Prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.825.2018.1.RK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.12.2018, sygn. 0114-KDIP4.4012.825.2018.1.RK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2018 r. (data wpływu 14 grudnia 2018 r), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Gmina w ramach zadań własnych realizuje zadanie "". W tym celu złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji tego projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Podziałanie 4.3.1 Ograniczenia zanieczyszczeń powietrza i rozwój mobilności miejskiej. W dniu 01.10.2018 roku została podpisana umowa z Województwem o dofinansowanie projektu "" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej IV "Przejścia na gospodarkę niskoemisyjną" działanie 4.3 "Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza" poddziałanie 4.3.1 "Ograniczenie zanieczyszczeń powietrza i rozwój mobilności miejskiej" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu pn. "" jest budowa parkingu typu wraz z niezbędną infrastrukturą, w tym elementami systemu ITS, ścieżki rowerowej oraz zatoki autobusowej. Celem strategicznym realizacji projektu jest wzrost mobilności mieszkańców gminy oraz ograniczenia zanieczyszczeń powietrza poprzez integrację komunikacji zbiorowej (autobusowej i kolejowej) z komunikacją indywidualną poprzez budowę węzła przesiadkowego. Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Gmina w partnerstwie z X." sp. z o.o. oraz Y. S A. Pośrednimi beneficjentami projektu będą: mieszkańcy Gminy, mieszkańcy regionu, w którym zlokalizowana jest gmina, lokalni przedsiębiorcy oraz turyści i przewoźnicy. Celem głównym projektu jest wzrost mobilności mieszkańców gminy oraz ograniczanie zanieczyszczeń powietrza poprzez integrację komunikacji zbiorowej (autobusowej i kolejowej) z komunikacją indywidualną poprzez budowę węzła przesiadkowego. W wyniku realizacji projektu do dyspozycji mieszkańców oddany zostanie węzeł przesiadkowy, integrujący ekologiczne środki transportu, tj. transport zbiorowy, transport rowerowy oraz przemieszczenie piesze z indywidualnym transportem samochodowym. Wzrost mobilności mieszkańców gminy będzie realizowana poprzez utworzenie węzła przesiadkowego, na który składają się następujące zadania kluczowe:

  1. Przygotowanie dokumentacji projektowej parkingu .
  2. Budowa parkingu o pojemności 139 miejsc postojowych dla samochodów osobowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, w tym elementami infrastruktury ITS i B... (bike....) o pojemności 30 miejsc postojowych dla rowerów.
  3. Budowę ścieżki rowerowej o długości 1,8 km wzdłuż ul. D., pełniącej funkcję korytarza komunikacyjnego dla mieszkańców północnej i północno-wschodniej części miasta z dworcem kolejowym i zatoką autobusową.
  4. Budowa zatoki autobusowej i zagospodarowanie terenu wokół dworca wraz z budową miejsc postojowych (33 miejsca) i B... (bike...). Przedmiotem projektu jest budowa węzła przesiadkowego w rejonie dworca kolejowego i zatoki autobusowej.

Działania zaplanowane do realizacji w ramach projektu przyczynią się do:

  1. ograniczenia zanieczyszczeń powietrza poprzez promocję niskoemisyjnego transportu publicznego oraz transportu rowerowego poprzez ograniczenie i uspokojenie ruchu samochodowego, zmniejszenie jego uciążliwości oraz rozwój infrastruktury rowerowej pełniącej rolę komunikacyjną;
  2. rozwoju mobilności miejskiej mieszkańców czyli dostępności do oferty transportu zbiorowego, mając na uwadze również względy ekologiczne, poprzez uruchomienia takiego centrum przesiadkowego, które będzie pełniło funkcje: park.../ bike... i wdrożenie zintegrowanych systemów zarządzania transportem wraz z dynamiczną informacją pasażerską.

Realizacja projektu podzielona została na następujące zadania:

  1. Studium wykonalności;
  2. Budowa węzła przesiadkowego w tym: - Wykonanie dokumentacji projektowej parkingu - Budowa parkingu - Budowa ścieżki rowerowej pełniącej funkcję komunikacyjną - Budowa zatoki autobusowej.
  3. Promocja projektu.
  4. Nadzór inwestorski. Harmonogram projektu i trwałości określa się w powiązaniu z właściwym utrzymaniem i dalszą eksploatacją obiektu.

Przewiduje się utrzymanie trwałości projektu, jak i nie zmienianie właściciela projektu przez okres co najmniej 5 lat z art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. Wykonalność techniczna i instytucjonalna wiąże się z realizacją projektu zgodnie z dokumentacją projektowo-kosztorysową. Opracowana przez firmę projektową oraz Programem Funkcjonalno-Użytkowym. Przygotowana dokumentacja stanowi między innymi podstawę techniczną niniejszego opracowania. Gmina oraz Partnerzy posiadają zdolność organizacyjną do wdrożenia i utrzymania efektów budowy węzła przesiadkowego. Analiza finansowa zakłada, że inwestycja nie będzie generowała dochodu. Po przeprowadzeniu analizy finansowo-ekonomicznej wybrano taki wariant realizacji inwestycji, który daje najlepsze efekty w stosunku do zaangażowanych środków. Realizacja projektu generuje wg wartości kosztorysowej koszty w wysokości 3 978 399,99 zł brutto.

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w ramach RPO W na lata 2014-2020 jako wydatki kwalifikowane została wskazana kwota w wysokości 3 978 399, 99 zł. W projekcie nie zidentyfikowano żadnych kosztów niekwalifikowanych. Źródła finansowania zostały przewidziane w wysokości zabezpieczających zaplanowane wydatki. Montaż finansowy projektu uwzględnia środki pochodzące z EFRR (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) oraz środki własne Gminy, w proporcji odpowiednio: 80%, 20% wartości kosztów kwalifikowanych. Ewentualne koszty niekwalifikowane będą finansowane ze środków własnych Gminy. Gmina przygotowuje specyfikację istotnych warunków zamówień w celu przeprowadzenia przetargu nieograniczonego. Z punktu widzenia ekonomicznej i finansowej analizy projektowej "" należy uznać za wykonalny. Wykazuje on liczne dodatnie efekty społeczne, w tym znaczące efekty dla rozwoju mobilności miejskiej.

W ramach projektu zidentyfikowano następujące korzyści społeczno-ekonomiczne:

  • poprawa walorów estetycznych Miasta poprzez uporządkowanie przestrzeni istniejących "dzikich parkingów" i parkowanych na nich pojazdów,
  • usprawnienie i poprawa warunków parkowania w okolicy stacji kolejowej i zatoki autobusowej,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • zmniejszenie emisji spalin i kosztów eksploatacji pojazdów poprzez ograniczenie zbędnego ruchu pojazdów w poszukiwaniu miejsca parkingowego,
  • poprawa jakości powietrza,
  • zwiększenie roli transportu zbiorowego, jako alternatywny dla motoryzacji indywidualnej, - promocja i zwiększenie wykorzystania przyjaznych środowisku form mobilności miejskiej (np. rowerów).

Trwałość projektu zapewniają :

  • bezpieczeństwo instytucjonalne- przejrzysta struktura organizacyjna, jasny podział kompetencji, doświadczona kadra, jasno sprecyzowane podstawy prawne zapewniające dalsze funkcjonowanie,
  • doświadczenie w realizacji projektów inwestycyjnych,
  • stabilna sytuacja finansowa,
  • stabilne, wiarygodne źródło finansowania projektu. Gmina jest gminą miejsko-wiejską, największą pod względem obszaru i liczby ludności gminą powiatu.

Miasto jest jednym z dwóch najbardziej znaczących miast w powiecie, w związku z czym pełni rolę lokalnego centrum usługowego również dla sąsiadujących gmin. Ponadto Miasto odgrywa funkcję lokalnego ośrodka administracji, edukacji i gospodarki. Wśród aktywnych zawodowo mieszkańców gminy 1891 osób wyjeżdża do pracy do innych gmin, a 223 pracujących przyjeżdża do pracy spoza gminy- tak więc saldo przyjazdów i wyjazdów do pracy dla gminy wynosi- 1668. Analogicznie trend zaobserwować można w stosunku do Miasta gdzie dziennie do pracy wyjeżdża 692 osób a przyjeżdża 206. Saldo przyjazdów i wyjazdów do pracy jest również ujemne i wynosi - 486 osób. W celu poznania potrzeb i problemów mieszkańców organizowano konsultacje i spotkania warsztatowe, prowadzono ankiety oraz wywiady z mieszkańcami. Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego działa na podstawie i w granicach prawa. Podstawę prawną funkcjonowania gminy stanowi: - Ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r, poz.994 ze zm.) - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2018r, poz. 277 ze zm.). Właścicielem majątku przedmiotowego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Gmina. Wybudowana infrastruktura wykorzystywana będzie przez Gminę wyłącznie w celach związanych z ograniczeniem intensywności ruchu samochodowego odbywającego się w regionie poprzez zapewnienie możliwości bezpiecznego, zgodnego z przepisami postoju pojazdów będących własnością osób decydujących się na przejazd komunikacją zbiorową. Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu. Nie będzie zatem występować sytuacja, w której istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na fakturach VAT jako nabywca towarów i usług związanych z realizowanym projektem będzie figurował Wnioskodawca - Gmina. Nabyte towary i usługi w celu zrealizowanego projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego). Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Gminę (Wnioskodawcę) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu pn. "" Wnioskodawcy (Gminie) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu różnicy podatku VAT?

Zdaniem Gminy, nie wystąpi sytuacja, w której istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Nie przysługuje jej również prawo do zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizowanym projektem. Wnioskodawcą dla przedmiotowego projektu jest Gmina - jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r, poz.994 ze zm.) Zgodnie z art. 2 ustawy gmina jest organem władzy publicznej. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 niniejszej ustawy do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego). Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Gminę (Wnioskodawcę) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 7 ust. pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r, poz.994 ze zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego. Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro - jak wskazała Gmina - w związku z wybudowaniem przedmiotowej infrastruktury brak jest czynności podlegających opodatkowaniu, nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego) oraz nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT - to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu, ani do zwrotu różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy o VAT regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ww. ustawy.

Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "" ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Celem głównym projektu jest wzrost mobilności mieszkańców gminy oraz ograniczanie zanieczyszczeń powietrza poprzez integrację komunikacji zbiorowej (autobusowej i kolejowej) z komunikacją indywidualną poprzez budowę węzła przesiadkowego. W wyniku realizacji projektu do dyspozycji mieszkańców oddany zostanie węzeł przesiadkowy, integrujący ekologiczne środki transportu, tj. transport zbiorowy, transport rowerowy oraz przemieszczenie piesze z indywidualnym transportem samochodowym, teren będzie stanowić dobro publiczne, czyli brak jest możliwości opodatkowania podatkiem VAT ( wystawiania faktur VAT, zawierania umów cywilno-prawnych) w związku z tym będzie to dobro niemierzalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej