Prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. Adaptacja budynku ... z przeznaczeniem na świetlicę wiejską. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.564.2018.1.KP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.10.2018, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.564.2018.1.KP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. Adaptacja budynku ... z przeznaczeniem na świetlicę wiejską.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2018 r. (data wpływu 1 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. Adaptacja budynku ...z przeznaczeniem na świetlicę wiejską jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. Adaptacja budynku ...z przeznaczeniem na świetlicę wiejską.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z póżn. zm.) jest wyodrębnioną jednostką samorządu terytorialnego, która posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatków od towarów i usług.

W dniu 14 września 2018 r. Gmina podpisała ze Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania ... Umowę o udzielenie grantu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, działanie Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Na podstawie ww. umowy Gminie zostało przyznane dofinansowanie w wysokości 26.400,00 zł na realizację zadania pn. Adaptacja budynku z przeznaczeniem na świetlicę wiejską.

W ramach ww. operacji zostanie zrealizowany następujący zakres prac:

  1. Wykonanie robót murowych budynku.
  2. Wykonanie stolarki okiennej i drzwi zewnętrznych budynku.
  3. Wykonanie elewacji zewnętrznej budynku.
  4. Wykonanie tynków wewnętrznych budynku.
  5. Wykonanie stolarki okiennej i drzwi zewnętrznych pomieszczenia gospodarczego.
  6. Wykonanie elewacji zewnętrznej pomieszczenia gospodarczego.

Grunt oraz budynek, który zostanie poddany przebudowie stanowią własność Gminy. Faktury dokumentujące poniesione nakłady na realizację ww. inwestycji zostaną wystawione na Gminę.

Operacja pn. Adaptacja budynku z przeznaczeniem na świetlicę wiejską zostanie wykonana w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1).

W szczególności zadania własne obejmują utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym), a także zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym). Będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Gmina nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT, gdyż inwestycja ta nie będzie związana z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 roku o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2017 poz. 1221 z późn. zm.). Ponadto Gmina nie planuje przekazania prawa własności przebudowanej infrastruktury.

Świetlica wiejska służyć będzie społeczności lokalnej i będzie ogólnodostępna. Odbywać się w niej będą spotkania mieszkańców wsi, zebrania wiejskie a także stanie się ona miejscem rozwijania pasji oraz spędzania czasu wolnego przez dzieci, młodzież oraz wszystkie osoby zainteresowane. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z ww. obiektu ani nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych innych przychodów i dochodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Gmina w żaden sposób nie będzie mogła odzyskać podatku VAT zapłaconego z wystawionych na nią faktur z tytułu realizacji inwestycji.

Reasumując, poniesione przez Gminę nakłady na realizację operacji pn. Adaptacja budynku z przeznaczeniem na świetlicę wiejską nie będą wykorzystywane w czynnościach opodatkowanych VAT. Gmina nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, zaliczyła planowane do poniesienia wydatki brutto jako koszty kwalifikowane ww. operacji, od których wyliczona została wysokość otrzymanego dofinansowania. Interpretacja indywidualna, o której wydanie wnioskuje Gmina, jest jednym z załączników niezbędnych do złożenia wniosku o płatność do Urzędu Marszałkowskiego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo odzyskać podatek od towarów i usług w związku z realizacją operacji pn. Adaptacja budynku ...z przeznaczeniem na świetlicę wiejską?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina nie ma prawnej możliwości odliczenia w całości lub części kwoty podatku VAT, wynikającego z faktury dokumentującej wydatki związane z realizacją operacji pn. Adaptacja budynku z przeznaczeniem na świetlicę wiejską.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2011 roku (Dz. U. z 2017 poz. 1221 z późn.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 przytoczonej ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina realizuje projekt pn. Adaptacja budynku z przeznaczeniem na świetlicę wiejską w ramach wykonywania zadań własnych zapisanych w ustawie o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.). Ponadto Gmina nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji ww. operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowej operacji, a tym samym nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, tj. intencje podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów wynika, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek wszelkie czynności, które mają charakter cywilnoprawny i spełniają ww. definicję działalności gospodarczej.

W świetle przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2232, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 1).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest wyodrębnioną jednostką samorządu terytorialnego, która posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatków od towarów i usług. W dniu 14 września 2018 r. Gmina podpisała ze Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania ... Umowę o udzielenie grantu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, działanie Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. W ramach ww. operacji zostanie zrealizowany następujący zakres prac: wykonanie robót murowych budynku, wykonanie stolarki okiennej i drzwi zewnętrznych budynku, wykonanie elewacji zewnętrznej budynku, wykonanie tynków wewnętrznych budynku, wykonanie stolarki okiennej i drzwi zewnętrznych pomieszczenia gospodarczego, wykonanie elewacji zewnętrznej pomieszczenia gospodarczego. Operacja pn. Adaptacja budynku z przeznaczeniem na świetlicę wiejską zostanie wykonana w ramach realizacji zadań własnych Gminy. Gmina nie planuje przekazania prawa własności przebudowanej infrastruktury. Świetlica wiejska służyć będzie społeczności lokalnej i będzie ogólnodostępna. Odbywać się w niej będą spotkania mieszkańców wsi, zebrania wiejskie a także stanie się ona miejscem rozwijania pasji oraz spędzania czasu wolnego przez dzieci, młodzież oraz wszystkie osoby zainteresowane. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z ww. obiektu ani nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych innych przychodów i dochodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn. Adaptacja budynku ... z przeznaczeniem na świetlicę wiejską.

Jak wcześniej wskazano odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy realizacja projektu pn. Adaptacja budynku ...z przeznaczeniem na świetlicę wiejską należy do zakresu zadań własnych, do realizacji których Gmina jest zobowiązana ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto Wnioskodawca wskazał że świetlica wiejska służyć będzie społeczności lokalnej, będzie ogólnodostępna oraz Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z ww. obiektu ani nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych innych przychodów i dochodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem nabywane towary i usługi w ramach realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z projektem pn. Adaptacja budynku ... z przeznaczeniem na świetlicę wiejską.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej