Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.500.2017.1.RH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.09.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.500.2017.1.RH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 28 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 26 września 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu, uzupełniony w dniu 26 września 2017 r., ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. w ramach Regionalnego .. na lata .. Oś priorytetowa . .., Działanie . , Poddziałanie .. . Wniosek został wybrany do dofinansowania. W ramach projektu zostanie przebudowana droga gminna nr ul. w .. o długości .m. W ramach projektu zostaną wykonane roboty drogowe, kanalizacja deszczowa, oświetlenie drogi, przebudowana zostanie sieć wodociągowa i elektryczna stanowiące kolizje. Do kosztów projektu zaliczono również dokumentację projektową.

Szczegółowy zakres zadania:

  1. Roboty drogowe:
    - odtworzenie trasy i punktów wysokościowych,
    - rozebranie i frezowanie nawierzchni, rozebranie chodników, obrzeży, krawężników i znaków drogowych,
    - wykonanie wykopów mechanicznie, roboty ziemne poprzeczne,
    - odwodnienie dróg, w tym regulacja studzienek rewizyjnych, zaworów wodociągowych lub gazowych, studzienek telefonicznych, wykonanie sączków podłużnych,
    - wykonanie koryta mechanicznie i ręcznie wraz z profilowaniem i zagęszczeniem podłoża, oczyszczanie i skrapianie warstw konstrukcyjnych,
    - wykonanie podbudowy zasadniczej z mieszanek niezwiązanych oraz wykonanie warstwy ulepszonego podłoża z gruntu stabilizowanego cementem,
    - wykonanie nawierzchni z betonu asfaltowego warstwa wiążąca o gr. 8 cm, warstwa ścieralna o gr. 4 cm, nawierzchni z kostki betonowej brukowej o gr. 8 cm,
    - roboty wykończeniowe, polegające na humusowaniu z obsianiem zieleńców,
    - oznakowanie dróg i urządzenia bezpieczeństwa ruchu w tym oznakowanie poziome jezdni oraz oznakowanie pionowe (słupki i tarcze znaków drogowych),
    - elementy ulic, w tym ustawienie krawężników i obrzeży, wykonanie z kostki betonowej brukowej chodników (gr. 6 i 8 cm) i zjazdów gospodarczych (gr. 8 cm),
  2. Roboty sanitarne - Kanalizacja deszczowa
    - kanał deszczowy, przyłącza do wpustów deszczowych,
  3. Roboty sanitarne - Przebudowa wodociągu
    - przebudowa sieci wodociągowej, w tym roboty pomiarowe, ziemne, montażowe i demontażowe - kolizje,
  4. Roboty elektryczne - Oświetlenie
    - wykonanie oświetlenia drogi, w tym szafka oświetleniowa, linie kablowe oświetleniowe, roboty dodatkowe i demontażowe,
  5. Roboty elektryczne - przebudowa sieci elektrycznej P.
    - przebudowa sieci elektrycznej P., w tym przebudowa napowietrznych linii energetycznych nN, roboty demontażowe i dodatkowe - kolizje,
  6. Dokumentacja projektowa
    - wykonanie dokumentacji projektowej ..

Termin realizacji rzeczowej projektu . 2018 r. 2018 r. Finansowanie projektu: Środki Unii Europejskiej w ramach Europejskiego . - % kosztów kwalifikowanych, wkład własny finansowany z budżetu Miasta - .% kosztów kwalifikowanych. Podatek VAT został w całości uznany w projekcie za kwalifikowany.

Poszczególne elementy całej inwestycji powstałe w wyniku realizacji nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej (najem, sprzedaż, dzierżawa, aport, itp.). Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że zadania dotyczące dostawy wody oraz odprowadzania ścieków wykonuje spółka miejska M. z o.o. w .. Miasto z tego tytułu nie uzyskuje żadnych dochodów. Sieci Wodociągowe i kanalizacyjne są własnością Miasta i są nieodpłatnie przekazane spółce M. w użytkowanie na podstawie umowy użyczenia.

Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowana inwestycja należy do zakresu zadań własnych nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego - Miasto - przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Przebudowa dróg nie stanowi czynności opodatkowanych wykonywanych przez Miasto na podstawie umów cywilnoprawnych. Miasto wykonując przedmiotowe zadanie inwestycyjne nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT. Wydatki na ww. inwestycję, w momencie ich ponoszenia nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. Przebudowana droga nie będzie służyła działalności Miasta opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Miasto nie będzie prowadziło sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów i ani usług związanych z realizowaną inwestycją, w szczególności nie będzie pobierało opłat za korzystanie z drogi ani nie będzie osiągało z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak również nie wystąpią w projekcie przychody incydentalne typu sprzedaż materiałów z rozbiórek. Miasto będzie wykorzystywać tę drogę jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, gdyż droga jako droga publiczna będzie dostępna dla każdego zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna jest niezbędna do podpisania umowy o dofinansowanie celem potwierdzenia, iż właściwie zaliczono podatek VAT do kosztów kwalifikowanych, od których liczona jest kwota dofinansowania (% kosztów kwalifikowanych). W tym celu Miasto musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub części zarówno podczas realizowania inwestycji ani po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Miasto może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowany opisanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto realizując przedmiotowy projekt może odzyskać w całości lub w części poniesiony koszt podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto realizując przedmiotowy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Brak powyższej możliwości odzyskania podatku VAT wynika z faktu, iż planowana przez Miasto inwestycja należy do zakresu jej zadań własnych nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Przebudowa (rozbudowa) dróg nie stanowi czynności opodatkowanych wykonywanych przez Miasto na podstawie umów cywilnoprawnych. Miasto wykonując przedmiotowe zadanie inwestycyjne nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT. Wydatki na ww. inwestycję w momencie ich ponoszenia nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. Reasumując, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nakładami poniesionymi na realizację opisanych we wniosku zadań inwestycyjnych zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po ich zakończeniu, tym samym Miasto nie ma prawa do zwrotu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie wskazanym we wniosku nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu oraz w okresie trwałości projektu, przy założeniu że nie zmieni się sposób wykorzystania przedmiotowej inwestycji.

Z wniosku wynika również, że środki, które Gmina otrzymała na dofinansowanie zakupów, nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu. Zatem Gminie nie przysługuje również zwrot podatku naliczonego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie barku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej