Temat interpretacji
w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy i przebudowy sieci wodociągowej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.) i 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn.:
- Budowa sieci wodociągowej w miejscowości .
- Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy ...
- Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości .
jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn.:
- Budowa sieci wodociągowej w miejscowości .
- Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy .
- Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości .
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 7 lipca 2017 r. o kwestię związaną z doręczaniem korespondencji oraz 4 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i wskazanie przedmiotu wniosku.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT, realizującym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) zadania gminy.
Gmina zamierza w latach 2017-2018 przystąpić do realizacji zadania inwestycyjnego pn.: . Zadanie będzie realizowane w 3-ch częściach:
- Budowa sieci wodociągowej w miejscowości .
- Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy .
- Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości .
Na realizację zadania Gmina planuje wystąpić z wnioskiem o przyznanie pomocy typu Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania Inwestycje związane z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Inwestorem zadania będzie Gmina. W szczególności zadaniem własnym Gminy są sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji (art. 7 ust. 1 pkt 3).
W związku z powyższym Gmina realizując zadania własne prowadzi inwestycje dotyczące:
- Budowy sieci wodociągowej.
Po wybudowaniu sieci wodociągowej Gmina zamierza przekazać nieodpłatnie w administrowanie spółce komunalnej podlegającej innej jednostce samorządu terytorialnego. Wybudowana sieć wodociągowa pozostanie nadal własnością Gminy i będzie stanowić element jej majątku trwałego. Użytkowana sieć wodociągowa będzie wyłącznie przez Spółkę, która będzie prowadzić działalność we własnym imieniu i podpisze umowy z mieszkańcami Gminy Wnioskodawcy na dostarczanie wody i będzie pobierać opłaty za jej zużycie.
- Budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy.
Zadanie planowane jest do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Na pokrycie wkładu własnego Gmina zawrze umowy cywilno-prawne, z których będzie wynikało, że właściciele nieruchomości przed rozpoczęciem realizacji projektu wniosą wkład własny. Wpłaty dokonywane przez właścicieli nieruchomości na rzecz Gminy mają charakter obowiązkowy.
Realizacja inwestycji dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych będzie uzależniona od wpłat dokonywanych przez poszczególnych właścicieli nieruchomości. Po okresie utrzymania trwałości projektu, tj. po upływie 5 lat od zakończenia inwestycji Gmina zamierza protokolarnie przekazać przydomowe oczyszczalnie ścieków właścicielom nieruchomości na własność za kwotę wniesionego wkładu własnego. Od momentu przekazania oczyszczalni ścieków właściciel nie będzie ponosił żadnych kosztów wobec Gminy. Gmina nie osiągnie z tego tytułu żadnych dochodów. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków wystawiane będą na Gminę. Towary i usługi związane z montażem oczyszczalni na posesjach stanowiących własność osób fizycznych wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
- Przebudowy oczyszczalni ścieków w miejscowości .
Realizacja inwestycji polegającej na przebudowie oczyszczalni ścieków należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.). Zadanie będzie polegało na przebudowie istniejącej oczyszczalni ścieków. Przebudowa tej oczyszczalni ścieków będzie bezpośrednio powiązana z osiąganiem przez Gminę dochodów z tytułu odprowadzania ścieków w oparciu o zawarte umowy cywilno-prawne z odbiorcami usług. Zatem przedmiotowa inwestycja służy Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że:
Ad. 1.
Wnioskodawca w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: , które będzie realizowane w 3-ch częściach:
- Budowa sieci wodociągowej w miejscowości ,
- Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy ,
- Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości ,
na dzień złożenia niniejszego wniosku nie poniósł żadnych wydatków na realizację ww. inwestycji.
Ad. 2.
2.1. Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją zadania pn.: Budowa sieci wodociągowej w miejscowości , o którym mowa we wniosku ORD-IN, będą wystawione na Gminę .
2.2 Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją zadania pn.: Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości , o którym mowa we wniosku ORD-IN, będą wystawiane na Gminę .
Ad. 3.
3.1. Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania pn.: Budowa sieci wodociągowej w miejscowości będą służyły Gminie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
3.2 Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania pn.: Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości będzie służyła Gminie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ad. 4.
Jednostki organizacyjne Gminy, tj. zakłady budżetowe, jednostki budżetowe, nie będą korzystały z nabytych towarów i usług związanych z realizacją zadań: pn.: Budowa sieci wodociągowej w miejscowości oraz Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości . Nabywane towary i usługi nie będą służyć działalności tych jednostek.
Ad. 5.
Ww. nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane przez jednostki organizacyjne Gminy, tj. zakłady budżetowe samorządowe jednostki budżetowe.
Ad. 6.
Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. zadania pn.: Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości będą wykorzystywane przez Gminę do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221).
Ad. 7.
Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. zadania pn.: Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości będą wykorzystywane tylko przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie wykonującej w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) zadania własne, będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację projektów pn.:
- Budowa sieci wodociągowej w miejscowości ,
- Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy ,
- Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości ?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ad. 1.
Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur ponieważ to Spółka będzie zajmować się eksploatacją sieci wodociągowej i będzie na podstawie umów zawartych z mieszkańcami Gminy Wnioskodawcy pobierać opłaty za pobraną wodę. Gmina nie zamierza bezpośrednio czerpać z realizacji tego zadania jakichkolwiek korzyści finansowych.
Ad. 2.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację projektów. Gminie będzie przysługiwał zwrot z Urzędu Skarbowego podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w ramach projektów. W przypadku realizacji zadania istnieje bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi skutkującymi powstaniem podatku należnego.
Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spełnione są więc dwa warunki przysługiwania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Ad. 3.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację zadania: Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości .
Gmina realizując ww. zadanie ma na celu dostarczenie mieszkańcom Gminy określonych usług, które są opodatkowane podatkiem VAT.
Gmina jako zarejestrowany i czynny podatnik VAT pobiera opodatkowane VAT opłaty za odprowadzone ścieki w oparciu o zawarte umowy cywilno-prawne z odbiorcami usług.
Spełniony jest więc warunek umożliwiający Gminie skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego ponieważ istnieje bezpośredni i bezsporny związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:
- suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych
przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
- w przypadku
importu towarów kwota podatku:
- wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
- należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
- wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
- zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
- kwota podatku należnego z
tytułu:
- świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
- dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11; ().
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze w części dotyczącej tych czynności.
Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Ad. 1.
Udzielając odpowiedzi na pytanie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Budowa sieci wodociągowej w miejscowości zauważyć należy, iż jak wynika z opisu sprawy wybudowaną sieć wodociągową w miejscowości Gmina zamierza przekazać nieodpłatnie w administrowanie spółce komunalnej podlegającej innej jednostce samorządu terytorialnego. Opłaty za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków mieszkańcy gminy wnosić będą do spółki komunalnej na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Wobec powyższego należy wskazać, że w odniesieniu do czynności nieodpłatnego przekazania przez Gminę na rzecz spółki komunalnej wybudowanej sieci wodociągowej w miejscowości , Wnioskodawca nie wystąpi jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a efekty planowanej inwestycji, które przekaże w nieodpłatne używanie Spółce, nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, a towary i usługi zakupione w celu realizacji inwestycji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.
W konsekwencji, mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Budowa sieci wodociągowej w miejscowości , ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: Budowa sieci wodociągowej w miejscowości , należało uznać za prawidłowe.
Ad. 2
Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy , stwierdzić należy, że ponieważ w przedmiotowej sprawie nabywane towary i usługi związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to co do zasady Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile faktury te będą dokumentowały zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku bowiem, gdy przedmiotem nabycia będą usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy), to podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy.
Należy jednak zauważyć, że kwestia odwrotnego obciążenia nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.
Jak wyżej wskazano obowiązek zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia ma wpływ na sposób skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast powyższy mechanizm rozliczeń w żaden sposób nie wpływa na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego z budową przydomowych oczyszczalni ścieków będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy , należało uznać za prawidłowe.
Ad. 3.
Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości należy zauważyć, iż z okoliczności sprawy wynika, że przebudowa oczyszczalni ścieków będzie bezpośrednio powiązana z osiąganiem przez Gminę dochodów z tytułu odprowadzania ścieków w oparciu o zawarte umowy cywilno-prawne z odbiorcami usług. Ponadto, jednostki organizacyjne Gminy, tj. zakłady budżetowe, jednostki budżetowe nie będą korzystały z nabytych towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania: Nabywane towary i usługi nie będą służyć działalności tych jednostek. Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie Gmina w zakresie wykonywania czynności z zakresu dostawy wody i odprowadzania ścieków prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, oraz przebudowana w ramach planowanego zadania infrastruktura jak wynika z okoliczności sprawy będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków związanych z realizacją zadania pn.: Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości . Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości , należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej