Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.708.2018.1.AGW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.708.2018.1.AGW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2018 r. (data wpływu dnia 20 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. XXX.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina ... (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Gmina zrealizowała inwestycję pn. XXX (dalej: Inwestycja).

W ramach Inwestycji zostało wybudowane boisko wielofunkcyjne wraz z ogrodzeniem, a także zostały zakupione elementy wyposażenia jak np. bramki piłkarskie, stojak wraz z koszem do piłki koszykowej, ławki, kosze na śmieci.

Ponadto, Gmina na podstawie zawartej z Samorządem Województwa umowy uzyskała dofinansowanie na realizację Inwestycji w ramach działania XXX objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020.

Wydatki Gminy związane z realizacją Inwestycji są udokumentowane przez jej kontrahentów fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Ponadto Gmina poniosła także wydatki na przygotowanie dokumentacji projektowej i kosztorysowej całej Inwestycji.

Zakończenie Inwestycji nastąpiło w sierpniu 2018 r. Gmina nie pobiera/nie będzie pobierać żadnych opłat za korzystanie z wybudowanego w ramach Inwestycji boiska, będzie ono bowiem nieodpłatnie udostępniane mieszkańcom, organizacjom pozarządowym działającym na terenie Gminy oraz jednostkom organizacyjnym na cele związane ze sportem i rekreacją.

W związku z powyższym wskazana Inwestycja została zrealizowana przez Gminę w związku z jej działalnością jako organu publicznego stosownie do zadań własnych gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U z 2018 r. poz. 994; dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Zgodnie bowiem z treścią art. 7 ust. 1 pkt 10 wspomnianej ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Ponadto w szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wnioskodawca podkreśla, że wybudowane w ramach Inwestycji boisko wraz z ogrodzeniem i elementami wyposażenia nie jest/nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiot Inwestycji nie stanowi/nie będzie stanowił źródła przychodu. Wybudowany obiekt jest/będzie wykorzystywany do wykonywania zadań własnych gminy (określonych w ustawie o samorządzie gminnym) tj. nieodpłatnego udostępniania mieszkańcom, organizacjom pozarządowym działającym na terenie Gminy oraz jednostkom organizacyjnym na cele związane ze sportem i rekreacją.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur, które otrzymała w związku z wydatkami poniesionymi w wyniku realizacji inwestycji pn. XXX?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur, które otrzymał w związku z wydatkami poniesionymi w wyniku realizacji inwestycji pn.: XXX.

Uzasadnienie stanowiska Gminy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego będą one uznane za podatników VAT natomiast w pozostałym zakresie np. w przypadku wykonywania zadań własnych nałożonych na nie odrębnymi przepisami nie będą występować jako podatnicy VAT.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Przedmiotem Inwestycji jest budowa boiska wielofunkcyjnego wraz z ogrodzeniem i zakupem niezbędnego wyposażenia, a zatem obiektu o charakterze użyteczności publicznej w szczególności służącego do rekreacji i aktywności sportowej. Majątek wybudowany w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji stanowi/będzie stanowił infrastrukturę ogólnodostępną, publiczną i nieodpłatnie udostępnioną ogółowi społeczeństwa. Majątek ten nie służy/nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym i jest/będzie wykorzystywany do celów działalności publicznoprawnej.

Ponadto, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem aby dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego konieczne jest spełnienie określonych warunków:

  • odliczenie jest dokonywane przez podatnika VAT,
  • towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz przywołane powyżej przepisy wynikające z ustawy o VAT oraz ustawy o samorządzie gminnym należy podkreślić, iż celem Inwestycji jest realizacja zadań własnych Gminy wynikających z odrębnych przepisów. Nie zamierza ona osiągać z tytułu powstałego majątku żadnych przychodów i nie działa w tym zakresie jako przedsiębiorca. Oznacza to, że przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione i Gmina nie będzie mieć prawa do odliczenia VAT naliczonego w zakresie wydatków na Inwestycję.

Powyższe stanowisko, w analogicznych stanach faktycznych, zostało potwierdzone w m.in.:

  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 sierpnia 2018 r. o sygn. 0112-KDIL2-3.4012.292.2018.1.IP, w której organ wskazał, że: (...) pomimo, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Gmina realizując opisane we wniosku zadanie nie działa w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w szczególności jak wskazał Zainteresowany przedmiotowa inwestycja Gminy w całości wpisała się w kryteria ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, bądź kulturalnej, boisko sportowe będzie udostępniane mieszkańcom, a korzystanie z niego będzie całkowicie bezpłatne, mające na celu upowszechnianie aktywnego spędzania czasu lokalnej społeczności;
  • interpretacji indywidualnej z dnia 20 lipca 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.475.2018.1.JM, w której organ wskazał, że: (...) Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego powstałe w ramach projektu mienie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...), ponieważ przebudowane boisko nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT;
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 lipca 2018 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.343.2018.1.KM, w której organ stwierdził, że: (...) Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (nie będzie miała możliwości odzyskania podatku) w związku z realizacją projektu pn. w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane m.in w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 marca 2017 r. o sygn. 0461-ITPP2.4512.200.2017.1.KN,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 marca 2017 r. o sygn. 2461-IBPP4.4512.19.2017.2.BP,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy z dnia 2 lutego 2017 r. o sygn. 0461-ITPP2.4512.41.2017.1.KN,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Izbę Skarbową w Łodzi z dnia 5 listopada 2014 r. o sygn. IPTPP2/443-715/14-2/JSz,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Izbę skarbową w Bydgoszczy z dnia 10 lipca 2013 r. o sygn. ITPP1/443-439/13/TS.

Konkludując, w ocenie Wnioskodawcy inwestycja pn. XXX będzie wykonana przez Gminę działającą, jako organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych na nią przez ustawę o samorządzie gminnym.

Tym samym zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT które otrzymała w związku z wydatkami poniesionymi w wyniku realizacji Inwestycji, ponieważ nabyte towary i usługi związane z ww. inwestycją nie są/nie będą związane z działalnością opodatkowaną Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej