Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Wy... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.209.2017.1.SJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.07.2017, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.209.2017.1.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Wymiana pokrycia dachowego nad nawami bocznymi wraz z uszkodzonymi elementami więźby dachowej budynku Kościoła Parafialnego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 czerwca 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Wymiana pokrycia dachowego nad nawami bocznymi wraz z uszkodzonymi elementami więźby dachowej budynku Kościoła Parafialnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Wymiana pokrycia dachowego nad nawami bocznymi wraz z uszkodzonymi elementami więźby dachowej budynku Kościoła Parafialnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia Rzymsko-Katolicka (zwana Wnioskodawcą) posiada osobowość prawną uzyskaną na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej.

W październiku 2016 r. w celu pozyskania środków na wymianę pokrycia dachowego zabytkowego kościoła parafialnego złożono wniosek o dofinansowanie operacji pt.: Wymiana pokrycia dachowego nad nawami bocznymi wraz z uszkodzonymi elementami więźby dachowej budynku Kościoła Parafialnego. W dniu 22 marca 2017 r. zawarto umowę przyznania pomocy w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy A objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Rzeczowa realizacja projektu rozpoczęła się w maju 2017 r. i trwa nadal. Przedmiotowy projekt polega na wymianie nad nawami bocznymi istniejącego pokrycia dachowego na miedziane wraz z uszkodzonymi elementami więźby dachowej budynku Kościoła Parafialnego.

Kościół jest obiektem ogólnodostępnym, nie pobiera się żadnych opłat za jego użytkowanie, zwiedzanie.

Zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz kościoła nigdy nie zostały a także w przyszłości nie zostaną umieszczone żadne reklamy. Parafia nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej. Inwestycja oraz jej wynik nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji operacji nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Dokumenty księgowe związane z realizowaną operacją wystawiane są na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafii przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w dokumentach księgowych wystawionych Parafii przez wykonawcę robót budowlanych w ramach projektu pod nazwą: Wymiana pokrycia dachowego nad nawami bocznymi wraz z uszkodzonymi elementami więźby dachowej budynku Kościoła Parafialnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafii nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatki naliczonego w dokumentach księgowych wystawionych Parafii przez wykonawcę robót budowlanych w ramach projektu pod nazwą: Wymiana pokrycia dachowego nad nawami bocznymi wraz z uszkodzonymi elementami więźby dachowej budynku Kościoła Parafialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W październiku 2016 r. w celu pozyskania środków na wymianę pokrycia dachowego zabytkowego kościoła parafialnego Parafia złożyła wniosek o dofinansowanie operacji pt.: Wymiana pokrycia dachowego nad nawami bocznymi wraz z uszkodzonymi elementami więźby dachowej budynku Kościoła Parafialnego. W dniu 22 marca 2017 r. zawarto umowę przyznania pomocy w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy A objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Rzeczowa realizacja projektu rozpoczęła się w maju 2017 r. i trwa nadal. Przedmiotowy projekt polega na wymianie nad nawami bocznymi istniejącego pokrycia dachowego na miedziane wraz z uszkodzonymi elementami więźby dachowej budynku Kościoła Parafialnego. Kościół jest obiektem ogólnodostępnym, nie pobiera się żadnych opłat za jego użytkowanie, zwiedzanie. Zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz kościoła nigdy nie zostały a także w przyszłości nie zostaną umieszczone żadne reklamy. Parafia nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej. Inwestycja oraz jej wynik nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione w celu realizacji operacji nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Dokumenty księgowe związane z realizowaną operacją wystawiane są na Wnioskodawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu, jak również późniejszego udostępniania majątku powstałego w skutek jego realizacji, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn.: Wymiana pokrycia dachowego nad nawami bocznymi wraz z uszkodzonymi elementami więźby dachowej budynku Kościoła Parafialnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ wskazuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej