W zakresie opodatkowania czynności scaleniowowymiennych realizowanych w imieniu Województwa przez jego jednostkę organizacyjną w świetle przepisów V... - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.84.2017.2.MP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.05.2017, sygn. 0114-KDIP4.4012.84.2017.2.MP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie opodatkowania czynności scaleniowowymiennych realizowanych w imieniu Województwa przez jego jednostkę organizacyjną w świetle przepisów VAT.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 19 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 10 maja 2017 r. (doręczone w dniu 15 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności scaleniowowymiennych realizowanych w imieniu Województwa przez jego jednostkę organizacyjną jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności scaleniowowymiennych realizowanych w imieniu Województwa przez jego jednostkę organizacyjną.

Wniosek uzupełniono w dniu 19 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 10 maja 2017 r. (doręczone w dniu 15 maja 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Województwo ma osobowość prawną (art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. ustawy o samorządzie województwa - Dz. U. z 2016 r. poz. 486, z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2014 r. poz. 700, z późn. zm.) samorząd województwa koordynuje i wykonuje prace scaleniowo-wymienne przy pomocy jednostek organizacyjnych. W Województwie jednostką organizacyjną która wykonuje prace scaleniowo-wymienne jest Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych.

Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych działa w formie samorządowej jednostki budżetowej - zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.). Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych powstało w drodze uchwały Sejmiku Województwa z dnia 8 listopada 2010 r., zmienionej Uchwałą z dnia 10 marca 2014 r.

Prace scaleniowo-wymienne realizowane są jako jedno z działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020). Koszt prac scaleniowych w całości pokrywany jest ze środków publicznych, w części z budżetu państwa oraz ze środków unijnych. Program PROW 2014-2020 jest finansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Proces scalania gruntów wykonywany w ramach tego działania ma na celu poprawę konkurencyjności i rentowności gospodarstw rolnych, zachowania ładu przestrzennego. Prace scaleniowe wykonywane są zgodnie z zasadą ochrony zasobów środowiska, krajobrazów i walorów dziedzictwa kultury.

Prowadzenie postępowania scaleniowo-wymiennego należy do zadań starosty z zakresu administracji rządowej - art. 3 ust. 1 ustawy, o scalaniu i wymianie gruntów. Postępowanie kończy się wydaniem decyzji administracyjnej zatwierdzającej projekt podziału gruntów. Jednostka organizacyjna Województwa, tj. Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych ma za zadanie wykonać prace scaleniowo-wymienne poprzedzające wydanie tej decyzji. Przedmiotowe prace będą polegały na przygotowaniu stosownej dokumentacji geodezyjno-kartograficznej oraz formalnoprawnej i przygotowaniu wniosków do uporządkowania stanu prawnego nieruchomości w księgach wieczystych.

W PROW na lata 2014-2020 beneficjentem działania Scalanie gruntów" jest Starosta. Jest on uprawniony do realizacji scaleń, jak też do składania wniosków o udzielenie pomocy na te prace, jednakże wykonywanie prac scaleniowo-wymiennych na mocy art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, zostało zastrzeżone na rzecz samorządu województwa, który wykonuje powyższe zadania przy pomocy Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych.

Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych w imieniu Województwa zawrze porozumienia ze Starostami na w/w opracowania. Porozumienia te będą porozumieniami administracyjnymi w oparciu o przepisy ustawy o scalaniu i wymianie gruntów. Porozumienia (umowy), o których mowa powyżej, będą określały zasady wykonywania prac scaleniowych oraz wymiennych. W porozumieniach (umowach) zostaną określone m.in. obszary scalania lub wymiany, terminy wykonania prac scaleniowo-wymiennych oraz wysokość wynagrodzenia za wykonane prace i terminy jego płatności przez Starostę (Powiat) na rzecz Województwa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 6 wyżej przywołanej ustawy nie uznaje się za podatnika organu władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy Województwo (działające przy pomocy samorządowej jednostki organizacyjnej - Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych wykonując prace scaleniowe lub wymienne działa w charakterze podatnika podatku VAT, czy należy uznać, iż powyższe czynności nie będą podlegały podatkowi od towarów i usług w rozumieniu ustawy?

Zakres pytania postawionego we wniosku dotyczy okresu po dokonaniu centralizacji rozliczeń Województwa z jego jednostkami budżetowymi. Zgodnie bowiem z uchwałą Zarządu Województwa z dnia 22 listopada 2016 r. w sprawie zasad wykonywania obowiązków dokumentacyjnych i ewidencyjnych w zakresie podatku od towarów i usług w jednostkach budżetowych oraz w samorządowym zakładzie budżetowym Województwa, od dnia 1 stycznia 2017 r. Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych objęte jest scentralizowanym sposobem rozliczeń VAT z Województwem. Porozumienia (umowy) na wykonywanie prac scaleniowo-wymiennych, od dnia 1 stycznia 2017 r. będą zawierane w imieniu Województwa przez jednostkę organizacyjną tj. Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy czynności, które będą wykonane w imieniu Województwa przez Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych na rzecz powiatów, objęte porozumieniami zawartymi pomiędzy starostami a Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych działającym w imieniu Województwa, polegające na wykonaniu prac scaleniowo-wymiennych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy :

Czynności scaleniowe i wymienne wykonywane na podstawie przepisów ustawy o scalaniu i wymianie gruntów mieszczą się w obszarze zadań z zakresu administracji rządowej finansowanych ze środków publicznych. Wnioskodawca, działając poprzez swoją jednostkę organizacyjną tj.Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych, w celu przeprowadzenia scalenia konkretnego obrębu geodezyjnego zamierza zawierać stosowne porozumienia (umowy) z właściwymi powiatami (starostami) z terenu województwa. Zdaniem Wnioskodawcy, jako jednostka powołana do wykonywania zadań określonych ustawą o scalaniu i wymianie gruntów nie może zostać uznana za podatnika podatku VAT.

Wnioskodawca (Województwo) działając przy pomocy swojej jednostki organizacyjnej, tj. Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych będzie wykonywał prace scaleniowe i wymienne na terenie województwa. Przedmiotowe prace będą polegały na przygotowaniu stosownej dokumentacji geodezyjno-kartograficznej oraz przygotowaniu wniosków zmierzających do uporządkowania stanu prawnego w księgach wieczystych. Wnioskodawca zamierza na wykonywanie powyższych prac zawierać ze starostami (powiatami) porozumienia (umowy) na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów. Wobec powyższego stwierdzić należy, iż przedmiot porozumienia (umowy) pozostaje w obszarze zadań z zakresu administracji rządowej finansowanych co do zasady ze środków budżetu państwa. Tym samym powyższe porozumienia (umowa) będą zawierane w celu realizacji zadań publicznych. Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych jako jednostka organizacyjna Województwa, przy pomocy której samorząd województwa wykonuje swoje obowiązki, nie może być traktowane jako odrębny od samorządu organ. Nie ulega bowiem wątpliwości, że Wnioskodawca został powołany dla realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, tj. ustawą o scalaniu i wymianie gruntów.

Przedmiot porozumienia zawartego pomiędzy Starostą (Powiatem) i Województwem, (reprezentowanym przez Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych) pozostaje w obszarze zadań z zakresu administracji rządowej finansowanych ze środków budżetu państwa. Tym samym, powyższe porozumienie jest porozumieniem administracyjnym zawartym pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w celu realizacji zadań publicznych. W imieniu i na rzecz Województwa będą one realizowane przez Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych. Nie ulega wątpliwości, że Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych zostało powołane dla realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a realizowane przez nie zadania, wskazane we wniosku o interpretację, nie mają charakteru cywilnoprawnego.

Uregulowania zawarte w art. 3 ust. 1 i 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów prowadzą do wniosku, że wykonywanie przez Wnioskodawcę zadań publicznych (przy pomocy jednostki organizacyjnej - Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych jednoznacznie uzasadnia wyłączenie Województwa od opodatkowania jego działań podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z pózn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis art. 15 ust. 6 ustawy jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z pózn. zm.), zgodnie z którym, krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jak wynika z przywołanych przepisów, organy władzy publicznej w zakresie swojej działalności podstawowej nie są podatnikami, natomiast są podatnikami tak jak każdy inny podmiot w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych wykraczających poza zadania nałożone odrębnymi przepisami. Poza zakresem ustawy pozostają więc czynności wykonywane przez jednostkę organizacyjną w ramach jej statutowych działań, za które nie pobiera żadnej odpłatności.

W kwestii wyłączenia organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników konieczne jest spełnienie równocześnie dwóch przesłanek: działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego i musi być wykonywana w celu sprawowania władzy publicznej (np: wyrok TSUE z dnia 12 września 2000 r. w sprawie C-408/97). Jest to wyłączenie o charakterze podmiotowo-przedmiotowym; wyłączenie następuje, gdy spełniona jest przesłanka podmiotowa czynności dokonuje organ władzy publicznej i przedmiotowa czynność mieści się w zakresie władztwa publicznego.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE nawet wystąpienie opłat czy innego rodzaju płatności należnej przedmiotowemu organowi nie może wpłynąć na uznanie go za podatnika, jeżeli organ ten występuje w charakterze organu publicznego (np. wyrok TSUE z dnia 13 grudnia 2007 r. w sprawie C-408/06).

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 9 i pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814 z pózn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie geodezji, kartografii i katastru oraz gospodarki nieruchomościami.

Stosownie do art. 4 ust. 4 ww. ustawy o samorządzie powiatowym wynika, że inne ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rzędowej, wykonywane przez powiat.

W analizowanej sprawie wskazać należy, że ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2014 r., poz. 700, z pózn. zm.) wprowadza do katalogu zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez powiat postępowanie scaleniowe lub wymienne.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o scalaniu i wymianie gruntów postępowanie scaleniowe oraz zagospodarowanie poscaleniowe przeprowadza i wykonuje starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej finansowane ze środków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5-7 oraz art. 4 ust. 2 i 3. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do starosty w sprawach z tego zakresu jest wojewoda.

Dodatkowo, zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, prace scaleniowo-wymienne koordynuje i wykonuje samorząd województwa przy pomocy jednostek organizacyjnych przekazanych mu na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, z pózn. zm.) lub jednostek utworzonych przez ten samorząd do realizacji tych zadań.

Z treści wniosku wynika, że Województwo, przy pomocy swojej jednostki organizacyjnej (Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych koordynuje i wykonuje prace scaleniowo-wymienne na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2014 r. poz. 700, z pózn. zm.). Prace scaleniowo-wymienne realizowane są jako jedno z działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020). Koszt prac scaleniowych w całości pokrywany jest ze środków publicznych, w części z budżetu państwa oraz ze środków unijnych. Wnioskodawca - działając przy pomocy Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych zamierza zawierać porozumienia (umowy) ze Starostami (Powiatami) z terenu województwa, na podstawie których będzie wykonywał prace scaleniowo-wymienne umożliwiające starostom wydawanie decyzji administracyjnych zatwierdzających projekty scalania lub wymiany gruntów.

Porozumienia (umowy) na wykonywanie prac scaleniowo-wymiennych, od dnia 1 stycznia 2017 r. będą zawierane w imieniu Województwa przez jednostkę organizacyjną, tj. Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych.

Odnosząc przywołane przepisy do zagadnienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług prac scaleniowo-wymiennych gruntów świadczonych przez Wnioskodawcę przy pomocy jednostki budżetowej, tj. Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych na rzecz Powiatu, należy w pierwszej kolejności ustalić w jakim charakterze działa Zainteresowany wykonując zadania zlecone przez Starostę.

W odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy, wskazać należy na rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14, gdzie Trybunał orzekł m.in., że: Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie.

Nadto, wskazać należy, że w dniu 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454) i zgodnie z art. 3 tej ustawy, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w związku z centralizacją rozliczeń VAT, Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych wykonując prace scaleniowo-wymienne nie będzie działało w charakterze odrębnego od Województwa podatnika.

W rozpatrywanej sprawie przedmiot porozumienia zawartego pomiędzy Starostą i Województwem pozostaje w obszarze zadań z zakresu administracji rządowej finansowanych ze środków budżetu państwa. Tym samym, powyższe porozumienie jest porozumieniem administracyjnym zawartym pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w celu realizacji zadań publicznych. Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca został powołany dla realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a realizowane przez niego zadania, wskazane we wniosku o interpretację, nie mają charakteru cywilnoprawnego.

Zatem, w myśl uregulowania zawartego w przepisie art. 3 ust. 1 i ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów należy stwierdzić, że wykonywanie przez Zainteresowanego przy pomocy jednostki budżetowej, tj. Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych zadań publicznych jednoznacznie uzasadnia wyłączenie Wnioskodawcy od opodatkowania jego działań podatkiem od towarów i usług. Ww. czynności mają charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny, a sposób i zakres ich realizacji jest ściśle określony w przepisach prawa.

W rezultacie stwierdzić należy, że realizowane przez Wnioskodawcę ustawowo określone zadania są formą sprawowania władztwa publicznego. Wykonując ww. prace scaleniowo-wymienne nie działa on w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym przedmiotowe prace z zakresu scalania i wymiany gruntów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej