa wskazanych we wniosku obiektów będzie mogła korzystać ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, rozpatrywanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stało się bezzasadne.
Konsekwentnie dostawa prawa własności działki nr 227/14 na której posadowiony jest budynek dobudówki i plac utwardzony kostką brukową oraz dostawa udziału w prawie własności działki nr 6046 przynależnego lokalom biurowym 1 i 2 stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy że dostawa budynku dobudówki i placu utwardzonego kostką brukową wraz z prawem własności działki nr 227/14 na której te obiekty są posadowione oraz dostawa lokali biurowych 1 i 2 wraz z przynależnym do nich udziałem w prawie własności działki nr 6046 może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jest prawidłowe.
Jak już skazano w myśl art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy, Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy, wskazanych we wniosku obiektów, pod warunkiem spełnienia wymagań określonych tymi przepisami.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (dokonujący dostawy) i nabywca wskazanych we wniosku obiektów są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz złożą, przed dniem dokonania dostawy wskazanych we wniosku obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie ich dostawy.
Wobec powyższego, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z rezygnacji ze zwolnienia od podatku przy sprzedaży budynku dobudówki i placu utwardzonego kostką brukową wraz z prawem własności działki nr 227/14 na której te obiekty są posadowione oraz przy sprzedaży lokalu biurowego 1 i lokalu biurowego 2 wraz z przynależnym do nich udziałem w prawie własności działki nr 6046 stosownie do art. 43 ust. 10 oraz art. 43 ust. 11 ustawy.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w całym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W zakresie pytania 3 w kwestii opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej