Interpretacja indywidualna z dnia 11.05.2017, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.87.2017.2.JŻ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Temat interpretacji
w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na sprzedaży kodów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na zakup kodów
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2017 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 7 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 24 kwietnia 2017 r. (skutecznie doręczone 25 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na sprzedaży kodów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na zakup kodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 kwietnia 2017 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na sprzedaży kodów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na zakup kodów. Wniosek został uzupełniony w dniu 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 24 kwietnia 2017 r. (skutecznie doręczone 25 kwietnia 2017 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (zwana dalej: Spółką) mająca swoją siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (zwanym dalej: VAT). Działalność Spółki będzie polegać na sprzedaży kluczy i kodów do gier i programów komputerowych. Spółka będzie nabywać kody jako opakowane (zafoliowane pudełka wraz z nośnikiem CD) towary handlowe, a następnie poprzez działania własne lub firmy zewnętrznej nastąpi digitalizacja produktu i uzyskanie kodów aktywacyjnych. Digitalizacja polega na wyjęciu kartki z kluczami z pudełek, zeskanowanie ich w jeden plik. Pudełka będą podlegać procesowi utylizacji. Uzyskane pliki (kody) przesyłane będą do Spółki drogą mailową lub zgrywane na inne nośniki (np. pendrive). Drugim sposobem nabycia przez Spółkę produktów będzie bezpośrednie dostarczenie kodów przez dostawcę drogą mailową. Spółka będzie dokonywać zakupów od podmiotów mających siedzibę w Polsce, w krajach UE jak i w krajach spoza terytorium UE. Sprzedaż będzie się odbywać tylko na rzecz firm, które mają swoją siedzibę w Polsce, jak i pozą Polską. Klucze i kody będą wysłane drogą elektroniczną na adres e-mailowy nabywcy. Sprzedaż będzie dokumentowana fakturami VAT, w przypadku klientów zagranicznych bez podatku VAT z adnotacją, że podatek rozlicza nabywca (reverse charge). Sprzedaż nie będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przedmiotowe usługi nie wiążą się z udzieleniem licencji lub sublicencji. Klucz/kod aktywacyjny nie stanowi licencji i jest to wyłącznie ciąg znaków - szyfr dający możliwość zainstalowania oprogramowania. Licencji na używanie oprogramowania/ korzystania z gier (programów) udzielać będzie bezpośrednio producent, a jest ona udzielana użytkownikowi końcowemu dopiero w momencie pobrania dostępu do programu przy pomocy klucza/kodu aktywacyjnego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy zgodnie z dyspozycją art. 28b ustawy VAT sprzedaż kodów na rzecz podmiotów zagranicznych nie podlega w Polsce opodatkowaniu a zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad. pyt. 1.
Spółka będzie świadczyć usługi sprzedaży kluczy i kodów do gier komputerowych wysyłanych drogą elektroniczną na adres mailowy nabywcy.
Miejscem świadczenia sprzedaży kodów na rzecz zagranicznego podatnika - unijnego lub poza unijnego - zgodnie art. 28b ust 1. ustawy o VAT będzie siedziba lub miejsce stałego zamieszkania usługobiorcy. Zatem sprzedając klucz aktywacyjny spółka nie opodatkuje takiej usługi polskim podatkiem od towarów i usług, gdyż ciężar jej opodatkowania spoczywa na zagranicznym usługobiorcy, który rozlicza ten podatek w swoim kraju. Spółka wystawi fakturę VAT bez podatku VAT, z adnotacją, że podatek rozlicza nabywca. W przypadku wykonania usługi dla podatnika spoza Unii Europejskiej, to miejscem świadczenia jest miejsce, w którym nabywca posiada siedzibę i nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce.
Ad. pyt. 2.
W związku ze sprzedażą spółka między innymi poniesie koszty zakupu gier i programów komputerowych od dystrybutorów, nabywać będzie usługi, w ramach których uzyska klucze/kody aktywacyjne, poniesie koszty utylizacji opakowań. W oparciu o przepisy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w/w wydatki będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i spółce będzie przysługiwało prawo o obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku przysługuje podatnikom również, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, gdy importowane lub nabyte towary i usługi służą im do świadczenia usług poza terytorium Polski, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonane w Polsce, a spółka będzie posiadać dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tym czynnościami. W związku powyższym spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych powyższych wydatków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez towary, o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z okoliczności sprawy wynika, że działalność Wnioskodawcy będzie polegać na sprzedaży kluczy i kodów do gier i programów komputerowych. Spółka będzie nabywać kody jako opakowane (zafoliowane pudełka wraz z nośnikiem CD) towary handlowe, a następnie poprzez działania własne lub firmy zewnętrznej nastąpi digitalizacja produktu i uzyskanie kodów aktywacyjnych. Digitalizacja polega na wyjęciu kartki z kluczami z pudełek, zeskanowanie ich w jeden plik. Pudełka będą podlegać procesowi utylizacji. Uzyskane pliki (kody) przesyłane będą do Spółki drogą mailową lub zgrywane na inne nośniki (np. pendrive). Drugim sposobem nabycia przez Spółkę produktów będzie bezpośrednie dostarczenie kodów przez dostawcę drogą mailową. Spółka będzie dokonywać zakupów od podmiotów mających siedzibę w Polsce, w krajach UE jak i w krajach spoza terytorium UE. Sprzedaż będzie się odbywać tylko na rzecz firm, które mają swoją siedzibę w Polsce, jak i pozą Polską. Klucze i kody będą wysłane drogą elektroniczną na adres e-mailowy nabywcy. Sprzedaż będzie dokumentowana fakturami VAT, w przypadku klientów zagranicznych bez podatku VAT z adnotacją, że podatek rozlicza nabywca (reverse charge). Sprzedaż nie będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przedmiotowe usługi nie wiążą się z udzieleniem licencji lub sublicencji. Klucz/kod aktywacyjny nie stanowi licencji i jest to wyłącznie ciąg znaków - szyfr dający możliwość zainstalowania oprogramowania. Licencji na używanie oprogramowania/korzystania z gier (programów) udzielać będzie bezpośrednio producent, a jest ona udzielana użytkownikowi końcowemu dopiero w momencie pobrania dostępu do programu przy pomocy klucza/kodu aktywacyjnego.
Wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu 1 dotyczą ustalenia czy zgodnie z art. 28b ustawy sprzedaż kodów na rzecz podmiotów zagranicznych nie podlega w Polsce opodatkowaniu, a zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi.
W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
- ilekroć jest mowa o
podatniku - rozumie się przez to:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
- podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z ogólnej zasady dotyczącej miejsca świadczenia usług określonej w art. 28b ust. 1 ustawy wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Natomiast gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Przy czym niniejsza zasada ma zastosowanie gdy przepisy art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.
Jak wynika z okoliczności sprawy, sprzedaż kluczy i kodów do gier oraz programów komputerowych będzie się odbywać tylko na rzecz firm. Sprzedaż ta nie będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klucze i kody będą wysłane drogą elektroniczną na adres e-mailowy nabywcy.
Należy wskazać, że art. 28b ustawy ma zastosowanie gdy usługi są świadczone na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy oraz gdy przepisy szczególne nie przewidują innych zasad ustalania miejsca świadczenia dla danych usług. Wnioskodawca świadczy usługi polegające na sprzedaży kluczy i kodów do gier i programów komputerowych między innymi na rzecz firm posiadających siedzibę poza terytorium Polski. Ponadto, dla przedmiotowych usług nie przewidziano szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia. Zatem, skoro firmy nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, w analizowanej sprawie miejsce świadczenia należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28b ustawy, tj. miejscem opodatkowania przedmiotowych usług na rzecz firm zagranicznych będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej. W konsekwencji, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, tj. Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast o sposobie i warunkach opodatkowania tej usługi decydują przepisy obowiązujące na terytorium kraju usługobiorcy.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu 2 dotyczą ustalenia czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z tytułu wydatków poniesionych na zakupów kodów, digitalizacji produktu utylizacji pudełek i nośników CD.
Kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego regulują przepisy art. 86 ustawy. W art. 86 ust. 1 ustawy sformułowano ogólną zasadę, zgodnie z którą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Jak wyżej wskazano, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności wykonane w Polsce. Jeśli dana czynność (usługa) nie jest wykonana w kraju, to nie stanowi sprzedaży opodatkowanej, a w związku z tym nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jednakże przepisy ustawy - w zgodzie z przepisami dyrektywy VAT - wprost przewidują dla podatników prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami i towarami wykonanymi poza terytorium kraju.
Stanowi o tym art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników prowadzących działalność gospodarczą na terytorium kraju, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby hipotetycznie w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.
Jak wskazał Wnioskodawca, będzie nabywać kody jako opakowane (zafoliowane pudełka wraz z nośnikiem CD) towary handlowe, a następnie poprzez działania własne lub firmy zewnętrznej nastąpi digitalizacja produktu i uzyskanie kodów aktywacyjnych. Uzyskane pliki (kody) przesyłane będą do Spółki drogą mailową lub zgrywane na inne nośniki (np. pendrive). Drugim sposobem nabycia przez Spółkę produktów będzie bezpośrednie dostarczenie kodów przez dostawcę drogą mailową. Spółka będzie dokonywać zakupów od podmiotów mających siedzibę w Polsce, w krajach UE jak i w krajach spoza terytorium UE. Sprzedaż będzie się odbywać tylko na rzecz firm, które mają swoją siedzibę w Polsce, jak i pozą Polską.
Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca z siedzibą w Polsce, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na zakup kodów, digitalizacji produktu utylizacji pudełek i nośników CD w związku ze świadczeniem usług opodatkowanych na terytorium Polski, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Ponadto, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem kodów, digitalizacją produktu utylizacją pudełek i nośników CD, które zostaną wykorzystane w celu świadczenia usług polegających na sprzedaży kluczy i kodów do gier oraz programów komputerowych opodatkowanych poza terytorium Polski, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Przy czym, koszty te muszą być ściśle powiązane ze sprzedażą usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a Wnioskodawca musi posiadać dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku ze świadczonymi usługami. Powołane przepisy upoważniają bowiem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nie wykazuje podatku należnego, gdyż nie wykonuje na terytorium kraju czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a dokonując świadczenia usług poza terytorium kraju miałby prawo do odliczenia podatku, gdyby analogicznych czynności dokonywał w Polsce.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej