Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowego kursu waluty obcej do przeliczenia na złote podstawy opodatkowania do zbiorczej fakt... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.113.2017.1.KM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.05.2017, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.113.2017.1.KM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowego kursu waluty obcej do przeliczenia na złote podstawy opodatkowania do zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielony Klientowi rabat.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2017 r. (data wpływu 3 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2017 r. (data wpływu 21 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowego kursu waluty obcej do przeliczenia na złote podstawy opodatkowania do zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielony Klientowi rabat jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowego kursu waluty obcej do przeliczenia na złote podstawy opodatkowania do zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielony Klientowi rabat. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2017 r. (data wpływu 21 kwietnia 2017 r.) o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca produkuje plastikowe elementy. W ramach swojej działalności zaopatruje on klientów krajowych jak i zagranicznych mających siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, które to dostawy dokumentuje wystawionymi fakturami w walucie obcej. Wnioskodawca oraz jego kontrahenci są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług oraz podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Na koniec danego roku obrotowego Wnioskodawca zamierza podjąć decyzję o udzieleniu rabatu dla poszczególnych klientów. Na tę okoliczność strony podpiszą porozumienie, z którego będzie wynikać % rabatu, który będzie zależny od wielkości sprzedaży za dany rok obrotowy. Wnioskodawca zamierza wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą w kwocie stanowiącej iloczyn wartości obrotu za dany rok i % rabatu zawartego w umowie. Faktura korygująca będzie obejmowała wszystkie transakcje dokonane w danym roku obrotowym. Wnioskodawca chciałby dokonywać przeliczania kursu waluty obcej według kursu średniego NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzających dzień wystawienia zbiorczej faktury korygującej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wystawiania zbiorczych faktur korygujących dokumentujących udzielony klientowi rabat od obrotu (na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy stronami), Wnioskodawca może dla celów rozliczenia podatku VAT zastosować do przeliczenia waluty obcej na złotówki kurs waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury korygującej?

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów podatku VAT powinien on dokonywać przeliczenia kwot wyrażonych w walucie obcej wynikających każdorazowo ze zbiorczych faktur korygujących wg kursu wymiany ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia przez Wnioskodawcę zbiorczej faktury korygującej.

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający powstanie obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4.

W myśl art. 31a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług lub przepisów wykonawczych do ustawy, podatnik może wystawić fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego i jeśli wystawi ją w przewidzianym przepisami terminie, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej na tej fakturze, przeliczenia na złote dokonuje się wg kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający wystawienia faktury.

Przytoczone przepisy art. 31a wskazują tryb postępowania w przypadku faktur wystawionych w walucie obcej.

Rabat, który Wnioskodawca zamierza udzielić po sprzedaży (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt l ustawy VAT. W przypadku gdy po wystawieniu faktury: udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a podstawa opodatkowania usług i dostawy towarów, ust. 7 pkt 1, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy VAT, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA albo wyraz KOREKTA;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e elementy faktury, ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 prawidłową treść korygowanych pozycji.

Natomiast zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e elementy faktury, ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Wnioskodawca chce podkreślić, że dokonywana przez niego po zakończeniu roku korekta wynika z przyczyn, które nie były mu znane w momencie wystawiania przez niego każdorazowej pierwotnej faktury VAT (Wnioskodawca nie wiedział wówczas, czy dany klient przekroczy pewien próg obrotów o tyle aby móc mu udzielić rabatu). Końcowa całoroczna korekta cen ma charakter zdarzenia, którego wystąpienie nie jest pewne, gdyż w trakcie roku nie wiadomo czy klient przekroczy pewien ustalony przez strony poziom obrotu. A to właśnie od obrotu za dany rok obrotowy udzielany jest rabat. Dokonanie korekty cen jest uzależnione od wystąpienia określonej przesłanki zrealizowania przez klienta pewnego poziomu zakupów. Ustalenia umowne nie dają podstaw do twierdzenia, że końcowa całoroczna korekta cen ma charakter zdarzenia, którego wystąpienie jest pewne.

Wnioskodawca podkreśla, że w momencie wystawienia każdorazowej pierwotnej faktury VAT dokumentującej daną transakcję nie może mieć pewności, czy wystąpi konieczność dokonania korekty wartości sprzedaży wynikającej z pierwotnej faktury VAT. Tym samym wg Wnioskodawcy należy przyjąć, że przyczyna dokonania korekty sprzedaży nie istnieje obiektywnie w momencie wystawienia przez niego każdorazowej pierwotnej faktury VAT, dokumentującej daną transakcję. Przyczyna taka może zostać stwierdzona dopiero po wystawieniu przez Wnioskodawcę każdorazowej pierwotnej faktury VAT za dany rok obrotowy uwzględniając zwroty i reklamacje od klienta. Dopiero wówczas można ostatecznie ustalić poziom obrotu z klientem.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest w przypadku wystawienia faktury korygującej dokumentującej udzielenie zbiorczych rabatów dla każdego klienta osobno przeliczenie korekt w walucie obcej wg kursu walut obcych na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury korygującej.

Uzasadnienie swego stanowiska Wnioskodawca znajduje również w interpretacjach indywidualnych innych firm. W interpretacji nr ILPP4/4512-1-290/15-2/HW wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 listopada 2015 r. wnioskodawca również zadał pytanie, czy w przypadku zbiorczej faktury korygującej może do przeliczenia faktury walutowej użyć kursu z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego wystawienie faktury korygującej. Wnioskodawca twierdził, że może on zastosować do przeliczenia faktur korygujących kurs poprzedzającego dzień wystawienia faktury korygującej, ponieważ w momencie wystawiania pierwotnych faktur sprzedaży nie wiedział on czy rabat do danej sprzedaży zostanie przyznany. Dyrektor Izby Skarbowej uznał jego stanowisko za prawidłowe.

W innej interpretacji nr 2461-IBPP4.4512.145.2016.2.LG z dnia 7 lutego 2017 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wpłynęło zapytanie odnośnie zastosowania kursu wymiany dla korekt zbiorczych spowodowanych udzieleniem przez wnioskodawcę rabatów swoim klientom. W zapytaniu tym wnioskodawca zadał pytanie, czy może przeliczyć korekty wg średniego kursu ogłoszonego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury korygującej. Zdaniem wnioskodawcy, dla celów podatku VAT powinien on dokonywać przeliczenia kwot wyrażonych w walutach obcych wynikających każdorazowo ze zbiorczych faktur korygujących zgodnie ze średnim kursem ogłoszonym przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia przez wnioskodawcę zbiorczej faktury korygującej. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podtrzymał to stanowisko za prawidłowe, uzasadniając to w ten sposób: rabat kwotowy dotyczy wprawdzie wszystkich dostaw towarów dokonanych w danym okresie dla jednego kontrahenta, to jednak należy uznać, że udzielony jest on de facto w konkretnym momencie, a na potwierdzenie tego zdarzenia wystawiana jest faktura korygująca. A zatem wnioskodawca powinien dokonać przeliczenia na złote kwoty wykazanej na zbiorczej fakturze korygującej w walucie obcej wg kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia tej faktury.

Kolejną interpretacją jest interpretacja zmieniająca Ministra Finansów PT8/033/178/653/12/14/WCX/RD-18386. Minister Finansów w interpretacji tej zmienił interpretację indywidualną IPPP3/443-190/12-2/LK wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z nieprawidłowej na prawidłową. W interpretacji tej wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości. W zakresie ew. działalności, wnioskodawca dokonuje korekty wielkości sprzedaży w walucie obcej z uwagi na udzielane przez niego rabaty. Wnioskodawca chciał w przypadku wystawiania faktur korygujących dokumentujących zbiorcze rabaty dokonywać przeliczania kursu walut obcych wg kursu na ostatni dzień roboczy poprzedzających dzień wystawienia faktur korygujących. Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za nieprawidłowe, organ podatkowy wskazał, że kwoty o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Zdaniem organu podatkowego faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającemu rzeczywistości. Ze wzglądu na to, że rabat udzielany jest w walucie obcej, przelicza się go na złote wg tego samego kursu NBP, po którym przeliczono pierwotną fakturę. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził zatem, że kwota wykazana na zbiorczej fakturze korygującej w walucie obcej powinna zostać przeliczona wg tego samego kursu co kwota z faktury pierwotnej wg kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający powstanie obowiązku podatkowego. W opinii organu podatkowego, nie może przyjąć jednego kursu walut dla wszystkich pozycji korygowanych, lecz odrębnie do każdej pozycji odnoszącej się odpowiednio do korygowanej faktury pierwotnej. Wnioskodawca nie zgodził się z tym orzecznictwem i oddał sprawę do Ministra Finansów. Minister Finansów, po zapoznaniu się z aktami sprawy i analizie stwierdził, że interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2012 r. nr IPPP3/443-190/12-2/LK jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe. Zdaniem Ministra Finansów przyznany rabat kwotowy dotyczy wprawdzie wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych w danym okresie dla jednego odbiorcy, to jednak należy uznać, że udzielony został de facto w konkretnym momencie, a na potwierdzenie tego zdarzenia wystawiana jest faktura korygująca. A zatem wnioskodawca powinien dokonać przeliczenia na złote kwoty wykazanej na zbiorczej fakturze korygującej w walucie obcej wg kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia tej faktury korekty. W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 11 maja 2012 r. nr IPPP3/443-190/12-2/LK wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy w myśl którego podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W świetle art. 29a ust. 7 ustawy podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Art. 29a ust. 10 ustawy stanowi, że podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności zaopatruje klientów krajowych jak i zagranicznych mających siedzibę na terytorium Unii Europejskiej. Dostawy te dokumentuje wystawionymi fakturami w walucie obcej. Na koniec danego roku obrotowego Wnioskodawca zamierza podjąć decyzję o udzieleniu rabatu dla poszczególnych klientów. Na tę okoliczność strony podpiszą porozumienie, z którego będzie wynikać % rabatu, który będzie zależny od wielkości sprzedaży za dany rok obrotowy. Wnioskodawca zamierza wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą w kwocie stanowiącej iloczyn wartości obrotu za dany rok i % rabatu zawartego w umowie. Faktura korygująca będzie obejmowała wszystkie transakcje dokonane w danym roku obrotowym. Wnioskodawca zamierza dokonywać przeliczania kursu waluty obcej według kursu średniego NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzających dzień wystawienia zbiorczej faktury korygującej.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na mocy art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ustawy faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA albo wyraz KOREKTA;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub i usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 prawidłową treść korygowanych pozycji.

Przepis art. 106j ust. 3 ustawy stanowi, że w przypadku gdy podatnik udziela upustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonywanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Z powołanych przepisów wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie wystawiał faktury korygujące z powodu udzielenia rabatu klientowi, który będzie zależny od wielkości sprzedaży za dany rok obrotowy. Przyznany rabat będzie dotyczył wprawdzie wszystkich dostaw towarów dokonanych w danym okresie dla jednego klienta, jednak należy stwierdzić, że udzielony będzie on de facto w konkretnym momencie, a na potwierdzenie tego zdarzenia wystawiana będzie faktura korygująca. Udzielenie rabatu klientowi nastąpi, gdy przekroczy on ustalony poziom obrotu. Zatem przyczyna uzasadniająca dokonanie korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego nie będzie istniała w momencie wystawienia faktur pierwotnych.

W związku z tym, że udzielenie rabatu jest nową okolicznością, niemożliwą do przewidzenia w chwili wystawienia pierwotnych faktur, obowiązek podatkowy z tytułu wystawienia faktury korygującej powstanie w rozliczeniu za okres, w którym powstanie przyczyna korekty.

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołany przepis prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca powinien dokonać przeliczenia na złote kwoty wykazanej na zbiorczej fakturze korygującej w walucie obcej według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia tej faktury.

Reasumując, w przypadku wystawiania zbiorczych faktur korygujących dokumentujących udzielony klientowi rabat od obrotu (na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy stronami), Wnioskodawca będzie mógł dla celów rozliczenia podatku VAT zastosować do przeliczenia waluty obcej na złotówki kurs waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury korygującej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie zastosowania prawidłowego kursu waluty obcej do przeliczenia na złote podstawy opodatkowania do zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielony Klientowi rabat. Natomiast wniosek w zakresie zbiorczego fakturowania dostaw poprzez określenie ostatniego dnia dostawy jako daty zrealizowania szeregu dostaw w danym okresie oraz zastosowania prawidłowego kursu waluty obcej do przeliczenia na złote podstawy opodatkowania z ww. zbiorczych faktur, gdzie określono ostatni dzień dostawy jako datę zrealizowania szeregu dostaw w danym okresie został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia 12 maja 2017 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.9.2017.2.KM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej