Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Ograniczenie niskiej emisji poprzez modernizację sieci oświetlenia ulicznego w wyniku zastosowania efektywnych energetycznie rozwiązań typu LED.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 25 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 22 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Ograniczenie niskiej emisji poprzez modernizację sieci oświetlenia ulicznego w wyniku zastosowania efektywnych energetycznie rozwiązań typu LED jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Ograniczenie niskiej emisji poprzez modernizację sieci oświetlenia ulicznego w wyniku zastosowania efektywnych energetycznie rozwiązań typu LED. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 czerwca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz o własne stanowisko w sprawie.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Przedmiotem projektu pn. Ograniczenie niskiej emisji poprzez modernizację sieci oświetlenia ulicznego w wyniku zastosowania efektywnych energetycznie rozwiązań typu LED jest wymiana oświetlenia będącego własnością Miasta na efektywne energetyczne oświetlenie typu LED.
Projekt realizowany jest w 13 odrębnych obszarach, na które składają się ważniejsze ciągi komunikacyjne i piesze, centrum miasta oraz parki. Zarządzanie infrastrukturą nie będzie powierzone innej jednostce, a wytworzony w projekcie podatek będzie własnością Miasta X.
Przedmiotowy projekt obejmuje wymianę oświetlenia na oświetlenie typu LED w 708 punktach świetlnych na 13 obszarach Miasta. Całość inwestycji stanowi kompleksowy projekt modernizacji oświetlenia w kluczowych punktach komunikacyjnych Miasta. Ogólny stan techniczny oświetlenia można określić jako dobry, ale wymaga w niektórych przypadkach wymiany opraw z uwagi na widoczne uszkodzenia (uszkodzone klosze, zniszczone oprawy, itp.). Całość oświetlenia objętego projektem stanowi własność Miasta. Oświetlenie zasilane jest liniami kablowymi, ziemnymi. We wszystkich wskazanych punktach stan istniejący obejmuje zabudowane oprawy sodowe wysokoprężne o mocach 100W, 150W lub 250W.
W ramach poszczególnych lokalizacji założono:
- w rejonie ul. A: 55 punktów świetlnych, punkty oświetleniowe wykonane są ze słupów stalowych o wysokościach 10 m i 12 m. Oprawy zabudowane są na wysięgnikach o długościach 1,5 m;
- w rejonie ul. B: 43 punkty świetlne, punkty oświetleniowe wykonane są ze słupów aluminiowych o wysokościach 9 m. Oprawy zabudowane są na wysięgnikach o długościach 2 m;
- w rejonie ul. C: 100 punktów świetlnych, punkty oświetleniowe wykonane są ze słupów stalowych o wysokościach 5 m, 10 m i 12 m oraz maszt o wysokości 14 m. Oprawy zabudowane są na wysięgnikach o długościach od 1 m do 1,5 m;
- w rejonie ul. D: 36 punktów świetlnych, punkty oświetleniowe wykonane są ze słupów stalowych o wysokości 10 m oraz aluminiowych o wysokościach 9 m. Oprawy zabudowane są na wysięgnikach o długościach od 1,5 m;
- w rejonie ul. E: 23 punkty świetlne. Na analizowanym odcinku ul. Bytomskiej występują słupy trakcyjno-oświetleniowe 10 m oraz maszt stalowy 14 m. Oprawy w przypadku słupów zabudowane są na wysięgnikach o długości 3 m oraz na maszcie na wysięgniku sześcioramiennym o długości ramion 1,5 m;
- w obszarze F, ul. G, ul. H i ul. I: 35 punktów świetlnych. Oprawy oświetleniowe zamontowane są na słupach aluminiowych o wysokościach 4 m, oraz na wysięgnikach montowanych na konstrukcjach budynków;
- w rejonie ul. J i węzła K: 149 punktów świetlnych, punkty oświetleniowe wykonane są ze słupów stalowych o wysokościach 9 m, 11 m i 12 m. Oprawy zabudowane są na wysięgnikach o długościach 1,5 m;
- w ramach ciągu pieszego na ul. L: 25 punktów świetlnych, punkty oświetleniowe wykonane są ze słupów aluminiowych parkowych o wysokościach 5,5 m;
- w części projektu dotyczącej oświetlenia w parkach: Park M, Park N, Park O: 49 punktów świetlnych, punkty oświetleniowe wykonane są ze słupów dekoracyjnych z tworzywa sztucznego i masztu stalowego o wysokościach 3,5 m, 4 m, 4,5 m, 5 m i 14 m. Oprawy zabudowane są bezpośrednio na słupach i na wysięgnikach o długościach w przypadku słupów parkowych 0,5 m, a w przypadku masztu oświetleniowego na wysięgnikach 1,5 m;
- w obszarze ulic: P, R, S, T: 42 punkty świetlne, punkty oświetleniowe wykonane są na słupach parkowych i ulicznych o wysokościach od 2,5 m do 8,5 m. Oprawy zabudowane są bezpośrednio na słupach oraz na wysięgnikach;
- na obszarze: ul. U, ul. W i łącznika miedzy ul. Z i Y: 44 punkty świetlne, punkty te wykonane są na słupach stalowych i dekoracyjnych z tworzywa sztucznego o wysokościach od 4 m do 6 m. Oprawy zabudowane są bezpośrednio na słupach i na wysięgnikach o długościach 0,5 m;
- w strefie ulic: Ą, Ć, Ś, Ź, Ż, Ę, Ó: 39 punktów świetlnych, punkty oświetleniowe wykonane są ze słupów stalowych o wysokościach od 7 m do 8,5 m. Oprawy zabudowane są na wysięgnikach o długościach 1 m;
- na terenie obejmującym: ul. X, AA, ul. BB, ul. CC: 68 punktów świetlnych, punkty oświetleniowe.
Planowane koszty zadania w ramach projektu:
- przygotowanie realizacji projektu renowacja infrastruktury publicznej dla celów efektywności energetycznej, projekty demonstracyjne i środki wsparcia od dnia 7 grudnia 2016 r. do dnia 30 marca 2016 r.: 9 594,00 zł;
- wymiana oświetlenia miejskiego na energooszczędne renowacja infrastruktury publicznej dla celów efektywności energetycznej, projekty demonstracyjne i środki wsparcia od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31grudnia 2017 r.: 1 591 628,01 zł;
- promocja projektu renowacja infrastruktury publicznej dla celów efektywności energetycznej, projekty demonstracyjne i środki wsparcia od dnia 1 października 2017 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.: 47 970,00 zł.
Zarządzanie infrastrukturą nie będzie powierzone innej jednostce, a wytworzony w projekcie majątek będzie własnością Miasta Mysłowice (nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej).
W piśmie z dnia 19 czerwca 2017 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:
- Miasto X jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
- Opisany we wniosku projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Miasta na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) zgodnie z art. 7 ust. 2, 3, 15 i będą to zadania własne Gminy.
- Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn. Ograniczenie niskiej emisji poprzez modernizację sieci oświetlenia ulicznego w wyniku zastosowania efektywnych energetycznie rozwiązań typu LED nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę.
- Ponoszone w ramach realizacji ww. projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę (Miasto X).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane
w piśmie z dnia 19 czerwca
2017 r.).
Czy Wnioskodawca prawidłowo przyjmuje, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 19 czerwca 2017 r.), nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ wytworzona w ramach projektu infrastruktura jest zadaniem własnym Gminy i nie prowadzi do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (brak sprzedaży).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują sprawy:
- pkt 2 gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
- pkt 3 wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
- pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. Ograniczenie niskiej emisji poprzez modernizację sieci oświetlenia ulicznego w wyniku zastosowania efektywnych energetycznie rozwiązań typu LED, którego przedmiotem będzie wymiana oświetlenia będącego własnością Miasta na efektywne energetyczne oświetlenie typu LED. Wnioskodawca będzie realizować ww. projekt w związku z działalnością statutową Miasta na podstawie ustawy o samorządzie gminnym zgodnie z art. 7 ust. 2, 3, 15 i będą to zadania własne Gminy. Projekt realizowany jest w 13 odrębnych obszarach, na które składają się ważniejsze ciągi komunikacyjne i piesze, centrum miasta oraz parki. Zarządzanie infrastrukturą nie będzie powierzone innej jednostce a wytworzony w projekcie podatek będzie własnością Miasta X. Przedmiotowy projekt obejmuje wymianę oświetlenia na oświetlenie typu LED w 708 punktach świetlnych na 13 obszarach Miasta. Całość inwestycji stanowi kompleksowy projekt modernizacji oświetlenia w kluczowych punktach komunikacyjnych Miasta. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn. Ograniczenie niskiej emisji poprzez modernizację sieci oświetlenia ulicznego w wyniku zastosowania efektywnych energetycznie rozwiązań typu LED nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę. Ponoszone w ramach realizacji ww. projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę (Miasto X).
Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Ograniczenie niskiej emisji poprzez modernizację sieci oświetlenia ulicznego w wyniku zastosowania efektywnych energetycznie rozwiązań typu LED.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy w kontekście rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując cyt. wyżej projekt, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, pomimo że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca ww. projekt będzie realizował w ramach zadań własnych. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca nabyte towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Uwzględniając zatem powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie tego przepisu nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a nabyte towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Ograniczenie niskiej emisji poprzez modernizację sieci oświetlenia ulicznego w wyniku zastosowania efektywnych energetycznie rozwiązań typu LED.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy. udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej