Temat interpretacji
Zastosowanie preferencyjnej stawki podatku dla dostawy napojów.
Na podstawie art. 13 §
2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej
Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2018 r. (data wpływu 2
października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa
podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie
zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla dostawy opisanych we
wniosku napojów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 października 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla dostawy opisanych we wniosku napojów.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółką zajmuje się produkcją, dystrybucją i sprzedażą napojów bezalkoholowych, soków owocowych i warzywnych, wód oraz nektarów opatrzonych zastrzeżonymi znakami towarowymi. Spółka zamierza dystrybuować na terytorium kraju wyprodukowane w Unii Europejskiej cztery napoje bezalkoholowe, niegazowane. przeznaczone do bezpośredniego stosowania przez ludzi (w dalszej części Napoje lub Produkty) o następujących składach:
- Napój migdałowy.
Skład napoju migdałowego (1/NT/V-0014.00-B00) jest następujący:
- pasta migdałowa 99, 2% (woda i migdały 2%),
oraz niżej wymienione składniki stanowiące 0,8% składu napoju:
- składnik mineralny: fosforan wapnia;
- sól, emulgator: lecytyny słonecznikowe;
- stabilizatory: guma gellan (soja),
- mączka chleba świętojańskiego;
- naturalne aromaty,
- substancja słodząca: glikozydy stewiolowe;
- witamina D, witamina B12.
- może zawierać śladowe ilości orzechów.
- Napój kokosowo-ryżowy
Skład napoju kokosowo-ryżowego (1/CO/RI/N/-0001.00) jest następujący:
- baza kokosowo-ryżowa 99,1% (woda, ekstrakt z kokosa 3,4% i ryżu 3,3%)
oraz niżej wymienione składniki stanowiące 0,9% składu napoju:
- składnik mineralny: fosforan wapnia;
- stabilizatory: guma gellan (soja), guma guar i karagen;
- naturalne aromaty,
- sól,
- emulgator: lecytyny słonecznikowe;
- regulator kwasowości: węglany sodu;
- substancje słodzące: glikozydy stewiolowe;
- witamina D, witamina B12
- Napój sojowy
Skład napoju sojowego (1/MK/VA/V-0015.00-B00) jest następujący:
- baza sojowa 99,6% (woda i obrane nasiona soi 6,3%),
oraz niżej wymienione składniki stanowiące 0,4% składu napoju:
- składnik mineralny: fosforan wapnia;
- sól,
- stabilizator: guma gellan (soja);
- naturalne aromaty,
- substancje słodzące: glikozydy stewiolowe;
- witamina D, witamina B12.
- Napój ryżowy
Skład i właściwości napoju ryżowego (1/RI/VA/V-0001.00-B00) są następujące:
- baza ryżowa 99% (woda i ryż 12%),
oraz niżej wymienione składniki stanowiące 1% składu napoju:
- olej słonecznikowy,
- składnik mineralny: fosforan wapnia; sól,
- regulator kwasowości: węglany sodu;
- stabilizator: guma gellan (soja);
- naturalne aromaty,
- substancja słodząca: glikozydy stewiolowe,
- witamina D,
- witamina B12.
Wszystkie Napoje to produkty sterylizowane UHT. Napoje nie zawierają tłuszczu mlekowego. Konsystencja Napojów zbliżona jest do mleka, a ich smak odpowiadający składnikom, z których są zrobione, czyli odpowiednio: migdałów, kokosowo-ryżowy, soi i ryżu. Każdy z Produktów jest pochodzenia roślinnego. Napoje nie zawierają konserwantów.
Udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego w poszczególnych Napojach wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego. Rozpatrując ilość soku w Produkcie nie należy kierować się ilością procentową soi, ryżu, kokosa czy migdałów, podanych w składach Produktów. Pozyskanie soku z soi, kokosa, ryżu i migdałów z uwagi na ich właściwości fizyczne nie może odbyć się metodą fizycznego wyciśnięcia, dlatego Napoje objęte wnioskiem powstają przy zastosowaniu dopuszczalnej metody tzw. ekstrakcji wodnej.
Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował Napoje będące przedmiotem niniejszego wniosku do kodu PKWiU 2008 11.07.19.0 - Pozostałe napoje bezalkoholowe.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego dostawa Napojów objętych niniejszym wnioskiem, będzie opodatkowana 5% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2a (poz. 31 załącznika nr 10) Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.)?
Stanowisko Wnioskodawcy
W ocenie Spółki dostawa napojów objętych niniejszym wnioskiem powinna być opodatkowana 5% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT (poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, generalną zasadą jest opodatkowanie towarów i usług stawką podstawową 23%. Jednak dla niektórych towarów przewidziane są preferencyjne stawki podatkowe. Jedną z nich jest stawka 5 %, która stosowana jest między innymi do niegazowanych napojów bezalkoholowych, w których udział masowy soku owocowego, soku warzywnego lub owocowo - warzywnego wynosi nie mniej niż 20 %.Wynika to z brzmienia poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, który wymienia, jako podlegające 5 % stawce VAT wyroby oznaczone kodem PKWiU 11.07.19.0 Pozostałe napoje bezalkoholowe, z zawężeniem do takich, które są napojami niegazowanymi zawierającymi nie mniej niż 20 % soku z warzyw lub owoców w składzie.
Napoje oferowane przez Spółkę spełniają wymogi wymagane do zastosowania stawki 5 % VAT, w szczególności są to:
- napoje bezalkoholowe,
- napoje niegazowane,
- napoje na bazie roślin, które kwalifikują się odpowiednio do grupy warzyw lub owoców.
Ze względu na brak ustawowej definicji warzywa czy owocu Spółka odniosła się do definicji Słownika Języka Polskiego PWN, i tak:
- warzywo to roślina zielna, której korzenie, liście, kwiatostany lub owoce używane są jako pożywienie,
- owoc to jadalna część rośliny powstała z kwiatu lub też organ roślin okrytozalążkowych osłaniający nasiona i rozsiewający je.
Poniżej Spółka przedstawia typologie surowców poszczególnych surowców wykorzystywanych do produkcji Napojów:
- soja - gatunek rośliny jednorocznej należący do rodziny bobowatych;
- ryż - rodzaj zbóż (tj. grupa roślin uprawnych) z rodziny wiechlinowatych;
- kokos - owoc palmy kokosowej (tj. jedyny gatunek rośliny z monotypowego rodzaju kokos, należącego do rodziny arekowatych;
- migdał - owoc migdałowca pospolitego (rodzaj rośliny z rodziny różowatych).
Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż wszystkie wskazane surowce, jako produkty roślinne, przeznaczone do powszechnego spożycia przez ludzi, w ocenie Spółki soję i ryż należy uznać za warzywo, a kokos i migdały za owoce.
- napoje, w których masowy udział soku warzywnego, owocowego lub owocowo-warzywnego, z uwagi na przedstawione w zdarzeniu przyszłym składy produktów oraz sposób wytwarzania soku z tego typu produktów bazowych, wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.
Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym Napoje objęte
wnioskiem powstają w drodze
tzw. ekstrakcji wodnej. Dla
potwierdzenia zasadności zastosowania normy regulującej kwestię
obniżenia stawki VAT na te rodzaje napojów nie bez znaczenia pozostaje
technologiczny proces produkcji. Ma on bowiem znaczenie z uwagi na
specyfikę stosowanych do produkcji napojów składników, z których nie
sposób uzyskać soku za pomocą typowego fizycznego wyciśnięcia.
Ekstrakcja rozpuszczalnikiem (w omawianym przypadku - wodą) jest to proces wyodrębniania substancji z mieszaniny lub roztworu w innym rozpuszczalniku albo z fazy stałej przez przeniesienie jej do fazy ciekłej. Ekstrakcja może służyć do usuwania z mieszanin niepożądanych domieszek lub zanieczyszczeń. Ten ostatni proces nazywa się przemywaniem. Innymi słowy za pomocą tej metody owoc będący ciałem stałym przetwarza się w substancję ciekłą, przy jednoczesnym oddzieleniu poprzez wymywanie ewentualnych substancji niepożądanych, a zachowaniu tych najbardziej wartościowych.
Jest to metoda pozyskiwania soku równoprawna wyciskaniu owoców. Pozyskiwanie soku z użyciem ekstrakcji wodnej wskazuje m.in. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/12/UE z dnia 19 kwietnia 2012 r., zmieniająca dyrektywę Rady 2001/112/WE odnoszącą się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej - L 115/1) - Załącznik I - Nazwy produktów, definicje i właściwości produktów - pkt 3 Soki owocowe produkowane z użyciem ekstrakcji wodnej. Produkt otrzymany z użyciem dyfuzji wody z:
- miazgi całego owocu, z której sok nie może zostać otrzymany żadnymi metodami fizycznymi, lub
- odwodnionego całego owocu.
Ekstrakcja wodna, jako metoda
pozyskiwania soku jest również wskazana w § 1 pkt 6 Rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych wymagań
w
zakresie, jakości handlowej soków i nektarów owocowych z dnia 30
stycznia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 494) będącego implementacją
powołanego wyżej prawa unijnego.
Na opakowaniu gotowego napoju, w jego składzie podana jest procentowa zawartość składników (migdałów, kokosa, soi oraz ryżu) nie zaś procentowa ilość soku (co wynika z przepisów w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności).
W wyniku zastosowania procesu technologicznego ekstrakcji wodnej, z niedużej ilości migdałów, kokosa, soi czy ryżu powstaje objętościowo więcej soku i tak:
- z około 2% migdałów podanych w składzie jako surowiec powstaje ponad 90% soku migdałowego,
- z około 3,4% kokosa i 3,3% ryżu podanych w składzie jako surowiec powstaje ponad 99% soku kokosowo-ryżowego,
- z około 6,3% soi podanych w składzie jako surowiec powstaje ponad 99% soku sojowego,
- z około 12% ryżu podanych w składzie jako surowiec powstaje ponad 99% soku ryżowego.
- Napoje zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do kodu PKWiU 11.07.19.0-Pozostałe napoje bezalkoholowe,
- Napoje przeznaczone do codziennego spożycia przez ludzi.
Powyższe stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji nr IPPP1/4512-268/16-5/KC; 1462- IPPP2.4512.949.2016.1.JO oraz 0114-KDIP1-1.4012.4.2018.1.DG.
W świetle zaprezentowanej argumentacji i przytoczonego wyżej interpretacji podatkowych Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione przez Spółkę stanowisko i rozumienie treści przepisów jest prawidłowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych od podatku. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.
Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, od dnia 1 stycznia 2011 r. wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), która dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) obowiązuje do dnia 31 grudnia 2018 r.
Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania czynności, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.
Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku albo zwolnienie od podatku.
I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w poz. 31 wymieniono towary mieszczące się pod symbolem PKWiU ex 11.07.19.0 - Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:
- w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
- zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.
W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol ex dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.
W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru. Wobec tego, wskazana w załączniku stawka podatku VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.
Z przywołanych przepisów wynika, że z obniżonej stawki VAT w wysokości 5% mogą korzystać m.in. sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 11.07.19.0 napoje bezalkoholowe, pod warunkiem, że są to napoje niegazowane i że udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo -warzywnego w tych napojach wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego danego napoju. Ponadto opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5% objęte są napoje bezalkoholowe niegazowane, które w składzie zawierają tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, zawierających napar z kawy lub herbaty.
Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dystrybuować na terytorium kraju wyprodukowane w Unii Europejskiej cztery napoje bezalkoholowe, niegazowane. przeznaczone do bezpośredniego stosowania przez ludzi; Napój migdałowy, Napój kokosowo-ryzowy, Napój sojowy, Napój ryżowy. Wszystkie Napoje to produkty sterylizowane UHT. Napoje nie zawierają tłuszczu mlekowego. Konsystencja Napojów zbliżona jest do mleka, a ich smak odpowiadający składnikom, z których są zrobione, czyli odpowiednio: migdałów, kokosowo-ryżowy, soi i ryżu. Każdy z Produktów jest pochodzenia roślinnego. Napoje nie zawierają konserwantów.
Napoje objęte wnioskiem powstają w drodze tzw. ekstrakcji wodnej. Ekstrakcja wodna jest procesem wyodrębniania substancji z mieszaniny lub roztworu w innym rozpuszczalniku albo z fazy stałej przez przeniesienie jej do fazy ciekłej. Ekstrakcja może służyć do usuwania z mieszanin niepożądanych domieszek lub zanieczyszczeń. Ten ostatni proces nazywa się przemywaniem. Za pomocą tej metody owoc będący ciałem stałym przetwarza się w substancję ciekłą, przy jednoczesnym oddzieleniu poprzez wymywanie ewentualnych substancji niepożądanych, a zachowaniu tych najbardziej wartościowych. Jest to metoda pozyskiwania soku równoprawna wyciskaniu owoców.
Wnioskodawca wskazał, że udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego w poszczególnych Napojach wynosi nie mniej niż 20% ich składu.
Wskazane powyżej napoje Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował według PKWiU z 2008 r. do kodu 11.07.19.0 - tj. pozostałe napoje bezalkoholowe.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 5% do sprzedaży ww. napojów na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT (poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.
Wykaz towarów i usług zawarty w załączniku Nr 10 i Nr 3 objętych obniżoną stawką podatku VAT w pozycjach oznaczonych ex z użyciem słowa wyłącznie, należy interpretować w taki sposób, że stawką obniżoną opodatkowany jest towar wymieniony po myślniku. W pierwszej części ustawodawca powołał wyłącznie nazwę grupowania, która jest przypisana przez PKWiU danemu symbolowi, dopiero po myślniku wymienił te towary, które mieszczą się w tym grupowaniu i są objęte stawką obniżoną.
W rozpatrywanej sprawie należy wskazać, że dla zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 5%, w odniesieniu do produktów opisanych we wniosku, niezbędnym jest nie tylko aby były one klasyfikowane w określonym grupowaniu PKWiU, ale również muszą być napojami bezalkoholowymi - wyłącznie niegazowanymi, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.
W tym miejscu należy wskazać, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia: warzywo, roślina, owoc. Zatem należy posiłkować się w tym zakresie definicją zawartą w opracowaniach słownikowych.
Z zawartej w Słowniku języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) definicji warzywa wynika, że jest to roślina zielna, której korzenie, liście, kwiatostany lub owoce używane są jako pożywienie.
Natomiast owoc zgodnie z definicją zawartą w tym samym słowniku to jadalna część rośliny powstała z kwiatu.
Analiza przepisów i przedstawionego opisy stanu faktycznego prowadzi więc do wniosku, że skoro Wnioskodawca sklasyfikował opisane we wniosku napoje do grupowania PKWiU 11.07.19.0 jako napoje bezalkoholowe, niegazowane, w których w składzie surowcowym udział soku owocowego lub warzywnego (odpowiednio soku na bazie orzechów, ryżu, migdałów, kokosów, soi) wynosi nie mniej niż 20% tego składu, to należy uznać, że spełnione są warunki, o których mowa w art. 41 ust. 2a ustawy w zw. z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy, umożliwiające zastosowanie do sprzedawanych napojów stawki podatku VAT w wysokości 5%.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towarów dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował towary będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej