Temat interpretacji
Prawo do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej dla towarów wysyłanych ze sklepu położonego w Polsce lub z magazynu położonego we Włoszech.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2018 r. (data wpływu 14 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 17 stycznia 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 7 stycznia 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.661.2018.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 7 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej dla towarów wysyłanych ze sklepu położonego w Polsce lub z magazynu położonego we Włoszech - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 17 stycznia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 7 stycznia 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.661.2018.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 7 stycznia 2019 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej dla towarów wysyłanych ze sklepu położonego w Polsce lub z magazynu położonego we Włoszech.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką kapitałową (polskim rezydentem podatkowym), prowadzącą działalność w zakresie sprzedaży detalicznej m.in. wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia (Towary). W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży Towarów między innymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sklepach stacjonarnych.
Wnioskodawca planuje rozpocząć sprzedaż Towarów na rzecz osób fizycznych za pośrednictwem sklepu internetowego. W tym celu zostanie utworzona strona internetowa, za pośrednictwem której klienci będą mieli możliwość składania zamówień na określone Towary u Wnioskodawcy.
Zamówienia składane przez klientów sformułowane będą w sposób umożliwiający ich identyfikację, m.in. zawierać one będą dane osobowe oraz adres zamawiającego, a także określenie zamawianych Towarów.
Wysyłka towarów do klientów w Polsce, w zależności od ich dostępności, może się odbywać na dwa sposoby:
- bezpośrednio ze sklepu stacjonarnego należącego do Wnioskodawcy położonego w Polsce,
- z położonego we Włoszech magazynu G., tj. podmiotu mającego siedzibę we Włoszech.
W przypadku dostawy wskazanej w punkcie I, tj. towary należące do Wnioskodawcy wysyłane będą ze sklepu stacjonarnego położonego w Polsce, bezpośrednio do klienta w Polsce. Wnioskodawca będzie więc dokonywał krajowej dostawy towarów na rzecz osób fizycznych, wystawiając fakturę i będzie z tego tytułu rozliczał VAT.
W sytuacji opisanej w punkcie II, klient będzie nabywał Towary bezpośrednio od Wnioskodawcy, który nabędzie te towary od G. G. dokona ich wysyłki z Włoch bezpośrednio do klienta. Transakcja zostanie rozpoznana w ten sposób, że G. dokona wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz Wnioskodawcy, a także wystawi fakturę zgodnie z przepisami włoskimi. Wnioskodawca rozpozna wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od G., a z drugiej strony dokona krajowej dostawy towarów na rzecz klienta końcowego, będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i wystawi fakturę. W związku z tymi dwoma zdarzeniami Wnioskodawca będzie rozliczać VAT.
Niezależnie od tego, czy dostawa towarów odbywać się będzie w systemie wskazanym w punkcie I, czy II, będzie ona każdorazowo dokonywana w formie przesyłek kurierskich lub pocztowych, Klient będzie miał możliwość zapłaty za nabywane Towary:
- w formie płatności kartą kredytową/debetową, za pośrednictwem operatora A.,
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A.,
- za pośrednictwem platformy płatniczej P.,
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego.
Odnosząc się do poszczególnych form regulowania zapłaty za towary, Wnioskodawca wskazuje, że:
- w przypadku regulowania zapłaty za towary w formie płatności kartą kredytową albo debetową, zapłata dokonywana jest poprzez pobranie - za pośrednictwem operatorów kart płatniczych - środków pieniężnych z rachunku bankowego przypisanego do karty kredytowej albo debetowej oraz przekazaniu tych płatności przez operatorów kart na rachunek bankowy Wnioskodawcy,
- w przypadku regulowania zapłaty za towary w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., płatności dokonywane są przez Internet, za pośrednictwem operatora płatności A., który otrzymane zapłaty przekazuje na rachunek bankowy Wnioskodawcy; co istotne w tym wypadku Wnioskodawca, w oparciu o posiadane ewidencje i otrzymywane zestawienia wypłat środków dokonywanych przez A. posiada możliwość przyporządkowania zbiorczej płatności przekazanej przez A. na rachunek bankowy Wnioskodawcy, do poszczególnych transakcji sprzedaży Towarów dokonanych pomiędzy Wnioskodawcą, a klientem,
- w przypadku regulowania zapłaty za towary za pośrednictwem platformy płatniczej P., płatności również dokonywane są przez Internet, za pośrednictwem operatora płatności P., który otrzymane zapłaty przekazuje na rachunek bankowy Wnioskodawcy; również w tym wypadku Wnioskodawca, w oparciu o posiadane ewidencje i otrzymywane zestawienia wypłat środków dokonywanych przez P. posiada możliwość przyporządkowania zbiorczej płatności przekazanej przez P. na rachunek bankowy Wnioskodawcy, do poszczególnych transakcji sprzedaży Towarów dokonanych pomiędzy Wnioskodawcą, a klientem,
- w przypadku regulowania zapłaty za towary za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego Wnioskodawca wskazuje, że zapłata przez klienta następować będzie w ten sposób, że kurier lub operator pocztowy będzie dostarczał przesyłki do klientów i odbierał zapłatę, zaś pobrane przez kuriera lub operatora pocztowego płatności będą przekazywane w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Zatem Wnioskodawca, w przypadku każdej z form regulowania zapłaty za towary będzie miał możliwość alokowania takiej zapłaty do określonego zamówienia oraz do klienta, na którego rzecz dokonana została płatność.
Jednocześnie, Wnioskodawca nie dokonuje dostaw towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2017 nr 2454 ze zm., dalej jako Rozporządzenie).
W uzupełnieniu z dnia 17 stycznia 2019 r. (data wpływu) Wnioskodawca wskazał, że w każdej ze wskazanych przez niego we wniosku form płatności za towary, tj. przy płatności:
- w formie płatności kartą kredytową/debetową, za pośrednictwem operatora A.,
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A.,
- za pośrednictwem platformy płatniczej P.,
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego,
Wnioskodawca otrzyma zapłatę za dostawę towarów na własny rachunek bankowy. W konsekwencji, przedstawione w treści stanu faktycznego we wniosku metody płatności są tożsame z otrzymaniem płatności za pośrednictwem banku.
W każdej z powyżej wskazanych form płatności, należności będą przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy, odpowiednio przy udziale operatorów kart płatniczych, operatorów płatności A. lub P. tudzież kuriera lub operatora pocztowego. W przypadku każdej ze wskazanych metod płatności, zapłata przekazana będzie Wnioskodawcy za pośrednictwem banku lub banków prowadzących rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Jednocześnie Wnioskodawca potwierdza, że z ewidencji posiadanych przez Spółkę i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedaż, łącznie jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczy i na czyją rzecz została dokonana, a Wnioskodawca uzyska dane nabywcy, w tym jego adres.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy wysyłka Towarów odbywać się będzie bezpośrednio ze sklepu stacjonarnego należącego do Wnioskodawcy położonego w Polsce, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zamieszkałych w Polsce, w stosunku do której płatność będzie następować:
- w formie płatności kartą kredytową lub debetową, za pośrednictwem operatora A.; lub
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A.; lub
- za pośrednictwem platformy płatniczej P.; lub
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego?
- w formie płatności kartą kredytową lub debetową, za pośrednictwem operatora A.; lub
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A.; lub
- za pośrednictwem platformy płatniczej P.; lub
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 1
Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy wysyłka Towarów odbywać się będzie bezpośrednio ze sklepu stacjonarnego należącego do Wnioskodawcy położonego w Polsce, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zamieszkałych w Polsce, w stosunku do której płatność będzie następować:
- w formie płatności kartą kredytową lub debetową, za pośrednictwem operatora A., lub
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A., lub
- za pośrednictwem platformy płatniczej P., lub
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Sprzedaż definiowana jest, zgodnie z art. 2 pkt 22, jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W art. 111 Ustawy o VAT, ustawodawca nałożył na podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wskazany przepis stanowi generalną zasadę, zgodnie z którą wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do rejestrowania takiej sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej. Jedną z przesłanek powstania tego obowiązku jest więc status nabywcy towaru lub usługi. A contrario, oznacza to, że sprzedaż w części w jakiej dokonywana jest ona na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej czy rolnicy ryczałtowi, nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej.
Art. 111 ust. 8 Ustawy o VAT zawiera delegację ustawową dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia, w którym może on zwolnić na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, a także określić warunki korzystania ze zwolnienia.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, działając na podstawie wskazanego wyżej, ustawowego upoważnienia, wydał Rozporządzenie. Na mocy § 2 wskazanego Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Dodatkowo, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W pkt 36 załącznika do Rozporządzenia ustanowiono zwolnienie z ewidencjonowania przy wykorzystaniu kasy rejestrującej dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
W świetle przytoczonych regulacji, aby sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie Rozporządzenia, muszą zostać kumulatywnie spełnione następujące trzy przesłanki:
- dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym, tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- podatnik otrzymuje całość zapłaty za towar za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na swój rachunek bankowy lub rachunek w SKOK,
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Dodatkowo, zgodnie z § 4 Rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dokonywania dostawy enumeratywnie wymienionych tam towarów.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w sytuacji gdy wysyłka Towarów odbywać się będzie bezpośrednio ze sklepu stacjonarnego należącego do Wnioskodawcy położonego w Polsce, gdyż spełnione zostaną wszystkie przesłanki warunkujące prawo jego zastosowania.
W szczególności, pierwsza przesłanka zostanie spełniona, gdyż dostawa będzie odbywała się każdorazowo przesyłką kurierską lub za pośrednictwem operatora pocztowego, będzie ona więc sprzedażą w systemie wysyłkowym.
Ponadto, podatnik będzie otrzymywał całość zapłaty na swój rachunek w banku, niezależnie od tego, którą ze wskazanych w zdarzeniu przyszłym, dostępnych form płatności wybierze nabywca:
- w przypadku płatności przy użyciu karty debetowej/karty kredytowej, zapłata będzie dokonywana jest poprzez pobranie przez operatora karty płatniczej środków pieniężnych z rachunku bankowego przypisanego do karty kredytowej albo debetowej nabywcy oraz przekazaniu tych środków na rachunek bankowy należący do Wnioskodawcy,
- w przypadku płatności w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., płatności dokonywane będą przez Internet, za pośrednictwem operatora płatności A., który otrzymane zapłaty przekazywać będzie na rachunek bankowy Wnioskodawcy,
- w przypadku regulowania zapłaty za towary za pośrednictwem platformy płatniczej P., płatności dokonywane będą przez klienta przez Internet, za pośrednictwem operatora płatności P., który otrzymane zapłaty przekaże na rachunek bankowy Wnioskodawcy,
- w przypadku płatności za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego, pobrane przez kuriera lub operatora pocztowego płatności będą przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy przez firmę kurierską lub pocztę.
Wskazane wyżej sposoby płatności umożliwiają również jednoznaczne przypisanie dokonanej zapłaty do konkretnej czynności, a także pozwalają na identyfikację nabywcy Towaru (w tym określenie jego danych oraz adresu, wskazywanych podczas składania zamówienia w systemie elektronicznym). Zgromadzone przez Wnioskodawcę dane dotyczące płatności tworzyć będą pełną ewidencję dotyczącą dostaw na rzecz klientów wraz z danymi dotyczącymi zapłat.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w jego ocenie wskazane powyżej sposoby płatności spełniają zatem pozostałe dwie przesłanki wskazane powyżej, tj. przesłankę otrzymywania zapłaty za pośrednictwem poczty lub banku oraz przesłankę, zgodnie z którą z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę powinno jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 19 maja 2015 roku (IPPP2/4512-128/15-6/RR), w odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line oraz przy użyciu karty płatniczej, które będą dokonywane za pośrednictwem firmy lub firm oferujących usługi płatnicze Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznaniu, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana.
Co więcej, prawidłowość stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej w sytuacji gdy płatności realizowane są za pośrednictwem systemów płatności internetowych została potwierdzona w interpretacjach indywidualnych dotyczących expressis verbis platform obsługiwanych przez P. czy A. (por. interpretacja indywidualna 0114-KDIP1-3.4012.249.2017.2.JG, wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 19 września 2017 r., interpretacja indywidualna 0114-KDIP1-3.4012.255.2018.1.ISK, wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 5 czerwca 2018 r. czy też interpretacja indywidualna 0114-KDIP1-3.4012.112.2018.2.ISK, wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 19 kwietnia 2018 r.).
Należy zaznaczyć, że płatności za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego, przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy przez firmę kurierską lub pocztę również spełniają powyższe przesłanki, co z kolei zostało potwierdzone m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 maja 2015 r., sygn. IPPP2/4512-121/15-2/IZ, cyt: Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku, gdy płatność z tytułu sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następuje (...) z wykorzystaniem opcji za pobraniem przez kuriera (przewoźnika), który przekaże należność za towar na rachunek bankowy Spółki, a z ewidencji i dowodów posiadanych przez Spółkę dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła - to w zakresie tych czynności (...) Spółka może/będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w tym wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych (...).
Jednocześnie, Wnioskodawca nie będzie dokonywać sprzedaży towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia.
W świetle powyższego, Spółka występuje z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej stanowisko Spółki, iż w sytuacji gdy wysyłka Towarów odbywać się będzie bezpośrednio ze sklepu stacjonarnego należącego do Wnioskodawcy położonego w Polsce, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zamieszkałych w Polsce, w stosunku do której płatność będzie następować:
- w formie płatności kartą kredytową lub debetową, za pośrednictwem operatora A., lub
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A., lub
- za pośrednictwem platformy płatniczej P., lub
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 2
Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy wysyłka Towarów odbywać się będzie z położonego we Włoszech magazynu należącego do G., Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zamieszkałych w Polsce, w stosunku do której płatność będzie następować:
- w formie płatności kartą kredytową lub debetową, za pośrednictwem operatora A., lub
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A., lub
- za pośrednictwem platformy płatniczej P., lub
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 2
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Sprzedaż definiowana jest, zgodnie z art. 2 pkt 22, jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle art. 7 ust. 8 Ustawy o VAT, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach. Przepis ten definiuje tzw. transakcje łańcuchowe.
Regulacje dotyczące miejsca świadczenia w tzw. transakcjach łańcuchowych zostały zawarte w art. 22 ust. 2 i 3 Ustawy o VAT:
2. W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego
samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar
bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest
wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są
przyporządkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub
transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy,
przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie
dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że
wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów,
która:
- poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
- następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, będzie mieć miejsce sytuacja, w której G. będzie dokonywać dostawy towarów na rzecz Wnioskodawcy, a Wnioskodawca na rzecz klienta będącego osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Dodatkowo, pierwszy ze wskazanych podmiotów będzie wydawał towar bezpośrednio ostatniemu (osobie fizycznej). W transakcjach łańcuchowych, w celu określenia miejsca świadczenia, istotna jest identyfikacja podmiotu organizującego transport. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wysyłka będzie dokonywana przez G. bezpośrednio do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Towar będzie dostarczany za pomocą przesyłki kurierskiej lub za pośrednictwem operatora pocztowego.
W świetle wskazanych regulacji należy uznać, że G. we wskazanej sytuacji dokona wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz Wnioskodawcy, która zostanie udokumentowana fakturą wystawioną zgodnie z wymogami włoskich przepisów. Wnioskodawca rozpozna wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od włoskiego podmiotu powiązanego, a następnie dokona dostawy krajowej na rzecz osoby fizycznej, a także rozliczy podatek należny z niej wynikający.
Wnioskodawca będzie więc każdorazowo dokonywał krajowej dostawy towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Fakt, iż towar będzie wysyłany przez G. pozostanie bez znaczenia dla prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Należy więc zbadać, czy transakcja spełnia pozostałe warunki określone w Ustawie o VAT oraz Rozporządzeniu.
W związku z powyższym, do sytuacji opisanej w tym pytaniu argumentacja użyta w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 1 znajdzie zastosowanie w całej rozciągłości.
W świetle powyższego, Spółka występuje z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej stanowisko Spółki, iż w sytuacji gdy wysyłka Towarów odbywać się będzie z położonego we Włoszech magazynu należącego do G., Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zamieszkałych w Polsce, w stosunku do której płatność będzie następować:
- w formie płatności kartą kredytową lub debetową, za pośrednictwem operatora A., lub
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A., lub
- za pośrednictwem platformy płatniczej P., lub
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W myśl art. 111 ust. 1a ustawy o VAT - do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.
Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa ().
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).
I tak w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia, dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 - zgodnie z § 4 rozporządzenia - nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:
- gazu płynnego,
- części do silników (PKWiU 28.11.4),
- silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
- nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
- przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
- części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
- części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
- silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
- sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
- sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
- wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą,
- zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
- wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
- wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
- perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Tym samym § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Tak więc, w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnik może korzystać z przewidzianych w rozporządzeniu tytułów zwolnieniowych np. przedmiotowych określonych w § 2 ww. rozporządzenia, o ile spełni odrębne warunki. W ramach prowadzonej działalności podatnik dokonuje różnych czynności. Dlatego też w prowadzonej działalności może zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a w pozostałym zakresie będzie korzystał ze zwolnienia z tego obowiązku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką kapitałową (polskim rezydentem podatkowym), prowadzącą działalność w zakresie sprzedaży detalicznej m.in. wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży Towarów między innymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sklepach stacjonarnych. Wnioskodawca planuje rozpocząć sprzedaż Towarów na rzecz osób fizycznych za pośrednictwem sklepu internetowego. W tym celu zostanie utworzona strona internetowa, za pośrednictwem której klienci będą mieli możliwość składania zamówień na określone Towary u Wnioskodawcy.
Zamówienia składane przez klientów sformułowane będą w sposób umożliwiający ich identyfikację, m.in. zawierać one będą dane osobowe oraz adres zamawiającego, a także określenie zamawianych Towarów.
Wysyłka towarów do klientów w Polsce, w zależności od ich dostępności, może się odbywać na dwa sposoby:
- bezpośrednio ze sklepu stacjonarnego należącego do Wnioskodawcy położonego w Polsce,
- z położonego we Włoszech magazynu G., tj. podmiotu mającego siedzibę we Włoszech.
W przypadku dostawy wskazanej w punkcie I, tj. towary należące do Wnioskodawcy wysyłane będą ze sklepu stacjonarnego położonego w Polsce, bezpośrednio do klienta w Polsce. Wnioskodawca będzie więc dokonywał krajowej dostawy towarów na rzecz osób fizycznych, wystawiając fakturę i będzie z tego tytułu rozliczał VAT.
W sytuacji opisanej w punkcie II, klient będzie nabywał Towary bezpośrednio od Wnioskodawcy, który nabędzie te towary od G. G. dokona ich wysyłki z Włoch bezpośrednio do klienta. Transakcja zostanie rozpoznana w ten sposób, że G. dokona wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz Wnioskodawcy, a także wystawi fakturę zgodnie z przepisami włoskimi. Wnioskodawca rozpozna wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od G., a z drugiej strony dokona krajowej dostawy towarów na rzecz klienta końcowego, będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i wystawi fakturę. W związku z tymi dwoma zdarzeniami Wnioskodawca będzie rozliczać VAT.
Niezależnie od tego, czy dostawa towarów odbywać się będzie w systemie wskazanym w punkcie I, czy II, będzie ona każdorazowo dokonywana w formie przesyłek kurierskich lub pocztowych, Klient będzie miał możliwość zapłaty za nabywane Towary:
- w formie płatności kartą kredytową/debetową, za pośrednictwem operatora A.,
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A.,
- za pośrednictwem platformy płatniczej P.,
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego.
W każdej z powyżej wskazanych form płatności, należności będą przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy, odpowiednio przy udziale operatorów kart płatniczych, operatorów płatności A. lub P. tudzież kuriera lub operatora pocztowego. W przypadku każdej ze wskazanych metod płatności, zapłata przekazana będzie Wnioskodawcy za pośrednictwem banku lub banków prowadzących rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Z ewidencji posiadanych przez Spółkę i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedaż, łącznie jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczy i na czyją rzecz została dokonana, a Wnioskodawca uzyska dane nabywcy, w tym jego adres.
Jednocześnie, Wnioskodawca nie dokonuje dostaw towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zamieszkałych w Polsce, zarówno w przypadku gdy wysyłka Towarów odbywać się będzie bezpośrednio ze sklepu stacjonarnego należącego do Wnioskodawcy położonego w Polsce jak i gdy wysyłka Towarów odbywać się będzie z położonego we Włoszech magazynu należącego do G., w stosunku do której płatność będzie następować:
- w formie płatności kartą kredytową lub debetową, za pośrednictwem operatora A.; lub
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A.; lub
- za pośrednictwem platformy płatniczej P.; lub
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego?
Podkreślenia w tym miejscu wymaga fakt, że z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy wynika, że sprzedaż przez Wnioskodawcę Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w Polsce, zarówno w sytuacji gdy Towar będzie wysyłany z magazynu położonego w Polsce jak i z magazynu położonego we Włoszech będzie przez Wnioskodawcę rozpoznana i rozliczana jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, wg zasad właściwych dla sprzedaży danego towaru w Polsce.
Zatem, skoro sprzedaż towarów przez Wnioskodawcę na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za pośrednictwem sklepu internetowego, gdzie towary te są wysyłane z magazynu położonego w Polsce jak i z magazynu położonego we Włoszech stanowić będzie dostawy krajowe opodatkowane na terytorium Polski, to dla ich dostawy będą miały zastosowanie jednakowe przepisy dotyczące obowiązku ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Wskazać w tym miejscu należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- dostawa towarów nastąpi w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi;
- zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;
- przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Jak wynika z okoliczności sprawy przedmiotem dostawy nie będą towary wymienione w § 4 rozporządzenia. Niezależnie od miejsca rozpoczęcia wysyłki w obu przypadkach wysyłka towarów dokonywana jest za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi. Ponadto niezależnie od wybranej przez klienta formy płatności tj.: w formie płatności kartą kredytową lub debetową, za pośrednictwem operatora A.; w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A.; za pośrednictwem platformy płatniczej P. lub za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego, zapłata będzie przekazywana na rachunek bankowy Wnioskodawcy, odpowiednio przy udziale operatorów kart płatniczych, operatorów płatności A. lub P. tudzież kuriera lub operatora pocztowego. Z okoliczności sprawy wynika również, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Tym samym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia dla sprzedaży Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zamieszkałych w Polsce, w stosunku do której płatność będzie następować:
- w formie płatności kartą kredytową lub debetową, za pośrednictwem operatora A.; lub
- w formie przelewu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy w systemie płatniczym D., za pośrednictwem operatora A.; lub
- za pośrednictwem platformy płatniczej P.; lub
- za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego?
zarówno w przypadku gdy wysyłka Towarów odbywać się będzie bezpośrednio ze sklepu stacjonarnego należącego do Wnioskodawcy położonego w Polsce jak i gdy wysyłka Towarów odbywać się będzie z położonego we Włoszech magazynu należącego do G.
W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie objęte pytaniem, w tym .m.in sposób rozliczania transakcji przez Wnioskodawcę z G., nie mogły być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej