Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z faktur otrzymanych w związku z realizacją projektu Festyn () - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.637.2018.2.JKU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.01.2019, sygn. 0112-KDIL4.4012.637.2018.2.JKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z faktur otrzymanych w związku z realizacją projektu Festyn ()

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2018 r. (data wpływu 26 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z faktur otrzymanych w związku z realizacją projektu Festyn (). Wniosek został uzupełniony w dniu 9 stycznia 2019 r. o doprecyzowanie stanu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gminny Ośrodek Kultury (dalej: Wnioskodawca, Zainteresowany) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru Instytucji kultury prowadzonego przez Gminę.

Zgodnie ze statutem, podstawowymi celami ośrodka kultury są:

  1. upowszechnianie kultury i sportu, kultywowanie tradycji regionalnej oraz wspieranie amatorskiego ruchu kulturalnego i sportowego,
  2. świadczenie usług w zakresie kultury, sportu i rekreacji,
  3. organizowanie imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych i turystycznych,
  4. współpraca z organizacjami działającymi w zakresie kultury, sportu, turystyki i rekreacji, z samorządem mieszkańców i innymi instytucjami,
  5. promowanie Gminy.

Podstawowym zadaniem ośrodka kultury jest rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych.

Wnioskodawca od sierpnia 2017 r. do listopada 2017 r. realizował projekt Festyn (), w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego. Na jego realizację została podpisana umowa o powierzenie grantu ze Stowarzyszeniem (Grantodawca). Celem szczegółowym projektu była promocja turystyczna obszaru ze szczególnym uwzględnieniem operacji obejmujących działania w sferze kultury, promocji i integracji.

W ramach projektu został zorganizowany festyn impreza plenerowa dla mieszkańców Gminy i okolic. Jego ideą było połączenie wystawy prezentującej dorobek firm produkcyjnych wytwarzających produkty lokalne, stowarzyszeń i kół zainteresowań z występami zespołów twórców ludowych z terenu Gminy oraz zaproszonych zespołów, przeprowadzenie konkursu wiedzy na temat walorów geograficzno-turystycznych, przyrodniczych i historycznych obszaru gminy.

Festyn miał charakter otwarty i bezpłatny.

Na potrzeby jego zorganizowania zostały nabyte towary i usługi, takie jak: wynajem sceny i oświetlenia, obsługa konferansjerska, sanitariaty, ochrona festynu, obsługa medyczna, występy zespołów folklorystycznych, atrakcje dla dzieci w postaci urządzeń pneumatycznych, banery i plakaty, medale pamiątkowe, nagrody konkursowe. Zakupy zostały sfinansowane ze środków własnych Wnioskodawcy, a następnie po złożeniu wniosku o rozliczenie grantu Wnioskodawca otrzymał środki pieniężne przyznane w umowie o powierzenie grantu.

Wnioskodawca w momencie składania wniosku o powierzenie grantu, czyli jeszcze przed podpisaniem umowy, złożył Grantodawcy oświadczenie, że realizacja zadania nie będzie związana z wykonywaną działalnością gospodarczą, ale z działalnością statutową Wnioskodawcy, jako gminnego ośrodka kultury. Po zrealizowaniu projektu został złożony do Grantodawcy wniosek o rozliczenie grantu, a wraz z nim oświadczenie o braku możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych dotyczących organizowanego festynu. Według wytycznych Grantodawcy, w celu prawidłowego rozliczenia projektu, niezbędne jest oprócz tego przedłożenie indywidualnej interpretacji podatkowej w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony w dniu 9 stycznia 2019 r. o informację, że organizacja ,,Festynu () mieści się w zakresie działalności kulturalnej, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona od podatku VAT. Na podstawie tego przepisu Gminny Ośrodek Kultury organizując ww. festyn dokonywał wydatków związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminnemu Ośrodkowi Kultury w związku z realizacją projektu Festyn (), w ramach poddziałania ,,Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 przysługiwała możliwość do odzyskania podatku od towarów i usług z faktur otrzymanych w związku z organizacją festynu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminny Ośrodek Kultury nie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu. Brak takiej możliwości wynika z faktu, że podstawowym warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną generującą podatek należny (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). W opisanym wyżej przypadku związek taki nie wystąpił, ponieważ zorganizowany festyn oraz odbywające się podczas niego atrakcje były udostępnione nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru Instytucji kultury prowadzonego przez Gminę.

Zgodnie ze statutem, podstawowymi celami ośrodka kultury są: upowszechnianie kultury i sportu, kultywowanie tradycji regionalnej oraz wspieranie amatorskiego ruchu kulturalnego i sportowego, świadczenie usług w zakresie kultury, sportu i rekreacji, organizowanie imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych i turystycznych, współpraca z organizacjami działającymi w zakresie kultury, sportu, turystyki i rekreacji, z samorządem mieszkańców i innymi instytucjami, promowanie Gminy.

Podstawowym zadaniem ośrodka kultury jest rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych.

Wnioskodawca od sierpnia 2017 r. do listopada 2017 r. realizował projekt Festyn (), w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego. Na jego realizację została podpisana umowa o powierzenie grantu ze Stowarzyszeniem (Grantodawca). Celem szczegółowym projektu była promocja turystyczna obszaru ze szczególnym uwzględnieniem operacji obejmujących działania w sferze kultury, promocji i integracji.

W ramach projektu został zorganizowany festyn impreza plenerowa dla mieszkańców Gminy i okolic. Jego ideą było połączenie wystawy prezentującej dorobek firm produkcyjnych wytwarzających produkty lokalne, stowarzyszeń i kół zainteresowań z występami zespołów twórców ludowych z terenu Gminy oraz zaproszonych zespołów, przeprowadzenie konkursu wiedzy na temat walorów geograficzno-turystycznych, przyrodniczych i historycznych obszaru gminy.

Festyn miał charakter otwarty i bezpłatny.

Na potrzeby jego zorganizowania zostały nabyte towary i usługi, takie jak: wynajem sceny i oświetlenia, obsługa konferansjerska, sanitariaty, ochrona festynu, obsługa medyczna, występy zespołów folklorystycznych, atrakcje dla dzieci w postaci urządzeń pneumatycznych, banery i plakaty, medale pamiątkowe, nagrody konkursowe. Zakupy zostały sfinansowane ze środków własnych Wnioskodawcy, a następnie po złożeniu wniosku o rozliczenie grantu Wnioskodawca otrzymał środki pieniężne przyznane w umowie o powierzenie grantu.

Wnioskodawca w momencie składania wniosku o powierzenie grantu, czyli jeszcze przed podpisaniem umowy, złożył Grantodawcy oświadczenie, że realizacja zadania nie będzie związana z wykonywaną działalnością gospodarczą, ale z działalnością statutową Wnioskodawcy, jako gminnego ośrodka kultury. Po zrealizowaniu projektu został złożony do Grantodawcy wniosek o rozliczenie grantu, a wraz z nim oświadczenie o braku możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych dotyczących organizowanego festynu. Według wytycznych Grantodawcy, w celu prawidłowego rozliczenia projektu, niezbędne jest oprócz tego przedłożenie indywidualnej interpretacji podatkowej w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Organizacja ,,Festynu () mieści się w zakresie działalności kulturalnej, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona od podatku VAT. Na podstawie tego przepisu Gminny Ośrodek Kultury organizując ww. festyn dokonywał wydatków związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gminnemu Ośrodkowi Kultury w związku z realizacją projektu Festyn (), w ramach poddziałania ,,Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 przysługiwała możliwość do odzyskania podatku od towarów i usług z faktur otrzymanych w związku z organizacją festynu.

Jak wskazano rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione. Jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku organizacja ,,Festynu () mieści się w zakresie działalności kulturalnej, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona od podatku VAT. Na podstawie tego przepisu Gminny Ośrodek Kultury organizując ww. festyn dokonywał wydatków związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy (wydatki) związane z organizowanym festynem oraz nie przysługiwał zwrot na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Podsumowując, Gminnemu Ośrodkowi Kultury w związku z realizacją projektu Festyn (), w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług z faktur otrzymanych w związku z organizacją festynu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zaznaczyć, że w interpretacji przyjęto jako element stanu faktycznego dokonywanie wydatków na organizację festynu związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej