Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na przygotowanie dokumentacji technicznej, w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2017 r. (data wpływu 22 marca 2017 r.) uzupełnionym w dniu 5 czerwca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na przygotowanie dokumentacji technicznej, w związku z realizacją projektu pn. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 czerwca 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na przygotowanie dokumentacji technicznej, w związku z realizacją projektu.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu umów cywilnoprawnych, umów najmu, dzierżawy. Gmina jest właścicielem nieruchomości gruntowych obejmujących tereny rolne, budowlane i inwestycyjne.
W 2014 r. Gmina poniosła wydatki na realizację projektu pn. . w wysokości . zł brutto, w tym podatek VAT zł. Wydatki zostały poniesione w związku z zawartą umową nr . z dnia roku i przedstawiały się następująco:
- Faktura nr . z dnia roku, na kwotę .. zł brutto, w tym VAT zł, zapłacono przelewem w dniu r.,
- Faktura nr . z dnia roku, na kwotę .. zł brutto, w tym VAT . zł, zapłacono przelewem w dniu .. r.,
- Faktura nr . z dnia roku, na kwotę .. zł brutto, w tym VAT . zł, zapłacono przelewem w dniu . r.
Dokumentacja techniczna obejmowała wykonanie projektu uzbrojenia terenu inwestycyjnego o powierzchni . ha, obejmującego wszystkie działki znajdujące się na terenie Wielofunkcyjnego Ośrodka Przemysłowo-Usługowego w A. Działki objęte projektem zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przyjętego Uchwałą nr .. Rady Gminy A z dnia . roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Wielofunkcyjnego Ośrodka Przemysłowo-Usługowego w A, figurują jako działki pod zabudowę produkcji, składów i usług (oznaczenie P/U) oraz tereny usług z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej (oznaczenie U). Na realizację przedmiotowego projektu Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków . (..) tj. kwotę .. zł brutto (kwalifikowalność podatku VAT).
W wyniku realizacji projektu sporządzona została dokumentacja techniczna uzbrojenia działek objętych projektem. Roboty budowlane obejmujące między innymi budowę dróg, sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, sanitarnej wraz z przepompowniami, budowę kanalizacji deszczowej, budowę oświetlenia drogowego, budowę sieci elektroenergetycznej i sieci telekomunikacyjnej będą realizowane w latach następnych. Wszystkie działki objęte planem Gmina A przeznaczyła i nadal przeznacza do sprzedaży na rzecz potencjalnych inwestorów jako tereny inwestycyjne lub udostępniane na podstawie umów najmu lub dzierżawy, co stanowi w rozumieniu przepisów o VAT dostawę opodatkowaną towarów.
Ponadto Gmina wskazała, że będzie wykorzystywała w przyszłości, poszczególne elementy powstałej infrastruktury, których dotyczy przygotowana dokumentacja w poniższy sposób:
- nowopowstałe sieci wodociągowe i kanalizacyjne oraz sieci sanitarne wraz z przepompowniami przekazane będą umową użyczenia dla zakładu budżetowego tj. Zakład Usług Publicznych .. w A. . w A pobiera opłaty za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków opodatkowane stawką VAT 8%, kanalizacja deszczowa pozostanie na stanie mienia Gminy, natomiast sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne wykonane będą przez odpowiednie przedsiębiorstwa przesyłowe, a Gmina udostępni teren pod inwestycje na podstawie nieodpłatnej służebności przesyłu zawartej w formie aktu notarialnego.
Jednocześnie Gmina nadmienia, że .. roku dokonano sprzedaży jednej działki z terenu Wielofunkcyjnego Ośrodka Przemysłowo-Usługowego w A. Sprzedaż ta podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 23%.
Teren Ośrodka Przemysłowo-Usługowego z wyłączeniem działek już sprzedanych jest obecnie wykorzystywany na cele rolnicze na podstawie umowy dzierżawy (zwolnienie z VAT) zawartej .. roku do dnia roku. W przypadku zbycia nieruchomości objętych dzierżawą, dzierżawcy pomniejsza się wykorzystywany areał bez względu na teren agrotechniczny. Umowa dzierżawy zawarta jest zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który brzmi następująco: Tereny, których przeznaczenie plan miejscowy zmienia, mogą być wykorzystywane w sposób dotychczasowy do czasu ich zagospodarowania zgodnie z tym planem, chyba, że w planie ustalono inny sposób ich tymczasowego zagospodarowania.
W związku z powyższym zachodzi wątpliwość, czy Gmina ma możliwość odzyskania lub odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na przygotowanie dokumentacji objętej projektem. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 i 6 ww. ustawy za dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydania towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze na czas określony lub umowy na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione oraz oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z przygotowaniem dokumentacji technicznej dla Wielofunkcyjnego Ośrodka Przemysłowo-Usługowego w A?
Zdaniem Gminy, ma ona możliwość pełnego odliczenia podatku VAT, naliczonego od wydatków poniesionych na przygotowanie dokumentacji technicznej dla Wielofunkcyjnego Ośrodka Przemysłowo-Usługowego w A.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177 z 2011 r., poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Według ust. 10b pkt 1 cyt. artykułu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Stosownie do ust. 11 tego artykułu, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Według ust. 13 ww. artykułu, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.
Natomiast, stosownie do treści art. 86 ust. 7b ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 stycznia 2016 r. w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia, co oznacza, że jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
W tym miejscu należy nadmienić, że zgodnie z treścią art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnych Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454) jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.
Art. 2 pkt 1 ustawy stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej rozumie się przez to:
- utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
- urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Zgodnie z art. 4 jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.
W związku z powyższym Gmina oraz jej zakład budżetowy, w kwestii rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług są traktowani jak jeden podatnik.
Ponadto, zgodnie z art. 11 ustawy jednostka samorządu terytorialnego od dnia podjęcia wspólnego rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi może dokonać, z zastrzeżeniem art. 10, korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nią rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług, ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa oraz ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947), zwanych dalej korektami deklaracji podatkowych, w odniesieniu do rozliczeń:
- poszczególnych jednostek organizacyjnych, jeżeli korekty deklaracji podatkowych nie są związane z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, pod warunkiem złożenia informacji, że korekty deklaracji podatkowych nie są składane w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości;
- łącznie wszystkich jednostek organizacyjnych i jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli korekty deklaracji podatkowych są związane z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, ().
Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Gmina poniosła wydatki na przygotowanie dokumentacji technicznej uzbrojenia terenu inwestycyjnego. Gmina planuje w przyszłości uzbrojenie terenu poprzez budowę infrastruktury w postaci dróg, sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, sanitarnej wraz z przepompowniami, kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego, sieci elektroenergetycznej i sieci telekomunikacyjnej. Planowana infrastruktura w postaci sieci wodno-kanalizacyjnej przekazana zostanie umową użyczenia dla zakładu budżetowego Gminy, który będzie dostarczał wodę i odprowadzał ścieki . Z kolei kanalizacja deszczowa pozostanie własnością Gminy, natomiast w przypadku projektowanej sieci energetycznej oraz telekomunikacyjnej, Gmina ustanowi nieodpłatnie, służebność przesyłu na rzecz wykonawcy tej infrastruktury przedsiębiorstwa przesyłowego.
Mając na uwadze powyższe, Gmina powzięła wątpliwość odnośnie możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zrealizowanego projektu, w związku z założeniem, że wykonana dokumentacja techniczna uzbrojenia terenu inwestycyjnego jest związana z przyszłą sprzedażą lub dzierżawą poszczególnych działek inwestycyjnych.
Odnosząc się do powyższego podnieść należy, że podstawowym aspektem, którego spełnienia należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez podatnika towarów i usług, jest późniejsze (finalne) wykorzystanie ich w wykonywaniu czynności opodatkowanych.
W tym miejscu wskazać trzeba, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Powołany przepis wskazuje, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W niniejszej sprawie należy ustalić, czy Wnioskodawca realizując przedmiotowe uzbrojenie terenów działa w charakterze podatnika podatku VAT, czy też jako podmiot wskazany w art. 15 ust. 6 ustawy, tj. jako organ władzy publicznej.
W świetle art. 15 ust. 1 tej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 ww. artykułu).
W ust. 6 tego artykułu wskazano, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Przepis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) określa, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 5 ww. ustawy)
Dla określenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku z tytułu wydatków poniesionych na realizację ww. projektu istotne jest ustalenie, czy istnieje związek między nabyciami, a prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak jaki ma charakter. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.
Aby jednak można było uznać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
Jednocześnie należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, iż zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania do działalności opodatkowanej podatnika.
W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji pojęcia zamiar wynika, że jest to projekt, plan, czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot (osoba) ma osiągnąć dokonując tych czynności.
Analiza okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że nieprawidłowe jest stanowisko Gminy, co do pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na sporządzenie dokumentacji technicznej uzbrojenia terenu inwestycyjnego. Nie można bowiem zgodzić się, że jak wskazała Gmina prawo to przysługuje w związku z przyszłą sprzedażą lub dzierżawą działek wchodzących w skład terenu inwestycyjnego. Wytworzona bowiem w przyszłości infrastruktura jak wynika z opisu sprawy nie będzie przedmiotem dzierżawy czy też sprzedaży przyszłym nabywcom działek inwestycyjnych.
Wskazać należy, że zarówno powstałe drogi jak i kanalizacja deszczowa pozostaną własnością Gminy, natomiast sieci energetyczne i telekomunikacyjne będą własnością przedsiębiorstw przesyłowych. Żadna z tych inwestycji nie posłuży sprzedaży opodatkowanej Gminy
W analizowanej sprawie jedynie sieć wodno-kanalizacyjna będzie w przyszłości służyła sprzedaży opodatkowanej Gminy, w postaci dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków za pośrednictwem zakładu budżetowego.
W związku z powyższym, mając na względzie przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Gminie będzie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z tytułu poniesionych wydatków związanych z przedmiotowym projektem jedynie w takim zakresie, w jakim będą one miały związek z przyszłą sprzedażą opodatkowaną Gminy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, a nie w pełnym zakresie.
Zatem stanowisko Gminy co do pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego uznano za nieprawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej