8% stawka podatku VAT dla opłat startowych pobieranych od uczestników maratonu, 23% stawka podatku VAT dla usług polegających na współorganizacji im... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.662.2018.1.ŻR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2018, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.662.2018.1.ŻR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

8% stawka podatku VAT dla opłat startowych pobieranych od uczestników maratonu, 23% stawka podatku VAT dla usług polegających na współorganizacji imprez sportowych i promocji instytucji

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • 8% stawki podatku VAT dla opłat startowych pobieranych od uczestników maratonu,
  • 23% stawki podatku VAT dla usług polegających na współorganizacji imprez sportowych i promocji instytucji,

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • 8% stawki podatku VAT dla opłat startowych pobieranych od uczestników maratonu,
  • 23% stawki podatku VAT dla usług polegających na współorganizacji imprez sportowych i promocji instytucji,
  • prawa do wystawienia faktur korygujących i skorygowania podatku należnego w przypadku zastosowania zawyżonej stawki VAT dla opłat startowych,
  • możliwości stosowania faktur wewnętrznych zbiorczych oraz prawa do korekty tych faktur.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem działającym w zakresie kultury fizycznej i rekreacji ze szczególnym uwzględnieniem upowszechniania kolarstwa górskiego, turystyki rowerowej oraz biegów terenowych.

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT i jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego w Rejestrze Stowarzyszeń i Rejestrze Przedsiębiorców od 2004 roku.

Stowarzyszenie, dla zapewnienia realizacji swych statutowych celów, może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności poprzez:

  1. realizowanie reklam poprzez sprzedaż czasu i miejsca na cele reklamowe w środkach masowego przekazu na imprezach masowych, na tablicach reklamowych,
  2. działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
  3. pozostałą działalność rekreacyjną, gdzie indziej niesklasyfikowaną,
  4. promocję i organizację imprez sportowych, organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych w halach i na powietrzu,
  5. działalność związaną z produkcją rozrywkową (organizacja festynów dla dzieci i dorosłych),
  6. pozostałą sprzedaż detaliczną poza siecią sklepów (sprzedaż detaliczna dowolnych towarów w dowolny sposób),
  7. koncerty różnego typu (koncerty dla dzieci, młodzieży i dorosłych).

W ramach działań statutowych, Stowarzyszenie co roku organizuje odpłatnie cykl jednodniowych maratonów rowerowych lub biegowych o zasięgu ogólnopolskim, organizowanych i rozgrywanych w terminach i miejscowościach wskazanych w regulaminie, pod nazwą , w których biorą udział osoby fizyczne oraz osoby fizyczne zrzeszone w różnych klubach sportowych. Maratony organizowane są na różnych dystansach, tak aby każdy uczestnik miał możliwość wyboru i dostosowania długości trasy do swoich możliwości fizycznych. Warunkiem uczestnictwa w maratonie jest zgłoszenie uczestnictwa poprzez stronę internetową oraz uiszczenie przed maratonem całości opłaty startowej, która poza wstępem na maraton obejmuje numer startowy z chipem służącym do pomiaru czasu. Numer startowy wraz z chipem wydawany jest na całoroczny cykl maratonów a opłaty startowe w kolejnym maratonie są niższe o ich wartość. Ponadto opłaty startowe są zróżnicowane w zależności od dystansu i dnia uiszczenia opłaty (w dniu maratonu są najdroższe) przez osoby dorosłe, natomiast dzieci mają stałą ulgową opłatę. Ponadto uczestnicy mogą również na preferencyjnych warunkach wnieść opłatę startową (pakiet) za udział w kilku wybranych maratonach. Wszyscy uczestnicy, którzy ukończą maraton, otrzymują pamiątkowy medal, a najlepsi uczestnicy w danej kategorii wiekowej drobne nagrody (kupowane przez Stowarzyszenie lub dostarczone przez sponsorów - np. odzież sportowa, akcesoria rowerowe). Na trasie każdego dystansu są zapewnione: stanowiska z napojami, ciastkami i owocami, a na mecie stanowisko z posiłkiem regeneracyjnym; opieka medyczna (karetki wraz z ratownikami medycznymi); obsługa techniczna (zabezpieczenie i wyłączenie trasy z ruchu kołowego i pieszego). Opłaty startowe nie są zwracane uczestnikom, ale jest możliwość przeniesienia opłaty na kolejny maraton w danym roku, w przypadku zgłoszenia przez uczestnika braku możliwości uczestnictwa w danym maratonie.

Osoby fizyczne biorące udział w maratonie czasami żądają wystawienia faktury, natomiast kluby sportowe żądają faktury każdorazowo. Większość wpłat uczestników (opłata startowa) dokonywana jest na rachunek bankowy (można jednoznacznie zidentyfikować nabywców usługi i jakiej konkretnie usługi dotyczy wpłata na podstawie wyciągu bankowego) i na podstawie rozporządzenia MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - załącznik poz. 39, wpłaty te nie są rejestrowane na kasie fiskalnej. W dniu maratonu wpłaty pozostałych uczestników są ewidencjonowane na kasie fiskalnej (na kasie zaprogramowana była stawka 23%, a obecnie zaprogramowano stawkę 8%). Jeżeli dany uczestnik w dniu maratonu żąda wystawienia faktury do paragonu, otrzymuje ją i obrót z kasy fiskalnej do rejestru sprzedaży VAT jest pomniejszany o te faktury. Na pozostałą sprzedaż wystawiana jest faktura wewnętrzna i pod nią podpinany jest dobowy raport z kasy, dokumentujący sprzedaż niefakturowaną. Jeśli fakturę żąda osoba, która dokonała wpłaty na rachunek bankowy, otrzymuje ją, a pozostałe wpłaty osób z danego dnia nieżądających faktury, są sumowane i wystawiana jest jedna zbiorcza faktura wewnętrzna dokumentująca sprzedaż (wartość podatku wyliczana jest wg metody w stu, jako nabywca jest wpisany odbiorca indywidualny). Wskutek błędu, Stowarzyszenie naliczało stawkę 23% (podatek wg tej stawki odprowadzano do Urzędu Skarbowego) zamiast 8%, określonej w art. 41 ust. 2, art. 146a pkt 2, pozycja 185 zał. 3 ustawy VAT. Ustalając opłatę startową, Stowarzyszenie podawało kwotę brutto, uczestnik nie był informowany, jaką stawkę VAT zawiera opłata startowa (opłata startowa brutto jest taka sama w przypadku zastosowanej wcześniej stawki 23%, jak i przy obecnie stosowanej stawce 8%).

Poza organizacją maratonów rowerowych i biegowych Stowarzyszenie współorganizuje z różnymi instytucjami inne zawody biegowe i rowerowe, nienależące do cyklu imprez Stowarzyszenia oraz promuje instytucje na imprezach sportowych i za usługi te wystawia faktury ze stawką 23%.

Wszystkie dochody z działalności Stowarzyszenia służą realizacji celów statutowych i nie są przeznaczane do podziału między jego członków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku oznaczone jako nr 1) Czy Stowarzyszenie prawidłowo stosuje obniżoną stawkę VAT 8% w stosunku do opłat startowych, a podstawową 23% do usług współorganizacji imprez sportowych i promocji?

Zdaniem Wnioskodawcy, do przedstawionych w opisie stanu faktycznego opłat startowych i pakietów startowych należy stosować stawkę VAT 8%. Umożliwienie udziału w maratonach stanowi odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Organizując zawody rowerowe i biegowe, Stowarzyszenie świadczy na rzecz uczestników zawodów usługę wstępu, umożliwiającą udział w imprezie sportowej za wynagrodzeniem, a uiszczenie opłaty startowej przez uczestnika zawodów daje mu możliwość startu w maratonach i na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 8%.

Pod pozycją 185 został wymieniony Wstęp na imprezy sportowe - bez względu na symbol PKWiU, a pod pozycją 186 tego samego załącznika wymienione zostały Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu bez względu na symbol PKWiU.

Pozostałe usługi świadczone przez Stowarzyszenie (współorganizacja imprez sportowych i promocja instytucji ) nie mieszczą się w katalogu usług z obniżoną stawką VAT i powinny być opodatkowane wg stawki podstawowej 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ().

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z art. 5a ustawy wynika, że towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1, z późn. zm.), dalej zwanej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku, gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia, należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Należy zaznaczyć, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawką 8%), pod pozycją 185 został wymieniony Wstęp na imprezy sportowe bez względu na symbol PKWiU.

Natomiast pod pozycją 186 wspomnianego załącznika nr 3 do ustawy, wskazano Pozostałe usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu bez względu na symbol PKWiU.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że pozycja 186 załącznika nr 3 do ustawy stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w pozycjach 179, 182185 tego załącznika, które wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku dla niektórych usług związanych m.in. z rekreacją.

Powyższe pozycje dotyczą:

  • poz. 179 usług związanych z działalnością obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0;
  • poz. 182 usług kulturalnych i rozrywkowych wyłącznie w zakresie wstępu:
  • na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  • do obiektów kulturalnych,

-bez względu na symbol PKWiU;

  • poz. 183 usług związanych z rozrywką i rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne bez względu na symbol PKWiU;
  • poz. 184 usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury wyłącznie w zakresie wstępu bez względu na symbol PKWiU;
  • poz. 185 wstępu na imprezy sportowe bez względu na symbol PKWiU.

Należy zauważyć, że ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie definiuje się pojęcia rekreacja. Słownik Języka Polskiego (www.sip.pwn.pl) definiuje rekreację jako aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu. Wielki Słownik Języka Polskiego (http://www.wsip.pl/) za rekreację uznaje ruchową aktywność w czasie wolnym od pracy, mającą służyć zdrowiu i dobremu samopoczuciu.

Mając na uwadze powyższe definicje oraz brzmienie poz. 185 i 186 załącznika nr 3 do ustawy należy na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2 w związku z poz. 185 i 186 załącznika nr 3 do ustawy uznać za rekreację różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu.

Należy jednakże zwrócić uwagę, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% usługi związane z rekreacją i sportem, lecz wyłącznie w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form, ani kategorii wstępu, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.

Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś.

Zatem pod pojęciem wstępu w rozumieniu poz. 185 i 186 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to opłata startowa, jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia, np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak, np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej możliwość tańczenia, na imprezę sportową możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, na siłownię możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Zwrócić należy uwagę na różnicę pomiędzy pojęciem opłaty pobieranej od wstępu uczestników imprezy sportowej, a pojęciem wstępu widzów/kibiców na imprezę sportową. Opłata pobierana od wstępu uczestników imprezy sportowej związana jest z możliwością aktywnego uczestniczenia poprzez np. przebiegnięcie trasy, rozegranie meczu, natomiast opłata za wstęp na imprezę sportową wnoszona przez widza/kibica związana jest z możliwością uczestniczenia poprzez oglądanie imprezy sportowej. Zatem pojęcia wstęp nie należy kojarzyć wyłącznie z możliwością wejścia do określonego miejsca.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem działającym w zakresie kultury fizycznej i rekreacji ze szczególnym uwzględnieniem upowszechniania kolarstwa górskiego, turystyki rowerowej oraz biegów terenowych. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT.

Stowarzyszenie dla zapewnienia realizacji swych statutowych celów może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności poprzez:

  1. realizowanie reklam poprzez sprzedaż czasu i miejsca na cele reklamowe w środkach masowego przekazu na imprezach masowych, na tablicach reklamowych,
  2. działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowanych,
  3. pozostałą działalność rekreacyjną, gdzie indziej nie sklasyfikowaną,
  4. promocję i organizację imprez sportowych, organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych w halach i na powietrzu,
  5. działalność związaną z produkcją rozrywkową (organizacja festynów dla dzieci i dorosłych),
  6. pozostałą sprzedaż detaliczną poza siecią sklepów (sprzedaż detaliczna dowolnych towarów w dowolny sposób),
  7. koncerty różnego typu (koncerty dla dzieci, młodzieży i dorosłych).

W ramach działań statutowych, Stowarzyszenie co roku organizuje odpłatnie cykl jednodniowych maratonów rowerowych lub biegowych o zasięgu ogólnopolskim, w których biorą udział osoby fizyczne oraz osoby fizyczne zrzeszone w różnych klubach sportowych. Warunkiem uczestnictwa w maratonie jest zgłoszenie uczestnictwa poprzez stronę internetową oraz uiszczenie przed maratonem całości opłaty startowej, która poza wstępem na maraton obejmuje numer startowy z chipem służącym do pomiaru czasu. Numer startowy wraz z chipem wydawany jest na całoroczny cykl maratonów a opłaty startowe w kolejnym maratonie są niższe o ich wartość. Ponadto opłaty startowe są zróżnicowane w zależności od dystansu i dnia uiszczenia opłaty (w dniu maratonu są najdroższe) przez osoby dorosłe, natomiast dzieci mają stałą ulgową opłatę. Ponadto uczestnicy mogą również na preferencyjnych warunkach wnieść opłatę startową (pakiet) za udział w kilku wybranych maratonach. Opłaty startowe nie są zwracane uczestnikom ale jest możliwość przeniesienia opłaty na kolejny maraton w danym roku w przypadku zgłoszenia przez uczestnika braku możliwości uczestnictwa w danym maratonie.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że wskazana we wniosku opłata startowa, która poza wstępem na maraton obejmuje numer startowy z chipem służącym do pomiaru czasu, wnoszona na rzecz Wnioskodawcy przez osoby deklarujące chęć udziału w maratonie rowerowym lub biegowym ma charakter zapłaty za usługę (możliwość uczestnictwa w maratonie rowerowym lub biegowym), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy uiszczaną opłatą a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je uczestnikowi (możliwość udziału w maratonie rowerowym lub biegowym). Zatem ww. opłata startowa jest wynagrodzeniem za uzyskane świadczenie, i tym samym opisana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

Świadczenie, za które Wnioskodawca pobiera opłatę startową to wstęp na imprezę sportową/rekreacyjną. Wstęp w okolicznościach opisanej sprawy jest rozumiany jako prawo do uczestniczenia w czymś. W tym przypadku jest to prawo do uczestniczenia w imprezie sportowej/rekreacyjnej udział w maratonie rowerowym lub biegowym.

W ocenie tut. Organu, charakter świadczonych przez Wnioskodawcę, wymienionych w opisie sprawy usług, polegających na umożliwieniu udziału w maratonie rowerowym lub biegowym, oceniany przez pryzmat przywołanej wyżej definicji rekreacji wskazuje, że usługi te można sklasyfikować jako usługi związane ze sportem i rekreacją. Wnioskodawca jak wynika z opisu sprawy świadczy ww. usługi pobierając od osób deklarujących udział w maratonie rowerowym lub biegowym opłatę startową, w zamian za możliwość uczestnictwa w imprezie sportowej.

Jak wskazano wyżej, dla usług związanych ze sportem i rekreacją (wyłącznie w zakresie wstępu) na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 185 i 186 załącznika nr 3 do ustawy stosuje się stawkę podatku obniżoną do wysokości 8%.

Odnosząc przedstawione we wniosku okoliczności sprawy do obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że świadczona przez Stowarzyszenie usługa polegająca na umożliwieniu udziału w maratonie rowerowym lub biegowym, za którą Wnioskodawca pobiera opłaty od uczestników, stanowi usługę wstępu na imprezy sportowe/rekreacyjne i w związku z tym, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy oraz w związku z poz. 185 i 186 załącznika nr 3 do ustawy, jest opodatkowana 8% stawką podatku VAT.

Zatem Wnioskodawca prawidłowo dla opłat startowych pobieranych od uczestników maratonu stosuje 8% stawką podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika również, że poza organizacją maratonów rowerowych i biegowych, Stowarzyszenie współorganizuje z różnymi instytucjami inne zawody biegowe i rowerowe, nienależące do cyklu imprez Stowarzyszenia oraz promuje instytucje na imprezach sportowych.

Jak wyżej wskazano, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki bądź zwolnienia, należy je opodatkować według podstawowej stawki podatku.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na współorganizowaniu zawodów biegowych i rowerowych oraz promocja instytucji na imprezach sportowych, nie zostały przez ustawodawcę wymienione w przepisach podatku od towarów i usług, jako korzystające z obniżonej stawki podatku lub zwolnione od podatku.

W związku z powyższym, usługi polegające na współorganizowaniu zawodów biegowych i rowerowych oraz promocja instytucji na imprezach sportowych, podlega opodatkowaniu podstawową 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. W szczególności, Organ nie odniósł się do stanowiska w zakresie stawki podatku dla pakietów startowych, gdyż w tym zakresie nie zadano pytania.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie:

  • 8% stawki podatku VAT dla opłat startowych pobieranych od uczestników maratonu,
  • 23% stawki podatku VAT dla usług polegających na współorganizacji imprez sportowych i promocji instytucji.

Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej