Temat interpretacji
Wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2017 r. (data wpływu 28 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wspólnicy spółki cywilnej Z. P. M. (syn) i A. M. (ojciec), (ociec - 1% udziałów i syn - 99% udziałów) prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą: W. Spółka Cywilna z. . z siedzibą w D. ul. O. , XX-XXX ., NIP x. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest czarter jachtów. Wspólnicy w przyszłości postanawiają przekazać wszystkie składniki majątku spółki cywilnej jednemu wspólnikowi (synowi). Syn planuje samodzielnie kontynuować działalność gospodarczą o tym samym profilu i chce nabyć przedsiębiorstwo Spółki. Spółka cywilna chce zbyć swoje przedsiębiorstwo na rzecz wspólnika, po czym zaniecha działalności w tym zakresie. Na dzień zbycia przedmiotem zbycia będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 ze znaczkiem 1 Kodeksu cywilnego, a w szczególności:
- Oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo.
- Własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarowi wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości.
- Prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych.
- Wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne.
- Koncesje, licencje i zezwolenia.
- Patenty i inne prawa własności przemysłowej.
- Majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne.
- Tajemnice przedsiębiorstwa.
- Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Po nabyciu przedsiębiorstwa wspólnik będzie kontynuował działalność w oparciu o składniki majątkowe nabytego przedsiębiorstwa spółki cywilnej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy zbycie przez Spółkę cywilną na rzecz jednego ze wspólników przedsiębiorstwa (zgodnie z art. 55 ze znaczkiem 1 Kodeksu cywilnego) będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, gdy Spółka cywilna zbywa swoje przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 ze znaczkiem 1 innemu podmiotowi, w tym również wspólnikowi taka czynność prawna na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a więc w spółce nie powstanie obowiązek podatkowy w tym podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że nabywca przedsiębiorstwa będzie kontynuował przy wykorzystaniu nabytych składników materialnych i niematerialnych prowadzenie działalności gospodarczej. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej