Temat interpretacji
Czy w świetle dokonanej przez Gminę centralizacji rozliczeń podatku VAT prawidłowe będzie pomniejszenie kwoty podatku należnego o całość - 100 % podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z budową II etapu kanalizacji deszczowej?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2017 r. (data wpływu 25 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia wydatków związanych z budową kanalizacji deszczowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia wydatków związanych z budową kanalizacji deszczowej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składa co miesiąc deklaracje podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 roku Gmina dokonała centralizacji rozliczeń dotyczących podatku VAT i wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi stała się jednym podatnikiem podatku VAT. Po centralizacji Gmina w zakresie podatku VAT rozlicza się wspólnie z następującymi swoimi jednostkami: Urząd Gminy, Zespół Szkół, Szkoła Podstawowa, Publiczne Przedszkole oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Ponadto od dnia 1 czerwca 2012 roku zadania z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, Gmina realizuje przy pomocy Urzędu Gminy.
Gmina ma zamiar w 2017 roku kontynuować budowę kanalizacji deszczowej. I etap w/w inwestycji został zrealizowany w 2016 roku. W I etapie wykonano wylot kanału burzowego do rzeki oraz odcinek sieci. W II etapie pobudowana zostanie sieć kanalizacji deszczowej. Pozwoli to na odbiór wód opadowych i roztopowych z posesji zlokalizowanych w ciągu w/w ulic oraz rozpoczęcie pobierania opłat za w/w usługę.
W celu realizacji inwestycji Gmina zamierza zawrzeć umowę z wykonawcą wybranym zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Ponadto Gmina ubiega się o dofinansowanie w formie pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. We wniosku o dofinansowanie podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym.
W I etapie budowy kanalizacji deszczowej Gmina wystąpiła o interpretację indywidualną w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia wydatków związanych z budową kanalizacji deszczowej. Z otrzymanej wówczas interpretacji: 1462-IPPP1-4512.769.2016.1.KC, Gmina uzyskała potwierdzenie prawa do odliczenia podatku VAT związanych z budową kanalizacji deszczowej.
Gmina wykorzystując realizowaną inwestycję zamierza świadczyć usługi zbiorowego odprowadzania wód opadowych i roztopowych. Odbiorcami usług będą indywidualnie określone podmioty, czyli w szczególności osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki nie posiadające osobowości prawnej korzystające z usług zbiorowego odprowadzania wód opadowych i roztopowych ze swoich posesji. Realizacja II etapu inwestycji pozwoli rozpocząć pobieranie opłat za korzystanie z gminnej kanalizacji deszczowej od osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. Zrealizowana inwestycja wykorzystywana będzie do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina zamierza zawrzeć z osobami fizycznymi oraz podmiotami gospodarczymi, od których odbierane będą wody opadowe i roztopowe umowy cywilnoprawne dotyczące opłat za wprowadzanie wód opadowych i roztopowych do gminnej sieci kanalizacji deszczowej, na podstawie których wystawiane będą faktury VAT. W linii budowy sieci kanalizacji deszczowej nie ma usytuowanych jednostek organizacyjnych Gminy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w świetle dokonanej przez Gminę centralizacji rozliczeń podatku VAT prawidłowe będzie pomniejszenie kwoty podatku należnego o całość - 100 % podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z budową II etapu kanalizacji deszczowej?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina po centralizacji rozliczeń podatku VAT ma prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o całość - 100 % podatku naliczonego wynikającego z faktur nabycia towarów i usług związanych z budową II etapu kanalizacji deszczowej, gdyż zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a wybudowana sieć w całości będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Wnioskodawca (Gmina) we wniosku wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i co miesiąc składa deklaracje podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w ramach wykonywania zadań publicznych realizuje inwestycję dotyczącą budowy kanalizacji deszczowej. W celu realizacji inwestycji gmina zawarła umowę z wykonawcą. Gmina wykorzystując powstałą inwestycję zamierza świadczyć usługi zbiorowego odprowadzania wód opadowych i roztopowych. Odbiorcami usług będą indywidualnie określone podmioty, czyli w szczególności osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki nie posiadające osobowości prawnej, korzystające z zakresu zbiorowego odprowadzania wód opadowych ze swoich posesji. Po zakończeniu realizacji inwestycji Gmina zamierza wprowadzić opłaty za korzystanie z gminnej kanalizacji deszczowej od osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. Zrealizowana inwestycja wykorzystywana będzie do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina zamierza zawrzeć z osobami fizycznymi oraz podmiotami gospodarczymi, od których odbierane będą wody opadowe umowy cywilnoprawne dotyczące opłat za wprowadzanie wód opadowych i roztopowych do gminnej kanalizacji deszczowej, na podstawie których wystawiane będą faktury VAT. W linii budowy sieci kanalizacji deszczowej nie ma usytuowanych jednostek organizacyjnych Gminy.
Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii, czy ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez wykonawcę budowy kanalizacji deszczowej.
Z powołanych przepisów ustawy o VAT wynika, że odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedstawionym we wniosku zdarzeniu zrealizowana inwestycja wykorzystywana będzie przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że po zakończeniu realizacji inwestycji Gmina zamierza wprowadzić opłaty za korzystanie z gminnej kanalizacji deszczowej od osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. Gmina zamierza zawrzeć z osobami fizycznymi oraz podmiotami gospodarczymi, od których odbierane będą wody opadowe umowy cywilnoprawne dotyczące opłat za wprowadzanie wód opadowych i roztopowych do gminnej kanalizacji deszczowej, na podstawie których wystawiane będą faktury VAT.
Wobec tego, analiza przedstawionego we wniosku zdarzenia pozwala stwierdzić, że mamy do czynienia z czynnościami, które mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca w zakresie wykonywania czynności z zakresu usług zbiorowego odprowadzania wód opadowych i roztopowych prowadzi działalność gospodarczą. Tym samym Gmina działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, skoro zakupy towarów i usług związanych z budową II etapu kanalizacji deszczowej, służą wyłącznie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, to Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje pełne prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez wykonawcę budowy kanalizacji deszczowej, ponieważ ta inwestycja związana jest z aktywnością Wnioskodawcy jako podatnika VAT i służy czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę.
W rezultacie, mając na uwadze przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia, należy stwierdzić, że w świetle dokonanej przez Gminę centralizacji rozliczeń podatku VAT, prawidłowe będzie pomniejszenie przez Gminę kwoty podatku należnego o całość - 100 % podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z budową II etapu kanalizacji deszczowej.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej