Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.351.2017.1.JM

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 10.08.2017, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.351.2017.1.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 12 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 26 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją projektu pt. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją projektu pt. .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 26 czerwca 2017 r.) o wskazanie celu złożenia wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet (dalej: Uniwersytet lub Wnioskodawca) jest państwową szkołą wyższą. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, posiada również rejestrację jako podatnik VAT UE. Wnioskodawca wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu, czynności zwolnione od podatku oraz czynności opodatkowane, w związku z tym składa deklaracje VAT, gdzie wykazuje także kwoty podatku naliczonego pomniejszające kwoty podatku należnego. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2016 roku Uniwersytet w zakresie zakupów towarów i usług, które nie są bezpośrednio związane czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu, jednakże w jakiejś części są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu (opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku) stosuje rozliczenie podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a i dalsze ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z póżn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT lub ustawą, tzw. prewspółczynnik.

Wnioskodawca rozlicza podatek VAT również tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozliczenie metodą określoną w art. 90 obejmuje te zakupy towarów i usług, które nie poddają się bezpośredniemu alokowaniu do działalności zwolnionej i opodatkowanej i jednocześnie nie są w żaden sposób związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu. W przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku podatek naliczony nie pomniejsza kwot podatku należnego.

W dniu 11.02. 2016 roku została podpisana umowa Konsorcjum Naukowe dla projektu o nazwie między Instytutem z siedzibą w LIDEREM, a pozostałymi członkami konsorcjum którymi są:

Uniwersytet

Uniwersytet

Sp. z o.o.

Sp. z o.o.

Sp. z o.o. Zakład Hodowlano-Produkcyjny

Sp. z o.o.

Umowa o wykonanie oraz finansowanie ww. projektu (dalej: Umowa o wykonanie projektu) została podpisana w dniu 22.12.2016 roku pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (dalej: NCBiR) a Instytutem z siedzibą w Lidera, reprezentującego Konsorcjum w ramach upoważnienia udzielonego przez pozostałych partnerów Konsorcjum. Zgodnie z jej treścią, projekt zostanie sfinansowany przez NCBiR, a w pozostałej części przez partnerów Konsorcjum. Zaznaczyć jednak należy, że środki finansowe ponoszone przez partnerów nie są przekazywane pozostałym partnerom, ale służą sfinansowaniu zadań przypisanych do wykonania przez tych partnerów. Nie następuje zatem przepływ środków pomiędzy partnerami przemysłowymi a pozostałymi.

Projekt jest współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu badań naukowych i prac rozwojowych Środowisko naturalne, rolnictwo i leśnictwo , nr umowy:

.... Okres realizacji projektu: 16.05.2016 15.05.2019 r.

Wartość projektu: 24 550 063,00 PLN. Wartość dofinansowania: 17 164 227,00 PLN.

Tematyka projektu

Ochrona bioróżnorodności, rozwój zrównoważonego rolnictwa oraz ochrona środowiska i zasobów krajobrazowych należą do największych wyzwań stojących przed nauką i produkcją rolniczą. Przygotowany projekt badawczy, realizowany przez konsorcjum, stanowi interdyscyplinarną koncepcję kompleksowych badań związanych z ochroną i wykorzystaniem potencjału rodzimych ras zwierząt w niskonakładowych systemach produkcji ze zwróceniem szczególnej uwagi na dietetyczne i prozdrowotne właściwości produktów oraz zagospodarowanie terenów przyrodniczo cennych.

Planowane zagadnienia badawcze skoncentrowane są wokół dwóch osi projektu. Pierwszą oś stanowią zadania badawcze związane przede wszystkim z ochroną bioróżnorodności ex situ i obejmują zadania: - wykorzystanie innowacyjnych i wysokowydajnych technik analizy genomu, ochrony bioróżnorodności oraz identyfikacji podłoża genetycznego istotnych cech funkcjonalnych i produkcyjnych ras zachowawczych; - wykorzystanie osiągnięć genetyki molekularnej w diagnostyce i eliminacji zwierząt obarczonych chorobami o podłożu genetycznym; - opracowanie nowych metod konserwacji oraz kryteriów selekcji dawców izolowanego materiału genetycznego do wykorzystania w programach zachowania bioróżnorodności zwierząt. Realizacja tych zadań pozwoli na uzyskanie nowoczesnych narzędzi i metod zarządzania bioróżnorodnością zwierząt oraz przyczyni się do identyfikacji podłoża genetycznego cech funkcjonalnych i produkcyjnych, ustalenia wzorców molekularnych poszczególnych populacji oraz opracowania nowych metod, technologii i kryteriów selekcji dawców wysokiej jakości i wolnego od wad genetycznych izolowanego materiału genetycznego. Połączenie informacji genomowych z wynikami tradycyjnej oceny wartości hodowlanej we wspólnej bazie informatycznej zapoczątkuje tworzenie Polskiej Infrastruktury Genetycznej Ras Zachowawczych. Badania planowane w ramach drugiej osi projektu dotyczą zagadnień związanych z praktycznym wykorzystaniem potencjału produkcyjnego zwierząt ras zachowawczych in-situ i prowadzone będą w ramach zagadnień badawczych: - charakterystyka potencjału ekonomicznego chowu zwierząt ras zachowawczych w gospodarstwach rodzinnych i ich interakcje rynkowe w warunkach zrównoważonego rolnictwa: - wykorzystanie rodzimych ras zwierząt użytkowanych w tradycyjnych systemach chowu w gospodarstwach niskonakładowych do pozyskiwania wysokiej jakości produktów lokalnych: - wykorzystanie zwierząt gospodarskich ras lokalnych w ochronie i właściwym zagospodarowaniu siedlisk cennych przyrodniczo: - implementacja metod rozwoju i ochrony bioróżnorodności opracowanych w ramach obu osi.

Optymalne wykorzystanie zasobów ras rodzimych dobrze przystosowanych do utrzymywania w warunkach ekstensywnych gospodarstw tradycyjnych ma duże znaczenie w rozdrobnionym rolnictwie Polski południowo-wschodniej, zważywszy na fakt występowania na tym obszarze znacznej ilości użytków zielonych i terenów prawnie chronionych. Określenie ekonomicznych podstaw funkcjonowania gospodarstw utrzymujących rasy rodzime oraz diagnoza poziomu zrównoważenia środowiskowego, ekonomicznego i społecznego gospodarstw w warunkach lokalnej produkcji niskonakładowej ma wielkie znaczenie wynikające z wielofunkcyjnego rozwoju sektora rolnego i konieczności godzenia licznych funkcji takich, jak: dbałość o środowisko naturalne, zachowanie ekosystemów i krajobrazu czy kultury wsi. Odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne jest określenie przydatności technologicznej, walorów odżywczych i prozdrowotnych surowców i produktów pozyskiwanych z lokalnych ras bydła, świń i owiec oraz opracowanie internetowej bazy regionalnych produktów spożywczych pozyskiwanych od zwierząt ras rodzimych i certyfikowanych przez Instytut Zootechniki PIB. Badania z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego dotyczą zapewnienia właściwego stanu siedlisk naturalnych, jak i poprzez ekstensywny wypas, przywracanie do stanu pierwotnego cennych przyrodniczo i krajobrazowo terenów, które uległy degradacji.

Projekt obejmuje skuteczną współpracę między przedsiębiorcami a jednostkami naukowymi. Partnerzy w projekcie zachowują prawo własności aparatury, sprzętu, materiałów i innych dóbr materialnych zakupionych lub wytworzonych przez nich dla realizacji zadań projektu. Wyniki prac prowadzonych w ramach konsorcjum, które mogą być objęte ochroną prawną własności przemysłowej przysługują wszystkim partnerom projektu proporcjonalnie do ich udziałów w projekcie.

Zgodnie z założeniami projektu wyniki powstałe w trackie realizacji projektu będą wykorzystywane w działalności gospodarczej. Zakłada się również, iż aparatura naukowo-badawcza zakupiona w ramach projektu będzie wykorzystywana m.in. do odpłatnych zleceń dla przedsiębiorców w trakcie lub po zakończeniu projektu.

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do umowy o wykonanie i finansowanie projektu, wykonawca zobowiązuje się zastosować wyniki projektu w działalności gospodarczej w szczególności poprzez wprowadzenie wyników projektu do własnej działalności gospodarczej wykonawcy lub współwykonawcy i rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na podstawie uzyskanych wyników projektu poprzez udzielanie licencji na korzystanie z praw do wyników projektu w działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot trzeci lub poprzez sprzedaż praw do wyników projektu w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy (czynności opodatkowane VAT).

Ponadto wykonawca zobowiązany jest do dokonania podziału lub rozpowszechniania wyników projektu zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej i na warunkach rynkowych oraz zgodnie z Umową konsorcjum.

Podsumowując:

  1. planowane jest, w przypadku pozytywnego wyniku badań, sprzedaż licencji i wiedzy zainteresowanym podmiotom gospodarczym. Czynności te będą opodatkowane,
  2. efektem towarzyszącym projektu będą publikacje naukowe i zgłoszenia patentowe. Otrzymane w projekcie wyniki przedstawiane będą w formie publikacji, patentów, raportów i referatów konferencyjnych co pozwoli zapoznać się z otrzymanym rozwiązaniem zainteresowanym odbiorcom, głównie prowadzącym produkcję prozdrowotnych surowców i produktów pozyskiwanych z lokalnych ras bydła, świń i owiec oraz hodowców ras lokalnych.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że Wnioskodawca nie planuje organizacji za odpłatnością konferencji, na których byłyby prezentowane wyniki badań. Naukowcy biorący udział w projekcie będą przedstawiali te wyniki na konferencjach i seminariach organizowanych przez inne uczelnie wyższe lub instytuty naukowe.

  1. Wnioskodawca nie przewiduje bezpośredniego wykorzystania wyników prac badawczych w prowadzonej działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów i doktorantów.

Potencjalnymi odbiorcami wyników końcowych projektu będą przede wszystkim producenci prozdrowotnych surowców i produktów pozyskiwanych z lokalnych ras bydła, świń i owiec. Ponadto wdrożenie wyników planowanych badań może mieć kluczowy wpływ na poprawę opłacalności gospodarstw rodzinnych utrzymujących hodowlę ras zachowawczych oraz hodowców. Przedstawiony projekt jest spójny z krajowymi i europejskimi strategiami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Stanowi również istotny wkład w rozwój polskiej nauki w dziedzinach bioróżnorodności, genetyki molekularnej i biotechnologii rozrodu przyczynią się do podniesienia rangi polskiego sektora naukowego na arenie międzynarodowej. W przypadku otrzymania pozytywnych wyników podjęte zostaną prace przygotowujące do ich wdrożenia u zainteresowanych producentów.

A zatem, zamiarem Wnioskodawcy jest, aby efekty przeprowadzonych w ramach projektu badań zostały w przyszłości wykorzystane dla celów ich komercjalizacji, tj. sprzedaży know-how, udzielenia lub sprzedaży licencji praw przemysłowych, nowopowstałej technologii itp. na rzecz zainteresowanych przedsiębiorców i rolników, w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z uwagi na to, że z przyczyn obiektywnych nie jest możliwe przewidzenie końcowych rezultatów podjętych działań, jest to tylko potencjalna możliwość wykorzystania. Wnioskodawca, w celu realizacji projektu nabywa różnego rodzaju towary i usługi na udokumentowanie czego otrzymuje także faktury zawierające kwoty podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wszystkie zakupione towary i usługi w ramach projektu wykorzystuje wyłącznie do celów związanych z jego realizacją. Dofinansowanie otrzymywane przez Wnioskodawcę ze środków NCBiR za pośrednictwem Lidera (Instytut Zootechniki Państwowy Instytut Badawczy z siedzibą w ) stanowić będzie wyłącznie pokrycie kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę związanych z realizacją projektu.

Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów i nie świadczy usług na rzecz NCBiR, ani też na rzecz pozostałych członków konsorcjum, a otrzymane środki nie stanowią zapłaty za jakiekolwiek świadczenia wykonane na rzecz NCBiR, czy też pozostałych partnerów Umowy konsorcjum.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadań projektu przypisanych do Wnioskodawcy są lub będą wystawione na Wnioskodawcę, a same wydatki są bezpośrednio przypisywane do wydatków związanych z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy nabyciu towarów i usług koniecznych dla realizacji opisanego w stanie faktycznym projektu pt. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji tego projektu w całości czy też tylko w części, tj. przy zastosowaniu prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy VAT, lub współczynnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 do 10 ustawy VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko Wnioskodawcy

W ocenie Uniwersytetu, przy nabyciu towarów i usług koniecznych dla realizacji pt. , Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji tego projektu w całości.

W stosunku do przedmiotowego podatku naliczonego nie będą miały zastosowania przepisy art. 86 ust. 2a do 2h i art. 90 ust. 2 do 10 ustawy VAT.

Za takim stanowiskiem przemawia następująca argumentacja:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cyt. art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  1. powszechność opodatkowania,
  2. faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  3. stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ustawy, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy). Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży. Wnioskodawca zawarł umowę o wykonanie i finansowanie projektu pt. , w ramach strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych Środowisko naturalne, rolnictwo i leśnictwo - z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. NCBiR zobowiązał się udzielić dofinansowania na realizację projektu. Wszelkie pozytywne rezultaty prac badawczych powstałe w wyniku realizacji projektu, w tym prawa własności przemysłowej będą przysługiwały wszystkim partnerom projektu proporcjonalnie do ich udziałów w projekcie. Celem prac badawczych będzie oszacowanie możliwości i opłacalności wdrożenia nowej technologii. Planowane jest, w przypadku pozytywnego wyniku badań, sprzedaż licencji i wiedzy zainteresowanym podmiotom gospodarczym. Otrzymane w projekcie wyniki przedstawiane będą w formie publikacji, patentów, raportów i referatów konferencyjnych oraz internetowej bazy regionalnych produktów spożywczych certyfikowanych co pozwoli zapoznać się z otrzymanym rozwiązaniem zainteresowanym odbiorcom prowadzącym hodowlę zwierząt gospodarskich, producentów prozdrowotnych surowców i produktów pozyskiwanych z lokalnych ras bydła, świń i owiec.

Wnioskodawca nie przewiduje bezpośredniego wykorzystania wyników prac badawczych w prowadzonej działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów i doktorantów. Głównym celem projektu jest zwiększenie oddziaływania nauk zootechnicznych, biotechnologicznych i ekonomicznych na otoczenie społeczno-gospodarcze i przyrodnicze poprzez umożliwienie korzystania z najnowszych technologii i rozwiązań z zakresu ochrony zasobów genetycznych zwierząt w celu optymalnego wykorzystania ich potencjału produkcyjnego.

Potencjalnymi odbiorcami wyników końcowych projektu będą przede wszystkim podmioty gospodarcze prowadzące produkcję prozdrowotnych surowców i produktów pozyskiwanych z lokalnych ras bydła, świń i owiec. Ponadto wdrożenie wyników planowanych badań może mieć kluczowy wpływ na poprawę opłacalności gospodarstw rodzinnych utrzymujących hodowlę ras zachowawczych oraz hodowców. W przypadku pozytywnie otrzymanych wyników podjęte zostaną prace przygotowujące do ich wdrożenia.

Jak wskazano wyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia. Jeżeli dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli natomiast ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku od towarów i usług (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym od podatku) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia tego podatku.

W ocenie Uniwersytetu będzie miał on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego projektu. Zamiarem Wnioskodawcy jest, aby efekty przeprowadzonych w ramach projektu badań zostały w przyszłości wykorzystane dla celów ich komercjalizacji, tj. sprzedaży know-how, udzielenia lub sprzedaży licencji praw przemysłowych, nowopowstałej technologii itp. na rzecz zainteresowanych podmiotów gospodarczych, w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem nabyte w celu realizacji projektu towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Przy czym, co należy podkreślić Wnioskodawca nie przewiduje bezpośredniego wykorzystania wyników prac badawczych w prowadzonej działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów i doktorantów.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cyt. przepisu art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  1. powszechność opodatkowania,
  2. faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  3. stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ustawy, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Wątpliwości Wnioskodawcy w rozpatrywanej sprawie dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pt. .

Jak wskazano wyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia. Jeżeli dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli natomiast ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku od towarów i usług (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym od podatku) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia tego podatku.

Analiza opisu stanu faktycznego oraz treści cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego programu. Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują bowiem, że zgodnie z załącznikiem nr 2 do umowy o wykonanie i finansowanie projektu, wykonawca zobowiązuje się zastosować wyniki projektu w działalności gospodarczej w szczególności poprzez wprowadzenie wyników projektu do własnej działalności gospodarczej wykonawcy lub współwykonawcy i rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na podstawie uzyskanych wyników projektu poprzez udzielanie licencji na korzystanie z praw do wyników projektu w działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot trzeci lub poprzez sprzedaż praw do wyników projektu w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy (czynności opodatkowane VAT). Zatem nabyte w celu realizacji programu towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca nie przewiduje bezpośredniego wykorzystania wyników prac badawczych w prowadzonej działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów i doktorantów.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości w związku z realizacją projektu pt. , pod warunkiem niezaistnienia okoliczności wskazanych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej