Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu polegającego na bud... - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.681.2018.1.NK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.10.2018, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.681.2018.1.NK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu polegającego na budowie terenów rekreacyjnych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2018 r. (data wpływu 14 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu inwestycyjnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 21 lutego 2018 r. złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy na zadanie pn. , w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętego PROW na lata 2014-2020.

Celem operacji jest wykonanie pomostu o długości do 25 m, szerokości biegu 3,0 m, mającego służyć mieszkańcom, wędkarzom i ludziom przebywającym nad jeziorem, w celu zaspokojenia powszechnych potrzeb korzystania z wód. Zadanie posłuży poprawie infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej oraz kulturalnej. Inwestycja przewidziana jest nad jeziorem , popularnie zwanym też . Pomost ma być ustawiony na jeziorze oznaczonym działką o numerze ... Planowane prace mają na celu stworzenie możliwości lepszego korzystania z wody na plaży zlokalizowanej nad jeziorem, w pobliżu Sanktuarium . Pomost umożliwi spędzenie wolnego czasu bliżej wody, cumowania małych jednostek pływających, plażowania na pokładzie pomostu. Operacja zawiera elementy o charakterze innowacyjnym, ponieważ platforma pływająca pomost zbudowana będzie z modułów, wyposażona w system mocowań umożliwiający łączenie modułów, osprzętu, odporna na lód, zanurzona w stopniu niewielkim. Z racji jakości, ceny i innowacyjności tego produktu, nie ma obecnie lepszej alternatywy dla nowych inwestycji czy rozbudowy istniejących. Pomost zostanie wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne i zyskał uznanie w wielu krajach. Planowane prace są zlokalizowane na działce nr , należącej do Skarbu Państwa, we władaniu . Pomost będzie częścią istniejącego miejsca do aktywnego wypoczynku nad wodą. Planowane prace nie będą naruszały form ochrony przyrody. Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku posiada wszelkie możliwe pozwolenia na budowę oraz dokumentację kosztorysowo-projektową. W złożonym wniosku, Wnioskodawca ujmie podatek VAT jako koszt kwalifikowany i podlegający refundacji ze środków Unii Europejskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony ze wskazanej we wniosku inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na ww. zadanie. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca, realizując powyższe przedsięwzięcie, nie występuje jako podatnik VAT, a poniesione wydatki na przedmiotową inwestycję nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej