Zastosowanie zwolnienia z podatku VAT oraz prawo do wystawienia faktur na rzecz integratora z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy opodatkow... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.507.2018.1.ISK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.10.2018, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.507.2018.1.ISK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia z podatku VAT oraz prawo do wystawienia faktur na rzecz integratora z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy opodatkowanych podatkiem od gier hazardowych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2018 r. (data wpływu 10 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT oraz prawa do wystawienia faktur na rzecz integratora z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy opodatkowanych podatkiem od gier hazardowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT oraz prawa do wystawienia faktur na rzecz integratora z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy opodatkowanych podatkiem od gier hazardowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe i stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest podmiotem prowadzącym działalność z zakresu nadawania programów radiofonicznych mieszczącą się w PKD 60.10.Z. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca organizuje loterie audioteksowe w rozumieniu ustawy z 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 165 ze zm., dalej: ustawa o grach hazardowych), opodatkowane podatkiem od gier hazardowych mające na celu zwiększenie atrakcyjności i słuchalności programów radiowych prowadzonych przez Spółkę. Aby wziąć udział w loterii organizowanej przez Spółkę, słuchacz Wnioskodawcy będący jednocześnie abonentem firmy telekomunikacyjnej zobowiązany jest do wysłania SMSa lub wykonania połączenia telefonicznego na wskazany numer. Następnie, spośród uczestników loterii wyłoniony jest zwycięzca, który otrzymuje przygotowaną nagrodę pieniężną lub rzeczową.

Jako organizator, Wnioskodawca w szczególności prowadzi loterie, przygotowuje regulamin loterii, urządzenia losujące, jak i przeprowadza losowania. Innymi słowy Spółka wykonuje więc wszelkie niezbędne czynności potrzebne do skutecznego przeprowadzenia gry losowej jaką jest loteria.

Spółka, w związku z prowadzeniem działalności w zakresie gier losowych tj. organizacji loterii audioteksowych, współpracuje z innymi podmiotami, w tym z tzw. integratorem w oparciu o umowę o współpracy (dalej: Umowa).

Integrator to podmiot niezależny od Spółki, który współdziałając bezpośrednio lub pośrednio z operatorami telekomunikacyjnymi, umożliwia skorzystanie słuchaczom Spółki będących abonentami różnych firm telekomunikacyjnych z loterii audioteksowej organizowanej przez Spółkę.

Na podstawie Umowy z integratorem Spółka świadczy usługi loterii audioteksowych skierowanych do słuchaczy Wnioskodawcy stanowiących część usług w zakresie serwisów obejmujących poza usługami w zakresie loterii również usługi w zakresie organizacji konkursów, sondaży, akcji medialnych itp. Serwisy te skierowane są do słuchaczy Wnioskodawcy i mają na celu z jednej strony zwiększenie atrakcyjności i słuchalności programów radiowych a z drugiej strony zwiększenie ruchu w sieciach telekomunikacyjnych za pomocą SMS. Przedmiotem niniejszego wniosku są jednak tylko usługi w zakresie gier losowych obejmujące loterie audioteksowe.

W szczególności, na podstawie Umowy w ramach świadczonych usług, Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonania wszelkich usług potrzebnych do przeprowadzenia loterii, które obejmują m.in. następujące działania: dołożenie starań celem zainteresowania słuchaczy będących abonentami firm telekomunikacyjnych udziałem w loterii audioteksowej, realizacja wszelkich obowiązków wynikających z ustawy o grach hazardowych i przepisów wykonawczych do ustawy, związanych z organizacją loterii, nadzór nad przebiegiem loterii audioteksowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, opracowanie założeń, projektów koncepcji oraz regulaminów loterii, dostarczenie nagród dla celów loterii audioteksowych, rozpatrywanie reklamacji zgłaszanych w ramach loterii audioteksowych, stworzenie koncepcji i planu działań ukierunkowanych na wypromowanie loterii audioteksowej na antenie Spółki (dalej: Usługi).

Wskazane powyżej Usługi świadczone przez Spółkę nabywane są przez integratora, a na dalszym etapie przez firmy telekomunikacyjne we własnym imieniu na rzecz słuchaczy Wnioskodawcy będących abonentami różnych firm telekomunikacyjnych, którzy korzystają z nich poprzez wysłanie SMS o podwyższonej wartości (SMS Premium).

Wnioskodawca, w związku z wykonywaniem powyżej opisanych Usług, jako organizator loterii audiotekstowych, jest podatnikiem podatku od gier hazardowych.

Za świadczone przez siebie Usługi Wnioskodawca otrzymuje od integratora wynagrodzenie ustalone w odniesieniu do wartości kwoty ponoszonej przez słuchaczy z tytułu opłat za wysłanie SMS o podwyższonej wartości. Wynagrodzenie to stanowi dla Wnioskodawcy jako organizatora loterii kwoty opodatkowane podatkiem od gier hazardowych wyliczonym przy zastosowaniu obowiązującej stawki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Usługi świadczone na podstawie Umowy opisane powyżej, za które Wnioskodawca otrzymuje od integratora wynagrodzenie, które są opodatkowane podatkiem od gier hazardowych podlegają zwolnieniu z VAT i mogą być dokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz integratora?

Zdaniem Wnioskodawcy, Usługi opisane powyżej świadczone na podstawie Umowy, za które Wnioskodawca otrzymuje od integratora wynagrodzenie, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier hazardowych podlegają zwolnieniu z VAT i mogą być dokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz integratora.

Uzasadnienie

  1. Działalność w zakresie loterii audioteksowych jako usługa na gruncie VAT

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż pod pojęciem świadczenia usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie, jak i zaniechanie, a które nie jest dostawą towarów.

Z uwagi na wyżej cytowany przepis art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stwierdzić należy także, że co do zasady, opodatkowaniu VAT podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy wynagrodzeniem a świadczeniem musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

W ocenie Wnioskodawcy Usługi Spółki, jako działania w zakresie organizacji loterii audioteksowych należy uznać dla celów VAT za odpłatne świadczenie usług za wynagrodzeniem. Odpłatnością jest tutaj kwota otrzymywana przez Spółkę od integratora. Z kolei na dalszym etapie, dla celów kwalifikacji podatkowej należy przyjąć, że integrator, podobnie jak następnie firma telekomunikacyjna nabywając Usługi świadczone przez Spółkę działa we własnym imieniu ale na rzecz podmiotu trzeciego.

  1. Zwolnienie z VAT dla działalności w zakresie gier losowych

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT zwolniona z VAT jest działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Odrębną ustawą, o której mowa w tym przepisie jest ustawa o grach hazardowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Gry losowe są natomiast, na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o grach hazardowych, grami hazardowymi. W myśl natomiast art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach hazardowych jedną z gier losowych jest loteria audioteksowa, w której uczestniczy się przez odpłatne:

  1. połączenie telefoniczne,
  2. wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.

Z powyższego wynika więc, że loteria audioteksowa stanowi jedną z gier losowych i jako taka jest grą hazardową. Zgodnie natomiast z art. 71 ust. 2 ustawy o grach hazardowych przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.

Oznacza to, że urządzanie loterii audioteksowej jako gry hazardowej podlega opodatkowaniu podatkiem od gier hazardowych. Podatnikiem z tytułu urządzania loterii audioteksowych jest natomiast tylko Wnioskodawca jako ich organizator (art. 71 ust. 1 ustawy o grach hazardowych). Podstawą opodatkowania loterii audioteksowych jest natomiast, zgodnie z art. 73 ust. 1 pkt 2 ustawy o grach hazardowych, przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii. W przypadku loterii audioteksowych urządzanych przez Wnioskodawcę przychodem jest wynagrodzenie otrzymane od integratora. Kwota ta stanowi więc podstawę opodatkowania podatkiem od gier.

Skoro więc Wnioskodawca w związku ze świadczeniem Usług jest organizatorem gry losowej w postaci loterii audioteksowej, która podlega opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w ustawie o grach hazardowych i dla której podstawą opodatkowania jest przychód od integratora, to jego działalność w tym zakresie powinna korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.

  1. Zwolnienie z VAT a regulacje ustawy o grach hazardowych - podział

Z analizy art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT wynika, że jeżeli od działalności w zakresie gier losowych, polegającej np. na urządzaniu loterii audioteksowej pobierany jest podatek od gier hazardowych, działalność ta nie może być jednocześnie opodatkowana VAT. W przypadku Spółki, wynagrodzenie otrzymywane od integratora stanowi kwotę, która jest opodatkowana podatkiem od gier hazardowych w związku z działalnością Spółki w zakresie urządzania loterii audioteksowej.

Takie podejście jest zgodne z utrwaloną i zasadniczo jednolitą linią orzeczniczą sądów administracyjnych i interpretacyjną organów podatkowych (tak np. NSA w wyroku z 30 lipca 2013 roku, sygn. II FSK 2334/11, WSA w Krakowie w wyroku z 18 grudnia 2015 roku, sygn. I SA/Kr 1415/15, WSA w Warszawie w wyroku z 7 grudnia 2015 roku, sygn. V SA/Wa 657/15, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidulanej z 16 września 2016 roku, sygn. IPPP2/4513-1/16-2/JO, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 28 października 2015 roku, sygn. IPPP2/4513-11/15-2/MJ). Zgodnie z przedstawioną wyżej zasadą dychotomicznego podziału, wynagrodzenie, które jest opodatkowane podatkiem od gier nie może jednocześnie zostać opodatkowane VAT.

Przyjęcie odmiennej interpretacji i uznanie, że działalność w zakresie gier losowych stanowi usługę opodatkowaną VAT wg właściwej stawki, prowadziłoby do podwójnego opodatkowania podatkami de facto obrotowymi tych samych świadczeń i obliczanych od tych samych podstaw opodatkowania. Tymczasem zgodnie z przedstawioną wyżej zasadą dychotomicznego podziału, gry losowe podlegające opodatkowaniu podatkiem od gier nie mogą być jednocześnie opodatkowanie VAT. Opodatkowanie podatkiem od gier niejako automatycznie oznacza zwolnienie danych czynności z VAT.

Tożsame stanowisko, co więcej w podobnym do opisanego stanie faktycznym, zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 17 lipca 2014 roku, sygn. IPPP2/443-429/14-4/MM. Organ wskazał, że: Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie organizacji loterii audioteksowych. Wnioskodawca, jako organizator loterii będzie zobowiązany do przygotowania regulaminu loterii, urządzeń losujących, jak i wypełnienia innych obowiązków organizatora, w tym w szczególności do odpowiedniego przeprowadzenia losowania.

Jak wskazano powyżej organizowanie loterii audioteksowych będzie, stosownie do art. 71 ust. 2 ustawy o grach, podlegać opodatkowaniu podatkiem od gier hazardowych. Zatem należy się zgodzić z twierdzeniem Zainteresowanego, że działalność w zakresie organizowania loterii audioteksowych będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, ponieważ loteria ta będzie opodatkowana podatkiem od gier.

  1. Uzasadnienie do nowelizacji ustawy o VAT w części dotyczącej zwolnienia dla działalności w zakresie gier losowych

Pogląd o dychotomicznym podziale na działalność opodatkowaną podatkiem od gier hazardowych i działalność opodatkowaną VAT jest także potwierdzany przez samego ustawodawcę.

W aktualnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z 13 lutego 2018 roku znalazła się propozycja nowelizacji wspomnianego art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT. W zmienionym kształcie przepis ten miałby otrzymać brzmienie: zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier hazardowych, podlegającą przepisom o grach hazardowych. Wspomniana zmiana miała w pierwotnym założeniu wejść w życie 1 lipca 2018 roku, jednakże na dzień złożenia niniejszego wniosku, projekt wciąż znajduje się na etapie opiniowania i nie został jeszcze skierowany do Sejmu.

Z uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej wynika, że planowana zmiana ma na celu dostosowanie przepisów ustawy o VAT do znowelizowanego brzmienia ustawy o grach hazardowych oraz ma charakter precyzujący. (Od 1 kwietnia 2017 roku do ustawy o grach hazardowych wprowadzono definicję gier hazardowych, która obejmuje gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach. Jednocześnie, z zakresu gier losowych wyłączono gry w karty oraz ustanowiono odrębną kategorię dla tego rodzaju gier. Z tego powodu, konieczne stało się dostosowanie przepisów ustawy o VAT do znowelizowanego brzmienia ustawy o grach hazardowych, tak aby zwolnienie objęło wszystkie gry hazardowe.)

Ustawodawca wskazał, że celem zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT jest zapewnienie podziału na sferę objętą podatkiem od gier i sferę objętą VAT i stwierdził, że Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy zwolniona od podatku jest działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Zmiana przepisu w zaproponowanym brzmieniu ma charakter dostosowawczy przez generalne odwołanie się do wszystkich rodzajów gier hazardowych objętych ustawą o grach hazardowych. Jednocześnie projektowany przepis, w sposób niebudzący wątpliwości, zapewnia realizację zasady dychotomicznego podziału na sferę działalności objętą przepisami o grach hazardowych oraz opodatkowaną podatkiem VAT.

Wnioskodawca pragnie nadmienić, że z uwagi na precyzujący charakter nowelizacji, jej ewentualne wejście w życie pozostanie bez wpływu na konkluzje przedstawione w niniejszym wniosku o interpretację, tzn. po ewentualnym wejściu w życie zmian, Spółka nie zostanie pozbawiona prawa do korzystania ze zwolnienia z VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca wskazuje, że mając więc na względzie zasadę dychotomicznego podziału, należy przyjąć, że Usługi w zakresie loterii audioteksowych świadczone przez Spółkę jako organizatora loterii i podlegające opodatkowaniu podatkiem od gier są zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.

  1. Dokumentowanie wynagrodzenia fakturami z tzw. stawką zwolnioną

Zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy o VAT podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT. Sformułowanie podatnik nie jest obowiązany oznacza, że podatnik VAT, dokonujący sprzedaży zwolnionej, nie ma obowiązku dokumentowania jej fakturą. Jednocześnie jednak, żaden przepis ustawy o VAT nie zabrania podatnikowi wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną. Co więcej, w myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Niemniej, z całości uregulowań wynika, że nawet jeśli nabywca towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie są zwolnione z VAT, nie zgłosi żądania wystawienia faktury, dostawca/usługodawca może udokumentować sprzedaż zwolnioną fakturą.

W świetle powołanych przepisów, w ocenie Wnioskodawcy, Usługi świadczone na podstawie Umowy opisane powyżej, za które Wnioskodawca otrzymuje od integratora wynagrodzenie, które są opodatkowane podatkiem od gier hazardowych podlegają zwolnieniu z VAT i mogą być dokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz integratora.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ().

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% , z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 165 z późn. zm.), podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

  1. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
  2. udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o grach hazardowych, grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach hazardowych, grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne:

  1. połączenie telefoniczne,
  2. wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.

Urządzanie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty i gier na automatach oraz prowadzenie działalności w tym zakresie jest dozwolone na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia. (art. 3 ustawy o grach hazardowych).

W światle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest m.in. podmiot urządzający loterie audiotekstowe na podstawie stosownego zezwolenia.

Wskazać należy, zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Przepis art. 106b ust. 2 ustawy stanowi, że podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W świetle art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów co do zasady podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jednakże nie ma przeszkód, aby w powyższych sytuacjach podatnik wystawiał fakturę.

Z przedstawionego opisu strawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT prowadzi działalność z zakresu nadawania programów radiofonicznych, w ramach której organizuje loterie audioteksowe w rozumieniu ustawy o grach hazardowych, opodatkowane podatkiem od gier hazardowych. W związku z prowadzeniem działalności w zakresie gier losowych tj. organizacji loterii audioteksowych, Spółka współpracuje z tzw. integratorem (podmiotem niezależnym od Spółki, który współdziałając bezpośrednio lub pośrednio z operatorami telekomunikacyjnymi, umożliwia skorzystanie słuchaczom Spółki będących abonentami różnych firm telekomunikacyjnych z loterii audioteksowej organizowanej przez Spółkę), w oparciu o umowę o współpracy.

Na podstawie Umowy z integratorem Spółka świadczy usługi loterii audioteksowych skierowanych do słuchaczy Wnioskodawcy stanowiących część usług w zakresie serwisów obejmujących poza usługami w zakresie loterii również usługi w zakresie organizacji konkursów, sondaży, akcji medialnych itp.

Wnioskodawca, w związku z wykonywaniem opisanych usług, jako organizator loterii audiotekstowych, jest podatnikiem podatku od gier hazardowych. Za świadczone przez siebie usługi Wnioskodawca otrzymuje od integratora wynagrodzenie, które stanowi dla Wnioskodawcy jako organizatora loterii kwoty opodatkowane podatkiem od gier hazardowych wyliczonym przy zastosowaniu obowiązującej stawki.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem niniejszego wniosku są jedynie usługi w zakresie gier losowych obejmujących loterie audiotekstowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia z podatku VAT oraz prawa do dokumentowania fakturami wystawionymi na rzecz integratora usług świadczonych na podstawie Umowy, za które Wnioskodawca otrzymuje od integratora wynagrodzenie opodatkowane podatkiem od gier hazardowych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca świadcząc na podstawie zawartej Umowy na rzecz integratora Usługi, za które otrzymuje od integratora wynagrodzenie, stanowiące dla Wnioskodawcy - jako organizatora loterii - kwoty opodatkowane podatkiem od gier hazardowych, to należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że z tego tytułu jest podatnikiem podatku od gier w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. W konsekwencji na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, Wnioskodawca dla opisanych powyżej Usług w zakresie loterii audiotekstowych świadczonych na podstawie Umowy na rzecz integratora, będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do kwestii fakturowania przedmiotowych usług należy wskazać, że skoro będące przedmiotem wniosku Usługi świadczone na podstawie Umowy przez Wnioskodawcę na rzecz integratora korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, to Wnioskodawca zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy nie ma obowiązku wystawiania faktury na rzecz integratora, o ile nie zaistnieją przesłanki, o których mowa w art. 106b ust. 3 ustawy. Powyższe nie wyklucza jednak faktu, że w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawcy przysługuje prawo do wystawienia faktury na rzecz integratora.

Reasumując, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że będące przedmiotem wniosku Usługi świadczone na podstawie Umowy, za które Wnioskodawca otrzymuje od integratora wynagrodzenie, które są opodatkowane podatkiem od gier hazardowych podlegają zwolnieniu z VAT i mogą być dokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz integratora.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej