Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-3.4012.654.2018.1.ZD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2019, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.654.2018.1.ZD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2018 r. (data wpływu 29 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2018 r. (data wpływu 21 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 21 grudnia 2018 r. o przeformułowanie pytania i własnego stanowiska w sprawie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz wskazanie rachunku bankowego do zwrotu nienależnej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Międzygminny Związek realizuje projekt podlegający pomocy finansowej współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER PROW 2014-2020.

Projekt ma nazwę: ().

Celem jest promowanie walorów rekreacyjnych i turystycznych wykorzystujących lokalne dziedzictwo przyrodnicze poprzez opracowanie i upowszechnienie narzędzia umożliwiającego tworzenie indywidualnych pakietów oferty turystycznej.

Projekt polega na:

  1. Zaprojektowaniu i wykonaniu jednej interaktywnej mapy do zamieszczenia na stronie www. z rozszerzoną legendą współbrzmiącą z treścią zawartą na kartach produktowych, ilustrującą na mapie obszaru LGD wybrane z kart produktu atrakcje, uruchomienie mapy na stronie www.
  2. Opracowaniu projektu stojaków na karty produktowe.
  3. Opracowaniu projektu 30 kart produktowych opisujących poszczególne atrakcje turystyczne oraz opracowanie projektu 6 kart opisujących różne formy dziedzictwa przyrodniczego obszaru.
  4. Wykonaniu: 30 stojaków, 180.000 szt. kart informacyjnych i selekcji kart.
  5. Dystrybucji do 30 punktów na obszarze LGD stojaków z Kartami.
  6. Przeprowadzeniu 4 spotkań upowszechniających narzędzie w wybranych punktach na obszarze LGD.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wpłaty pomocy finansowej współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER PROW 2014-2020. Do kosztów kwalifikowanych poniesionych przez beneficjenta zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów.

Jednocześnie w instrukcji do wniosku o płatność zawarte jest stwierdzenie: Jeżeli beneficjent (w tym przypadku Międzygminny Związek)zalicza do kosztów kwalifikowanych VAT, to powinien wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT.

Międzygminny Związek nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) i w związku z tym zalicza koszt podatku od towarów i usług (VAT) do kosztów kwalifikowanych operacji.

Wnioskodawca nadmienił, że zakupione w ramach projektu opodatkowane usługi oraz cały realizowany projekt wzbogaci ofertę turystyczną i pozwoli na udostępnienie dziedzictwa przyrodniczego mieszkańcom obszaru i turystom. Efekty zrealizowanego projektu dla wszystkich zainteresowanych będą udostępniane bezpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 grudnia 2018 r.).

Czy Międzygminny Związek ma możliwość odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług (VAT) zakupionych podczas realizowania projektu w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER PROW 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 19 grudnia 2018 r.), Międzygminny Związek nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług (VAT) zakupionych podczas realizowania projektu w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER PROW 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Międzygminny Związek) realizuje projekt pn.: (). Celem jest promowanie walorów rekreacyjnych i turystycznych wykorzystujących lokalne dziedzictwo przyrodnicze poprzez opracowanie i upowszechnienie narzędzia umożliwiającego tworzenie indywidualnych pakietów oferty turystycznej. Projekt polega na: zaprojektowaniu i wykonaniu jednej interaktywnej mapy do zamieszczenia na stronie www. z rozszerzoną legendą współbrzmiącą z treścią zawartą na kartach produktowych, ilustrującą na mapie obszaru LGD wybrane z kart produktu atrakcje, uruchomienie mapy na stronie www.; opracowaniu projektu stojaków na karty produktowe; opracowaniu projektu 30 kart produktowych opisujących poszczególne atrakcje turystyczne oraz opracowanie projektu 6 kart opisujących różne formy dziedzictwa przyrodniczego obszaru; wykonaniu: 30 stojaków, 180.000 szt. kart informacyjnych i selekcji kart; dystrybucji do 30 punktów na obszarze LGD stojaków z Kartami, przeprowadzeniu 4 spotkań upowszechniających narzędzie w wybranych punktach na obszarze LGD. Międzygminny Związek nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i w związku z tym zalicza koszt podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych operacji. Zakupione w ramach projektu opodatkowane usługi oraz cały realizowany projekt wzbogaci ofertę turystyczną i pozwoli na udostępnienie dziedzictwa przyrodniczego mieszkańcom obszaru i turystom. Efekty zrealizowanego projektu dla wszystkich zainteresowanych będą udostępniane bezpłatnie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że w związku z realizacją projektu pn.: (), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia, tj. Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie mógł również odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl natomiast art. 14na § 2 cyt. ustawy, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej