Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2018 r. (data wpływu 4 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej dla mieszkańców ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej dla mieszkańców ....
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
W dniu 24 sierpnia 2017 roku Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy na zadanie pod nazwą Przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej dla mieszkańców ... w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowania przez społeczność, opisanymi w szczególności w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Biorąc pod uwagę , iż Ochotnicza Straż Pożarna jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT planowanej operacji jako koszt kwalifikowalny projektu i tym samym otrzymać do niego dofinansowanie, jest zobligowana aby wykazać, że nadmieniony koszt nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizacji zadania jak i po jego zakończeniu. Tylko w nadmienionej powyżej sytuacji można zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowalny zadania.
Operacja Przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej dla mieszkańców ... - zakres operacji dotyczył budowy altany, placu zabaw dla dzieci i dojść na terenach rekreacyjnych. Altana o wymiarach , plac zabaw o powierzchni z zestawem zabawek i regulaminem oraz ławką i koszem na śmieci, dojścia o powierzchni o szerokości . Powstała infrastruktura jest obiektem ogólnodostępnym, służącym całej społeczności wiejskiej.
Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie poniesione koszty w ramach przedmiotowego zadania udokumentowane są w postaci faktur wystawionych na Ochotniczą Straż Pożarną. Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi służyły do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. OSP po realizacji projektu nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Ochotnicza Straż Pożarna może uzyskać zwrot podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność opisanymi w szczególności w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020, zwanym dalej (PROW na lata 2014-2020) pod nazwą Przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej dla mieszkańców ...?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści podanej powyżej regulacji prawnej wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnianiu dwóch przesłanek:
- nabywcą towarów bądź usług jest podatnik VAT oraz
- nabywane towary lub usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy w analizowanym przypadku Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odzyskania w części bądź w całości podatku VAT od towarów i usług, gdyż przesłanka druga tj. nabyte towary lub usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, nie jest spełniona w całości swego brzmienia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy na zadanie pod nazwą Przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej dla mieszkańców ... w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowania przez społeczność, opisanymi w szczególności w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020.
Operacja Przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej dla mieszkańców ... - zakres operacji dotyczył budowy altany, placu zabaw dla dzieci i dojść na terenach rekreacyjnych. Altana o wymiarach , plac zabaw o powierzchni z zestawem zabawek i regulaminem oraz ławką i koszem na śmieci, dojścia o powierzchni o szerokości . Powstała infrastruktura jest obiektem ogólnodostępnym, służącym całej społeczności wiejskiej.
Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie poniesione koszty w ramach przedmiotowego zadania udokumentowane są w postaci faktur wystawionych na Ochotniczą Straż Pożarną. Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi służyły do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. OSP po realizacji projektu nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług.
Wnioskodawca ma wątpliwości, czy nabędzie prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług, efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi od towarów i usług i po zakończeniu realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem.
Jak wskazał Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu powstanie infrastruktura komercyjno-kulturalna w postaci altany, placu zabaw dla dzieci i dojść na terenach rekreacyjnych. Powstały majątek nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - jest obiektem ogólnodostępnym, służącym całej społeczności wiejskiej.
W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektu: Przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej dla mieszkańców ... w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowania przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie miała również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej